DIY dayton audio reference 12 inch /hypex DS 2.0 project.

Gestart door wupsie, februari 14, 2012, 13:41:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn M

Dutch & Dutch

Leon

Citaat van: AbZ op april  3, 2012, 13:28:01Als je een kast verzwaart wordt de resonantiefreq lager. Bij een sub is het handiger als deze hoger blijft dan het werkgebied. Dit betekent dat je wel een stijve kast wil hebben, maar niet per se een zware.

Ik hecht het meeste belang aan de stijfheid van de kast, dus mee eens. Maar waarom de resonantiefreq. hoger dan het werkgebied ? Uitsluitend verzwaren heeft inderdaad geen meerwaarde. Maar stijf en snoeizwaar ( ik overdrijf daar graag ) maakt een nagenoeg 'dode' kast.

@ Morca;

Ik haal mijn MDF altijd bij Leeuwerik in Eindhoven. De laatste 2 subkasten (vergelijkbaar met de Scan Speak Maxima) heb ik gekozen voor verschillende soorten MDF.
MDF M313 / Isorel / Topan. Dat zijn allemaal soorten met een hoge densiteit. Zeer hoge stijfheid. Als je 2 lagen wilt gebruiken, kies dan bijvoorbeeld voor 22 en 25 mm. Die dikke plaat kun je dan een hele lap uitfrezen en weer een ander plaatmateriaal in verlijmen. ( ik heb daar loodlappen in verwerkt ). Het verlijmen kan met normale houtlijm. Constructielijm werkt ook perfect. Uiteraard wel belangrijk dat alles heel goed past en dat je de zaak echt goed aandrukt. Het toepassen van 2 verschillende houtsoorten is overigens getest en de meerwaarde daarvan is ook vastgesteld.

Voor mij is het een stukje hobby geworden. Je opmerking dat ik daarin overdrijf is terecht. Maar voor mij is dat één van de dingen die het zelfbouwen zo leuk maakt. Proberen er het maximale uit te halen zeg maar. Het kost niet veel meer in geld uitgedrukt. Er gaat wel heel veel tijd in zitten.  ::)

Groetjes Leonneke

AbZ

Citaat van: Leon op april  3, 2012, 14:05:23Maar waarom de resonantiefreq. hoger dan het werkgebied ?
Dan heb je geen resonanties in het gebied waarin je 'm gebruikt.

Leon

Duidelijk ! Had net een uitleg gegeven hoe en waarom ik deze manier van bouwen prefereer. Uitsluitend verzwaren heeft geen (extra) effect. Doel is geen resonanties. Gelukt !!!
Groetjes Leonneke

morca

Citaat van: AbZ op april  3, 2012, 14:16:35
Dan heb je geen resonanties in het gebied waarin je 'm gebruikt.
Ik vermoede al dat het hout wat ik gebruik niet ,of buiten gebruik resoneert.
Bij me neef die het zachte heeft gebruikt hoor ik het toch iets ook al klinkt het goed.

Leuke info weer Abz,was al een gedachte hier,leuk om te horen dat dat ook nog klopt.

morca

Citaat van: Leon op april  3, 2012, 14:05:23
Ik hecht het meeste belang aan de stijfheid van de kast, dus mee eens. Maar waarom de resonantiefreq. hoger dan het werkgebied ? Uitsluitend verzwaren heeft inderdaad geen meerwaarde. Maar stijf en snoeizwaar ( ik overdrijf daar graag ) maakt een nagenoeg 'dode' kast.

@ Morca;

Ik haal mijn MDF altijd bij Leeuwerik in Eindhoven. De laatste 2 subkasten (vergelijkbaar met de Scan Speak Maxima) heb ik gekozen voor verschillende soorten MDF.
MDF M313 / Isorel / Topan. Dat zijn allemaal soorten met een hoge densiteit. Zeer hoge stijfheid. Als je 2 lagen wilt gebruiken, kies dan bijvoorbeeld voor 22 en 25 mm. Die dikke plaat kun je dan een hele lap uitfrezen en weer een ander plaatmateriaal in verlijmen. ( ik heb daar loodlappen in verwerkt ). Het verlijmen kan met normale houtlijm. Constructielijm werkt ook perfect. Uiteraard wel belangrijk dat alles heel goed past en dat je de zaak echt goed aandrukt. Het toepassen van 2 verschillende houtsoorten is overigens getest en de meerwaarde daarvan is ook vastgesteld.

Voor mij is het een stukje hobby geworden. Je opmerking dat ik daarin overdrijf is terecht. Maar voor mij is dat één van de dingen die het zelfbouwen zo leuk maakt. Proberen er het maximale uit te halen zeg maar. Het kost niet veel meer in geld uitgedrukt. Er gaat wel heel veel tijd in zitten.  ::)


Nee je overdrijft niet,ik heb respect voor jouw manier van bouwen,dat moet je ook weer kunnen.
Wat is overdreven,........ hier op het forum  :D denk niet veel  :clapping:

Mooi beschreven dat zullen wel zeer strak spelende speakers zijn  :thumbs-up:

wupsie

mannen: bedankt voor jullie inside info, ga nu eten en e.e.a. eens laten bezinken.
Na het eten effe kieken wat er allemaal nog in de schuur leg aan pritex e.d.
Ga er gewoon geheel vrijblijvend mee aan de gang, lekker uitproberen...wat een heerlijke hobby :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Citaat van: keyser op april  3, 2012, 13:39:36
:withstupid:

Als je een maandje geduld hebt, komen we er qua hypex wel uit joh, als de plero's kompleet zijn, hoor je van mij ok?
Zet hem maar vast in het hoekje gereserveerd :)
Alvast bedankt. :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Martijn M

Citaat van: wupsie op april  3, 2012, 19:02:55
Als je een maandje geduld hebt, komen we er qua hypex wel uit joh, als de plero's kompleet zijn, hoor je van mij ok?
Zet hem maar vast in het hoekje gereserveerd :)
Alvast bedankt. :coffee:

Ik heb je net een PM gestuurd, maar nu lees ik deze post pas. Hij staat gereserveerd  :) .
Dutch & Dutch

Leon

Citaat van: morca op april  3, 2012, 17:19:10Mooi beschreven dat zullen wel zeer strak spelende speakers zijn  :thumbs-up:

Zo dood als een pier is een redelijk goede beschrijving. Je hebt niet heel snel de neiging te gaan schuiven met het setje  ;)

Groetjes Leonneke

wupsie

Citaat van: Leon op april  3, 2012, 19:49:19
Zo dood als een pier is een redelijk goede beschrijving. Je hebt niet heel snel de neiging te gaan schuiven met het setje  ;)



Wooow, wat verschrikkelijk mooi :)
Is er an deze mooie set ook een topic gewijd???
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: Leon op april  3, 2012, 19:49:19
Zo dood als een pier is een redelijk goede beschrijving. Je hebt niet heel snel de neiging te gaan schuiven met het setje  ;)


Wauwie dikke complimenten Leon,wat mooi gemaakt  :thumbs-up:
Dat is pas DIY  ;)

PS wupsie pak je bakkie maar hier hoor,heb verder niks te bewijzen en ben nu  :-X    ;)

wupsie

Chill man, het zijn niet meer dan verschillende meningen en inzichten, gekoppeld aan ervaringen.
Ben zelf een poosje met het hogere segment hifi bezig geweest, daar ging het er ook wel eens heetgebakerd aan toe, en het rare was: als de mensen elkaar face to face ontmoette, bleek het vaak 100% mee te vallen  ;D
Toen neigde ik meer naar de hoek met de technieze mannen, heb niet zoveel met snake oil en diepgevroren kabels e.d.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: wupsie op april  3, 2012, 21:04:35
Chill man, het zijn niet meer dan verschillende meningen en inzichten, gekoppeld aan ervaringen.
Ben zelf een poosje met het hogere segment hifi bezig geweest, daar ging het er ook wel eens heetgebakerd aan toe, en het rare was: als de mensen elkaar face to face ontmoette, bleek het vaak 100% mee te vallen  ;D
Toen neigde ik meer naar de hoek met de technieze mannen, heb niet zoveel met snake oil en diepgevroren kabels e.d.

Idd ,face to face was bij mij ook erg verhelderend bij een paar M&G ,en ik chill weer  ;)
Zo nu een  :coffee: veel te druk geweest ,,,..... :D

wupsie

Ghe, neem er ook nog een, klontje suiker minder dan maar???    :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


AbZ

Citaat van: Leon op april  3, 2012, 19:49:19
Zo dood als een pier is een redelijk goede beschrijving. Je hebt niet heel snel de neiging te gaan schuiven met het setje  ;)
Erg mooi!  8)

yorkie13

ik zie een Scanspeak A4 monitor met subwoofer in een heel mooi jasje  :wub:

wupsie

Citaat van: RA SUBS op april  3, 2012, 21:32:00
ik zie een Scanspeak A4 monitor met subwoofer in een heel mooi jasje  :wub:

Staat deze set niet beschreven in een van de elektor audio specials?
Zal eens even in de oude doos graaien :) :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


Leon

Citaat van: RA SUBS op april  3, 2012, 21:32:00
ik zie een Scanspeak A4 monitor met subwoofer in een heel mooi jasje  :wub:

Ik vervuil nu het topic van Wupsie een beetje, maar na al deze leuke complimentjes iets meer uitleg.

De basis van het geheel is gewoon netjes gejat of geleend van de Scan Speak Maxima. Zeg maar dit idee:

Een gesloten sub en een 'ontkoppelde' topkast. Ik wilde zelf geen topkast in d'Appolito maar een goed klinkende monitor. De A4 monitor is normaal gesproken een basreflex ontwerp. De gebruikte drivers zijn identiek. Echter is dit een geheel gesloten versie. De kastinhoud voor de midwoofer is zodanig gekozen dat deze mooi strak en toch voldoende laag weergeeft. Het filter is ietsje aangepast om de woofertjes aan de onderkant te beschermen. De tweeter heeft een eigen ruimte. De filtertechniek is door Ruud Jansen aangepast. De overgang is naadloos. De subs laat ik 'doorlopen' tot ongeveer 80 Hertz.

Binnenkort meten we de monitoren nog een keertje na. Ik denk dat ik het geluid nog wat kan verfraaien door bijvoorbeeld een ring-radiator tweeter te gebruiken.

Mijn subkasten zijn qua inhoud identiek aan het originele ontwerp. Echter meer aandacht gegeven aan de bracing. De kast is 'dieper' gemaakt waardoor ik dus, onder andere, met zand kon vullen. Door de diepte en de afwerking oogt de kast slanker. Het verloop van de facetten is eigenlijk weer een beetje gejat van de Avalon speakers. Dat zie je hier mogelijk wat beter:


Ik heb net eventjes wat fora bezocht. De discussies aangaande materialen, bracing, verzwaring, loodbitumen en ga zo maar door lopen inderdaad behoorlijk op. Vaak is de oorzaak dat men zich focust op slechts 1 onderwerp. Zand op de bodem leggen maakt zwaarder maar doet verder niks. Zand tussen 2 panelen maakt het zaakje compleet 'dood'.
Dubbele wandjes hebben op zich geen enkele meerwaarde. Lijm je daar echter een aantal bracings tegenaan (kruisvorm met ronde gaten) die alle wanden met elkaar verbinden, dan trilt er niks meer. Verschillende materiaalsoorten zijn 'verbonden' met lappen lood. Da's weer gejat van Erik van Voorst. Bij films 'boost' ik de hele lage frequenties. Werkt prima.

Ik denk dat er hier en daar absoluut sprake is van enige 'overkill'. De topkasten zijn aan de achterzijde ook weer gevuld met zand. Frontpaneel dubbel. Bracings welke alle wanden met elkaar verbinden. Als ik het zaakje opendraai, voel je dat totaal niet aan de kasten. Maar het mooiste is op een bijna extreem laag volume spelen. Het laag blijft volledig onder controle en volledig aanwezig.

Het meest trots ben ik zelf op de afwerking. Het 'spuitwerk' is volledig met de hand gedaan. Mezelf enkele malen vervloekt op naadjes, 2 componentenplamuur, verkeerde grondlak en ga zo maar door. Uiteindelijk zo'n 7 laklagen. Tussen elke laag steeds fijner schuren. Laatste laag van 1.000 naar 1.500 naar 3.000. Vervolgens enkele dagen polijsten. Dat proces nam een weekje of 6 in beslag. Mijn vrouw heeft een hekel aan enorme kasten. Gedurende heel de bouw zag ze het eigenlijk totaal niet zitten. Totdat ze de overgangen zag en de titanium pootjes. De kleur is bewust gekozen. Die benadrukt de 'taille' lijnen. Hoewel de subkasten forser zijn dan het origineel, ogen ze slanker.

De tuinslangen van W&M hebben in mijn geval weinig te maken met een beter geluid. Vond toevallig een leuke aanbieding op MP en ik vind zo'n dikke kabel toch wel leuk.  ;)
Denk dat die wel prima is afgeschermd.
Groetjes Leonneke

AbZ

Nogmaals:  mooi!  Inspiratie van Avalon is duidelijk.  Ziet er beter uit dan de Maxima.

Uit je werkwijze maak ik op dat je niet vaak speakers bouwt (zo schiet het niet op)
maar dan wel graag goeie...

Leon

Citaat van: AbZ op april  4, 2012, 00:23:35Uit je werkwijze maak ik op dat je niet vaak speakers bouwt (zo schiet het niet op)
maar dan wel graag goeie...

;D ;D ;D Klopt helemaal. Deze set heb ik gebouwd om binnen mijn budget gewoon 'klaar' te zijn. Liep telkens tegen gehoormatige problemen aan bij de meer eenvoudige bouwprojecten. Heb aardig wat sets gebouwd, maar meestal kant- en klaar pakketten of deze nagebouwd. Elke keer als ik onderdelen kocht bij Speakerland trok met name de Maxima telkens mijn aandacht. Pas later ontdekte ik eigenlijk dat ik een absolute voorkeur begon te ontwikkelen voor gesloten systemen. Ik zal overigens de laatste zijn die zegt dat dit ook 'de beste' systemen zijn. De drivers van Scan Speak behoren volgens mij tot de top. Maar het zijn in geen geval de beste drivers. Wel drivers die geheel voldoen aan mijn wensen.

Het is eerder een kwestie van wat je (of ik) precies wil horen. Ik heb de A4 monitoren eerder in een reflexbehuizing gebouwd. Het laag vulde ik aan met één sub, gesloten en in down-firing. Klonk prima, maar niet voldoende homogeen. Zo kwam ik terecht op 2 subs. Die kun je echter heel moeilijk mooi laten aansluiten bij de 'open' versie van de A4.

Weer wat geëxperimenteer met de plaats van de reflexopening. Het leuke van zelfbouwen is dat je gaandeweg een heel duidelijk beeld krijgt bij de kwaliteiten en tekortkomingen van de verschillende bouwprincipes. Zo leerde ik steeds meer puntjes op de spreekwoordelijke i te plaatsen. Laatste puntje is vermoedelijk de tweeters. Dan blijven er natuurlijk weer 2 over en die krijgen dan een plaatsje in de slaapkamerset. Of bij de p.c. Zo freubel ik rustig door. En ontdekte dat er ook nog zoiets als een akoestische ruimte bestaat. Daar valt nog dikke winst te behalen in mijn geval. Ik zit nog in de fase van de bomen en het bos. Dit forum helpt me echter prima op weg. Enorme bakken met kennis en kunde. Elke bijdrage doet er toe voor mij. Die van jou lees ik altijd met veel plezier. You know that !  ;)

Groetjes Leonneke

wupsie

@Leon: geweldig verhaal, denk ook dat je hier de plek van de hobby voor een groot aantal bouwers goed verwoord hebt.
Mooie build, geweldig wat er allemaal mogelijk is met kennis welke je nu, dankzij het www, kunt vergaren, en toepassen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: Leon op april  4, 2012, 00:01:31
Ik vervuil nu het topic van Wupsie een beetje, maar na al deze leuke complimentjes iets meer uitleg.

De basis van het geheel is gewoon netjes gejat of geleend van de Scan Speak Maxima. Zeg maar dit idee:

Een gesloten sub en een 'ontkoppelde' topkast. Ik wilde zelf geen topkast in d'Appolito maar een goed klinkende monitor. De A4 monitor is normaal gesproken een basreflex ontwerp. De gebruikte drivers zijn identiek. Echter is dit een geheel gesloten versie. De kastinhoud voor de midwoofer is zodanig gekozen dat deze mooi strak en toch voldoende laag weergeeft. Het filter is ietsje aangepast om de woofertjes aan de onderkant te beschermen. De tweeter heeft een eigen ruimte. De filtertechniek is door Ruud Jansen aangepast. De overgang is naadloos. De subs laat ik 'doorlopen' tot ongeveer 80 Hertz.

Binnenkort meten we de monitoren nog een keertje na. Ik denk dat ik het geluid nog wat kan verfraaien door bijvoorbeeld een ring-radiator tweeter te gebruiken.

Mijn subkasten zijn qua inhoud identiek aan het originele ontwerp. Echter meer aandacht gegeven aan de bracing. De kast is 'dieper' gemaakt waardoor ik dus, onder andere, met zand kon vullen. Door de diepte en de afwerking oogt de kast slanker. Het verloop van de facetten is eigenlijk weer een beetje gejat van de Avalon speakers. Dat zie je hier mogelijk wat beter:


Ik heb net eventjes wat fora bezocht. De discussies aangaande materialen, bracing, verzwaring, loodbitumen en ga zo maar door lopen inderdaad behoorlijk op. Vaak is de oorzaak dat men zich focust op slechts 1 onderwerp. Zand op de bodem leggen maakt zwaarder maar doet verder niks. Zand tussen 2 panelen maakt het zaakje compleet 'dood'.
Dubbele wandjes hebben op zich geen enkele meerwaarde. Lijm je daar echter een aantal bracings tegenaan (kruisvorm met ronde gaten) die alle wanden met elkaar verbinden, dan trilt er niks meer. Verschillende materiaalsoorten zijn 'verbonden' met lappen lood. Da's weer gejat van Erik van Voorst. Bij films 'boost' ik de hele lage frequenties. Werkt prima.

Ik denk dat er hier en daar absoluut sprake is van enige 'overkill'. De topkasten zijn aan de achterzijde ook weer gevuld met zand. Frontpaneel dubbel. Bracings welke alle wanden met elkaar verbinden. Als ik het zaakje opendraai, voel je dat totaal niet aan de kasten. Maar het mooiste is op een bijna extreem laag volume spelen. Het laag blijft volledig onder controle en volledig aanwezig.

Het meest trots ben ik zelf op de afwerking. Het 'spuitwerk' is volledig met de hand gedaan. Mezelf enkele malen vervloekt op naadjes, 2 componentenplamuur, verkeerde grondlak en ga zo maar door. Uiteindelijk zo'n 7 laklagen. Tussen elke laag steeds fijner schuren. Laatste laag van 1.000 naar 1.500 naar 3.000. Vervolgens enkele dagen polijsten. Dat proces nam een weekje of 6 in beslag. Mijn vrouw heeft een hekel aan enorme kasten. Gedurende heel de bouw zag ze het eigenlijk totaal niet zitten. Totdat ze de overgangen zag en de titanium pootjes. De kleur is bewust gekozen. Die benadrukt de 'taille' lijnen. Hoewel de subkasten forser zijn dan het origineel, ogen ze slanker.

De tuinslangen van W&M hebben in mijn geval weinig te maken met een beter geluid. Vond toevallig een leuke aanbieding op MP en ik vind zo'n dikke kabel toch wel leuk.  ;)
Denk dat die wel prima is afgeschermd.

Erg erg mooi,en zeer degelijk gebouwd,jij weet waar je mee bezig bent en doet het meteen goed,netjes.
Beetje in de style erik van voorst ,iets kleiner ,maar degelijk en afwerking weet jij wel weg mee.
mooi design ook  :thumbs-up:

deze set verdiend wel een eigen topic denk ik,nog foto,s vd bouw?