Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martien

Dat zal ik woensdag dan eens proberen, kijken of dat een beter resultaat geeft.

martien

het is toch nog vandaag geworden.
rood is fronts
groen sub fase 0
blauw sub fase 90
paars sub fase 180
ik zie hier zeer weinig verschil in de fase, doe ik iets niet goed?

morca

Had je bij het testen vd fase de fronts wel mee laten spelen.
Het gaat erom hoe ze op elkaar inwerken.
Ik vermoed dat je zonder fronts gemeten hebt .


PS algemeen:
Ik heb een hoofdstuk toegevoegd over welke sub voor welke toepassing.
Nou kan ik dat alleen niet in de titel verwerken ivm met het max aantal tekens  ::)

martien

nieuwe meting met sub en fronts
groen fase 90
rood fase 0
blauw fase180

martien

mij lijkt dan blauw de beste, maar toch nog 15 db verschil dacht ik.
das toch best veel :nopompom:

morca

Citaat van: martien op februari  1, 2016, 23:09:17
mij lijkt dan blauw de beste, maar toch nog 15 db verschil dacht ik.
das toch best veel :nopompom:
Smalbandig op je kantelpunt.
Gezien het verschil in dip sluit hij idd nog niet optimaal aan .

Boven had ik ook zo,n small dipje ,was goed mee te leven.

thebest106

Citaat van: martien op februari  1, 2016, 23:08:00
nieuwe meting met sub en fronts
groen fase 90
rood fase 0
blauw fase180

Het juiste kantelpunt zal liggen tussen 90 en 180 probeer nog eens een meting met 135 hz. En hiernaast zou ik de crossover verleggen naar 60hz de output van de sub op 80hz is te minimaal (gezien de meting van enkel de sub). Kun je ook even het originele meetbestand (.mdat) als bijlage bij de post toevoegen, en om het geheel dan compleet te maken ook nog een foto van de achterzijde van de sub zoals je de instelling op dit moment staan.

morca

Ik dacht even dat de sub 4 fase standen heeft.
Als hij variabele is kan je een testtoon afpelen op de freq vd dip en aan de fase knop draaien tot rew de hoogste DB output meet.
Staat in de start post ook uitvoerig beschreven .

martien

Ga morgen of overmorgen weer verder iig bedankt voor de hulp
Citaat van: morca op februari  1, 2016, 23:44:34
Ik dacht even dat de sub 4 fase standen heeft.
Als hij variabele is kan je een testtoon afpelen op de freq vd dip en aan de fase knop draaien tot rew de hoogste DB output meet.
Staat in de start post ook uitvoerig beschreven .
Bedankt voor de info
In de startpost staat veel info id, ik zal erover heen gelezen hebben wat betreft die testtoon.
Citaat van: thebest106 op februari  1, 2016, 23:38:47
Het juiste kantelpunt zal liggen tussen 90 en 180 probeer nog eens een meting met 135 hz. En hiernaast zou ik de crossover verleggen naar 60hz de output van de sub op 80hz is te minimaal (gezien de meting van enkel de sub). Kun je ook even het originele meetbestand (.mdat) als bijlage bij de post toevoegen, en om het geheel dan compleet te maken ook nog een foto van de achterzijde van de sub zoals je de instelling op dit moment staan.
Ga ik ook proberen thx.

morca

Ik bedoelde ook niet dat je eroverheen gelezen had  ;D

Er staat teveel in eigenlijk als beginner,maar als je dan verder erin duikt staat er wel weer veel in wat je later tegen komt.



martien

Citaat van: morca op februari  1, 2016, 23:44:34
Ik dacht even dat de sub 4 fase standen heeft.
Als hij variabele is kan je een testtoon afpelen op de freq vd dip en aan de fase knop draaien tot rew de hoogste DB output meet.
Staat in de start post ook uitvoerig beschreven .

welke frequentie dip is dan aan te bevelen? 75hz?

martien

Citaat van: thebest106 op februari  1, 2016, 23:38:47
Het juiste kantelpunt zal liggen tussen 90 en 180 probeer nog eens een meting met 135 hz. En hiernaast zou ik de crossover verleggen naar 60hz de output van de sub op 80hz is te minimaal (gezien de meting van enkel de sub). Kun je ook even het originele meetbestand (.mdat) als bijlage bij de post toevoegen, en om het geheel dan compleet te maken ook nog een foto van de achterzijde van de sub zoals je de instelling op dit moment staan.

GPO

Citaat van: martien op februari  3, 2016, 20:59:28


peq aan?
gain op +12 db?
fase op 180 graden?

Dat lijkt me niet goed (peq zou gewoon uit moeten, gain een stuk lager en fase op 0 graden).

Of zie ik het verkeerd?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

thebest106

Citaat van: martien op februari  3, 2016, 20:59:28

Op basis van de foto wat instellingen die je moet controleren/aanpassen.
1. heb je PEQ zelf ingesteld (bovenste gedeelte)? hier even de switch op off zetten, deze later opnieuw instellen met behulp van REW
2. knop van crossover helemaal naar rechts draaien 120hz (enkel in de receiver de crossover op 80 hz zetten)
3. Delay even op 135 zetten, (aanduid streepje naar rechts wijzend)
4. bij de onderste switch even checken of de meest rechtse in het midden staat deze anders naar het midden zetten.

en dan nog maar eens een meting maken, graag van subs + fronts

martien

peq uit.
groen is fase 0
paars is fase 135
het betreft een stereo versterker, kan dus alleen ls op full range houden
ceossover op sub is 80 hz
damping staat id op high

martien

Citaat van: GPO op februari  3, 2016, 21:10:45
peq aan?
gain op +12 db?
fase op 180 graden?

Dat lijkt me niet goed (peq zou gewoon uit moeten, gain een stuk lager en fase op 0 graden).

Of zie ik het verkeerd?
gain slaat op de peq, deze loopt van -12 tot +3
maar inmiddels dus peq uit

thebest106

Citaat van: martien op februari  3, 2016, 21:29:18
peq uit.
groen is fase 0
paars is fase 135
het betreft een stereo versterker, kan dus alleen ls op full range houden
ceossover op sub is 80 hz
damping staat id op high

Graag nog even het .mdat bestand van de meting uploaden. De linker switch schijnt een lowpass te zijn voor je line ingang dus de crossover via de potmeter kan dan gewoon op maximaal staan (120hz)

martien

Citaat van: thebest106 op februari  3, 2016, 22:26:35
Graag nog even het .mdat bestand van de meting uploaden. De linker switch schijnt een lowpass te zijn voor je line ingang dus de crossover via de potmeter kan dan gewoon op maximaal staan (120hz)
die switch is een low pass slope setting, only effects line level, for pure 2 ch application with fronts at full range should be set to either 50hz/24 or 80hz/24, (staat gewoon in de manual :blush:)    dan heeft de crossover dus geen fuctie meer? klinkt eigenlijk wel logisch.

dat .mdat file is te groot, welk tabblad wil je graag zien?


martien

Citaat van: morca op februari  3, 2016, 22:46:00
Martien is dat jouw plate.
Je peq staat aan en boost .....kan niet goed zien hoeveel DB.
Deze meting was met de fronts ?
Alle metingen zijn met fronts behalve die ene een flink aantal posts terug. Omdat de fronts full range staan lijkt me dat een eerlijker resultaat geven.

De peq stond op -12 vanwege een piek die ik dacht te zien.
Bij de laatste meting staat peq uit

Witalik

Ik kwam trouwens iets tegen wat ik nog niet eerder gelezen had, van de MiniDSP site :

The UMIK-1, like all measurement microphones, is slightly directional and at high frequencies (6 kHz and above) is slightly less sensitive to the sides. For highest accuracy and repeatability, point the UMIK-1 at each speaker being measured. Alternatively, orient the UMIK-1 vertically (pointed at the floor or ceiling) and use a 90-degree calibration file such as that is supplied when the UMIK-1 is purchased via Cross-Spectrum Labs

Of is dit al besproken ?  Staat natuurlijk zoveel in dit topic. Ik wil binnenkort ook weer eens goed gaan meten. Heb een goeie lange kabel nu, Alleen even kijken of ik ASIO4ALL goed krijg. Want ik had 4 subwoofer kanalen hiermee ipv speakers.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Citaat van: martien op februari  3, 2016, 21:29:18
peq uit.
groen is fase 0
paars is fase 135
het betreft een stereo versterker, kan dus alleen ls op full range houden
ceossover op sub is 80 hz
damping staat id op high
Je hebt wel wat problemen bij 30 hz,en die dip op 97 hz blijft ook maar terugkomen.
Denk dat dat aan je ruimte en opstelling ligt

martien

Dan zal ik eens wat met de sub en speakers gaan schuiven.
Kijken wat dat doet.

martien

ik denk dat dit het best haalbare resultaat is, wat geschoven met sub en luidsprekers.
fase is nu ongeveer 145.
zou bijvoorbeeld een minidsp of een antimode nog een goede verbetering geven?
of wellicht iets anders?