large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pinohelmond

Citaat van: RalphH op juni 28, 2012, 09:47:54
Dat wordt dan toch met de sub schuiven. Doet ie wel iets? Volumes heb je met db meter of audyssey ingesteld?
Zelf meten is geen rocket science. Gewoon bovengenoemde post lezen en even de REW tutorial doornemen. Wel zorgen voor een db meter en pc met geluidskaart die een onversterkte line in heeft.

Helaas, geen PC in mijn bezit.
Maar inmiddels klinkt het allemaal weer meer dan behoorlijk en schud het huis behoorlijk mee bij de leukere scene's.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

RalphH

Ook geen laptop? Een MacBook volstaat zeker, daar kun je de mic ingang ook instellen als line in.

Verder goed om te horen dat het huis op zijn grondvesten trilt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

Tid om me ook maar weer eens te gaan bemoeien met de dit topic :)
Naast de SMALL en LARGE setting zijn er nog een aantal belangrijke settings om rekening mee te houden die ik even wil uitlichten. Allereerst is er de LPF van LFE setting die regelmatig voor wat verwarring zorgt. Deze instelling is tegenwoordig op bijna alle AVRs wel terug te vinden. De LPF of LFE staat standaard op 120Hz. Het beste is om hem hierop te laten staan. Verander deze iig NIET in 80Hz. Deze instelling heeft namelijk enkel en alleen maar invloed op het LFE signaal, meer specifiek, tot welke frequentie de subwoofer informatie verwerkt van het LFE signaal. Veel informatie boven de 80Hz hoef je niet te verwachten in een LFE signaal maar missen wil je het niet.

Dan is er de LFE mode (heet per AVR weer anders). Deze kan worden ingesteld op LFE of LFE+MAIN. (BELANGRIJK!: Wanneer je je speakers op SMALL hebt staan maakt het niets uit of je deze setting op LFE of LFE+MAIN hebt staan). Indien je je seakers op LARGE hebt staan is deze functie wel van invloed: Indien je kiest voor LARGE en LFE ontvangt de subwoofer géén 'main speakers bass' vanaf crossover. Zet je je AVR op LARGE en LFE+MAIN, dan zal de bass onder je crossoverpunt naar zowel je subwoofer als mains worden gestuurd. (wordt vaak ook wel 'double bass' genoemd).

Wat betreft LARGE en SMALL is het simpel en duidelijk:
LARGE gebruik je enkel en alleen wanneer je speakers volledig full range (van 20-20000) zijn. Nou, dat zijn er niet veel hoor :)

Maar toch nog een vraag van mijn kant:
Stel je settings zijn SMALL, LFE en crossover op 80 (wat het meeste voorkomt). Tijdens de film is er een scene waarin er .1 (LFE) signaal naar de subwoofer verstuurd wordt maar TEGELIJKERTIJD wordt er 60-70Hz signaal naar je subwoofer verstuurd die oorspronkelijk voor je mains bedoeld is (maar naar je subwoofer wordt verzonden omdat je crossover op 80 staat). Op dat moment krijgt je subwoofer 'dubbele informatie' om af te spelen. Lijkt me dat het hier toch mis kan gaan.

Zefanja

Citaat van: THX-ultraII op juli 11, 2012, 15:54:28
Maar toch nog een vraag van mijn kant:
Stel je settings zijn SMALL, LFE en crossover op 80 (wat het meeste voorkomt). Tijdens de film is er een scene waarin er .1 (LFE) signaal naar de subwoofer verstuurd wordt maar TEGELIJKERTIJD wordt er 60-70Hz signaal naar je subwoofer verstuurd die oorspronkelijk voor je mains bedoeld is (maar naar je subwoofer wordt verzonden omdat je crossover op 80 staat). Op dat moment krijgt je subwoofer 'dubbele informatie' om af te spelen. Lijkt me dat het hier toch mis kan gaan.

Dat is dus een hele goeie. Dat vraag ik me nou ook af.

Overigens. Speakers op LARGE en LFE + MAIN houd ook in dat in pure direct de sub ook mee speelt.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

THX-UltraII

Citaat van: Zefanja op juli 11, 2012, 15:58:27
Dat is dus een hele goeie. Dat vraag ik me nou ook af.

Overigens. Speakers op LARGE en LFE + MAIN houd ook in dat in pure direct de sub ook mee speelt.
Ben benieuwd of iemand er hier een idee over heeft.
Pure Direct verhaal klopt, maar (zoals jij dan ook zal weten) niet van toepassing bij multi-channel

Zefanja

Citaat van: THX-ultraII op juli 11, 2012, 16:06:21
Ben benieuwd of iemand er hier een idee over heeft.
Pure Direct verhaal klopt, maar (zoals jij dan ook zal weten) niet van toepassing bij multi-channel

Ja dat klopt zover ik weet inderdaad.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

THX-UltraII

Citaat van: Zefanja op juli 11, 2012, 15:58:27
Dat is dus een hele goeie. Dat vraag ik me nou ook af.

Overigens. Speakers op LARGE en LFE + MAIN houd ook in dat in pure direct de sub ook mee speelt.
Citaat van: THX-ultraII op juli 11, 2012, 15:54:28
Tid om me ook maar weer eens te gaan bemoeien met de dit topic :)
Naast de SMALL en LARGE setting zijn er nog een aantal belangrijke settings om rekening mee te houden die ik even wil uitlichten. Allereerst is er de LPF van LFE setting die regelmatig voor wat verwarring zorgt. Deze instelling is tegenwoordig op bijna alle AVRs wel terug te vinden. De LPF of LFE staat standaard op 120Hz. Het beste is om hem hierop te laten staan. Verander deze iig NIET in 80Hz. Deze instelling heeft namelijk enkel en alleen maar invloed op het LFE signaal, meer specifiek, tot welke frequentie de subwoofer informatie verwerkt van het LFE signaal. Veel informatie boven de 80Hz hoef je niet te verwachten in een LFE signaal maar missen wil je het niet.

Dan is er de LFE mode (heet per AVR weer anders). Deze kan worden ingesteld op LFE of LFE+MAIN. (BELANGRIJK!: Wanneer je je speakers op SMALL hebt staan maakt het niets uit of je deze setting op LFE of LFE+MAIN hebt staan). Indien je je seakers op LARGE hebt staan is deze functie wel van invloed: Indien je kiest voor LARGE en LFE ontvangt de subwoofer géén 'main speakers bass' vanaf crossover. Zet je je AVR op LARGE en LFE+MAIN, dan zal de bass onder je crossoverpunt naar zowel je subwoofer als mains worden gestuurd. (wordt vaak ook wel 'double bass' genoemd).

Wat betreft LARGE en SMALL is het simpel en duidelijk:
LARGE gebruik je enkel en alleen wanneer je speakers volledig full range (van 20-20000) zijn. Nou, dat zijn er niet veel hoor :)

Maar toch nog een vraag van mijn kant:
Stel je settings zijn SMALL, LFE en crossover op 80 (wat het meeste voorkomt). Tijdens de film is er een scene waarin er .1 (LFE) signaal naar de subwoofer verstuurd wordt maar TEGELIJKERTIJD wordt er 60-70Hz signaal naar je subwoofer verstuurd die oorspronkelijk voor je mains bedoeld is (maar naar je subwoofer wordt verzonden omdat je crossover op 80 staat). Op dat moment krijgt je subwoofer 'dubbele informatie' om af te spelen. Lijkt me dat het hier toch mis kan gaan.

Ik heb dit verhaal ook eens neergelegd op het AVS forum, het AV forum en zal het vanmiddag ook eens posten op het HT Shack Forum. Op het AVS forum heb ik een eerste reactie gehad dat deze 'overlap' geen kwaad zou kunnen, zie:
http://www.avsforum.com/t/1414847/large-small-lfe-lfe-main-crossover-settings-confusion#post_22211412

Ik ben er echter nog niet 'gerust' op. Ik kan me namelijk voorstellen dat er fase-problemen optreden wanneer zich de situatie (dubbele info van zowel LFE als mains) voordoet.

Zefanja

Ik heb het vermoeden dat LFE en bass van de speakers (double bass) gewoon samen smelten.
Het is me vooralsnog niet opgevallen dat de bass soundtrack anders is dan de LFE soundtrack.
LFE is volgens mij de ondersteuning voor de gewone basstrack en gaat deze waar nodig is verder dan de basstrack.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 09:32:09
Ik heb dit verhaal ook eens neergelegd op het AVS forum, het AV forum en zal het vanmiddag ook eens posten op het HT Shack Forum. Op het AVS forum heb ik een eerste reactie gehad dat deze 'overlap' geen kwaad zou kunnen, zie:
http://www.avsforum.com/t/1414847/large-small-lfe-lfe-main-crossover-settings-confusion#post_22211412

Ik ben er echter nog niet 'gerust' op. Ik kan me namelijk voorstellen dat er fase-problemen optreden wanneer zich de situatie (dubbele info van zowel LFE als mains) voordoet.
Die intregatie regel je in met de fase,dan is er van dubbelinfo geen sprake.

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli 12, 2012, 10:00:38
Die intregatie regel je in met de fase,dan is er van dubbelinfo geen sprake.
Is is ook met de fase sprake van dubbelinfo. Lees even goed mijn reply door die ik gisteren heb geplaatst:

Indien je settings zijn SMALL, LFE en crossover op 80 (wat het meeste voorkomt) zijn kan er het volgende gebeuren:
Tijdens de film is er een scene waarin er .1 (LFE) signaal naar de subwoofer verstuurd wordt maar TEGELIJKERTIJD wordt er 60-70Hz signaal naar je subwoofer verstuurd die oorspronkelijk voor je mains bedoeld is (maar naar je subwoofer wordt verzonden omdat je crossover op 80 staat). Op dat moment krijgt je subwoofer 'dubbele informatie' om af te spelen.

Zefanja

Citaat van: morca op juli 12, 2012, 10:00:38
Die intregatie regel je in met de fase,dan is er van dubbelinfo geen sprake.

Yup idd. Daarvoor speel je idd met je fase.
Dat zorgt dus voor die samensmelting toch?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

THX-UltraII

Citaat van: Zefanja op juli 12, 2012, 10:12:35
Yup idd. Daarvoor speel je idd met je fase.
Dat zorgt dus voor die samensmelting toch?
nee, dat heeft geen invloed op het verhaal wat ik bedoel

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 10:16:02
nee, dat heeft geen invloed op het verhaal wat ik bedoel
Ja ok nou lees ik wat je bedoeld  ;)
Ik vermoed dat je AVR dat goed in hoord te regelen.
Maar is dit iets wat je denkt of op andere fora gevonden hebt.

Ik snap je bedenking ,maar je AVR zou dan iets niet goed doen lijkt me.

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli 12, 2012, 10:26:13
Ja ok nou lees ik wat je bedoeld  ;)
Ik vermoed dat je AVR dat goed in hoord te regelen.
Maar is dit iets wat je denkt of op andere fora gevonden hebt.

Ik snap je bedenking ,maar je AVR zou dan iets niet goed doen lijkt me.

Is iets waar ik zelf mee gekomen ben, niet ergens gelezen iod. Maar mijn stelling klopt volgens mij wel. Ik ga het vanmiddag ook 'deponeren' op het HT Shack Forum.


Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 10:12:11
Indien je settings zijn SMALL, LFE en crossover op 80 (wat het meeste voorkomt) zijn kan er het volgende gebeuren:
Tijdens de film is er een scene waarin er .1 (LFE) signaal naar de subwoofer verstuurd wordt maar TEGELIJKERTIJD wordt er 60-70Hz signaal naar je subwoofer verstuurd die oorspronkelijk voor je mains bedoeld is (maar naar je subwoofer wordt verzonden omdat je crossover op 80 staat). Op dat moment krijgt je subwoofer 'dubbele informatie' om af te spelen.

Maar die 'dubbele informatie' is toch inherent aan de instelling? Ik zie het probleem niet. Ik heb zelf een 2.1 setup. Als ik nu een 5.1 film afspeel krijgen mijn fronts 3-dubbele informatie. Van mijn linker surround speaker alsmede van de center wordt naar front-links gestuurd en front links krijgt zijn eigen signaal natuurlijk ook. Hetzelfde geldt ook voor de front-rechts. Daarbij staan mijn frontspeakers ook op small. Dus dezelfde dubbele informatie als bij jou, komt ook op mijn sub binnen...

Zefanja

Volgens mij is het ook helemaal niet erg en word alles gewoon netejs gemixed.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

morca

Ik denk ook dat die bult die hij bedoeld bij  80 hz een roommode is.
Al er wel veel software in de huidege receivers zit,dus ik sluit niks uit  ;)

Maar die bult is ik vermoed,intregatie,roommode of een ander akoestisch probleem.

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli 12, 2012, 13:31:26
Ik denk ook dat die bult die hij bedoeld bij  80 hz een roommode is.
Al er wel veel software in de huidege receivers zit,dus ik sluit niks uit  ;)

Maar die bult is ik vermoed,intregatie,roommode of een ander akoestisch probleem.
Bult is voor andere topic en heeft niets te maken met de 'discussie' waar het hier om gaat. Ik probeer er wat dit onderwerp betreft achter te komen hoe het werkt met dubbele informatie die een subwoofer ontvangt.

THX-UltraII

Citaat van: Ejorne op juli 12, 2012, 12:32:40
Maar die 'dubbele informatie' is toch inherent aan de instelling? Ik zie het probleem niet. Ik heb zelf een 2.1 setup. Als ik nu een 5.1 film afspeel krijgen mijn fronts 3-dubbele informatie. Van mijn linker surround speaker alsmede van de center wordt naar front-links gestuurd en front links krijgt zijn eigen signaal natuurlijk ook. Hetzelfde geldt ook voor de front-rechts. Daarbij staan mijn frontspeakers ook op small. Dus dezelfde dubbele informatie als bij jou, komt ook op mijn sub binnen...
Ik vraag me af of dit hetzelfde is. Ik snap je hoor, maar het is toch zo dat jij met een 2.1 instelling van tevoren in je AVR aangeeft dat je geen center en surrounds hebt aangesloten. Op dat moment 'snapt' de versterker het. Maar in het geval wat ik stel (bijv. 60-80Hz info die eigenlijk voor je fronts in bedoeld) 'weet' de versterker het volgens mij niet.

Ach, misschien draaf ik tever door maar was er gewoon praktisch over na aan het denken en kwam toen met dit verhaal

THX-UltraII

Citaat van: Zefanja op juli 12, 2012, 13:09:25
Volgens mij is het ook helemaal niet erg en word alles gewoon netejs gemixed.
en dat is nou net wat ik zeker wil weten :). VOLGENS MIJ namelijk ook maar 100% zeker weten doen we het niet ;)

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 10:12:11
Is is ook met de fase sprake van dubbelinfo. Lees even goed mijn reply door die ik gisteren heb geplaatst:

Indien je settings zijn SMALL, LFE en crossover op 80 (wat het meeste voorkomt) zijn kan er het volgende gebeuren:
Tijdens de film is er een scene waarin er .1 (LFE) signaal naar de subwoofer verstuurd wordt maar TEGELIJKERTIJD wordt er 60-70Hz signaal naar je subwoofer verstuurd die oorspronkelijk voor je mains bedoeld is (maar naar je subwoofer wordt verzonden omdat je crossover op 80 staat). Op dat moment krijgt je subwoofer 'dubbele informatie' om af te spelen.
Die dubbele info link jij aan die bult,misschien idd in dat andere topic,maar komt wel op hetzelfde neer.

Denk idd dat je je te druk maakt,storm in een rustig glas water  :D

THX-UltraII

#947
Citaat van: morca op juli 12, 2012, 14:26:21
Die dubbele info link jij aan die bult,misschien idd in dat andere topic,maar komt wel op hetzelfde neer.

Denk idd dat je je te druk maakt,storm in een rustig glas water  :D
nee, die dubbele info link ik niet aan die bult. Het dubbele info verhaals is heel iets anders en heeft niks te maken met de bult die ik heb. Vergeet heel REW en mijn metingen even voor dit moment en in dit topic. Laat ik nogmaals uit proberen te leggen wat ik bedoel met de dubbele info (wat niks met mijn REW meting of REW meten in het algemeen te maken heeft)

Laten we ervanuit gaan dat je je crossover instelt op 100 (ik neem dit voorbeeld maar verder maakt het niets uit of je hier iets anders neemt). Op dat moment worden alle informatie onder de 100Hz (met een afloop dus niet meteen vanaf 100 maar 99,98,97,96 etc. zal met een verzwakking ook nog gewoon naar je fronts gaan) naar je subwoofer verstuurd. BIJ EEN FILM die is gecodeerd in 5.1 wordt dus ALLE INFORMATIE die oorspronkelijk discreet naar een van de 5 kanelen (R, L, C, SR en SL) gegaan zou zijn, verstuurd naar je subwoofer. ECHTER, je subwoofer kan op dat zelfde moment ook net bezig zijn om LFE (.1) weer te geven.

Ik zou dus wel eens willen weten wat voor mogelijke problemen dit kan opleveren aangezien er dubbele signalen uit je sub zullen komen die ook nog een met andere vertragingstijden eruit kunnen komen. Je kan aannemen dat dit wel goed gemixt wordt en dit wel goedzit maar ik was op zoek naar een betere onderbouwing hiervan.

THX-UltraII

#948
dubbele post

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juli 12, 2012, 14:02:50
Ik vraag me af of dit hetzelfde is. Ik snap je hoor, maar het is toch zo dat jij met een 2.1 instelling van tevoren in je AVR aangeeft dat je geen center en surrounds hebt aangesloten. Op dat moment 'snapt' de versterker het. Maar in het geval wat ik stel (bijv. 60-80Hz info die eigenlijk voor je fronts in bedoeld) 'weet' de versterker het volgens mij niet.

Ach, misschien draaf ik tever door maar was er gewoon praktisch over na aan het denken en kwam toen met dit verhaal

De instelling dat de speakers op small worden ingesteld doe je dat in de receiver?
Dan weet de receiver dat alles beneden dat crossover punt, bijvoorbeeld 80Hz, gedeeltelijk naar de sub en gedeeltelijk naar de fronts moet worden gestuurd. In geval van een nog lagere toon zal alleen de subwoofer nog maar worden aangestuurd. Maar in geval van een wat hogere toon, bijvoorbeeld 100Hz (waarbij crossover nog steeds op 80Hz staat) zal óók de sub nog een beetje aangestuurd worden. Het crossover-punt heeft een afval van een paar db per octaaf. Zeg eens 12dB per octaaf. Dan zal met een crossover instelling op 80Hz de subwoofer nog steeds aangestuurd worden op 160Hz. Echter op die frequentie 12dB zachter dan op 80. Dit klopt niet helemaal want het crossover punt is vaak (altijd?) 3dB zachter dan normaal. Dus zal 160Hz waarschijnlijk ergens zo rond de 15dB zachter spelen. Maar je hebt ook andere afval, bijvoorbeeld 24dB per octaaf of 6dB per octaaf.

In principe zou het zo moeten zijn dat je op de sub geen crossover frequentie instelt. De receiver heeft namelijk dit al in beheer. In theorie zou dat betekenen dat die afval elkaar goed opheft. Daar waar de fronts wat zachter gaan spelen gaat de sub wat harder spelen totdat alleen de sub nog maar meedoet. Aan de andere kant (naar de hogere tonen toe) precies het omgekeerde. Echter komt het wel eens voor dat een subwoofer plaatsbaar wordt. Of dat er toch een bult ontstaat in de overlap. Het kan dan een gunstig effect hebben om de subwoofer ook te voorzien van een crossover. De receiver weet hier niets van en houdt daar ook geen rekening mee. Maar het kan het geluid wel ten goede komen. Echter zitten hier ook mitsen en maaren aan vast. Het LFE signaal wat doorgaans tot 120Hz doorloopt zal niet meer in volledigheid bij je sub aanbelanden.

Maar in principe zou het dus zo moeten zijn dat je op de sub geen crossover instelt. Echter doe ik dat wel. Wanneer de sub nog vrolijk mee staat te tetteren op bijvoorbeeld 120Hz dan vind ik de sub in mijn situatie te plaatsbaar worden. Ik wil niet dat ik de sub kan 'aanwijzen'. Dus heb ik een extra crossover. Dit houdt wel in dat ik een bepaald bereik mis. Dit wordt niet of zachter aangestuurd. Echter vind ik dat niet erg omdat het bij de overgrote meerderheid aan geluid (bij muziek maar ook met films of tv) het geluid beter vind dan zonder die extra crossover.