Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joske007

Ik heb de Cal-file voor de ECM8000 geïnstalleerd en levels gelijkgetrokken.
Op 20Hz heb ik voor de sub wel een grote dip, deze moet ik proberen weg te krijgen door de sub anders te plaatsen.

Wel ben ik gisteren vergeten om de MCACC in de Pioneer af te zetten ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Zo op het eerste oog lijkt je meting goed  :thumbs-up:
Hij ziet er ook niet erg vreemd uit,die dip bij 60 -75 is minder.
Dat zal door de plaatsing of door je ruimte komen.

Statief....
ik zie hoe je hem erin gezet hebt,weet even niet of hij rondom meet of omhaag nu.
Ben je gauw achter door een 2 meting te maken met de andere manier.
Ik houd hem altijd richting de fronts.


Nagalmmeting kan je zo maken door boven de diagram op waterfall te drukken.
En daarna links onderin de hoek create waterfall,dat geeft een beeld op de echo van je ruimte.


Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 11:28:53
Hij ziet er ook niet erg vreemd uit,die dip bij 60 -75 is minder.

Statief....
ik zie hoe je hem erin gezet hebt,weet even niet of hij rondom meet of omhaag nu.
Ben je gauw achter door een 2 meting te maken met de andere manier.
Ik houd hem altijd richting de fronts.

Voor die dip bij 60-75Hz weg te krijgen zal ik dus meerdere locaties van de sub en metingen moeten uitvoeren, ook had ik hier nog een dip bij 20Hz.

Ik zal eens meten met de mic. op statief naar de fronts gericht om te kijken of dit verschil uitmaakt  ???
Wel ben ik gisteren vergeten om de MCACC in de Pioneer af te zetten of maakt dit niet uit ???

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 11:40:05
Oei je nagalm is wel een beetje hoog.

De galm zit volgens mij in de open keuken naast de woonkamer en heb momenteel nog geen idee hoe dit aan te pakken.
Hierbij van dezelfde meting als hierboven, maar dan zonder Freq Axis log/linear.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Kijk, goed bezig. Resultaat in de vorm van een grafiekje op je scherm zien geeft altijd weer voldoening.

Volgens mij dient de microfoon naar het plafond te wijzen, dat is dus zoals je nu hebt gemeten.
Je sub staat wel te hard tov de fronts zo te zien. Meet inderdaad eens zonder MCACC en stel de speakerlevels even met de hand af (roze ruis en dB meter).

Heb je de microfoon binnen REW ook gelijkgezet met gemeten waarden van je losse dB meter? Er is zo vreselijk veel nagalm dat het wel eens kan zijn dat je te hard gemeten hebt. Calibratie doe je via de SPL meter in REW --> calibrate. Er loopt dan een roze ruis (keuze front of sub, pak de fronts) en je typt dan de waarde in die je dB meter aangeeft. Je REW spl is dan ook "geijkt". Denk dat Ralf dit bedoelde met zijn vraag of de EMC8000 gecalibreert is.

NB
Cal. file voor de microfoon is eigenlijk niet helemaal van toepassing omdat de file die je download een calibratie file van één specifieke microfoon is en niet van jouw microfoon. Kan dus ook zomaar tot volledig verkeerde waarden leiden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 11:47:56
Kijk, goed bezig. Resultaat in de vorm van een grafiekje op je scherm zien geeft altijd weer voldoening.

Volgens mij dient de microfoon naar het plafond te wijzen, dat is dus zoals je nu hebt gemeten.
Dus meten met de micro naar boven is dus beter, dan naar de fronts gericht.
Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 11:47:56
Je sub staat wel te hard tov de fronts zo te zien. Meet inderdaad eens zonder MCACC en stel de speakerlevels even met de hand af (roze ruis en dB meter).
De bedoeling is om eerst de beste plaats voor de sub te vinden, hierbij heb ik enkel de sub gemeten, waarbij de fronts uit stonden.
Ik ga hierna de MCACC eens uitzetten of is het beter de sub rechtstreeks op de geluidskaart aan te sluiten?
Helaas heb ik geen dB-meter  :eh:
Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 11:47:56
Heb je de microfoon binnen REW ook gelijkgezet met gemeten waarden van je losse dB meter? Er is zo vreselijk veel nagalm dat het wel eens kan zijn dat je te hard gemeten hebt. Calibratie doe je via de SPL meter in REW --> calibrate. Er loopt dan een roze ruis (keuze front of sub, pak de fronts) en je typt dan de waarde in die je dB meter aangeeft. Je REW spl is dan ook "geijkt". Denk dat Ralf dit bedoelde met zijn vraag of de EMC8000 gecalibreert is.
Helaas geen dB-meter in het bezit  :confused: of kan ik een dB-app op een smartphone hiervoor ook gebruiken  ???
Ik heb bij levels het inkomend geluid op de mic. gelijk gezet met de levels van de geluidskaart, hier zal ik voor de meting dan in de fout zijn gegaan  ???
Dit moet ik nog eens nalezen, hoe ik dit nu in de praktijk moet omzetten  :dry:
Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 11:47:56
Cal. file voor de microfoon is eigenlijk niet helemaal van toepassing omdat de file die download een calibratie file van één specifieke microfoon is en niet van jouw microfoon. Kan dus ook zomaar tot volledig verkeerde waarden leiden.
Die Cal file is dus niet nodig ook al gaat het steeds om hetzelfde merk/type mic.  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 12:02:52
Dus meten met de micro naar boven is dus beter, dan naar de fronts gericht.

Of dit het beste is weet ik niet. Bij spl meters maakt het blijkbaar niet uit, zijn omnidirectional. Als je deze test bekijkt, hebben ze alle mics hetzelfde geplaatst. in dit geval naar beneden gericht.

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 12:02:52
Helaas heb ik geen dB-meter  :eh:Helaas geen dB-meter in het bezit  :confused:
Voor het goed afstellen van speaker levels (nog buiten REW om) is een spl meter eigenlijk onmisbaar als je het mij vraagt.
Toch ff 1 bestellen dus, kost iets van €30,- nieuw, wellicht 2e hands nog iets te vinden.

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 12:02:52
Die Cal file is dus niet nodig ook al gaat het steeds om hetzelfde merk/type mic.  ???

In theorie kunnen er afwijkingen zitten tussen gefabriceerde microfoons. Omdat de calibratie files die op internet te vinden zijn van mensen die een gecalibreerde microfoon aangeschaft hebben incl. file die bij die specifieke microfoon hoort, heb je geen garantie dat de correctie in de file het juiste doet. Naar mijn persoonlijke idee zou je misschien beter zonder kunnen meten.


Het corrigeren van het dB level in REW is echt wel van belang voor een goede waterval, kan namelijk zijn dat je nu op een niveau meet wat bijna altijd wel veel nagalm veroorzaakt (bijv ver boven de 100dB).
Wat je nog zou kunnen doen, is het roze ruis testsignaal van je versterker laten lopen en dit meten met de spl-meter binnen REW. In principe heeft MCACC dit niveau op 75db ingesteld, bij afspelen hiervan, zou de REW meter dus ook bij benadering 75dB aan moeten geven. Is dit niet het geval, dan moet je even proberen deze handmatig wat te corrigeren.
Is wat gepruts, maar wel een beter meetresultaat uiteindelijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Had ik maar eerder geweten dat een dB-meter toch nodig was, waarschijnlijk had ik dit in eerdere berichten niet goed begrepen  :dry:
Dus zal er maar eentje bestellen bij Conrad, zoals de Volcraft-SPL-50.

Bij gebrek aan een dB-meter, zal ik met jouw oplossing eens proberen om het roze ruis testsignaal van de receiver te laten lopen en dit meten met de spl-meter binnen REW.
Maar nu eerst een hapje eten  :popcorn:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 12:34:01


Bij gebrek aan een dB-meter, zal ik met jouw oplossing eens proberen om het roze ruis testsignaal van de receiver te laten lopen en dit meten met de spl-meter binnen REW.

Dat moet ook lukken  ;)
Eetze idd ik ga ook effe wat kanen  :D

Joske007

Het lukt me niet om bij SPL Meter de levels op 75db te krijgen.
De bedoeling is toch om bij het hoofdmenu bij SPL meter het volume v/d receiver samen met de mic op 75db te hebben  ???
Wanneer ik aan de gain v/d mic of de receiver naar + draai komt deze in het  rood te staan (clipping)

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

nielvm

Je speelt een signaal af, dan gaat de db meter in REW een bepaalde waarde aangeven.

Dan druk je op calibrate, dan lees je van je eigen db meter de waarde af en je geeft die daar in. Daarmee is de db meter van REW gecalibreerd.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joske007

Citaat van: nielvm op december 29, 2012, 16:21:58
Je speelt een signaal af, dan gaat de db meter in REW een bepaalde waarde aangeven.
Dus zoals de afbeelding hierboven moet ik die waarde bij SPL Meter aflezen.
Citaat van: nielvm op december 29, 2012, 16:21:58
Dan druk je op calibrate, dan lees je van je eigen db meter de waarde af en je geeft die daar in. Daarmee is de db meter van REW gecalibreerd.
Dat is het juist het probleem, ik heb geen dB-meter.
Ik heb net met een app (dB-meter) op mijn smartphone het volume gemeten en ipv 75db gaf deze maar 65db aan, ik ga er vanuit dat die app's niet echt nauwkeurig zijn  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Als hij geen overstuuring aangeeft en je zit rond de 75 ,gewoon doormeten tot je een db meter hebt.
Jeroen en ik hebben niet eens een db meter,ong op de gok,en zit er dan meestal niet ver vanaf.


Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 16:38:25
Als hij geen overstuuring aangeeft en je zit rond de 75 ,gewoon doormeten tot je een db meter hebt.
Jeroen en ik hebben niet eens een db meter,ong op de gok,en zit er dan meestal niet ver vanaf.

Dus de SPL Meter in Rew hoef ik niet te gebruiken, alleen dan de levels goed zetten bij Check Levels en verder meten  ???

Intussen nieuwe metingen op dezelfde plaats gedaan.


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Je hebt wel veel nagalm lijkt wel een echo put :D
misschien zelf wat panelen maken.
Heb je gordijnen hangen en een vloerkleed?
Misschien ook effu je grafiekjes groter maken moet er bijna een vergrootglas bij pakken voor de cijfers :D

RalphH

Die nagalm kan niet kloppen naar mijn idee, komt door de verkeerde waarde van je spl level in REW.
Als je het testsignaal van je versterker afspeelt. Wat geeft de REW SPL meter dan aan (eerst rooie record knopje drukken)?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Die galm zal wel aan het gebrek van een dB-meter liggen  ???

Nieuwe metingen, maar nu staat de sub links naast de zetel opgesteld.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 19:23:33
Die nagalm kan niet kloppen naar mijn idee, komt door de verkeerde waarde van je spl level in REW.
Als je het testsignaal van je versterker afspeelt. Wat geeft de REW SPL meter dan aan (eerst rooie record knopje drukken)?

Dan krijg ik dit  ???
Zijn de overige metingen bruikbaar, zonder rekening te houden met de galm?

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Ligt even aan Jos zijn ruimte,het kan gek zijn soms hoor,maar het is idd wel een beetje veel.
Call op 75 db met meter zal beter zijn,
ik heb het met de meter van me werk eens nagemeten,dan klopte die 75 aardig.
Maar als jos er goed naast zit,beter effe meter kopen imo.

Even denken Jos had jij een topic met foto,s van je ruimte,even voor ogen te halen waar je de sub aan het meten bent.

Joske007

Oude foto van de frontopstelling

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Ok je ruimte was 9x4 toch?
Tegels......ook betonnen plafond?
Als deze ruimte niet te vol staat,zou die nagalm toch wel eens in de buurt kunnen komen begin ik bang voor te worden......

Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 19:41:20
Ok je ruimte was 9x4 toch?
Tegels......ook betonnen plafond?
Als deze ruimte niet te vol staat,zou die nagalm toch wel eens in de buurt kunnen komen begin ik bang voor te worden......

De kamer is 12x4 met daarnaast nog een open keuken zie platte grond http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp

Vloer bestaat uit tegels, maar op de luisterplaats ligt er tussen de frontspeakers en de zitbank ui stof een hoogpolig tapijt.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link