Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Citaat van: morca op maart  4, 2013, 16:59:20
Idd waar RalphH dips heeft,beschrijft hij ook wat te missen.

Beetje late reactie, maar bedankt Kees. Gokte ook dat het rond de 60 zou zitten. Vanavond nog ff wat proberen links en rechts (of voor en achter ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik reageerde ook niet,niet goed gelezen sorry RalphH  :blush:

Nog wat info gevonden over waarom ik niet met smooting wil meten,en prefeer dat iemand anders dat ook doet voor optimale afstelling:

Je hebt misschien gemerkt dat de metingen en grafieken hier lijken erg ruw en lawaaierig in vergelijking met de meeste andere die je hebt gezien. Dit komt omdat we geen gebruik van smoothing voor de meerderheid van de hier gepresenteerde gegevens. Wanneer smoothing wordt toegepast, wordt schoon het uiterlijk en laat een duidelijker overzicht van de gegevens, maar kan ook verduisteren details en niet de werkelijke grootte van de resultaten. Hoe groter de toegepaste smoothing, hoe meer detail verloren.

lees hier maar eens: http://www.data-bass.com/data?page=content&id=81

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: morca op maart  4, 2013, 19:09:07
Nog wat info gevonden over waarom ik niet met smooting wil meten,en prefeer dat iemand anders dat ook doet voor optimale afstelling:

Voor het laag zou ik smoothing ook wel weglaten. Detail grafiek tot 200Hz geeft genoeg overzicht in de pieken en dalen. Voor een overzicht over het hele frequentiebereik leest smoothing wel wat lekkerder natuurlijk, maar dan ben je ook niet met details bezig  :dry:.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Wellicht nog eens een interessante voor mensen die nog met hun fase bezig zijn:

Getting sensible phase measurements can be tricky, you need a loopback as a reference and need to take account of the transit time to the mic, and even then it is a difficult way to decide what to do. The best method would be to use the RTA and make your adjustments while you watch the effect on the RTA. Use REW's "Pink PN" test signal, set the RTA for Rectangular window, no averaging, 64k RTA length. Measure with the sub and one main speaker running. Try phase at 0 and 180 degrees to see which gives the smoothest response through the crossover region, then fine tune by varying the distance setting.

Komt van REW forum op Home theatrer shack: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/44988-rew-how-figure-proper-phase-distance-setting-subwoofer.html#ixzz2MbDog1xC


Zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht grappig om toch eens te testen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Oh hier had je het ook gezet  :D

Goeie tip RalphH ,zo kan je de fase na grof afstellen, eigenlijk in hele kleine stapje,s finetunen.
Dat de afstand ook enigsinds als fase fungeert is logisch,je verdraaid het tijdsdomijn.
Maar je receiver er mee finetunen had ik nog niet aan gedacht,zoals op deze manier beschreven.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BJF

Just asking: hebben jullie je MiniDSP rechtstreeks in de VS besteld of elders? Ik kan hem in Nederland momenteel niet bestellen, zo lijkt het?
NAD M10 V2
Elac FS247


yorkie13

S&C in Haarlem heeft ze nog beperkt op de plank liggen.

BJF

Dankzij de tip van Ralph van http://www.ra-subwoofers.nl/ is er eentje naar me onderweg. Heb Ralph al via PB bedankt, maar hierbij dan ook nog even publiekelijk  :clapping:
NAD M10 V2
Elac FS247

BJF

Ik heb hem inmiddels binnen, het wachten is nu op de 2 way advanced 2.1 plugin. Is die device- c.q. accountafhankelijk of zou ik hem van iemand anders kunnen downloaden en installeren zodat ik vast aan de bak kan? In geval van het laatste: wie heeft hem voor mij?
NAD M10 V2
Elac FS247

Erwin25

Goedemorgen,

Na talloze metingen, schuiven met Subwoofers, en alle andere dingen die bij onze hobby horen heb ik nu volgens mij best een aardige Sub-respons.
Althans, dat zegt mijn (tot op heden opgebouwde ) REW kennis.

Het klinkt allemaal best aardig en toch heb ik het gevoel dat ik nog PUNCH mis. Echt het gevoel in mijn maag als een T-Rex of Optimus gaat lopen.
Ben echt al maanden bezig om het zo knap mogelijk af te stellen. MiniDSP gehaald en de heftige pieken eruit gehaald.
Ik meet met een Galaxy Audio CM-140 (met .cal file).

Ik heb getracht een "Hard Knee Curve" in te stellen omdat niet alle frequenties even hard klinken op mijn luisterplek (van een ander liefhebbersforum).
Zie mijn SIG voor de subs...en ben echt heel nieuwsgierig wat ik nu fout doe en/of moet verbeteren.

Wellicht dat jullie iets zien aan de grafieken en mij in de juiste richting kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Subs Incl. LCR @ 60hz crossover




Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

morca

Je hebt een paar dipje,s op 50-70 hz ,en nog 1 net boven 80.
Waar staat je kantelpunt?
Ziet er opzich wel netjes uit,zet de sub eens 4 a6 db harder,helemaal vlak mis ik ook die punch.
Helemaal vlak is een gewoon muziekje voor mij,bij film mag je sub wat harder staan denk ik.

Nette metingen voor de rest,jezelf leren meten? dan ben je goed bezig geweest  :thumbs-up:

Erwin25

Citaat van: morca op maart 10, 2013, 11:57:52
Je hebt een paar dipje,s op 50-70 hz ,en nog 1 net boven 80.
Waar staat je kantelpunt?
Ziet er opzich wel netjes uit,zet de sub eens 4 a6 db harder,helemaal vlak mis ik ook die punch.
Helemaal vlak is een gewoon muziekje voor mij,bij film mag je sub wat harder staan denk ik.

Nette metingen voor de rest,jezelf leren meten? dan ben je goed bezig geweest  :thumbs-up:

Morca,

Ontzettend leuke feedback, bedankt!
Ik heb het mijzelf inderdaad aangeleerd.

Ik snap alleen nog niet goed hoe ik een Waterfall echt moet uitlezen en waar ik daarin waarde aan moet hechten. (any input?)
Het is echt weken van lezen, oefenen en weer lezen.

Volgende stap is > 200HZ en met panelen werken. (je wilt de grafiek niet zien > 200 hz :) ).
Kantelpunt is hier 60 HZ trouwens.

Als ik de Sub 6 DB harder zet, moet ik dan wel na 30 HZ wat laten aflopen om niet een te "Boomy "geluid te krijgen?

Hieronder de curve die ik probeer te halen (misschien vind je daar ook wel wat van ;) )



Wederom bedankt. Fijn om input te krijgen.

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

yorkie13

Veel nagalm onder de 40 hz, maar mooi diep doorlopend laag lijkt me.

Erwin25

Citaat van: RA SUBS op maart 10, 2013, 12:10:58
Veel nagalm onder de 40 hz, maar mooi diep doorlopend laag lijkt me.

Hi Ralph!

Gevalletje basstraps gok ik? Is dat nog netjes te plaatsen in een woonkamer (WAF is hier niet al te lastig..) of gewoon laten zitten?

Groet,

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

Former member 78

Volgens mij heeft echt elke ''normale'' woonkamer zo ontzettend veel nagalm.

HTip

Een waterval toont naast de output ook de nagalm. Hoe voller het vlak hoe langer de nagalm is. Dat is nadelig als je last hebt van staande golven. Alle DSP/EQ ten ten spijt, vaak is het gewoon een probleem van de ruimte wat daarmee niet is op te lossen. Sterker nog, door gebruik van room correction wordt dynamiek afgevlakt en klinkt alles een beetje vlakker dan de maker van de film heeft bedoeld. Zeer waarschijnlijk is dit alleen op te lossen met akoestische maatregelen, zoals bass traps.

Heb je naast de miniDSP ook nog Audyssey in de Onkyo ingesteld? Dat kan elkaar in de weg zitten.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Erwin25

Citaat van: HTip op maart 10, 2013, 12:14:44
Een waterval toont naast de output ook de nagalm. Hoe voller het vlak hoe langer de nagalm is. Dat is nadelig als je last hebt van staande golven. Alle DSP/EQ ten ten spijt, vaak is het gewoon een probleem van de ruimte wat daarmee niet is op te lossen. Sterker nog, door gebruik van room correction wordt dynamiek afgevlakt en klinkt alles een beetje vlakker dan de maker van de film heeft bedoeld. Zeer waarschijnlijk is dit alleen op te lossen met akoestische maatregelen, zoals bass traps.

Heb je naast de miniDSP ook nog Audyssey in de Onkyo ingesteld? Dat kan elkaar in de weg zitten.

Hi HTip,

Eerst Audyssey gedraaid. Toen meting met REW.
Daarna met MINIDSP de gekste pieken eruit gehaald en (sorry...) een klein beetje de dip op 30 HZ omhoog gehaald.
Maximaal 3 of 4 filters gebruikt.

Er zijn wat discussies wat men eerst moet doen...Audyssey of MiniDSP.
Maar dit leek het meest logische in mijn hoofd :)

Groet,

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

HTip

Maak eens een meting met ADSY en miniDSP uit. Dan een met alleen ADSY en een met alleen miniDSP. Dan kunnen we beter zien waar het probleem in je ruimte zit. Daarmee hebben we nog niet meteen een oplossing, maar kunnen we je wel de juiste richting opsturen.

Nog iets, heb je een foto van je opstelling? 2 subs is overigens niet zo eenvoudig om in te stellen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Erwin25

Citaat van: HTip op maart 10, 2013, 12:21:51
Maak eens een meting met ADSY en miniDSP uit. Dan een met alleen ADSY en een met alleen miniDSP. Dan kunnen we beter zien waar het probleem in je ruimte zit. Daarmee hebben we nog niet meteen een oplossing, maar kunnen we je wel de juiste richting opsturen.

Nog iets, heb je een foto van je opstelling? 2 subs is overigens niet zo eenvoudig om in te stellen...

Daar moet ik zo dan even voor gaan zitten (snoeren ....snoeren...snoeren..) :)
Maar geen probleem. Ga ik draaien.

Foto van opstelling heb ik niet echt

Kamer is ongeveer 6,5 x 5,5 x 2,4
1 Sub muur voor (is de 5,5 muur) op ongeveer 2mtr van de zijmuur af.
Andere Sub achter mij in de hoek.

Aangesloten:  SUB out Onkyo gesplit naar 2 coax --> deze naar de 2 inputs van minidsp --> 2 coax uit naar de 2 subs.
Ik gebruik expres niet de 2 sub outs van de Onkyo...dan zin er teveel factoren in de ketting waar je rekening mee moet houden.

Moet zeggen dat het inregelen op zich wel ging (2 subs).
Wat ik doe is het volgende, ik heb ze "Gain-Matched" voordat ik Audyssey ging draaien.
Dus beiden subs na elkaar op exact dezelfde plek gezet en GAIN open gezet totdat ze beiden op die plek (midden in woonkamer) 75 db gaven.

Toen teruggezet naar hun originele plaats en Audyssey gedraaid. Vervolgens met de MINIdsp aan de gang om met zo weinig mogelijk filters de bovenstaande target curve te halen.

Ik ga even aan de gang voor je....

Groet,

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

morca

Citaat van: Erwin25 op maart 10, 2013, 12:19:08
Hi HTip,

Eerst Audyssey gedraaid. Toen meting met REW.
Daarna met MINIDSP de gekste pieken eruit gehaald en (sorry...) een klein beetje de dip op 30 HZ omhoog gehaald.
Maximaal 3 of 4 filters gebruikt.

Er zijn wat discussies wat men eerst moet doen...Audyssey of MiniDSP.
Maar dit leek het meest logische in mijn hoofd :)

Groet,

Erwin
Dat is imo ook de meest logische manier.
Je sub sluit netjes aan bij je front,s,ik zou je kantelpunt op 80 zetten,dat geeft meer punch denk ik.


Tips alles overnieuw te meten zijn goed bedoeld,maar ik zie een bijna goedafgestelde sub zo.
Ik zou:
Kantel naar 80 sub ,nogmaal meten wat er bij 50 -70 hz gebeurd,en net boven 80.
Dan beoordelen of de sub iets harder kan,denk het wel namelijk ,ong 4-6 db.
En nee dan zou ik 30 hz niet temperen  ;)

morca

Citaat van: Erwin25 op maart 10, 2013, 12:31:34
Daar moet ik zo dan even voor gaan zitten (snoeren ....snoeren...snoeren..) :)
Maar geen probleem. Ga ik draaien.

Foto van opstelling heb ik niet echt

Kamer is ongeveer 6,5 x 5,5 x 2,4
1 Sub muur voor (is de 5,5 muur) op ongeveer 2mtr van de zijmuur af.
Andere Sub achter mij in de hoek.

Aangesloten:  SUB out Onkyo gesplit naar 2 coax --> deze naar de 2 inputs van minidsp --> 2 coax uit naar de 2 subs.
Ik gebruik expres niet de 2 sub outs van de Onkyo...dan zin er teveel factoren in de ketting waar je rekening mee moet houden.

Moet zeggen dat het inregelen op zich wel ging (2 subs).
Wat ik doe is het volgende, ik heb ze "Gain-Matched" voordat ik Audyssey ging draaien.
Dus beiden subs na elkaar op exact dezelfde plek gezet en GAIN open gezet totdat ze beiden op die plek (midden in woonkamer) 75 db gaven.

Toen teruggezet naar hun originele plaats en Audyssey gedraaid. Vervolgens met de MINIdsp aan de gang om met zo weinig mogelijk filters de bovenstaande target curve te halen.

Ik ga even aan de gang voor je....

Groet,

Erwin
Ah het is een 2 sub setup,meestal moeilijker/meer meten ,en jij hebt dit resultaat al behaald.
Netjes  :thumbs-up:

Bart_M

Probeer dit recept eens:
Maak eens 3 of 5 metingen op en rondom de luisterplek.
Voeg ze samen tot 1 respons.
Vervolgens pas je een klein beetje smoothing toe en laat je REW de correcties berekenen. Correcties tot 2dB verwijderen en uploaden naar de mini dsp.

Kijk eens hoe vlak deze respons is, daarna kan je eventueel nog Audyssey aan het werk zetten.
Maar probeer overall niet teveel filters toe te passen, je wil het niet over corrigeren maar eerder vlakker maken.