Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 11, 2012, 16:02:38
thxz voor je reply.
Het gaat me er (nog) niet om welke instelling ik het beste kan kiezen. Waar het me om gaat is waarom de verschillen optreden met de verschillende settings die ik (in AVR en op subwoofer) gebruik. Zie hiervoor met name het bijgevoegde excel bestand in het topic op het HT Shack Forum.
Wat je AVR doet kan ik niet inschatten,
de sub heeft met fase en intregatie te maken,dat leer je gaande weg.
Ik kan geen exel lezen .......  ::) geen prog voor op staan  ;)

Ejorne

Zou je eens een meting kunnen doen met alleen de subwoofer?
En dan ook een paar metingen met alleen de speakers, waarbij de crossover op je speakers in je avr verschillende instellingen hebben?

RalphH

Er is weer een en ander gepost hier, ik ga het van het weekend (zal wel zondag worden...) eens op t gemak bekijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

Citaat van: Ejorne op juli 11, 2012, 22:53:09
Zou je eens een meting kunnen doen met alleen de subwoofer?
En dan ook een paar metingen met alleen de speakers, waarbij de crossover op je speakers in je avr verschillende instellingen hebben?
ga ik mee aan de slag vanavond. Kun je me uitleggen waarom je deze informatie nodig hebt? (zodat ik het ook snap). Ik heb wel een idee en hoor graag of ik in de goede richting zit:
Er zit een 'hump' in het 90-140 gebied en jij wil weten of dit komt doordat er een te grote overlap zit tussen de fronts en mijn subwoofer?

THX-UltraII

EDIT:
Na veel uitzoekwerk en wat 'denkwerk' kan ik wat nieuwe conclusies trekken (jullie Engels is goed genoeg denk ik, nu dat van mij nog :)):
I learned is that the setting in a AVR with the SMALL+LFE/MAIN combination gives the exact same result as setting your AVR to SMALL+only LFE. This is because the 'LFE mode' (it s called different on various AVRs) only has effect when you set your speakers to LARGE. That is also why GRAPH 1+GRAPH 7 and GRAPH 4+8 look the same (because the settings are not different from each other although you would assume they are different). I have also learned that setting my speakers on LARGE is not even a option. One can ONLY set speakers on LARGE if the speakers are truly full range and by this I mean capable of 20-20000Hz (so eg. the b&w 800D ).

When all this information I can already forget the settings I used in GRAPH 2,3,5,6,7 and 8. This leaves settings 1 and 4 (remember I am NOT YET talking about the crossover setting in my AVR!). As you can see in my excel the differences between the settings used in Graph 1 and 4 are the settings on my subwoofer. Graph 1 looks better than Graph 4 as you can see but (I think; and this is what I want to know/have to find out yet) this is because in Graph 1 I have set my subwoofer on VARIABLE FREQUENCY control which means (according to my manual) that the PHASE KNOB of my subwoofer is active. I already had my phase setup correctly because I was always using this (VAR. FREQ. CONTROL) setting. In Graph 4 I ve put my switch on my subwoofer on FULL RANGE which means that the PHASE KNOB is NOT active anymore (according to my manual). This means I will have to do a new graph4-settings-measurement with first looking for the correct phase with the distance setting in my AVR. After finding the correct phase I will have to get the same graph as graph 1 if I am correct which also would mean that I understand my subwoofer settings (which is: switch on VAR. FREQ. CONTROL, VAR.FREQ.CONTROL KNOB on max (240) and PHASE KNOB on correct value is the exact same as switch on FULL RANGE so VAR.FREQ.CONTROL KNOB and PHASE KNOB not active).

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 09:28:07
EDIT:
Na veel uitzoekwerk en wat 'denkwerk' kan ik wat nieuwe conclusies trekken (jullie Engels is goed genoeg denk ik, nu dat van mij nog :)):
I learned is that the setting in a AVR with the SMALL+LFE/MAIN combination gives the exact same result as setting your AVR to SMALL+only LFE. This is because the 'LFE mode' (it s called different on various AVRs) only has effect when you set your speakers to LARGE. That is also why GRAPH 1+GRAPH 7 and GRAPH 4+8 look the same (because the settings are not different from each other although you would assume they are different). I have also learned that setting my speakers on LARGE is not even a option. One can ONLY set speakers on LARGE if the speakers are truly full range and by this I mean capable of 20-20000Hz (so eg. the b&w 800D ).

When all this information I can already forget the settings I used in GRAPH 2,3,5,6,7 and 8. This leaves settings 1 and 4 (remember I am NOT YET talking about the crossover setting in my AVR!). As you can see in my excel the differences between the settings used in Graph 1 and 4 are the settings on my subwoofer. Graph 1 looks better than Graph 4 as you can see but (I think; and this is what I want to know/have to find out yet) this is because in Graph 1 I have set my subwoofer on VARIABLE FREQUENCY control which means (according to my manual) that the PHASE KNOB of my subwoofer is active. I already had my phase setup correctly because I was always using this (VAR. FREQ. CONTROL) setting. In Graph 4 I ve put my switch on my subwoofer on FULL RANGE which means that the PHASE KNOB is NOT active anymore (according to my manual). This means I will have to do a new graph4-settings-measurement with first looking for the correct phase with the distance setting in my AVR. After finding the correct phase I will have to get the same graph as graph 1 if I am correct which also would mean that I understand my subwoofer settings (which is: switch on VAR. FREQ. CONTROL, VAR.FREQ.CONTROL KNOB on max (240) and PHASE KNOB on correct value is the exact same as switch on FULL RANGE so VAR.FREQ.CONTROL KNOB and PHASE KNOB not active).

Ik heb geleerd is dat de instelling in een AVR met de SMALL + LFE / MAIN combinatie geeft de exact hetzelfde resultaat als het instellen van uw AVR op SMALL + alleen LFE. Dit komt omdat de 'LFE-mode' (het heet anders zijn op verschillende AVR) heeft alleen effect als je je luidsprekers op LARGE. Dat is ook de reden waarom GRAPH 1 + GRAPH 7 en GRAPH 4 +8 zien er hetzelfde uit (omdat de instellingen niet zijn verschillend van elkaar, hoewel je zou aannemen dat ze verschillend zijn). Ik heb ook geleerd dat het instellen van mijn luidsprekers op LARGE niet eens een optie. Men kan alleen ingesteld luidsprekers op LARGE als de speakers zijn echt compleet assortiment en hiermee bedoel ik in staat om 20-20000Hz (dus bijvoorbeeld. De B & W 800D).

Bij al deze informatie kan ik nu al vergeten de instellingen die ik gebruikte in GRAPH 2,3,5,6,7 en 8. Dit laat de instellingen 1 en 4 (herinner me dat ik ben nog niet over de crossover instelling in mijn AVR!). Zoals je kunt zien in mijn excel de verschillen tussen de instellingen die worden gebruikt in grafiek 1 en 4 zijn de instellingen op mijn subwoofer. Grafiek 1 ziet er beter uit dan Grafiek 4 zoals je kunt zien, maar (ik denk, en dit is wat ik wil weten / nog weten te komen hebben) dit komt omdat in grafiek 1 Ik heb mijn subwoofer op variabele frequentie controle waardoor (volgens naar mijn handleiding) dat de fase knop van mijn subwoofer actief is. Ik had al mijn fase setup goed, want ik was altijd het gebruik van deze (var. FREQ. CONTROL) instelling. In Grafiek 4 Ik heb legde mijn schakelaar aan mijn subwoofer op FULL RANGE wat betekent dat de fase knop niet actief meer is (volgens mijn handleiding). Dit betekent dat ik zal een nieuwe graph4-settings-meting te doen met de eerste op zoek naar de juiste fase met de afstand instelling in mijn AVR. Na het vinden van de juiste fase zal ik dezelfde grafiek als grafiek 1 krijgen als ik juist ben, die ook zou betekenen dat ik mijn subwoofer instellingen (dat is te begrijpen:.. Schakelaar op VAR FREQ CONTROL, VAR.FREQ.CONTROL KNOB op max (240) en PHASE kNOP op de juiste waarde is exact dezelfde als schakelaar op FULL RANGE zo VAR.FREQ.CONTROL KNOB en de KNOB FASE niet actief).


;)

THX-UltraII


Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 08:37:30
ga ik mee aan de slag vanavond. Kun je me uitleggen waarom je deze informatie nodig hebt? (zodat ik het ook snap). Ik heb wel een idee en hoor graag of ik in de goede richting zit:
Er zit een 'hump' in het 90-140 gebied en jij wil weten of dit komt doordat er een te grote overlap zit tussen de fronts en mijn subwoofer?

Die hump zou je inderdaad daarmee in beeld kunnen brengen. Tevens zie je hoe je speakers (en luisterruimte) reageren op de crossover instelling. Door de roomgain en staande golven kun je nog wel eens een behoorlijk piek aantreffen in de frontspeakers terwijl de betreffende frequentie onder de crossover valt.

THX-UltraII

Citaat van: Ejorne op juli 12, 2012, 12:41:48
Die hump zou je inderdaad daarmee in beeld kunnen brengen. Tevens zie je hoe je speakers (en luisterruimte) reageren op de crossover instelling. Door de roomgain en staande golven kun je nog wel eens een behoorlijk piek aantreffen in de frontspeakers terwijl de betreffende frequentie onder de crossover valt.
Zal vanavond eens meten. Klopt het dat je bedoelt te zeggen dat ik de bult mogelijk weg kan krijgen met het instellen van een lagere of juist hogere crossover? (zodat de overlap minder wordt?)

Zou jij ook eens naar mijn post #1779 willen kijken? Hoop dat je begrijpt wat ik vraag, het is (lijkt) nogal gecompliceerd als ik het uitleg namelijk :)

RalphH

Heb niet het hele relaas gelezen dus als onderstaande als een tang op het achtereind van een varken slaat....forgive me..

Spelen met de crossover kan zeker helpen. In mijn geval heb ik namelijk een flinke piek op 60Hz, als ik de fronts wat eerder (bij80) af laat vallen, dan kukelt die piek ook naar beneden.
Daarnaast kun je met fase instellingen van de sub vaak ook veel corrigeren, zowel pieken als dalen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juli 12, 2012, 14:07:36
Heb niet het hele relaas gelezen dus als onderstaande als een tang op het achtereind van een varken slaat....forgive me..

Spelen met de crossover kan zeker helpen. In mijn geval heb ik namelijk een flinke piek op 60Hz, als ik de fronts wat eerder (bij80) af laat vallen, dan kukelt die piek ook naar beneden.
Daarnaast kun je met fase instellingen van de sub vaak ook veel corrigeren, zowel pieken als dalen.

Nee slaat niet als een tang op een varken RalphH,heb je helemaal goed.

Uit de laatste posting blijkt dat hij het denkt,maar helemaal niet zeker weet.
Druk maken om niks denk ik,zou toch wel wonderlijk zijn als dit 'probleeem' nu pas aan het licht komt.

Mijn AVR heeft trouwens helemaal het door jouw genoemde probleem niet ultra,
dus ik vermoed zoals je zelf ook al zegt dat je je druk maakt om niks.

Het zal door eerder door mij genoemde dingen komen vermoedelijk.
Als jouw amp dit wel veroorzaakt,welke AVR heb je,en kan je die software matig updaten.
Het worden wel net comp zo onderhand........

EDIT marantz 5005 zie ik  ;)   :D

THX-UltraII

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg gemaakt heb wat ik wil weten:
Ik weet dat er een bult zit in een bepaald gebied en ik weet ook dat dit straks bij te stellen is met de crossover en fase-instelling.

Waar het mij om gaat is het volgende verhaal:
Na veel uitzoekwerk en wat 'denkwerk' kan ik wat nieuwe conclusies trekken (jullie Engels is goed genoeg denk ik, nu dat van mij nog ):
I learned is that the setting in a AVR with the SMALL+LFE/MAIN combination gives the exact same result as setting your AVR to SMALL+only LFE. This is because the 'LFE mode' (it s called different on various AVRs) only has effect when you set your speakers to LARGE. That is also why GRAPH 1+GRAPH 7 and GRAPH 4+8 look the same (because the settings are not different from each other although you would assume they are different). I have also learned that setting my speakers on LARGE is not even a option. One can ONLY set speakers on LARGE if the speakers are truly full range and by this I mean capable of 20-20000Hz (so eg. the b&w 800D ). When all this information I can already forget the settings I used in GRAPH 2,3,5,6,7 and 8. This leaves settings 1 and 4 (remember I am NOT YET talking about the crossover setting in my AVR!). As you can see in my excel the differences between the settings used in Graph 1 and 4 are the settings on my subwoofer. Graph 1 looks better than Graph 4 as you can see but (I think; and this is what I want to know/have to find out yet) this is because in Graph 1 I have set my subwoofer on VARIABLE FREQUENCY control which means (according to my manual) that the PHASE KNOB of my subwoofer is active. I already had my phase setup correctly because I was always using this (VAR. FREQ. CONTROL) setting. In Graph 4 I ve put my switch on my subwoofer on FULL RANGE which means that the PHASE KNOB is NOT active anymore (according to my manual). This means I will have to do a new graph4-settings-measurement with first looking for the correct phase with the distance setting in my AVR. After finding the correct phase I will have to get the same graph as graph 1 if I am correct which also would mean that I understand my subwoofer settings.

switch on VAR. FREQ. CONTROL, VAR.FREQ.CONTROL KNOB on max (240) and PHASE KNOB on correct value is the exact same as switch on FULL RANGE so VAR.FREQ.CONTROL KNOB and PHASE KNOB not active.

Het gaat erom of bovenstaande stelling in mijn setup klopt en daar probeer ik dus achter te komen.

Overigens wordt op HT Shack aangeraden om de fase juist NIET te regelen met de phaseinstelling op je subwoofer maar vanuit je distance setting in je AVR.

jerrytoet

zijn er ook mensen hier op het forum die voor mij mijn set willen meten en afstellen voor een leuk prijsje? woon in de omgeving van breda :)

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 14:37:37
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg gemaakt heb wat ik wil weten:
Ik weet dat er een bult zit in een bepaald gebied en ik weet ook dat dit straks bij te stellen is met de crossover en fase-instelling.

Waar het mij om gaat is het volgende verhaal:
Na veel uitzoekwerk en wat 'denkwerk' kan ik wat nieuwe conclusies trekken (jullie Engels is goed genoeg denk ik, nu dat van mij nog ):
I learned is that the setting in a AVR with the SMALL+LFE/MAIN combination gives the exact same result as setting your AVR to SMALL+only LFE. This is because the 'LFE mode' (it s called different on various AVRs) only has effect when you set your speakers to LARGE. That is also why GRAPH 1+GRAPH 7 and GRAPH 4+8 look the same (because the settings are not different from each other although you would assume they are different). I have also learned that setting my speakers on LARGE is not even a option. One can ONLY set speakers on LARGE if the speakers are truly full range and by this I mean capable of 20-20000Hz (so eg. the b&w 800D ). When all this information I can already forget the settings I used in GRAPH 2,3,5,6,7 and 8. This leaves settings 1 and 4 (remember I am NOT YET talking about the crossover setting in my AVR!). As you can see in my excel the differences between the settings used in Graph 1 and 4 are the settings on my subwoofer. Graph 1 looks better than Graph 4 as you can see but (I think; and this is what I want to know/have to find out yet) this is because in Graph 1 I have set my subwoofer on VARIABLE FREQUENCY control which means (according to my manual) that the PHASE KNOB of my subwoofer is active. I already had my phase setup correctly because I was always using this (VAR. FREQ. CONTROL) setting. In Graph 4 I ve put my switch on my subwoofer on FULL RANGE which means that the PHASE KNOB is NOT active anymore (according to my manual). This means I will have to do a new graph4-settings-measurement with first looking for the correct phase with the distance setting in my AVR. After finding the correct phase I will have to get the same graph as graph 1 if I am correct which also would mean that I understand my subwoofer settings.

switch on VAR. FREQ. CONTROL, VAR.FREQ.CONTROL KNOB on max (240) and PHASE KNOB on correct value is the exact same as switch on FULL RANGE so VAR.FREQ.CONTROL KNOB and PHASE KNOB not active.

Het gaat erom of bovenstaande stelling in mijn setup klopt en daar probeer ik dus achter te komen.

Overigens wordt op HT Shack aangeraden om de fase juist NIET te regelen met de phaseinstelling op je subwoofer maar vanuit je distance setting in je AVR.
RalphH zijn nieuwe amp maakt er juist een rommeltje van.
En die doet het met de Fase op de sub,s nu.
Werk je nou trouwens ook met de ADSY ?

morca

Citaat van: jerrytoet op juli 12, 2012, 14:47:08
zijn er ook mensen hier op het forum die voor mij mijn set willen meten en afstellen voor een leuk prijsje? woon in de omgeving van breda :)
Mijn rug verhinderd mij lange autoritje,s,anders kon dat wel.....

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 14:37:37


switch on VAR. FREQ. CONTROL, VAR.FREQ.CONTROL KNOB on max (240) and PHASE KNOB on correct value is the exact same as switch on FULL RANGE so VAR.FREQ.CONTROL KNOB and PHASE KNOB not active.

Het gaat erom of bovenstaande stelling in mijn setup klopt en daar probeer ik dus achter te komen.

Overigens wordt op HT Shack aangeraden om de fase juist NIET te regelen met de phaseinstelling op je subwoofer maar vanuit je distance setting in je AVR.
HTip heeft Marantz en regeld dit soort dingen vermoedelijk met de Velo in.
Als ie nou even mee zat te lezen .....  :D

HTip

Citaat van: morca op juli 12, 2012, 22:17:17
HTip heeft Marantz en regeld dit soort dingen vermoedelijk met de Velo in.
Als ie nou even mee zat te lezen .....  :D
:D

Ik heb in de Marantz gezorgd dat de timing van het LFE-signaal goed komt, dus de afstand van de sub ingesteld tot de achterkant ipv voorkant woofer. Dit geldt voor alle subs met een vorm van DSP, ingebouwd of toegevoegd. Daarnaast natuurlijk de instellingen voor x-over, small/large en baas mix. Tot slot nog een aantal instellingen (x-over, fase, e.d.) die voor de integratie zorgen. En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden ;)

Marantz, bass mix is hetzelfde als LFE+Main. Mix betekent dat LFE-signalen alleen naar de sub gaan.


Velodyne


Ik kan me voorstellen dat dit meer vragen oproept dus...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

THX-UltraII

Indien er nog iemand op zoek is naar een equalizer, ik verkoop mijn (gloednieuwe) FBQ1000 (opvolger van de DSP1124) voor 85 euro inclusief verzendkosten. Met factuur natuurlijk.


Timvg

wat doe je indien je teveel headroom hebt? dan tune je ze toch gewoon dieper :) nog steeds reserve qua volume btw ;)



morca

Das strak wark Tim  ;)     :thumbs-up:
Ge zeit weer beregoed bezig,hoe klinkt/voelt een filmpje nou ?  :clapping:

Ik heb eindelijk een Dune vant weekend veel BD kijken/luisteren.
Gisteren The Grey aanstaan,ging me MB200 weer over zijn nek van het laag.
Haperen bedoel ik,dat zal nu over zijn,ga de JL,s weer even goed op ze flikkker geven dit weekend.
Dat is veel te lang geleden  :popcorn:

Staaled

Citaat van: Timvg op juli 20, 2012, 18:59:06
wat doe je indien je teveel headroom hebt? dan tune je ze toch gewoon dieper :) nog steeds reserve qua volume btw ;)
1 plug?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Timvg

Citaat van: Hipster op juli 20, 2012, 19:20:31
Hier nu:

Wat zijn de opties van de AM dualcore qua handmatige EQ? Die dips zijn echt niet onoverkomelijk geloof ik, zelfs met 'amper  ::)' twee subs..

Zou je een grafiek van beide subs afzonderlijk kunnen tonen?

Hoe ziet de dual core de subs trouwens, als één unit, of twee?


morca

Ik heb de antimode 2 nog niet getest,maar bij de eerste versie zag je ook vaak dit toch niet vlak genoeg zijnde resultaat.
Jammer dat Tim zo ver woont anders kon je die mini dsp eens testen voor de zekerheid....