Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staaled

Het punt is dat je breedbandig moet dempen.
Dat doen de wat dikkere wolpanels , dus vanaf 5 cm , prima.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Thingman vermeld er ook bij dat diffusie alleen goed werkt mits op de juiste plaatsen, de juiste diffusie voor het juiste frequentiegebied en de nagalmtijd moet al goed zijn. Kortom, het werkt alleen beter als je goed weet wat je doet is mijn mening.
Correct me if i am rong
Hij vermeld ook dat je in een gemiddelde woonkamer al heel snel teveel hoog gaat absorberen, beste is volgens mij breedbandig absorberen.

flakkees

Citaat van: martien op september 24, 2016, 13:33:40
Thingman vermeld er ook bij dat diffisie alleen goed werkt mits op de juiste plaatsen, de juiste diffusie voor het juiste frequentiegebied en de nagalmtijd moet al goed zijn. Kortom, het werkt alleen beter als je goed weet wat je doet is mijn mening.
Correct me if i am rong
Hij vermeld ook dat je in een gemiddelde woonkamer al heel snel teveel hoog gaat absorberen, beste is volgens mij breedbandig absorberen.
daarom wil ik versnipperen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Citaat van: Staaled op september 24, 2016, 13:25:02
Het punt is dat je breedbandig moet dempen.
Dat doen de wat dikkere wolpanels , dus vanaf 5 cm , prima.
Ik wil wat van 10 of 15 dik gaan maken.
Maar of het er ooit van komt......
Moet er toch een tijd en zin voor maken,hoofdzakelijk zin  ;D

flakkees

ik zag ergens pas wat waterfall grafiekjes van jou .....
volgens mij heb jij niets nodig
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

In de startpost zie ik nu ook daar staan de metingen van mijn ruimte boven.
Maar nu ik hier al bijna 5 jaar alleen woon staat alles beneden.
Daar is wel eea te verbeteren al ik zeker nog niet mag klagen. :music:

RalphH

Citaat van: Staaled op september 24, 2016, 13:23:21
Diffusen is een thingman ding. ;)
En ik zou me daar niet blind op staren.

Absorbtie werkt in niet dedicated en kleinere ruimtes veel beter.

Check ook menig post van Bert Stoltenborg en de uiteenzetting daarbij.

Tegen handjeklap waren hier overigens 2 paneeltjes nodig, geplaatst op de juiste plek.
Overigens hoeft handjeklap doen op de luisterplek, niet te betekenen dat er in de afstraling van je speakers iets mis gaat. De bron en luisteraar staan bij de laatste nl op verschillende locaties. Vraag is dus of je momenteel wel naar de oplossing voor het juiste probleem zoekt...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op september 24, 2016, 18:54:29
Check ook menig post van Bert Stoltenborg en de uiteenzetting daarbij.

Tegen handjeklap waren hier overigens 2 paneeltjes nodig, geplaatst op de juiste plek.
Overigens hoeft handjeklap doen op de luisterplek, niet te betekenen dat er in de afstraling van je speakers iets mis gaat. De bron en luisteraar staan bij de laatste nl op verschillende locaties. Vraag is dus of je momenteel wel naar de oplossing voor het juiste probleem zoekt...
Je zette ze toen bij lukraak voor en achter neer ,dat was al overduidelijk een verbetering .
Dus je kan al veel met weiniIk behalen.
Dat was voor mij een leuke test dat je ze een keer bij je had.

DofN

Op de een of andere rare manier werkt asymmetrische absorptie > 5cm (>500Hz) ook erg goed. Soms is het niet eens een kwestie van de reflectiepunten aanpakken en is het verlagen van de nagalmtijd ook al prima.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Heb je heel goed abel.
Ik kon goed horen dat er minder nagalm/reflectie was.
Zelf in het laag vd subs zat wat meer detail.en gelaagdheid.
Was heel apart om eens te ervaren hoeveel dat verschil kan zijn.

Staaled

Een vroege reflectie hoeft niet eens op te vallen :https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect .
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Henkjan_O

Thingman kan je toch ook adviseren?  Of doet hij dat niet meer?

Ik heb laatst een plafondpaneel gekocht bij Easy Akoestiek, tip van Walt (hij heeft er fotopronts vandaan)
https://www.easy-akoestiek.nl/akoestische-producten/wandoplossingen/akoestische-fotoprints.html
Schappelijke prijzen, zelf maken dat het net zo stevig en netjes is als deze is ook niet goedkoop.
Voor aan de wand is zelf maken wat eenvoudiger dan zo'n plafondding natuurlijk (mn wandpanelen heb ik dan ook zelf gemaakt, kostten me ~€50 per stuk aan materiaal)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

martien

De panelen tbv van de eerste reflectiepunten zijn al een poos binnen dus een update.
Ik heb nog steeds weinig tijd gehad om goed te testen maar een eerste indruk is;
In een rew meting zie je duidelijke verschillen in de meting met panelen tov de meting zonder panelen. Maar ik moet het nog opnieuw inregelen.

Luisteren (het belangrijkste uiteraard).
Wat goed opvalt is de verbeterde imaging, de stemmen en instrumenten zijn met meer pinpoint aan te wijzen. Er is ook meer rust in het geluid, dat komt denk ik ook door die betere imaging.
Ze voldoen nu al echt aan wat ik gehoopt had.
Ik heb de 4 punten op de zijwanden en vlak achter me 2 panelen geplaats om zo in reflectie vrije zone te zitten (zoveel als nu estethisch wenselijk is). Het plafond heb ik niets mee gedaan.

morca

Goed te horen.
Je beschrijft idd wat goed geplaatste panelen met je geluidsbeeld doen.
1 vd goedkoopste en beste upgrade,s die je kan maken  :)
Goed dat je het zelf aan hebt durven pakken,ipv een expert erbij te halen die je alleen advies geeft wat je dan zelf of voor heel veel geld uit moet laten voeren.
Nu ben je niet veel meer of hetzelfde kwijt als dat advies en je leert er zelf van.  :thumbs-up:

Goed bezig Martien !!!


wackid

Ik ga binnenkort met een minidsp 2x4 aan de gang.

Dit in combinatie met twee subwoofers en een Pioneer SC-LX89 welke de subs afhankelijk in meet.

Nu heb ik een tutorial gezien om twee subwoofers aan te sluiten.

https://www.minidsp.com/support/community-powered-tutorials/201-dual-sub-integration

Als ik REW een meting heb laten doen dan doe ik "match response target"  deze laad ik dan in de minidsp.
Maar moet ik deze bij elke output parameter EQ invoeren?

En is het dan goed om weer een MCACC calibratie te doen?

morca

Ik dacht dat de mini dsp in rew staat,dan kan je hem zo laden ,ipv 1 voor 1 in te voeren.

Als je mcacc al gedraaid hebt,na dsp niet nogmaals.
Beter is mcacc uitzetten,subs inregelen met de mini dsp .
Daarna mcacc draaien.
Dan houd mcacc ook rekening met vertragingen door de minisp settings,en staat de afstand / timing beter ingeregeld.

martien

En nog een plaatje van 2 van de panelen

martien


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Ejorne


hifiman

Dank voor de gratis reclame  :D

De ECM8000 is al verkocht, de toverdoos is er nog  ^^

martien

net de imputgain van de minidsp op -13.2 gezet omdat ik wat achtergrond brom/ruis had.
nu is die muisstil  :pompom:

minidsp.nl

Citaat van: martien op december  4, 2016, 08:01:12
net de imputgain van de minidsp op -13.2 gezet omdat ik wat achtergrond brom/ruis had.
nu is die muisstil  :pompom:
mooi.

hoewel geen enkele DSP 100% ruisvrij zal zijn, zelfs die van ons niet, is het met wat aandacht voor de gainstructure (bijna) altijd wel goed te krijgen:
https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/gain-structure-101

ik had het zelf recentelijk met de set in mn woonkamer, een wat oudere setup met de 2x4 achter mn pre.  ik had een nieuwe eindversterker met hogere gain, en ja hoor ruis.  Met de volumeknop van de pre wat omlaag en die van de (regelbare) bronnen omhoog was het zo weer in orde gebracht.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Flavio

Ik heb vanavond mijn eerste metingen met REW gedaan.
Met een Umik-1 microfoon met 90 graden calibratie en wijzend naar het plafond.
Een Microsoft Surface Pro 3 via een Mini Displayport - HDMI Adapter op de Onkyo aangesloten.

De grafieken staan hieronder. Maar hoe moet ik ze nu interpreteren?
Iets zegt me dat ik wel genoeg laag heb.  :D

Als ik de subwoofer test komen daar ook hoge tonen uit. De Onkyo staat op Multi Channel Input. Betekent dit dat elk kanaal met het testen een full range signaal krijgt van de Onkyo?

Qua correcties heb ik voor de fronts de beschikking over een Behringer DCX2496 waarmee ik het laag (80Hz, 24dB LR), midden (400Hz, 12dB LR) en hoog (1475Hz, 6dB BW) apart filter.
Op het laag staat een boost bij 20Hz van +12dB met een Q van 0,50.

De rears hebben geen equalizer, daar wordt het laag en het mid/hoog door de Crown versterker verdeeld op 80Hz met 24dB/oct.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE