Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GOOS88

Citaat van: RalphH op december 28, 2015, 18:07:42
Is idd fors. Vond het qua klank hier, too much.
Hoe klinkt ie daar?

Hier ook too much, laag word overheersend en minder strak. In stereo klinkt het bij sommige nummers op laag volume wel weer lekker.

Bij films zoals de Hulk is het wel leuk om de dyn eq even aan te zetten  ;D 



* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Citaat van: GOOS88 op december 28, 2015, 20:35:29
Hier ook too much, laag word overheersend en minder strak. In stereo klinkt het bij sommige nummers op laag volume wel weer lekker.

Bij films zoals de Hulk is het wel leuk om de dyn eq even aan te zetten  ;D
Hier is zonder voldoende/of al overkill.

GOOS88

Citaat van: morca op december 28, 2015, 21:08:45
Hier is zonder voldoende/of al overkill.

Is je curve flat dan met alle subs aan? Ik dacht bij een meting te zien dat je een iets oplopende (house)curve hebt richting 20hz. Als daar die dyn eq dan ook nog gaat boosten word je van de bank geblazen met die dikke subs van jou.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Citaat van: GOOS88 op december 28, 2015, 21:28:57
Is je curve flat dan met alle subs aan? Ik dacht bij een meting te zien dat je een iets oplopende (house)curve hebt richting 20hz. Als daar die dyn eq dan ook nog gaat boosten word je van de bank geblazen met die dikke subs van jou.
Oh wacht even ,idd ik doe al zoiets met mijn gepoorte sub .
Heb je scherp gezien dan zou het idd dubbel zijn  ;D

Dat oplopende komt door de gepoorte 3e sub,die andere 2 zijn dan redelijk vlak,misschien een paar db in die oplopende regio.
Maar dat is alleen voor HT gebruik.
Die vlakke meting zijn bv alleen de gesloten voor muziek.

Dikke sub,s valt iets mee hoor,het zijn er ook 3 dat scheelt natuurlijk een berg druk bij 20 hz.
Plus dat die gepoorte zo gebouwd is om net zoveel druk/output op te bouwen bij 20 hz als bij 50 hz.
Dat scheelde 6 db tov een gewone gepoorte sub bij 20 hz,en dat hoor/voel je bij die stukjes van de hulk echt extreem door de vloer gaan.
Dat zijn momenten dat ik wel eens heel blij ben dat ik dat ding zelf gebouwd heb.



GPO

Citaat van: GOOS88 op december 28, 2015, 13:45:55
Even met de XT32 dynamische EQ bezig geweest.
De dynamische EQ boost behoorlijk.
Offset: 0 , 5 , 10 , 15dB. waarbij 0 het meeste compenseert en 15 het minst.

plaatje van center full range en subwoofer:

klopt, maar DynEQ boost afhankelijk van master volume stand van de receiver en input volume van de source. Hoe meer je richting ref master volume gaat (0 dB op je receiver) hoe minder deze setting zal boosten. De technologie is gebaseerd op het feit dat we op lager volume relatief minder bas horen tov midrange.

Het grappige is dat ik ook nooit voorstander was van dit soort settings, maar ik ben sinds kort om mbt het gebruik van DynEQ!!

==> Ik heb de subwoofer levels flink naar beneden geschroefd en veel meer richting de originele ADSY levels gezet (nog wel iets hotter hoor, anders blijf ik impact missen...  ;D) en heb nu voor films DynEQ aan (offset 0). Dynamic Volume blijft overigens uit, dat is een ranzige setting.

==> voor muziek gebruik ik juist helemaal geen ADSY meer.

Ik speel meestal films af rond de -20 dB master volume. Dan wordt er natuurlijk nog steeds iets geboost in het laag en de surrounds, maar de film ervaring is zo geweldig vind ik!!

We zijn nu bezig met de Harry Potter films en toen heb ik besloten om deze setting te gaan proberen. Ik begrijp niet dat ik dit niet eerder hebt gebruikt voor films...  :o Het klinkt erg goed en eigenlijk net zo goed als de lokale JT of IMAX bios...

:popcorn:

Overigens voor muziek (2ch) schakelt de Denon receiver over op de 'direct' stand en gebruikt ik dus niets van deze ADSY instellingen. De Denon detecteert dit allemaal automatisch, dus surround ==> ADSY met toeters en bellen, stereo ==> direct stand zonder toeters en bellen (wel met subs overigens). Dit is echt superhandig, geen knoppen meer indrukken als ik muziek ga luisteren of film ga kijken. Gewoon aanzetten en gas erop.

Ik begrijp eigenlijk niet dat mensen zeggen dat het teveel boost. Dan denk ik dat je je sublevels niet op orde hebt (lees: veel te hard hebt staan)? Dus ik zou het toch niet zo snel afserveren. De technologie is niet voor niets gemaakt.... ;)

Overigens heb ik wel ADSY XT32, dus weet niet of het ook zo goed werkt voor ouderen ADSY versies.

Ik ben er dus wel meer dan tevreden over voor gebruik bij films....  :headbanging: :headbanging:  :popcorn: :popcorn:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Het is gewoon een auto loudness meer niet.
Maar apart dat je om bent Gert Jan ,je rade het altijd af .


Over die volume,s heb je het al vaker gehad,en wat de correcte manier zou zijn.

Ik wacht even af of je nu de voor jouw correcte manier gevonden hebt.

PS je luistert muziek zonder dsp?

GPO

Citaat van: morca op december 29, 2015, 11:52:14
...
Het is gewoon een auto loudness meer niet.
...

Nou het is iets genuanceerder en met betere technische basis dan de oude 'loudness'knop --> http://www.audiosonic.de/pdf/About%20Audyssey%20DynamicEQ.pdf

Citaat van: morca op december 29, 2015, 11:52:14
...
Maar apart dat je om bent Gert Jan ,je rade het altijd af .

Over die volume,s heb je het al vaker gehad,en wat de correcte manier zou zijn.

Ik wacht even af of je nu de voor jouw correcte manier gevonden hebt.
...

Ik begon te twijfelen of DynEQ misschien toch goed gaat werken voor mij toen ik bij Ron geweest was met zijn dual Klipsch R-115SW. Hij had gewoon de ADSY instelling aanstaan met dynEQ aan en het klonk gewoon helemaal goed met surround geluid. Toen ben ik gaan twijfelen... :)

Bovendien was ik altijd voorstander van gewoon de subs opschroeven en dynEQ uit, maar ik heb nu een paar films gehad waarin het laag wel indrukwekkend maar niet altijd even mooi was (teveel midbass bv). Met de sublevels normaal en met dynEQ aan heb ik het idee dat de bas veel mooier is en beter in balans (ik hoor de diepe bas meer ipv de midbass).

Citaat van: morca op december 29, 2015, 11:52:14
...
PS je luistert muziek zonder dsp?
...

Ja, dat klopt. Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk knoppen indrukken, dus muziek schakelt hier automatisch over op direct stand, zonder dsp maar met subs. De subs zijn zo op elkaar afgestemd dat zelfs zonder ADSY ik nog een best goede response hebt (afgezien van een 30 Hz bult na). In deze direct stand, staan de fronts full range en de subs doen vanaf 60 Hz mee. Klinkt eigenlijk gewoon prima voor muziek.

Bij films wordt dus de ADSY settings automatisch aangezet, staat alles op small en gaat de crossover naar 80 Hz. Klinkt geweldig voor films voorlopig.

I'll keep you posted....

O0

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Ok duidelijk,ik denk dat het ook ligt wat voor sub,s je gebruikt.
Ik vind dat het sublaag gaat overheersen in mijn setup als ik hem aanzet.
De klank is ook anders als de met dsp gemaakte setting hier.


Ik bedoelde Auto loudnes he,die ging ook zachter/uit bij opendraaien vd volumeknop.


Maar goed ik zal hem eens op muziek zetten vd week op de losse dsp en de DynEQ aan.
Niet schakelen is idd wel makkelijk  ;D

Muziek zonder ADSY gaat hem niet worden voor mij,vind ik veel te dik en rommelig.
Dus ik denk dat dit voor mij niet goed uit gaat pakken.
Muziek luisteren met een dikke roomodus of 45 hz vind ik niks.....

GPO

Citaat van: morca op december 29, 2015, 12:33:36
Ok duidelijk,ik denk dat het ook ligt wat voor sub,s je gebruikt.
Ik vind dat het sublaag gaat overheersen in mijn setup als ik hem aanzet.
De klank is ook anders als de met dsp gemaakte setting hier.


Ik bedoelde Auto loudnes he,die ging ook zachter/uit bij opendraaien vd volumeknop.


Maar goed ik zal hem eens op muziek zetten vd week op de losse dsp en de DynEQ aan.
Niet schakelen is idd wel makkelijk  ;D

Muziek zonder ADSY gaat hem niet worden voor mij,vind ik veel te dik en rommelig.
Dus ik denk dat dit voor mij niet goed uit gaat pakken.
Muziek luisteren met een dikke roomodus of 45 hz vind ik niks.....

Maar gebruik jij ook ADSY XT32 dan als je het hebt over losse dsp? DynEQ gaat alleen aan als je een ADSY meting hebt gedaan.

Ik dacht dat jij namelijk geen ADSY had.... of vergis ik me?

Bij mij is muziek luisteren zonder dsp geen probleem. Alleen op 30 Hz heb ik een roommode en die is voor de meeste muziek te ver weg of je krijgt er bij sommige muziek (elektronisch vaak) juist wat extra sublaag sensatie bij. Dat vind ik dan eigenlijk wel lekker klinken bij dat soort muziek.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op december 29, 2015, 13:11:05
Maar gebruik jij ook ADSY XT32 dan als je het hebt over losse dsp? DynEQ gaat alleen aan als je een ADSY meting hebt gedaan.

Ik dacht dat jij namelijk geen ADSY had.... of vergis ik me?

Bij mij is muziek luisteren zonder dsp geen probleem. Alleen op 30 Hz heb ik een roommode en die is voor de meeste muziek te ver weg of je krijgt er bij sommige muziek (elektronisch vaak) juist wat extra sublaag sensatie bij. Dat vind ik dan eigenlijk wel lekker klinken bij dat soort muziek.

GPO
ADSY/manual eq instellen staat aan ,maar ik ben er persoonlijk niet weg van.
Als je hem manueel instelt kan  DynEQ gewoon aangezet worden.
Daarom regel ik met de hand de speakers/eq in,niet de sub,s die gaan via de losse dsp en REW.

Ik weet dat veel mensen zeggen dat kan niet,ik was vd zomer bij iemand die een receiver heeft met XT32.
We hebben hem vaak laten draaien ,verschillende testen met de mic en hoe vaak te meten.
Op het laatst belde hij op.....bleef dikke bagger voor muziek of ik ADSY /eq manueel af wilde komen stellen.
Daarom vind ik het apart dat je muziek zonder luistert en film met.

Maar goed als het bij jouw en voor jouw goed werkt is het ok toch .

Jouw roomodus ligt ook erg laag dat scheelt ook weer denk ik mbt geen dsp toepassen op stereo.
Die van mij ligt goed in het hoorbare gebied..

Ik heb bv ook een roommodus op 20 hz,smalle piek van 9 db.
Die moet ik echt wel dimmen met film anders  :crazy:

GPO

Citaat van: morca op december 29, 2015, 13:21:17
ADSY/manual eq instellen staat aan ,maar ik ben er persoonlijk niet weg van.
Als je hem manueel instelt kan  DynEQ gewoon aangezet worden.
Daarom regel ik met de hand de speakers/eq in,niet de sub,s die gaan via de losse dsp en REW.

Ik weet dat veel mensen zeggen dat kan niet,ik was vd zomer bij iemand die een receiver heeft met XT32.
We hebben hem vaak laten draaien ,verschillende testen met de mic en hoe vaak te meten.
Op het laatst belde hij op.....bleef dikke bagger voor muziek of ik ADSY /eq manueel af wilde komen stellen.
Daarom vind ik het apart dat je muziek zonder luistert en film met.

Maar goed als het bij jouw en voor jouw goed werkt is het ok toch .

Jouw roomodus ligt ook erg laag dat scheelt ook weer denk ik mbt geen dsp toepassen op stereo.
Die van mij ligt goed in het hoorbare gebied..

Ik heb bv ook een roommodus op 20 hz,smalle piek van 9 db.
Die moet ik echt wel dimmen met film anders  :crazy:

Even een aanname:
- Bedoel je te zeggen dat muziek bij hem na ADSY inmeten niet klonk ivm roommodes? Dat zou wel apart zijn. ADSY maakt op zich een mooie response van de bas (helemaal vlak als je dit nameet met REW) en doet dat beter als wat ik manueel ooit heb gekund met de Behringer (heb ik daarom ook niet meer).

En dan kun je ook nog met ADSY bypass L/R werken voor stereo (en dan DynEQ uit). Dat heb ik ook een tijd gedaan, deze laat de fronts ongemoeid, maar past wel de subs aan met de ADSY curve. Dat klinkt heel strak, maar ik vind dat niet altijd een verbetering zeker niet met de originele sub level settings. Dan zet ik altijd de subs een stuk harder om de bas terug te krijgen...

Maar als je strakke vlakke bas wil voor bv klassiek of jazz, dan is dat de way-to-go.... niet helemaal mijn ding, zeker niet omdat de meeste (oudere) metal CD's niet bepaald geweldig opgenomen zijn in het laag (lees: te weinig) dus een beetje extra oomph in het laag is dan wel gewenst...

By the way: heb je het laatste Fear Factory album al gehoord; die is mooi opgenomen in het laag met een paar gave effecten voor je subs...  :headbanging: ;D

En welke ADSY versie heb jij?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op december 29, 2015, 13:48:06
Even een aanname:
- Bedoel je te zeggen dat muziek bij hem na ADSY inmeten niet klonk ivm roommodes? Dat zou wel apart zijn. ADSY maakt op zich een mooie response van de bas (helemaal vlak als je dit nameet met REW) en doet dat beter als wat ik manueel ooit heb gekund met de Behringer (heb ik daarom ook niet meer).

En dan kun je ook nog met ADSY bypass L/R werken voor stereo (en dan DynEQ uit). Dat heb ik ook een tijd gedaan, deze laat de fronts ongemoeid, maar past wel de subs aan met de ADSY curve. Dat klinkt heel strak, maar ik vind dat niet altijd een verbetering zeker niet met de originele sub level settings. Dan zet ik altijd de subs een stuk harder om de bas terug te krijgen...

Maar als je strakke vlakke bas wil voor bv klassiek of jazz, dan is dat de way-to-go.... niet helemaal mijn ding, zeker niet omdat de meeste (oudere) metal CD's niet bepaald geweldig opgenomen zijn in het laag (lees: te weinig) dus een beetje extra oomph in het laag is dan wel gewenst...

By the way: heb je het laatste Fear Factory album al gehoord; die is mooi opgenomen in het laag met een paar gave effecten voor je subs...  :headbanging: ;D

En welke ADSY versie heb jij?

GPO
Nee het klonk gewoon niet echt en natuurlijk,het was idd wel met een jazzie muziekje van Buble.
dat heb je scherp.
Ik bedoel ook niet alleen het laag,ze totale beeld was niet wat hij gewend is na handmatig instellen.

Voor muziek meet ik zelf ook vlak in,anders klopt je geluidsbeeld niet.
Voor film iets pittiger maar dat heb je wel eens gezien in me metingen.

Moet wel zeggen dat ik rock,wat jij ook al aanhaalde meestal op de filmstand draai anders klinkt het zo dun.
Doe je dat bij Jazz klopt er niks van een boel instrumenten die teveel aanzetten,
maar dire straits ,Eagels en dat soort muziek ook,de drumsolo,s zijn dan totaal uit verband.
Dan deed ADSY XT32 bij hem ook.
Jammer genoeg komt hij niet meer op het forum,anders kon hij even toelichten hoe hij mijn instelling ervaart tov een ADSY meting.

Ik heb de SR5006,weet zo niet welke versie,en moet nu even weg  ;D


Wat me wel steeds vaker opvalt dat je voor verschilende muziek verschilende settings moet hebben.
Ik heb jouw er al vaker over zien schrijven.
Ik luister teveel verschillende muziek  :music:

GPO

Citaat van: morca op december 29, 2015, 14:12:36
Nee het klonk gewoon niet echt en natuurlijk,het was idd wel met een jazzie muziekje van Buble.
dat heb je scherp.
Ik bedoel ook niet alleen het laag,ze totale beeld was niet wat hij gewend is na handmatig instellen.

Voor muziek meet ik zelf ook vlak in,anders klopt je geluidsbeeld niet.
Voor film iets pittiger maar dat heb je wel eens gezien in me metingen.

Moet wel zeggen dat ik rock,wat jij ook al aanhaalde meestal op de filmstand draai anders klinkt het zo dun.
Doe je dat bij Jazz klopt er niks van een boel instrumenten die teveel aanzetten,
maar dire straits ,Eagels en dat soort muziek ook,de drumsolo,s zijn dan totaal uit verband.
Dan deed ADSY XT32 bij hem ook.
Jammer genoeg komt hij niet meer op het forum,anders kon hij even toelichten hoe hij mijn instelling ervaart tov een ADSY meting.

Ik heb de SR5006,weet zo niet welke versie,en moet nu even weg  ;D


Wat me wel steeds vaker opvalt dat je voor verschilende muziek verschilende settings moet hebben.
Ik heb jouw er al vaker over zien schrijven.
Ik luister teveel verschillende muziek  :music:

Ok, wellicht toch niet helemaal lekker ingesteld bij die maat van je denk ik. ADSY kan wel goed klinken, maar ik heb alleen ervaring met XT32 bij mij en een aantal forumleden, weet echt niet of dit ook zo goed gaat met de oudere ADSY versies.

Ik zie overigens dat de SR5006 ook XT heeft en niet XT32. Dat zou best wel een pak kunnen schelen....

Handmatig is natuurlijk wel de meeste controle, maar wat ik ook erg prettig vind is dat het ADSY systeem mijn 7 speakers goed op elkaar inregelt qua klank, dat is handmatig niet te doen. In ieder geval voor surround een must.

Hier wordt veel naar pop/elektronisch/rock en vooral metal geluisterd. Dus een beetje leuke bas is dan wel gewenst, te vlak ingeregeld en dat soort muziek klinkt dan meestal niet zo lekker. Jazz/klassiek luister ik echt nooit....  :tounge:

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Citaat van: GPO op december 29, 2015, 13:48:06
By the way: heb je het laatste Fear Factory album al gehoord; die is mooi opgenomen in het laag met een paar gave effecten voor je subs...  :headbanging: ;D

FF, leven die nog? Zucht....demanufacture...nostalgie :inlove:

Citaat van: morca op december 29, 2015, 13:21:17
ADSY/manual eq instellen staat aan ,maar ik ben er persoonlijk niet weg van.

Die zie ik ff niet. het is toch of manual of Audyssey? De 1 staat los an de ander.
Zet je m op manual, dan omzeil je alle Audyssey settings en heb je enkel een gelimiteerd aantal eq banden waarvan je bijv. niet eens de breedte (Q) in kunt stellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Audyssey XT32 is echt anders als XT
XT is  al weer verouderd. En het is of manual of Audyssey XT32 gebruiken .

GOOS88

Citaat van: GPO op december 29, 2015, 11:45:26
klopt, maar DynEQ boost afhankelijk van master volume stand van de receiver en input volume van de source. Hoe meer je richting ref master volume gaat (0 dB op je receiver) hoe minder deze setting zal boosten. De technologie is gebaseerd op het feit dat we op lager volume relatief minder bas horen tov midrange.

Het grappige is dat ik ook nooit voorstander was van dit soort settings, maar ik ben sinds kort om mbt het gebruik van DynEQ!!

==> Ik heb de subwoofer levels flink naar beneden geschroefd en veel meer richting de originele ADSY levels gezet (nog wel iets hotter hoor, anders blijf ik impact missen...  ;D) en heb nu voor films DynEQ aan (offset 0). Dynamic Volume blijft overigens uit, dat is een ranzige setting.

==> voor muziek gebruik ik juist helemaal geen ADSY meer.

Ik speel meestal films af rond de -20 dB master volume. Dan wordt er natuurlijk nog steeds iets geboost in het laag en de surrounds, maar de film ervaring is zo geweldig vind ik!!

We zijn nu bezig met de Harry Potter films en toen heb ik besloten om deze setting te gaan proberen. Ik begrijp niet dat ik dit niet eerder hebt gebruikt voor films...  :o Het klinkt erg goed en eigenlijk net zo goed als de lokale JT of IMAX bios...

:popcorn:

Overigens voor muziek (2ch) schakelt de Denon receiver over op de 'direct' stand en gebruikt ik dus niets van deze ADSY instellingen. De Denon detecteert dit allemaal automatisch, dus surround ==> ADSY met toeters en bellen, stereo ==> direct stand zonder toeters en bellen (wel met subs overigens). Dit is echt superhandig, geen knoppen meer indrukken als ik muziek ga luisteren of film ga kijken. Gewoon aanzetten en gas erop.

Ik begrijp eigenlijk niet dat mensen zeggen dat het teveel boost. Dan denk ik dat je je sublevels niet op orde hebt (lees: veel te hard hebt staan)? Dus ik zou het toch niet zo snel afserveren. De technologie is niet voor niets gemaakt.... ;)

Overigens heb ik wel ADSY XT32, dus weet niet of het ook zo goed werkt voor ouderen ADSY versies.

Ik ben er dus wel meer dan tevreden over voor gebruik bij films....  :headbanging: :headbanging:  :popcorn: :popcorn:

GPO

Sub level staat hier gelijk met de overige kanalen. Vind dat de bas te dik klinkt met de dyn eq aan, en dat gaat ten koste van de details in de upperbas en daarboven. Zal ook een kwestie van smaak zijn denk ik.

Met rock is de dyn eq wel goed te doen, anders klinkt het inderdaad te dun op lager volume.

Gebruiken jullie verder de REF of de FLAT setting?




* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Citaat van: RalphH op december 29, 2015, 15:37:30
FF, leven die nog? Zucht....demanufacture...nostalgie :inlove:

Die zie ik ff niet. het is toch of manual of Audyssey? De 1 staat los an de ander.
Zet je m op manual, dan omzeil je alle Audyssey settings en heb je enkel een gelimiteerd aantal eq banden waarvan je bijv. niet eens de breedte (Q) in kunt stellen.

Volgens mij kan je er voor kiezen om de sub niet in regelen met XT32 en de overige kanalen wel, de sub kan je dan manual doen met externe DSP. 

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Citaat van: GOOS88 op december 29, 2015, 15:44:06
Sub level staat hier gelijk met de overige kanalen. Vind dat de bas te dik klinkt met de dyn eq aan, en dat gaat ten koste van de details in de upperbas en daarboven. Zal ook een kwestie van smaak zijn denk ik.

Met rock is de dyn eq wel goed te doen, anders klinkt het inderdaad te dun op lager volume.

Gebruiken jullie verder de REF of de FLAT setting?
Zo ervaar ik de setting ook.


Citaat van: RalphH op december 29, 2015, 15:37:30
FF, leven die nog? Zucht....demanufacture...nostalgie :inlove:

Die zie ik ff niet. het is toch of manual of Audyssey? De 1 staat los an de ander.
Zet je m op manual, dan omzeil je alle Audyssey settings en heb je enkel een gelimiteerd aantal eq banden waarvan je bijv. niet eens de breedte (Q) in kunt stellen.

Als je eens in de buurt ben ,kom een stukje luisteren hoe dat manueel klinkt maistro .
Idd  geen q of freq te stellen maar het werkt wel beter.


Citaat van: GPO op december 29, 2015, 15:30:11
Ok, wellicht toch niet helemaal lekker ingesteld bij die maat van je denk ik. ADSY kan wel goed klinken, maar ik heb alleen ervaring met XT32 bij mij en een aantal forumleden, weet echt niet of dit ook zo goed gaat met de oudere ADSY versies.

Ik zie overigens dat de SR5006 ook XT heeft en niet XT32. Dat zou best wel een pak kunnen schelen....

Handmatig is natuurlijk wel de meeste controle, maar wat ik ook erg prettig vind is dat het ADSY systeem mijn 7 speakers goed op elkaar inregelt qua klank, dat is handmatig niet te doen. In ieder geval voor surround een must.

Hier wordt veel naar pop/elektronisch/rock en vooral metal geluisterd. Dus een beetje leuke bas is dan wel gewenst, te vlak ingeregeld en dat soort muziek klinkt dan meestal niet zo lekker. Jazz/klassiek luister ik echt nooit....  :tounge:

GPO



Hij heeft idd een zeer moeilijke ruimte waardoor het niet goed gaat vermoed ik.

Gelijkstellen is makkelijk ,ik heb 4 dezelfde speakers dus ook zelfde klankbeeld,kamer invloeden even buiten beschouwing gelaten.

RalphH

Citaat van: morca op december 29, 2015, 16:03:55
Als je eens in de buurt ben ,kom een stukje luisteren hoe dat manueel klinkt maistro .
Idd  geen q of freq te stellen maar het werkt wel beter.

Ik ben m kwijt. Je moet dan net mazzel hebben dat je roommode op 1 van de 5 (ofzo) banden valt die de receiver aanbiedt
En jij gebruikt toch externe EQ/DSP? Of heb je ook nog in je receiver wat ingesteld?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op december 29, 2015, 17:02:42
Ik ben m kwijt. Je moet dan net mazzel hebben dat je roommode op 1 van de 5 (ofzo) banden valt die de receiver aanbiedt
En jij gebruikt toch externe EQ/DSP? Of heb je ook nog in je receiver wat ingesteld?
Ik bedoel op de 5 speakers ,op de .1 heb ik geen manual eq op de marantz.
De sub.s doe ik extern die spelen vol in de roommodes 

RalphH

Ok, snap m.
Voor muziek is audyssey het hier ook niet. Zet het hoog teveel aan en ik heb maar 1 Audyssey stand, niet nog een music, flat oid om dat mee te compenseren.
Maar film is die extra schop in het hoog wel lekker in your face, wat minder braaf.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

De 5. en 2. opstelling staat op dezelfde manual eq/ADSY vd Marantz setting te draaien.
Het .1 kanaal heeft 2 settings.maar die hele schone muzieksetting gebruik ik niet zo vaak.

Als ADSY harder in het hoog aanzet als het zonder,boost hij daar waarschijnlijk.
Dat moet ie niet doen denk ik......

GPO

Citaat van: GOOS88 op december 29, 2015, 15:44:06
Sub level staat hier gelijk met de overige kanalen. Vind dat de bas te dik klinkt met de dyn eq aan, en dat gaat ten koste van de details in de upperbas en daarboven. Zal ook een kwestie van smaak zijn denk ik.

Met rock is de dyn eq wel goed te doen, anders klinkt het inderdaad te dun op lager volume.

Gebruiken jullie verder de REF of de FLAT setting?

Hoe bedoel je gelijk? Je gebruikt de levels zoals ADSY ze ingemeten heeft? Dat is op zich te doen zonder dynEQ, maar dan moet je films op hoog volume kijken (richting reference volume). Anders mis ik echt impact, vandaar mijn dynEQ gebruik. Scenes van Tron, LoTR etc die moeten wel knallen. Of zoals RalphH het zegt "niet te braaf klinken" ... :) Ik gebruik voor films ADSY reference overigens.

Met muziek staat ADSY nu allemaal uit en heb ik de levels met de dB/SPL meter ingesteld (de Denon 4311 laat aparte sub levels toe tussen surround, stereo en direct -geweldig aparaat!-). Klinkt gewoon goed, maar dit is vnml door de goede plaatsing van de subs. Ik heb geen vervelende pieken in de upper-bas. Anders was ADSY wel een must met muziek, maar dan zou ik ADSY bypass L/R gebruiken en dynEQ uitzetten. Voor muziek is dynEQ niet erg geschikt.

Gisteren overigens Harry Potter 6 gezien. Was prachtig om te horen.  :popcorn:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


frankp

Even een vraagje in dit topic aangezien er hier een paar mensen zijn met een Klipsch R-115.
Ik wil mijn XXLS400 gaan vervangen, maar zou graag bij iemand de R-115 willen beluisteren.
Is er iemand in de buurt van Breda/Rotterdam die 'm heeft staan en waar ik eens zou mogen komen luisteren?