Blackball's Theater Version 2.0

Gestart door blackball147, juli 26, 2010, 18:29:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LuPo

Mooie set zeg! En die 'rol vloerbedekking' staat z'n mannetje dus wel zo te horen! :D

blackball147

Citaat van: Timvg op januari  7, 2013, 12:10:57
Vooral blijven testen! Vandaag is terug de eerste werkdag, dus ik bekijk deze week wanneer ik deze maand eens even tijd kan maken om indien het past, eens te komen meten.. Ik vrees wel dat het eerder tegen het einde van de maand zal zijn.


Heb je al eens je agenda kunnen raadplegen?

blackball147

vandaag is Tim langsgeweest met alle mogelijk meetapparatuur en toestanden om eens te bekijken wat er eventueel kan verbeterd worden in mijn ruimte/ opstelling. aangezien ik een complete leek ben op dit vlak, laat ik de professionele uitleg over aan hem die beloofd heeft een verslagje neer te pennen over zijn bevindingen.

algemene conclusie was, tot mijn grote verbazing, dat het eigenlijk zo slecht nog niet was op mijn locatie dan ik had gevreesd, aldus Tim.

metingen van de frequentie respons van mijn fronts gaf aan dat deze al mooi meespelen op 23 Hrtz wat zeker al niet slecht is.

de svs bleek uit fase te staan met de fronts met een dal ergens rond 70 hertz. draaien aan de fase bracht niet op. dan zijn we beginnen spelen met de plaatsing ( eerst achter de sweetspot, wat geen verbetering bracht ) tot waar hij nu staat, nl rechts van de sweetspot, halfweg tussen zitplaats en fronts. hiermee was het fase probleem ook in eens opgelost  :blink:

de B&W sub matcht perfect met de fronts met een gelijklopend verloop wat, aldus tim , eigenlijk wil zeggen dat ik met de fronts op large zonder sub, ofwel op smal met de sub in stereo hetzelfde effect heb.

uiteindelijk eindresultaat tot nu toe is dat beide subs nu spelen waarbij de B&W op 80Hrtz via de pré wordt gestuurd, en de svs via de crossover op 40 hertz staat getuned. hierbij viel me nu ook op dat de gain van de svs eigenlijk hetzelfde is blijven staan als ervoor, maar het resultaat is verbazingwekkend. ineens ben ik nu in staat alles te doen rammelen waar ik daarvoor dit eigenlijk enkel kon verkrijgen door de gain te hoog te draaien. we hebben een paar testscenes gespeeld ( begin van transformers 2, de race in ironman 2 ) en nu voel ik opeens trillingen die ik ervoor niet had.

morgen ga ik nog wat verder uittesten met meer materiaal, en bv eens enkel de b&w en dan eens beide samen, maar tot nu toe kan ik zeggen dat het verschil significant is! de svs wordt dus een blijvertje  :P

vermoedelijk heb ik hierboven mss wel een aantal dingen gezegd die niet volledig correct zijn, maar het verslagje van tim zal vermoedelijk nog veel verduidelijken.

in ieder geval ben ik nu een tevreden man!!

Timvg

Dat klopt allemaal  ;)

Een uurtje te laat aangekomen doordat thuis nog wat hinder had ondervonden van de PC/software/hardware mooi met mekaar te laten werken. Uiteindelijk kunnen oplossen en alsnog een geslaagde namiddag van kunnen maken.

De volgorde van de procedure zal misschien niet 100% chronologisch kloppen, maar we doen ons best.

Blackball z'n set is een hele mooie. Alle componenten zijn bedachtzaam gekozen en dat merk je ook. De opstelling staat nauwkeurig tot op de mm (heb ik gevraagd) en daar wou ik dus ook niet aan prutsen  ;D

De ruimte is niet akoestisch behandeld, maar is desondanks niet opvallend levendig (of dood), een gezellige huiskamer dus. Wat me wel opviel was de betonnen tegelvloer.

Na een paar eerste metingen heb ik er even mijn minidsp tussengezet, om hiervan ook even de mogelijkheden te tonen. Maar sinds de natuurlijke respons best meeviel was het verschil minder groot dan bv bij mij thuis (waar ie nog voor andere zaken gebruikt wordt).

Heel opvallend waren de frontspeakers, waarvan de respons idd mooi doorliep tot 23hz, voor stereo is hier absoluut geen sub nodig.

De combo sub en center/fronts (in PL2 movie) gaf een heel gelijkaardige curve. Voor films is het wel belangrijk dat de sub de fronts kan ontlasten.

Daarna hebben we de subs even van dichtbij gemeten, wat aantoonde dat de B&W ook netjes doorliep tot 20hz, met een high pass filter daaronder. De SVS was iets ruwer (dit is een ouder model, voor ze DSP zijn gaan gebruiken), maar evenals getuned op 20hz, ik had toen al een vermoeden dat deze twee wel zouden kunnen tesamen werken zonder DSP, maar dat moest getest worden.

Op de luisterplek bleek de B&W relatief vlak, en goed afgesteld, dus die hebben we met rust gelaten.

Daarna hebben we met de plaatsing van de SVS wat getest. Achter de luisterplek bleek de respons minder te zijn, de hoek zou misschien goed geweest zijn, maar daar was er helaas geen plaats. Tegen het glasraam voor de rechterfront bleek idd de beste oplossing, de dip was verdwenen die met de sub vooraan heel prominent was, en de extensie was even diep. Na meten bleek dat beide subs ook in fase met mekaar waren, en deze zouden dus gemakkelijk samen gebruikt kunnen worden.

Ik had in eerste instantie het gevoel dat de SVS op die positie wat plaatsbaar was, de crossover dan maar een octaaf lager gezet op de sub en de gain nog wat omhoog (om het effect van de crossover goed te kunnen waarnemen) en dat bleek een goeie oplossing.

Dit gaf een curve met meer nadruk op het lage laag, maar niet storend. Het voelbare laag was ook al een stuk beter op deze manier en ramen en kasten gingen aan het trillen.

Al bij al een leuk resultaat op die korte tijd (als je weet dat ik weken kan prutsen aan afstellen).

Morgenvroeg ga ik nog een paar metingen uploaden!




blackball147

#54
net nog wat testjes gedaan, en ik ben onder de indruk!!

als testBR heb ik gebruikt:

-transformers 1: begingeneriek met 1ste scene en scene 20
-transformers 2: begin generiek en eerste scene
-Avatar: het neerhalen van home tree
-ironman 2: de race in monaco ( scene 5 )
-incredible hulk: sonic guns scene

mijn eerste conclusie is dat TR 1 eigenlijk heel stil is gemixd. gisteren met tim was me dit ook al opgevallen, en vandaag nog meer. om een gelijkaardig niveau met de andere BR te krijgen dient de volume knop 5-8 stappen hoger gedraaid te worden. eigenlijk wel een teleurstelling aangezien dit eigenlijk zowat mijn referentie BR was.

de begin generiek van TR 2 bevat een paar diepe sweeps die ik eerder nog niet had ervaren ( ken deze BR ook iets minder ). ik heb de scene verschillende keren afgespeeld zonder en met svs incl crossover op 40, en hier voel je duidelijk de meerwaarde als het op extreem laag aankomt. De B&W staat zijn mannetje, maar net dat tikkeltje dieper is duidelijk meer voor de SVS weg gelegd. nu kan ik me beginnen ergeren aan alle rammelende dingen zoals ramen en kasten  O0

de race scene in IM2 bevat ook een paar diepe dreunen waar ook weerom de SVS zijn kwaliteiten laat horen/ voelen. vooral het moment waarop mickey rourke zijn zwepen 'oplaadt' door herhaaldelijk op de grond te slaan is niet normaal te noemen. ook hier enkel met de B&W duidelijk een gemis in het sublaag, terwijl de SVS alles doet trillen.

bij avatar was het verschil met of zonder svs kleiner. dit zal vermoedelijk ook wel te wijten zijn aan het feit dat er minder <40 hertz sublaag aanwezig is

incredible hulk, das aan ander verhaal........ :headbanging: hier heb ik dingen gevoeld die er ervoor nog niet heb ontdekt.......wanneer de sonic guns in werking treden kreeg ik zo een klap in mijn maag alsof ik eer zelf voor stond  :crazy: ik voelde mijn zetel onder mijn kont beven alsof er een basschaker onder gemonteerd was.......nie normaal.......ook slecht voor het huis op zich als je het mij vraagt  ;D ben blij dat ik in een vrijstaande woning woon.........


algemene conclusie:

als ik de SVS als sub op zich gebruik, is de B&W zijn gelijke op een paar kleine details na, wanneer ik ze echter beide gebruik in de opstelling en afstelling zoals het nu is, is de meerwaarde van de svs duidelijk. het ultra diepe komt nu duidelijk meer naar boven en ik herondek trillingen in bepaalde scenes die ik ervoor niet als dusdanig ervaarde ( ervoer? ). ook zijn nu beide subs niet meer te plaatsen wat ik ook als heel positief vind.

in de toekomst ga ik nog wat verder uittesten door de svs eens enkel te gebruiken zonder crossover, gezien zijn nieuwe plaats in de ht om ook daar eens bij te voelen hoe hij zicht verhoudt tov de B&W. maar ik denk wel dat ik verkocht ben aan de huidige manier van spelen............

kortom: me happy  :P

Raymond187

goedkoop verduisteren va nde ramen = zwarte vuilniszakken gebruiken  :thumbs-up:

Mooie ruimte. Enjoy u r HT  :popcorn:

Timvg

De respons van enkel de subs op het einde van de dag.




De frontspeakers op zich (zonder subs!)



Timvg

Dit is dus zonder enige vorm van DSP.


blackball147

#59
vandaag de sub voorzien van een nieuwe oelbach subkabel.

hier nog een paar foto's met de nieuwe plaats.


vanuit de sweetspot bekeken


nieuwe sub kabel


de nieuwe plaats van opzij bekeken.


een foto van 1 van de vele metingen die tim heeft gedaan en ik perfect kon volgen over de projector ;-)

op deze meting kun je trouwens de dip zien van de svs tov de speakers en B&W sub in zijn vroegere positie, en daardoor uit fase te staan ( vroegere positie tss center en linkerfront ).