Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RalphH

De bedoeling is om (misschien, hangt er helemaal vanaf wat de svs gaat doen) 2 subwoofers aan te sluiten op het 5.1 kanaal van de amp.
Maar dat moet dan lukken met het simpele stekkertje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

klopt, werkt prima op de sub pre out en dan naar 2 subwoofers.

Welke komt erbij ?

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 16:17:59
klopt, werkt prima op de sub pre out en dan naar 2 subwoofers.

Welke komt erbij ?

Top.

Ik heb eergisteren de svs pb12-plus van Negotiata opgehaald. Eens kijken wat deze in de ruimte doet (buiten hard blazen). Nog eens de kamer rondschuiven om te kijken of deze zich wellicht anders gedraagd in de ruimte als de xxls. Dan zou ik misschien toch met 1 toekunnen, maar gok dat het er 2 moeten blijven om over de hele lijn een goeie response te krijgen.
En dan DSP natuurlijk om de boel strak te trekken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

meten is weten zou ik zeggen

de SVS is meer in de klasse van een monolith +, dus zou een verbetering moeten zijn.

Ik denk dat je met de xxls400 als 2de subwoofer wel een heel mooi resultaat kan krijgen.

RalphH

Dat issie.
Ben enkel nog op zoek naar de juiste manual, krijg ik zo ff niet gevonden op 't WereldWijdeWeb.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 16:40:35
meten is weten zou ik zeggen

de SVS is meer in de klasse van een monolith +, dus zou een verbetering moeten zijn.

Ik denk dat je met de xxls400 als 2de subwoofer wel een heel mooi resultaat kan krijgen.
Ported met sealed is lastig, aangezien rond tuning het signaal 180 graden uit fase is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

yup, het kan een uitdaging worden. Hoop stiekum dat de svs het hele bereik kan vullen, maar ben er bang voor.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 14:48:14
Bas gaat nu door de bank, merg en been en de enorme piek is prima onder controle.

nagalm ga ik nu aanpakken, en te veel bas is dan weer een luxe  :D

en dan te bedenken dat 2 x monolith weer te groot was.
Gebruik je de bank als staande golf demper................gaaf  :thumbs-up:   :D

morca

Citaat van: Hipster op maart 23, 2012, 16:56:05
Ported met sealed is lastig, aangezien rond tuning het signaal 180 graden uit fase is.
Dat is zo opgelost,ziet iedereen dit als zo,n probleem,ik had het hier echt zo klaar niks moeilijks aan.
Maar als ik zeg hoe ik dat doe,heb ik al eens gedaan krijg ik vragen,waarom,niemand doet dat,was een soort idee om die fase sjit op te lossen.
En zoals je aan mijn metingen ziet,lukt dat altijd best snel,als je maar weet hoe.

Als RalphH er niet uit komt,gaan we eerst PM en lukt het nog niet,dan misschien op een goeie dag toch eens langskomen,maar beloof nog niks.
Ik wil het je graag leren,en dan niet eens omdat ik niet langs zou kunnen komen  ;)
En jij leert het dan iemand anders weer  ;)

We zien wel even,die fase heb je zo goed als je mij even volgt daarin.,maar denk dat je alles opgeslagen hebt waar we over hebben gepraat op de meet en greet.
Dus jij komt al een heel eind RalphH

yorkie13

Heb hier ook een aantal maal portee en sealed gecombineerd.

als een soort master slave opstelling, eerst de portee inregelen en dan de sealed aan de hand van diverse plaatsen en meten et REW.

Fase gebruiken en DSP als laatste om te tweaken.

morca

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 18:04:15
Heb hier ook een aantal maal portee en sealed gecombineerd.

als een soort master slave opstelling, eerst de portee inregelen en dan de sealed aan de hand van diverse plaatsen en meten et REW.

Fase gebruiken en DSP als laatste om te tweaken.
Ik werk andersom en dat lijkt mij ook beter,aangezien de gesloten vanaf de aanslag goed meespeelt.
De gesloten bij mij en Ejorne meteen in fase staat met de fronts,een gepoorte nooit dus die regel ik daarna in fase met de gesloten.
Ik poch niet maar dat was hier echt niet veel werk,Ejorne zat erbij,denk uurtje of misschien 2 en klaar,dat is mijn meting van bijde.

2 manieren is opzich niet slecht,vat het niet negatief op,maar denk dat je beter mijn manier kan gebruiken.
Kan je de gepoorte beter bij de gesloten instellen,Daar zat ejorne ook bij dus hij weet wat ik bedoel.
dat detail in het laag naar voren halen,en dat doe ik door die gepoorte te stellen,als de gesloten al goed staat.
Resultaat,verbluffend goed en beresnel klaar,maar daar had ik ook al 8 mnd zitten spelen.
Dus toen de bandpass klaar was hoefde ik niet meer te testen hoe af te stellen,maar wist het al.
Maar allee als het zo goed speelt bij jouw  :-X

yorkie13

Toch is mijn manier beter  :D

Nee hoor, andersom kan ook, maar 2 subwoofers kan heel goed samen.

:google: maar eens op multiple subwoofers, is genoeg over te vinden.

morca

Citaat van: RA SUBS op maart 23, 2012, 18:36:22
Toch is mijn manier beter  :D

Nee hoor, andersom kan ook, maar 2 subwoofers kan heel goed samen.

:google: maar eens op multiple subwoofers, is genoeg over te vinden.
Ik zal eens lezen,
Bouw en regel al subs lang voordat ik internet had,dus heb een boel toen geleerd,en later een stuk hier,of beter gezegd van Ejorne.
Over meten en met een dsp afstellen, doe ik eigenlijk op inzicht,eigenlijk werk ik met geddes maar dan op mijn manier,en ik heb me dip opgelost.
Daar was ik wel blij mee ,ik had ook een gat bij 50 hoor,even fasetest op 50 hz was zo gepiept met zijn 2en.

Maar dat werkt wel goed wat ik voor ogen had,ik wilde de gewone sub op de normale instelling houden voor film,en dan de bandpass met een bepaalde slope af laten vallen.
ik zal eens 2 metingen posten als ik ze nog kan vinden,de gesloten en de bandpass apart,
kan je een zien welke wat doet bij mij.

Ach wie ze manier is beter,aan jou meting te zien moet het veel beter als eerst klinken,dus ik bedoelde zekers niet dat het fout was  ;)
Denk best goed  :thumbs-up:


RalphH

Als het uiteindelijk maar naar wens klinkt, maakt niet uit hoe we het doen toch?

De svs staat nu links tegen de muur, halverwege bank en speakers. Was even de enige plek waar het gevaarte paste ;). Op de luisterplek een flinke dip tussen 30 en 50, maar die kende we al. Onder de 30 gaat ie lekker verder.
Rechts en links van de luisterplek is het allemaal wat beter. Daar hebben we dus vanavond lekker wat zitten luisteren. Paar stukjes film en daarna Star Trek. Pwoh, vette klappers hoor. Ikke blij en het kan nu enkel nog maar beter worden.





Nagalm zal wel zo blijven, maar klinkt al best leuk. Dit gaat niet de permanente plaats zijn denk ik, maar wie weet. Maandag verder ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Fullrange freq meting zou fijn zijn gaan we vast kijken hoe deze in fase staat met je front,s.
doen we de waterfal na het intrgeren van de sub,s op de fronts.
Wel lekker laag zo  :thumbs-up:  :D voel je wel iets zekers  :popcorn:


Ghosty J

klopt dit een beetje? ben even wezen spelen met de fase van de sub.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

morca

oei ,onder de 60 hz gaat er iets niet goed ,en het stukje van 60 tot 100 gaat te hard.
Die paarse lijkt het minste faseverschil te hebben,maar dat hele stuk onder de 60 mag wel wat hoger,en die bult op 60 tot 80 iets omlaag'
Aan je meting te zien komt het hele laag er niet zou uit nu.

Waterfall van 1 vd metingen,doe die paarse maar  ;)

morca

Citaat van: Hipster op maart 23, 2012, 16:56:05
Ported met sealed is lastig, aangezien rond tuning het signaal 180 graden uit fase is.
Ik was gisteren bij Ejorne op visite,ik misvatte wat je bedoelde.

Die draaiing rond de poorttuning, die zou idd roet in het eten goeien als hij hoog is tov de gesloten.
Maar RalphH zal hem wel op 15 tunen,dat lees ik vaak.
deed /doe jij toch ook?

Staaled

Citaat van: morca op maart 25, 2012, 13:54:23
Ik was gisteren bij Ejorne op visite,ik misvatte wat je bedoelde.

Die draaiing rond de poorttuning, die zou idd roet in het eten goeien als hij hoog is tov de gesloten.
Maar RalphH zal hem wel op 15 tunen,dat lees ik vaak.
deed /doe jij toch ook?

Ik heb nooit ge-mixed.
Altijd sealed of ported bij 1 signaal, HT of stereo.

Sealed loopt iha verder door en komt derhalve nagenoeg altijd in de buurt vd de poort tune.

In de kleine set heb ik beide poorten van de luidsprekers geplugd icm een BK XXLS400 sealed sub.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hipster op maart 25, 2012, 15:00:42
Ik heb nooit ge-mixed.
Altijd sealed of ported bij 1 signaal, HT of stereo.

Sealed loopt iha verder door en komt derhalve nagenoeg altijd in de buurt vd de poort tune.

In de kleine set heb ik beide poorten van de luidsprekers geplugd icm een BK XXLS400 sealed sub.
ja ik weet dat je nooit met 2 systemen gedraaid hebt,maar ik doelde op de tuning vd SVS,als ik zo rondlees presteren ze vaak het beste met de tuning op 15 hz.
Denk jij als SVS bezitter kan daar vast wat licht op werpen,maar het beste test hij het misschien als hij toch aan het meten is.

Staaled

Citaat van: morca op maart 25, 2012, 16:29:01
ja ik weet dat je nooit met 2 systemen gedraaid hebt,maar ik doelde op de tuning vd SVS,als ik zo rondlees presteren ze vaak het beste met de tuning op 15 hz.
Denk jij als SVS bezitter kan daar vast wat licht op werpen,maar het beste test hij het misschien als hij toch aan het meten is.
Ah , zo bedoel je. :thumbs-up:

De 15 Hz tune van een Ultra geeft idd vaak de beste balans tussen extensie , output en room response.
De PB 12plus, wel met de 12.3 driver, heb ik ooit zelf gehad en die klonk ook met 1 plug het best.
Destijds was er echter geen REW ter verificatie. :-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirc

Citaat van: Ejorne op maart 23, 2012, 08:49:55
Ah, nu snap ik hem. Ik zie ook dat Dirc een set Ushers heeft staan. Dat zijn geen kinderachtige speakers, die mi wel een wat meer volwassen subwoofer kunnen gebruiken. Nu wil ik de Monolith niet kinderachtig noemen hoor, maar een mooie SVS, Velodyne of misschien nog beter een DIY met een (paar) deftige drivers bijvoorbeeld.

Wanneer je de pieken weghaalt dan blijft er in verhouding mi juist meer over onder de 30. Met een beetje extra demping is het misschien zelfs vlak te trekken tot de 20Hz met deze sub. Een monster DIY zal volgens mij nog wel een stuk dieper moeten kunnen gaan.

Ik snap je verhaal, maar het is wel zo dat ik geen dedicated HT heb maar een huiskamer HT en dus sterk aan een WAF factor vebonden zit  :nowink:

Ejorne

Citaat van: Dirc op maart 26, 2012, 18:45:24
Ik snap je verhaal, maar het is wel zo dat ik geen dedicated HT heb maar een huiskamer HT en dus sterk aan een WAF factor vebonden zit  :nowink:

Ik weet wat het is, ik zit in hetzelfde schuitje.  ;D

Dirc

Haha,

Dus dan staat bij mij nog steeds de vraag of de sub wel voldoende toevoegt in mijn ruimte, buiten dat mensen principieel vinden dat je iets moet hebben voor het .1 signaal.
Hij ontlast wel mijn fronts, maar vangt geen enkele dip van de fronts op.

Hij trekt het laag iets verder door maar veroorzaakt weer een enorme piek bij de 48 hz.