Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HTip

Citaat van: RalphH op mei 25, 2012, 09:35:02
Wordt wel weer een keertje tijd voor een samenkomst inderdaad. Tov die eerste galmbak met compleet verkeerd geplaatste speakers en kraters in het laag is er toch wel één en ander veranderd ;D. Geef maar een datum en het komt goed. Wel pas na het EK overigens, de kamer wordt even iets anders ingericht tijdelijk.
Leuk! Gaan we een keer doen. Na het EK komt voor mij (om andere redenen ;)) ook beter uit :D

Citaat van: RalphH op mei 25, 2012, 09:37:22
Welcome back trouwens  ;D
Thanks!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: morca op mei 25, 2012, 10:16:19
Idd welkom weer Phillip  :thumbs-up:

Het probleem is dat de vloer hoogpolig tapijt heeft,en het toch van het plafond lijkt te komen.
De achterwand heeft een vorm van diffusie door steenstrip,maar misschien zou het dat dan toch zijn,maar raar lijkt het van het plafond te komen.

Groot nadeel links een raam,wel met veel gordijn,en rechts niks.
Dus dat raam zou ook nog kunnen.
Hoor wel gisteren dat de amp maar 80 euro kost,als hij er staat volgen er gauw wat metingen,kijken hoe die eruit zien.

Maar het klinkt niet rustig ook met visite en praten niet,dus ik wil iets gaan doen,maar wat moet eerst even goed bekeken worden.

PS als de Pana er weer is hoop ik jullie ook eens te verwelkomen  ;)
Bedankt Marco! Ik ga het druk krijgen met de M&G's in het land :D

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat je flutterecho (als het dat al is) niet van je plafond komt. Reden is het hoogpolig tapijt. Als ik het zo lees komt je echo door een gebrek aan demping via de wanden. Heb je een tekening van de ruimte, waarin je aangeeft waar wat op de wand zit?

Flutterecho kun je trouwens lokaliseren door in je handen te klappen met je armen voor je uit zodat je zelf niet als dempende factor kunt fungeren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op mei 25, 2012, 11:53:42
Bedankt Marco! Ik ga het druk krijgen met de M&G's in het land :D

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat je flutterecho (als het dat al is) niet van je plafond komt. Reden is het hoogpolig tapijt. Als ik het zo lees komt je echo door een gebrek aan demping via de wanden.
Ik Had er al een idee van,maar het lijkt echt van het plafond te komen.
Als jeroen er is hem maar weer eens laten luisteren,want dat klappen is me bekend,zo denk ik ook van boven te horen komen,
Maar dat kan bijna niet.

Ik moet dus iets verzinnen om de muren de dempen breken,zullen wel panelen worden,maar eens over denken.

Ik heb naast de linkerspeaker een joekel van een raam en achter ook,dat zal ook niet in het voordeel werken.
Ik zal ze eens dichtdoen en het dan testen,maar als het raam het probleem dan is ,heb ik een probleem  :D

Net teruggebeld door de winkel 80 euro kosten echt geweldige zaak,zou een mooie sponser zijn.
Ik zal hem het eens tippen.

RalphH

Citaat van: morca op mei 25, 2012, 12:57:29
Ik Had er al een idee van,maar het lijkt echt van het plafond te komen.

Een wijs oud gezegde zegt...: "niet alles is wat het lijkt"  ;D. En in dit geval help ik je dat hopen, scheelt je een hoop geklus. Dingen aan het plafond hangen is niet altijd wat je wilt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Zoals ik al zei, kan het niet door je plafond komen. Echter kan je wel akoestische tegels tegen het plafond monteren. Verlaagd plafond is niet meer vereist. Zelfde kan natuurlijk ook tegen een muur. Dezelfde tegels dan ik heb, maar dan met een hogere absorptiefactor.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Of wat diffusie paneeltjes. Staat nog crea ook en in kleur te skilderen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Citaat van: RalphH op mei 25, 2012, 13:48:34
Of wat diffusie paneeltjes. Staat nog crea ook en in kleur te skilderen.
Klopt, maar het kan ook zijn dat Marco absorptie nodig heeft en dan is de werking onvoldoende.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Naar wat ik begrepen heb, is nagalm met beide te behandelen toch?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

edgnoj

Ik heb mijn bureau aangepakt door bitumen aan de onderzijde van het bureaublad te plakken. Verder heb ik de achterwand voorzien van een aantal tegels noppenschuim van 50x50cm. Hierdoor is de geluidskwaliteit een stuk verbeterd.

Vanmiddag heb ik ook een aantal sweeps gedraaid met het programmaatje SweepGen. Ik heb het basisniveau van mijn versterker ingesteld op 75dB mbv roze ruis en ben vervolgens gaan meten tussen 50-200Hz. Nu blijkt dat ik een piek heb van 28dB op 125Hz.
Is er behalve het terugdraaien van de equalizer van mijn afspeelprogramma nog een andere mogelijkheid om deze piek te lijf te gaan?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Ejorne

Citaat van: edgnoj op mei 25, 2012, 15:07:47
Nu blijkt dat ik een piek heb van 28dB op 125Hz.
Is er behalve het terugdraaien van de equalizer van mijn afspeelprogramma nog een andere mogelijkheid om deze piek te lijf te gaan?

Jazeker, zie bijvoorbeeld dit topic.  8)

edgnoj

Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

morca

Citaat van: HTip op mei 25, 2012, 14:27:05
Klopt, maar het kan ook zijn dat Marco absorptie nodig heeft en dan is de werking onvoldoende.
Ik denk dat ik ergens absorptie nodig heb,maar eens rustig gaan testen als me receiver binnen is.


edgnoj

Citaat van: morca op mei 25, 2012, 17:34:48
Meting ? je hebt het over een paar monitoren zonder sub ?


Ja, dus een piek van 28dB op 125 Hz. Ik vraag me af hoe ik zo'n piek weg kan halen, behalve dmv de equalizer van mijn afspeelprogramma.
Twee monitoren + sub inderdaad. Sub speelt geen rol, want die werkt pas vanaf 80Hz.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

morca

Wel een beste piek,maar je kan regelen toch.regel hem eens weg en kijk hoe het klinkt.
Als het dat niet goed is kijken we weer verder,of heb je dat al getest?

edgnoj

Citaat van: morca op mei 25, 2012, 18:24:48
Wel een beste piek,maar je kan regelen toch.regel hem eens weg en kijk hoe het klinkt.
Als het dat niet goed is kijken we weer verder,of heb je dat al getest?


Tuurlijk kan ik dat wegregelen met de equalizer. Probleempje is dat het geluid dan veel "dunner" klinkt. Dat komt waarschijnlijk omdat je dan ook het geluid aan het bijstellen bent in het gebied waar geen problemen zitten.
Ik bedoel als ik het 125Hz punt in de equalizer bijregel pakt hij ook het gebied tot 188Hz (halverwege het 125Hz en250Hz punt) ... toch?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Ejorne

Welke software gebruik je?
Als het alleen voor stereo muziek is dan is het relatief eenvoudig om een pEQ filter te gebruiken. Bijvoorbeeld electri-q of zelfs complete roomcorrection zoals drc. Meerkanaals audio is als het goed is ook mogelijk maar een stuk lastiger op te zetten...

edgnoj

Citaat van: Ejorne op mei 25, 2012, 22:53:29
Welke software gebruik je?
Als het alleen voor stereo muziek is dan is het relatief eenvoudig om een pEQ filter te gebruiken. Bijvoorbeeld electri-q of zelfs complete roomcorrection zoals drc. Meerkanaals audio is als het goed is ook mogelijk maar een stuk lastiger op te zetten...



Bedankt voor de linkjes. Ziet er wel heel ingewikkeld uit allemaal  :omg:
Om mijn Flac's af te spelen gebruik ik MediaMonkey
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

morca

Citaat van: edgnoj op mei 25, 2012, 23:10:36


Bedankt voor de linkjes. Ziet er wel heel ingewikkeld uit allemaal  :omg:
Om mijn Flac's af te spelen gebruik ik MediaMonkey
Nee hoor met mediaportal is het niet meer als een plugin.
Het correct afstellen ,niet alleen aan de hand vd meting maar afmaken op het oor vergt wel enige kennis.
maar dat kan je leren door ermee aan de gang te gaan.
Kan het niet de plaatsing zijn?

edgnoj

Citaat van: morca op mei 26, 2012, 00:00:24
Nee hoor met mediaportal is het niet meer als een plugin.
Het correct afstellen ,niet alleen aan de hand vd meting maar afmaken op het oor vergt wel enige kennis.
maar dat kan je leren door ermee aan de gang te gaan.
Kan het niet de plaatsing zijn?

Ik gebruik MediaMonkey, niet Mediaportal
Natuurlijk kan het de plaatsing zijn, maar ik heb op mijn bureau zeer beperkte plaatsingsmogelijkheden.
Ik heb trouwens een 31bands equalizer plugin gevonden voor Foobar. Daarmee kan ik de bandbreedte van de correctie natuurlijk ook kleiner maken. Als ik daar de 125Hz lager zet werkt deze instelling tussen de 112 en 143Hz ipv 94-188 ... of denk ik nu verkeerd?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

morca

Voor foobar kan ook de door Ejorne voorgestelde Electiq,idd met de bw kan je goed instellen.
Bij die kan je zien wat je aan het doen bent,als je je meting er dan naast legt  ;)

HTip

Citaat van: RalphH op mei 25, 2012, 14:36:45
Naar wat ik begrepen heb, is nagalm met beide te behandelen toch?
Klopt, maar met diffusie heb je veel oppervlak nodig en werkt in de meeste gevallen niet zonder absorptie. Kijk maar eens in het topic van Jean Sibelius ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op mei 26, 2012, 12:33:22
Klopt, maar met diffusie heb je veel oppervlak nodig en werkt in de meeste gevallen niet zonder absorptie. Kijk maar eens in het topic van Jean Sibelius ;)
Over 2 wkn heb ik me receiver weer denk ik,dan eerst maar eens meten.
Plaats ik nog even foto,s vd living voor het idee,dan maar eens verder kijken waar ik wat voor paneel ga testen.

HTip

In de openingspost heeft morca een tabel geplaatst van absorptiecoëfficiënten van verschillende materialen. Doe er jullie voordeel mee ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op juni  7, 2012, 10:55:16
In de openingspost heeft morca een tabel geplaatst van absorptiecoëfficiënten van verschillende materialen. Doe er jullie voordeel mee ;)
Idd ,Hartelijk dank Phillip.
Ik wilde je gisteren hier al bedanken,maar je zou hem zelf nog even plaatsen ,denk dank ik je dan even.
Bij deze  :thumbs-up: Mooi tabel van gemaakt man ,ben je weer druk mee geweest  ;)