Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Ejorne

Citaat van: RA SUBS op maart 11, 2012, 17:25:07
Behringer ECM8000 lijkt me een mooie mic

Ik zou dan eerder voor een Dayton mic gaan. (mag een indirect/google-zoek linkje naar een niet-sponsor eigenlijk wel, anders haal ik hem natuurlijk weer weg)
Deze mics zijn zover ik weet dezelfde als de ecm8000 maar komen met een uniek downloadbaar calibratie bestand. Serienummer van de mic invoeren en je krijgt het bestand...

Zal alleen wel een paar dagen langere verzendtijd en misschien wat extra euros kosten. Maar veel zal dat denk ik niet zijn...

morca

Citaat van: Ejorne op maart 11, 2012, 19:36:49
Ik zou dan eerder voor een Dayton mic gaan. (mag een indirect/google-zoek linkje naar een niet-sponsor eigenlijk wel, anders haal ik hem natuurlijk weer weg)
Deze mics zijn zover ik weet dezelfde als de ecm8000 maar komen met een uniek downloadbaar calibratie bestand. Serienummer van de mic invoeren en je krijgt het bestand...

Zal alleen wel een paar dagen langere verzendtijd en misschien wat extra euros kosten. Maar veel zal dat denk ik niet zijn...
Dat is die mic die gecalibreerd geleverd word? die je eerst ook wilde kopen toch.
EMC staat idd in de hoofdpost,goeie mic,s niks mis mee,maar als je verders wilt kopen dan zou Ejorne zijn optie misschien beter zijn.
Meten en afstellen doen we altijd samen,maar net die dingetjes opzoeken zoals deze mic is hij meestal beter in.
Een gekalibreerde meter is natuurlijk nooit weg,als de prijs ong hetzelfde is

Ejorne

Citaat van: morca op maart 11, 2012, 19:43:05
Dat is die mic die gecalibreerd geleverd word? die je eerst ook wilde kopen toch.

Ja, elke EMM-6 komt kennelijk met een eigen file. Deze kun je downloaden van de site.
Ik had deze mic zeker gekocht in plaats van mijn ecm8000 als ik op dat moment van deze mic wist.

Ik zie geen noodzaak om er alsnog eentje te kopen. Ik kan natuurlijk mijn ecm8000 te koop aanbieden en dan wat bijleggen voor zo'n dayon mic. Maar de ecm8000 laat natuurlijk ook goed genoeg zien wat een belangrijk deel van de respons doet. Het is echter niet bekend wat de werkelijke output onder de 20Hz is. Dat is met een emm-6 wel zo, tot ik geloof 10Hz. Maar het gedeelte boven de 20Hz is voor de meeste ecm8000's vrijwel gelijk. En er zijn vrij weinig EQ merken/typen welke tot onder de 20Hz kunnen regelen.

Mocht ik ooit toch eens willen weten wat een miniDSP voor leuks is, dan denk ik dat ik er ook een emm-6 bij wil...  8)

morca

Citaat van: Ejorne op maart 11, 2012, 20:13:52
Ja, elke EMM-6 komt kennelijk met een eigen file. Deze kun je downloaden van de site.
Ik had deze mic zeker gekocht in plaats van mijn ecm8000 als ik op dat moment van deze mic wist.

Ik zie geen noodzaak om er alsnog eentje te kopen. Ik kan natuurlijk mijn ecm8000 te koop aanbieden en dan wat bijleggen voor zo'n dayon mic. Maar de ecm8000 laat natuurlijk ook goed genoeg zien wat een belangrijk deel van de respons doet. Het is echter niet bekend wat de werkelijke output onder de 20Hz is. Dat is met een emm-6 wel zo, tot ik geloof 10Hz. Maar het gedeelte boven de 20Hz is voor de meeste ecm8000's vrijwel gelijk. En er zijn vrij weinig EQ merken/typen welke tot onder de 20Hz kunnen regelen.

Mocht ik ooit toch eens willen weten wat een miniDSP voor leuks is, dan denk ik dat ik er ook een emm-6 bij wil...  8)

Dan is je EMC ook verkocht  ;) .......... :D

Dirc

Zojuist even wat metingen gedaan met RalpH. Buiten dat het een gezellige meeting was waren wij verbaasd over de resultaten.
Het leek inderdaad dat de sub in mijn ruimte weinig toevoegt behalve dat hij de fronts ontlast met LFE.

Sub en Fronts op source direct:



Sub en Front op auto:



Alleen fronts op auto:



Alleen sub:



Sub op poort:



Buiten dat mijn ruimte dempt (waar we de sub ook zetten) bij 35 hz viel het ons op dat de sub bij de meting voor de poort wel erg snel afzwakt onder de 30 hz.
Wellicht kan Ralf (RA) eens een meting doen op de poort van een Monolith+

Ejorne

Citaat van: Dirc op maart 22, 2012, 21:41:36
de sub bij de meting voor de poort wel erg snel afzwakt onder de 30 hz.

Dat vlak bij de sub gemeten zo snel wegvalt onder de 30Hz is denk ik wel normaal. Mijn sdx15 kakt al bij de 40Hz in;
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg1889216#msg1889216

Het lijkt wel of de sub in de auto instelling uit fase staat met de fronts. Op source direct lijkt de fase wel goed. (of is het net andersom, aan de sub-only meting te zien? )
Als je met die source direct instelling de pieken bij 35 en 65 Hz wegwerkt met een pEQ dan zit het al aardig goed denk ik.

Verder denk ik dat je sub toch wel wat toevoegt bij de fronts. De meting van de fronts laat zien dat je speakers nog wel de kamernode bij 35 Hz aanspreekt maar dan ook direct wegvalt. De sub laat zien dat er nog wel output onder die 35 plaatsvindt.

Als je niet heel hard wilt spelen dan kun je misschien wel een het gebied van 30Hz naar boven toe extra dempen, een dB of 10. Met de bulten op 35 en 65 Hz weggewerkt zit je dan al aardig recht tot de 20Hz. Echter gaat het dempen van de sub over zo'n groot gebied wel ten koste van je maximale geluidssterkte dat de sub weergeven kan. Maar als je nog voldoende speling hebt in/tot de max-volume van de sub, dan is het misschien wel de moeite waard om eens te proberen.  

Dirc

Vergeet niet dat ik op het moment niet beschik over een professionele audyssey mogelijkheid of antimode...

yorkie13

meting bij poort monoliet +, dus alleen de subwoofer

23 hz is ongeveer het -3db punt

gemeten met de subwoofer als FF en Mic op 30 cm voor de poort

antimode 8033 S in bypass

door huidige plaatsing ben ik mijn piek bij 33 hz (+10 db ) praktisch kwijt

er ligt wel een Auralex Gramma onder de subwoofer , en er staat een bastrap achter de subwoofer.

yorkie13

Je hebt overigens wel een behoorlijke piek bij 35 hz, niet zo vreemd dat het laag imposant lijkt

kortom werk aan de winkel, ofwel met DSP of antimode.

morca

Die eerste meting lijkt idd beter in fase,en ook beter afgesteld.
Als je op die stand je bult op 35 en die op 65 ong vlak maakt met een dsp ,en dan je sub iets harder zet,kom je bijna vlak op /onder 20.
Goeie meting dus die 1e om met en dsp makkelijk bij te regelen,je laag zal dan veel meer aanwezig zijn.

Ja als RalphH komt is het een gezellige meeting,alles zal wel goed doorgesproken zijn  :coffee:
Mooi werk RalphH  :thumbs-up:
Nou naar huis en met die sub,s aan de gang,nou moeten we jouw ruimte/sub,s in fase stellen  ;)
mooie aankoop,netjes trouwens dat ze beide een 12 inch woofer hebben,sluit mooi op elkaar aan.
Dat word  :music:  :popcorn:

Dirc

Dus een keer een antimode / DSP aanschaffen...de interne van mijn Marantz heb ik niet veel aan.

morca

Antimode maakt hem al een stuk mooier klinkend,voor perfecte afstelling prefeer ik zelf een DSP.
Als er dan iets net niet naar je zin is ,kan je het in ieder geval bijregelen.

RalphH

Citaat van: Ejorne op maart 22, 2012, 22:10:22
Het lijkt wel of de sub in de auto instelling uit fase staat met de fronts. Op source direct lijkt de fase wel goed. (of is het net andersom, aan de sub-only meting te zien? )
Als je met die source direct instelling de pieken bij 35 en 65 Hz wegwerkt met een pEQ dan zit het al aardig goed denk ik.

Bij de source direct instelling, doet de sub niet mee (fronts staan dan automatisch large). De meting inclusief sub geeft bijna hetzelfde resultaat, de fronts genereren van zichzelf al zoveel laag dat we ons afvroegen wat de sub nog toevoegde.
De meting "alleen fronts op auto" is de meting waar de fronts op small staan en afvallen onder 80Hz, de sub hadden we uitgezet. Dit was meer om te kijken waar sub en fronts elkaar eventueel in de weg zouden zitten.

Wat DSP om de pieken er uit te halen is inderdaad geen overbodige luxe, enkel blijft er dan onder de 30 nog weinig over. :unhappy:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op maart 23, 2012, 08:41:33
Bij de source direct instelling, doet de sub niet mee (fronts staan dan automatisch large). De meting inclusief sub geeft bijna hetzelfde resultaat, de fronts genereren van zichzelf al zoveel laag dat we ons afvroegen wat de sub nog toevoegde.
De meting "alleen fronts op auto" is de meting waar de fronts op small staan en afvallen onder 80Hz, de sub hadden we uitgezet. Dit was meer om te kijken waar sub en fronts elkaar eventueel in de weg zouden zitten.

Wat DSP om de pieken er uit te halen is inderdaad geen overbodige luxe, enkel blijft er dan onder de 30 nog weinig over. :unhappy:

Ah, nu snap ik hem. Ik zie ook dat Dirc een set Ushers heeft staan. Dat zijn geen kinderachtige speakers, die mi wel een wat meer volwassen subwoofer kunnen gebruiken. Nu wil ik de Monolith niet kinderachtig noemen hoor, maar een mooie SVS, Velodyne of misschien nog beter een DIY met een (paar) deftige drivers bijvoorbeeld.

Wanneer je de pieken weghaalt dan blijft er in verhouding mi juist meer over onder de 30. Met een beetje extra demping is het misschien zelfs vlak te trekken tot de 20Hz met deze sub. Een monster DIY zal volgens mij nog wel een stuk dieper moeten kunnen gaan.

RalphH

Citaat van: Ejorne op maart 23, 2012, 08:49:55
Een monster DIY zal volgens mij nog wel een stuk dieper moeten kunnen gaan.

Gaat m niet worden in het kader van de WAF denk ik.

De Ushers gaan inderdaad erg laag.
Ik moet overigens wel zeggen dat het surround plaatje erg mooi is in Dirk zijn ruimte. Komt heerlijk de kamer in en creeert een beeld dat ver buiten de speakers gaat. Mooi om te horen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op maart 23, 2012, 09:46:00
Gaat m niet worden in het kader van de WAF denk ik.

Dat is altijd lastig ja. Maar het grote voordeel van diy is dat je niet vast hoeft te houden aan de voornamelijk standaard doosjes die in de commerciƫle markt tegenkomt.
Je kunt een diy 'wegmoffelen' in een meubel, een stukje kunst of wat dan ook dat door de vrouw geaccepteerd wordt...

RalphH

Citaat van: Ejorne op maart 23, 2012, 12:27:16
Je kunt een diy 'wegmoffelen' in een meubel, een stukje kunst of wat dan ook dat door de vrouw geaccepteerd wordt...

Dat is dan wel weer zo.

Advies van mijn kant zou dan wel zijn om te kijken of de ruimte qua akoestiek een dergelijke oplossing ook toelaat. Zou zonde zijn om iets custom te bouwen en er dan achter te komen dat de ruimte tegenwerkt (room modes/nagalm etc).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Net even de PB12nsd met de Monolith + samen laten spelen op David Guetta  8)

Dat gaat echt eng hard en laag, en dan te weten dat ze allebei in de kamer mogen blijven staan.

Even voor de grap een meting doen met REW

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 14:11:58
Dat gaat echt eng hard en laag, en dan te weten dat ze allebei in de kamer mogen blijven staan.

Gij bent ene bofkont ;D.
Ben benieuwd naar de meting (en ook wel hoe het klinkt). Nagalm nu een beetje onder controle, je was toch met een trap bezig een tijdje terug?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Bas gaat nu door de bank, merg en been en de enorme piek is prima onder controle.

nagalm ga ik nu aanpakken, en te veel bas is dan weer een luxe  :D

en dan te bedenken dat 2 x monolith weer te groot was.

Ghosty J

Hopelijk krijg ik morgen mijn laatste spullen van kabeltje.com binnen. Was nog wat Jack- tulp adapter vergeten te bestellen voor me mengpaneel.

Dan kan ik eindelijk eens gaan meten wat de ideale kantelfrequentie moet zijn bij mijn B&W's.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108676.msg2152245#msg2152245
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 14:48:14
Bas gaat nu door de bank, merg en been en de enorme piek is prima onder controle.

Lekkerlekker. Ik zal er (DSP) toch ook een keer aan moeten geloven.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Practissssch vraagje.
Een Y subwoofer kabeltje is in wezen toch gewoon een verloopje van enkel (male) naar dubbel (female) tulp? Nie meer nie minder.

Net als dit:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op maart 23, 2012, 15:26:21
Practissssch vraagje.
Een Y subwoofer kabeltje is in wezen toch gewoon een verloopje van enkel (male) naar dubbel (female) tulp? Nie meer nie minder.

Net als dit:


In principe wel ja. Maar de sub y kabel is vaak andersom toch? Om vanaf je enkele 5.1 sub-out naar twee inputs van de sub-amp te gaan?

Vandaar dat er vaak een kabel gebruikt wordt in plaats van een plug. Maar zo'n verloop zou je ook kunnen gebruiken door deze in de uitgang van de 5.1 sub-out te plaatsen. En dan met twee kabels naar de dubbele input op de sub-amp.