Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Streutker

De subwoofer gebruik ik alleen voor films. Het klinkt wel strak, maar het kan beter. Ik wil zo min mogelijk pieken en dalen in de frequentie verloop.

morca

Citaat van: Streutker op maart  2, 2012, 23:31:51
De subwoofer gebruik ik alleen voor films. Het klinkt wel strak, maar het kan beter. Ik wil zo min mogelijk pieken en dalen in de frequentie verloop.
Idd maar je verloop is niet echt gek op die dip na,als je dat bultje bij 50 dan iets aanpakt kon hij best wel eens stukje beter klinken.

Dirc

Wellicht een n00b vraag, maar als ik nu geen Behringer meet microfoon heb maar ik wil toch eens globaal kijken waar mijn pieken zitten om de eq. van de versterker in te stellen, kan dit ook met eenvoudigere hardware?
Ik heb een Marantz 8002 dus de audyssee is wellicht niet de beste manier?

morca

oei denk toch dat je een mic en wat hardware nodig hebt,jammer genoeg ken ik niet het land door sjezen met de rug zoals hij nu is.
Er is me vd week al 2 keer gevraagt langs te komen,ik had dat met alle plezier voor je gedaan maar me gezondheid laat het niet toe.

Anders was ik al heel wat meer rond aan het meten geweest .....

Dirc

Dat is op zich wel jammer. In principe heb ik ´slechts´ een huiskamer HT maar wel duidelijk een paar pieken.
Het is zonde om daarvoor allerlei apparatuur aan te schaffen. In principe wil je als leek gewoon eens spelen met REW en prullen met de resultaten.

Maar ik begrijp dat een audyssee microfoon oid zeker niet voldoende is...

morca

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 18:09:33
Dat is op zich wel jammer. In principe heb ik ´slechts´ een huiskamer HT maar wel duidelijk een paar pieken.
Het is zonde om daarvoor allerlei apparatuur aan te schaffen. In principe wil je als leek gewoon eens spelen met REW en prullen met de resultaten.

Maar ik begrijp dat een audyssee microfoon oid zeker niet voldoende is...
Moet ik even naar kijken vd week ,ik ken het niet en heb er nooit mee gewerkt,dus of je die mic voor REW kan gebruiken?
Niemand ?

morca

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 18:09:33
Dat is op zich wel jammer. In principe heb ik ´slechts´ een huiskamer HT maar wel duidelijk een paar pieken.
Het is zonde om daarvoor allerlei apparatuur aan te schaffen. In principe wil je als leek gewoon eens spelen met REW en prullen met de resultaten.

Maar ik begrijp dat een audyssee microfoon oid zeker niet voldoende is...
wat voor amp heb je ook al weer Dirc en hioe ziet die mic eruit,ben even aan het zoeken,je hebt de consumenten versie en de pro versie,welke heb jij? http://www.audyssey.eu/mooiergeluid/audyssey-in-av-versterkers



Dirc

Hoi Morca,

Ik heb de audyssey ACM1 erbij zitten.
Is het niet zo eenvoudig als:
-laptop aansluiten op receiver
-microfoon op laptop
-REW draaien





morca

Ja als ik zo kijk wel,maar als ik rondlees zie ik ze alle met audassey werken maar een emc of radioshack als meter gebruiken om met REW na te meten.

Ik zou idd zeggen plug hem in de mic,kijk even hoe je geluidskaart instellingen staan,hoe hard ook bv,of dat alle goed staan.
Als je een sweep met REW maakt,aan de stekker te zien gewoon mono,is de mic van een laptop dat ook ? ? ? ?  anders gaat het niet goed denk ik.
Maar er zit dus gewoon een jack aan de mic,proberen ..... ben benieuwd.

Sorry dat ik je er niet meer over kan vertellen,heb nog nooit een audessey ingesteld of gezien.getest, ken het eigenlijk niet.

Dirc

Heeft u een Marantz AV7005, SR7005 of SR6006, maak dan gebruik van Audyssey Pro.
De mijne heeft dus niet de PRO.

yorkie13

nee, helaas niet

je kan wel eenvoudig onderstaande bestandje downloaden en op cdr branden, en met de DB meter meten
en vervolgens de waardes noteren in een grafiekje

neem bv nummer 2 t/m 3, ofwel  20 -29, 30-39 hz en noteer de waardes van de per 1 hz oplopende frequentie

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Dirc

De microfoon in de laptop doet in ieder geval wel iets in REW alleen geeft ie voor left en right hetzelfde.

morca

Ik was er al bang voor want dat staat idd op de site,alleen maar in samenwerking met Audessey pro.
En hoopte heel hard dat Dirc wat gevonden had om de mic toch te gebruiken,maar Ralf heeft het al getest denk ik gezien zijn reactie, jammer ......

morca

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 19:05:03
De microfoon in de laptop doet in ieder geval wel iets in REW alleen geeft ie voor left en right hetzelfde.
Er gebeurt wel wat.....
Als de mic dezelfde stekker heeft zou ik haast zeggen van wel,maar heb het ding niet hier dus testen doet Dirc nu.
Even calibratie in de gaten houden,als die goed staat heb ik toch ergens het idee dat het moet kunnen.
maar ze geven wel zelf aan dat de mic niet superbetrouwbaar is,maar dat kan ook zijn om de PRO aan iedereen te verkopen  ;)

Blijft wel vreemd dat ze alle een andere mic erbij nemen op het avs,dat doet mij toch twijfelen aan het werken,of de kwalitijd vd mic als het wel lukt.

Dirc

Maar goed, als ik die Mic nu gebruik en vervolgens een sweep doe volgt er een grafiek.
Hoe doe ik dan aanpassingen in mijn Marantz.......volgens mij kan dat alleen door de audyssee aan te sluiten op de Marantz

morca

Citaat van: Dirc op maart  7, 2012, 19:13:03
Maar goed, als ik die Mic nu gebruik en vervolgens een sweep doe volgt er een grafiek.
Hoe doe ik dan aanpassingen in mijn Marantz.......volgens mij kan dat alleen door de audyssee aan te sluiten op de Marantz

Heb je een losse of zit het bij je amp in,in de amp toch ?
Handmatig instellen mogelijk ? Ik weet het even niet HTip kent het wel,Phillip zit je mee te lezen ? We need you  :D

RalphH

Alles wat Audyssee instelt, kun je ook handmatig via het menu doen. Je kiest dan voor manual setup ipv auto (wat de audyssee sweeps start).
Tenminste...zo is het met mijn 7001, neem aan dat de 8001 enkel nog maar uitgebreider is. Ervaring met mij en Audyssee is dat deze de speakers vlug allemaal op Large zet, voor film wil je ze op small en dan de sub er bij 80Hz in laten komen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

Losse mic ja. Aan welk plaatje herken jij of het iets is?
Ik heb nu alleen calibrate gedaan op mijn laptop speaker en daarna een 1mb measure met 2 peaks.


morca

Links boven je grafiek zit een knopje dat je de meting als JPEG opslaat 700 bij 400 resolutie anders past hij niet.
De onderste regel is weg waar de freq staan,naast de waterfal is een gewone freq meting ook wel prettig,kan je gewoon van deze meting maken met de knoppen boven het scherm.

Uitslag tot ong 85 laten pieken deze is een beetje hoog

RalphH , :thumbs-up: was even vergeten dat jij ook zo,n mooi beestje hebt staan dus het ook kent  :D

RalphH

Citaat van: morca op maart  7, 2012, 19:27:48
RalphH , :thumbs-up: was even vergeten dat jij ook zo,n mooi beestje hebt staan dus het ook kent  :D

"kent" hè  ;). Met de EQ van het apparaat heb ik nooit wat gedaan. Is ook beperkt. Check ook ff de setting wanneer de sub mee speelt. Je hebt mix and both. Bij 1 ervan stuurt de versterker de sub ook aan bij stereo via low level, dat wil je niet denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

Hij mag best low en high meespelen, waarom niet? Dit is apart in te regelen op de sub?

Voordat de Sub er was:


Nu:
Subw: yes
Alle speakers op small
LPF/HPF: 80 hz
Bass Mix: MIx

Maar goed, hier merk ik niets van als ik altijd pure direct pak...ik moet dit natuurlijk opslaan onder een instelling ergens die ik dan koppel aan de input van de Dune / TV / PS3 etc..


Dirc



Let wel, dit is puur om te kijken of deze manier van meten enige zin heeft. Dus Audyssee mic op laptop naast de laptop speaker :)