Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: djaxx op januari  8, 2017, 21:36:22
Als ik hem uit zet word de bubble heel pak minder. Had ik voordien ook al.
Ik ga het een tijdje bekijken zo en genieten van de set! :inlove:

Ik zou dynamic EQ ook uitzetten. Ik zie dyn eq als een soort loudness 0,5 (in plaats van een loudness 2.0)
Pleurt er een hoop (vooral volgens mij midbas) bas in en klinkt helemaal niet prettig in mijn oren.
De gewone audassey eq met handmitaig de sub iets harder dan de inregelmeting klinkt mij beter dan dat dynamische...

GPO

Citaat van: djaxx op januari  8, 2017, 21:36:22
Als ik hem uit zet word de bubble heel pak minder. Had ik voordien ook al.
Ik ga het een tijdje bekijken zo en genieten van de set! :inlove:

Citaat van: Ejorne op januari 11, 2017, 18:51:27
Ik zou dynamic EQ ook uitzetten. Ik zie dyn eq als een soort loudness 0,5 (in plaats van een loudness 2.0)
Pleurt er een hoop (vooral volgens mij midbas) bas in en klinkt helemaal niet prettig in mijn oren.
De gewone audassey eq met handmitaig de sub iets harder dan de inregelmeting klinkt mij beter dan dat dynamische...

mee eens. DynEQ moet je gewoon uit zetten.

Er treden een hoop vreemde 'dynamische' verschijnselen op in het geluid met dat spul aan, zoals slechte verstaanbaarheid van stemmen uit de center (door het boosten van rondom geluid en overdaad aan bas) en dynEQ boost de hele lage frequenties ook enorm als je flink onder referentie speelt qua volume.  Ik heb wel eens gemeten met dat er gerust +10/+15 db erbij komt op lage frequenties.

Ook worden de achterspeakers onnatuurlijk hard gezet en vind er wat real time processing plaats om de ADSY correctie curve afhankelijk van het master volume en de ingangsvolume te maken. Hierdoor klinken sommige soundtracks een beetje raar.

hoe dan ook: qua bas zit je dan nu waarschijnlijk met je handmatige level verhoging (van 72 naar 77 db) naar veel te veel bas te luisteren schat ik zo in....  :clapping: dus gewoon die DynEQ uitzetten en level naar smaak beetje hoger of lager. Ik test dat altijd een beetje met muziek met leuk en bekend laag (bv Massive Attack - Angel). Bij films is dat net iets lastiger of je moet beetje weten hoe een bepaalde scene qua LFE impact zou moeten zijn (daar gebruik zelf meestal de motor scene van Tron voor).

Het beste is meten en luisteren tegelijk. Dan meet je en weet je wat je hoort. Als je je subs echt goed ingeregeld wilt hebben dan is dat een must. Maar dat kost dan ook enorm veel tijd en geduld als je kritisch bent.... :)

Overigens, voor het meten is een gewone dB meter niet goed genoeg voor het laag. Een UMIK-1 is (veel) beter/nauwkeuriger dan een gemiddelde db meter.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

LS2

Ik ga starten met het plaatsen en afstellen van een 7.2 systeem en heb een vraag over de 2 subwoofers.
Het gaat om 2 passieve subwoofers aangesloten op 1 sub amp met dsp.
Ik wilde het als volgt gaan aanpakken.

1 sub op de luisterplek zetten ( geen idee nog Hoe ik dat voor mekaar krijg... ) en dan over de vloer kruipen om te horen waar het het beste klinkt. Daar de andere sub plaatsen en deze inregelen met een xtz roomanalyzer en de dsp functie op mijn sub amp.

Vervolgens de geplaatste sub én de sub op de luisterplek samen laten spelen met dsp actief en wederom over de vloer kruipen en luisteren waar een Nog beter geluid te horen is en daar de 2e sub te plaatsen. Dan zou het bij benadering goed moeten zijn toch?

En welk deel van de subwoofer moet op de plek van je oren komen?
Alvast bedankt voor je reactie.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

RalphH

Persoonlijk zou ik voor het afstellen van 2 subs, altijd een meetsetje en een verhuisdolly (voor het rondrollen van je subs) aanschaffen.

Door te meten zie je exact waar bij de ene sub de gaten vallen en die kun je dan weer opvullen met de 2e sub op een andere locatie. Daarbij kun je met een meetsetje de fase/timing op voorhand al zo goed mogelijk zetten. De roomanalyzer kan dan de puntjes op de 1 zetten.
Subwoofer crawl is leuk, maar is een uitganspunt. Als je al zover bent dat je met 2 subs aan de gang gaat, zou ik het meteen goed aanpakken. Zal wat meer tijd kosten, maar daar pluk je dan wel de vruchten van.

Succes! :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

LS2

Citaat van: RalphH op januari 13, 2017, 11:08:43
Persoonlijk zou ik voor het afstellen van 2 subs, altijd een meetsetje en een verhuisdolly (voor het rondrollen van je subs) aanschaffen.

Door te meten zie je exact waar bij de ene sub de gaten vallen en die kun je dan weer opvullen met de 2e sub op een andere locatie. Daarbij kun je met een meetsetje de fase/timing op voorhand al zo goed mogelijk zetten. De roomanalyzer kan dan de puntjes op de 1 zetten.
Subwoofer crawl is leuk, maar is een uitganspunt. Als je al zover bent dat je met 2 subs aan de gang gaat, zou ik het meteen goed aanpakken. Zal wat meer tijd kosten, maar daar pluk je dan wel de vruchten van.

Succes! :thumbs-up:

:eh: is de roomanalyzer geen meetset dan?  :nopompom:
Daar heb ik die een aantal jaar geleden voor aangeschaft maar nooit een set op kunnen stellen tot nu dus zit ook nog ongebruikt in de verpakking.

Als de roomanalyzer geen meetset is dan zal ik dus iets anders moeten gebruiken.
Kan ik de microfoon van de roomanalyzer wel gebruiken?
REW voor Mac downloaden op mijn macbook?
Optische kabel tussen macbook en receiver?
En verder de handleiding voor het meten volgen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

morca

Je kan gewoon het complete pakket gebruiken.
RA subs heeft het volgens mij ook gehad,die kan je er meer over vertellen denk ik.
De Mic is zi te zien een gewone usb mic.

Ja even opgezocht je kan de mic ook samen met een geluidskaart en REW gebruiken.
Zie zo snel alleen niet of het een 48 volt meetmic is.

Maar geen probleem je kan naast de bijgeleverde software ook REW gebruiken:
http://www.xtzsound.com/product/room-analyzer

morca

Mijn eerste akoestiek testen:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105496.msg3009669#msg3009669

Handjeklap is weg.
Rust in de kamer met praten ed.
Die kussens is een goeie test ,bas klonk stuk droger en detailrijker,en de rest ook.
Veel meer rust en detail in het geluid.
Die lange op de muur achter moet ik er nog 1 van scoren,10 cm dempt beter af.
Dan kan het afwerken beginnen.

Morgen eens een muziekje goed hard draaien,kijken hoeveel daar verbeterd is
Net al wel een stukje contrabas geluisterd,klinkt ook veel droger lijkt weer meer zoals het boven ook was
Geluid sterft veel sneller uit ipv na te ijlen,dus ik ben wel happy  :music:





RalphH

Lijkt een mooi resultaat zo.
Maar dit zijn geen metingen met en zonder van vandaag toch? Zit wel wat volumeverschil in hier en daar, ook het laag is nogal anders.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op januari 17, 2017, 19:14:09
Lijkt een mooi resultaat zo.
Maar dit zijn geen metingen met en zonder van vandaag toch? Zit wel wat volumeverschil in hier en daar, ook het laag is nogal anders.
Klopt dit is de laatste meting tov die van vandaag.
Ik zal het nog een keer doen als alles klaar is,binnenkort een keer.

Maar je kan al wel goed het verschil zien tot 200 hz.

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Sailor Jan

Mooie metingen zeg! Om jaloers op te zijn! Het zal mij benieuwen of ik ook maar iets in de buurt van jouw metingen kom!
Wees lief voor jezelf

morca

Jalours valt wel mee hoor
Als je naar me oude metingen van de bovenkamer kijkt,daar word ik zelf jalours op mezelf  :clapping: :clapping:

Maar het kan idd zat slechter,maar ook nog beter  ;D

Sjaak_Banaan

Ik zag hier laatst metingen voorbij komen van o.a. Flavio, waarin hij elk kanaal apart gemeten heeft, ook de surrounds.

Nu geeft REW mij enkel de mogelijk om een signaal naar L, R of both uit te sturen.
Hoe kan ik per kanaal een meting verrichten in REW?
...Of is het een kwestie van ieder kanaal voor de meting aan te sluiten op bijvoorbeeld je linker front?

Ik zou zo graag de ideale positie per luidspreker willen bepalen.
Ook las ik elders dat je met een meting per luidspreker gemakkelijker de crossover kan bepalen.

Mijn subwoofer gaat nu trouwens mee met de fronts, hoe zou ik die apart, dus zonder fonts, kunnen inmeten?
Fronts eruit trekken?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 29, 2017, 13:53:11
Ik zag hier laatst metingen voorbij komen van o.a. Flavio, waarin hij elk kanaal apart gemeten heeft, ook de surrounds.

Nu geeft REW mij enkel de mogelijk om een signaal naar L, R of both uit te sturen.
Hoe kan ik per kanaal een meting verrichten in REW?
...Of is het een kwestie van ieder kanaal voor de meting aan te sluiten op bijvoorbeeld je linker front?

Ik zou zo graag de ideale positie per luidspreker willen bepalen.
Ook las ik elders dat je met een meting per luidspreker gemakkelijker de crossover kan bepalen.

Mijn subwoofer gaat nu trouwens mee met de fronts, hoe zou ik die apart, dus zonder fonts, kunnen inmeten?
Fronts eruit trekken?
Welke versie van REW gebrijk je,wel de nieuwste?
En hoe is je comp aangesloten op je set,om alle kanalen te meten moet dit wel via hdmi als ik het goed heb.

RalphH

Je moet asio4all installeren en in rew settings java naar asio aanpassen in het settingsmenu waar je in en output instelt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Citaat van: morca op januari 29, 2017, 14:01:05
Welke versie van REW gebrijk je,wel de nieuwste?
En hoe is je comp aangesloten op je set,om alle kanalen te meten moet dit wel via hdmi als ik het goed heb.

Zojuist de nieuwste geïnstalleerd.
Inderdaad via HDMI aangesloten.

Citaat van: RalphH op januari 29, 2017, 14:12:39
Je moet asio4all installeren en in rew settings java naar asio aanpassen in het settingsmenu waar je in en output instelt.

Oké, dat wist ik dus niet en kon het nergens vinden, zojuist ook geïnstalleerd en even zitten prutsen om het werkend te krijgen.
Standaard werd de onboard geluidskaart geselecteerd en niet AMD HD huppelepup....
Nu kan ik per kanaal selecteren :D

Is er toevallig nog officiële documentatie over?
Hier staat de info voor wie dit ook wil gaan doen:
https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-hdmi-on-windows#connections

Bedankt mannen!  :worship:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 29, 2017, 15:20:30
Zojuist de nieuwste geïnstalleerd.
Inderdaad via HDMI aangesloten.

Oké, dat wist ik dus niet en kon het nergens vinden, zojuist ook geïnstalleerd en even zitten prutsen om het werkend te krijgen.
Standaard werd de onboard geluidskaart geselecteerd en niet AMD HD huppelepup....
Nu kan ik per kanaal selecteren :D

Is er toevallig nog officiële documentatie over?
Hier staat de info voor wie dit ook wil gaan doen:
https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-hdmi-on-windows#connections

Bedankt mannen!  :worship:

Jij en RalphH weer bedankt,linkje toegevoegd aan de startpost.
Bedankt heren  :thumbs-up:

Witalik

Citaat van: Sjaak_Banaan op januari 29, 2017, 15:20:30
Zojuist de nieuwste geïnstalleerd.
Inderdaad via HDMI aangesloten.

Oké, dat wist ik dus niet en kon het nergens vinden, zojuist ook geïnstalleerd en even zitten prutsen om het werkend te krijgen.
Standaard werd de onboard geluidskaart geselecteerd en niet AMD HD huppelepup....
Nu kan ik per kanaal selecteren :D

Is er toevallig nog officiële documentatie over?
Hier staat de info voor wie dit ook wil gaan doen:
https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-hdmi-on-windows#connections

Bedankt mannen!  :worship:

Bij mij krijg ik dat niet werkend. Op de HTPC met windows krijg ik met een kanaal aansturen maar 3 kanalen, staan er wel meer maar die sturen gewoon dezelfde speaker aan. En het gooit de sound settings overhoop. Had ineens geen Dolby en DTS enz.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Sjaak_Banaan

Citaat van: Witalik op januari 30, 2017, 11:03:07
Bij mij krijg ik dat niet werkend. Op de HTPC met windows krijg ik met een kanaal aansturen maar 3 kanalen, staan er wel meer maar die sturen gewoon dezelfde speaker aan. En het gooit de sound settings overhoop. Had ineens geen Dolby en DTS enz.

Hmm, ik had dit alleen bij de laatste 2, ik dacht dat dit mogelijk surround left back was ipv surround left, dus dat ik daarom hetzelfde te horen kreeg.
Heb je de juiste drivers geïnstalleerd? Voor mij HDMI-aansluiting heb ik deze nog apart geïnstalleerd (AMD FM2 A6 systeem).
Mogelijk nog onder configuratiescherm -> Geluid configureren hoeveel kanalen je hebt?

Mijn receiver heb ik ingesteld op Pure Direct, dus zonder Audyssey etc. want dat wil ik niet in mijn meting.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

@Witalik
Je moet volgensmij in je windows settings wel specificeren hoeveel speakers je hebt 5.1/7.1)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer