Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Hij zal hier gelezen worden,maar ik heb hem ook even in het Klipsch topic gezet voor je.
Goed iig gaval dat je eerst gaat luisteren  :thumbs-up:


GOOS88

Citaat van: GPO op december 30, 2015, 10:57:57
Hoe bedoel je gelijk? Je gebruikt de levels zoals ADSY ze ingemeten heeft? Dat is op zich te doen zonder dynEQ, maar dan moet je films op hoog volume kijken (richting reference volume). Anders mis ik echt impact, vandaar mijn dynEQ gebruik. Scenes van Tron, LoTR etc die moeten wel knallen. Of zoals RalphH het zegt "niet te braaf klinken" ... :) Ik gebruik voor films ADSY reference overigens.

Met muziek staat ADSY nu allemaal uit en heb ik de levels met de dB/SPL meter ingesteld (de Denon 4311 laat aparte sub levels toe tussen surround, stereo en direct -geweldig aparaat!-). Klinkt gewoon goed, maar dit is vnml door de goede plaatsing van de subs. Ik heb geen vervelende pieken in de upper-bas. Anders was ADSY wel een must met muziek, maar dan zou ik ADSY bypass L/R gebruiken en dynEQ uitzetten. Voor muziek is dynEQ niet erg geschikt.

Gisteren overigens Harry Potter 6 gezien. Was prachtig om te horen.  :popcorn:

GPO

Level volgens ADSY inderdaad. De minidsp gaat er ook weer tussen zodat ik iets meer controle heb over de respons van de sub.

Wat zou dan wijs zijn?; audyssey de sub in laten regelen en dan een housecurve met de minidsp maken, of de sub niet door audyssey in laten regelen en volledig met de minidsp?

In stereo brengt ADSY bij mij een enorme verbetering, deze blijft in stereo dan ook aan(sub is uit in stereo, fronts staan full range). Voorkeur gaat naar de FLAT stand.
Voor HT gebruik ik de REF setting.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *


GOOS88

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Citaat van: frankp op december 30, 2015, 13:29:24
Even een vraagje in dit topic aangezien er hier een paar mensen zijn met een Klipsch R-115.
Ik wil mijn XXLS400 gaan vervangen, maar zou graag bij iemand de R-115 willen beluisteren.
Is er iemand in de buurt van Breda/Rotterdam die 'm heeft staan en waar ik eens zou mogen komen luisteren?

No-brainer voor HT gebruik. Is een beest. Helemaal gezien de aanschaf prijs
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

frankp

Haha, duidelijk. Jij woont toevallig niet ergens in het zuiden van het land  ;D (of omstreken).

GOOS88

Citaat van: frankp op december 30, 2015, 20:48:23
Haha, duidelijk. Jij woont toevallig niet ergens in het zuiden van het land  ;D (of omstreken).

  O0

Woon in het wilde oosten, bij Enschede in de buurt.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

frankp


morca

Mede beheerders van dit topic ,bedankt voor de hulp en inzet voor weer een jaar.

Alle bezoekers dank voor jullie vragen en input.

Ik wens jullie en alle bezoekers een gezond en gelukkig 2016  :music:

martien

En jij bedankt voor je hulp en inzet om onze vragen te beantwoorden :worship:

En uiteraard ook de beste wensen voor 2016.

RalphH

Zojuist de hele spullenboel even definitief neergezet (de ultra stond nog op een dolly en de + met de amp de kamer in) en Audyssey ingemeten met vooraf ingestelde fase.
In mijn geval haal ik hier toch betere resultaten mee dan Audyssey alles laten doen.
Subs staan (zonder dyn volume) wel wat te hard afgesteld, nog ff wat finetunen, maar nu eerst ff darts kijken ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Goed bezig Maistro.
Ik zal het ook maar handmatig gaan doen dan,toch maar ouderwets  ;D
Veel plezier met darts kijken,en bier drinken  ;)

Stel je dan handmatig de afstanden en de levels in trouwens??

RalphH

Afstanden niet handmatig, stonden nog van een vorige meting.
Maar daar moet je dan dus eigenlijk wel mee beginnen. Afstanden goed zetten, fase via rew en dan audyssey draaien.
Maar in geval van audyssey xt...betwijfel ik of je betere resultaten krijgt dan alles handmatig met sub eq achteraf via behringer/minidsp.
Audyssey enkel voor levels en afstanden vind ik geen toegevoegde waarde...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Als je sub naast je fronts staat misschien wel ja. Maar elders in de ruimte is dat volgens mij een ander verhaal.
In t geval van een meetlintje dan. Autometing zou dat in theorie redelijk kunnen doen. Omdat die natuurlijk wel op tijd meet en niet letterlijk op afstand.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Maakt niet uit waar hij staat volgens mij.
Me inuke heeft ms/vertraging om fase/afstand in te stellen.
Komt allemaal op hetzelfde neer,zorgen dat de geluidsgolven in sync lopen.

RalphH

En toch is t hier niet in sync als ik de afstanden alleen maar meet en de fase van subs op 0 laat staan.
Resulteert in verschillende nulls
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Flavio

Al dat gedoe met fase is frequentieafhankelijk en als het op de ene frequentie goed gaat kan het op de andere frequentie niet goed gaan.
Als je een null op je luisterpositie hebt zal dat waarschijnlijk door de ruimte komen.

Ik ben van mening dat er maar één manier is om alle luidsprekers goed in te stellen en dat is met de juiste polariteit. Dat wil zeggen dat de luidspreker met een positieve puls naar buiten moet komen en vice versa. Ik heb een oude test CD en polariteitchecker uit mijn caraudio verleden en daar kan je dat perfect mee controleren.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

morca

Citaat van: RalphH op januari  2, 2016, 22:50:09
En toch is t hier niet in sync als ik de afstanden alleen maar meet en de fase van subs op 0 laat staan.
Resulteert in verschillende nulls
Je laat ADSY de afstanden en levels inmeten,en dan gaat het fout door fasedippen ?
Dan gaat het niet goed.
Maar goed je ruimte was ook lastig dus zou best kunnen dat adsy moeite heeft net als jij in het begin om die fase goed te stellen.
En ik had al vaker gezegd dat het niet altijd goed gaat,al het met de komst van XT32 wel vaak goed gaat.

Ik ga handmatig wat testen uitvoeren ivm met die afstand binnenkort na jouw relaas.
Nou heb ik ook geen vertouwen meer ,en het was er net  ;D

morca

Citaat van: Flavio op januari  2, 2016, 22:59:00
Al dat gedoe met fase is frequentieafhankelijk en als het op de ene frequentie goed gaat kan het op de andere frequentie niet goed gaan.
Als je een null op je luisterpositie hebt zal dat waarschijnlijk door de ruimte komen.

Ik ben van mening dat er maar één manier is om alle luidsprekers goed in te stellen en dat is met de juiste polariteit. Dat wil zeggen dat de luidspreker met een positieve puls naar buiten moet komen en vice versa. Ik heb een oude test CD en polariteitchecker uit mijn caraudio verleden en daar kan je dat perfect mee controleren.
Ik speel een toon op de freq van een dip en stel dat tot ik de hoogste output put.
Dan staan ze goed,ging hier altijd nog goed.
Wat jij zegt had ik ooit verzonnen alleen dan zo bovenstaand ,want dan meet je waar het probleem zit.
Dus misschien wel die freq afhankelijke fase van het ontwerp vd sub die jij noemt,moet er daarna alleen geen andere door terugkomen  :clapping:

DofN

Hier ook wat ervaringen mbt het inmeten van subs en fronts met voor- en achteraf corrigeren.

Ik had de afstanden van de subs en fronts  en de luisterplek nauwkeurig ingevoerd en ik kreeg geen mooie respons. DSP zijn ding laten doen, nog steeds geen mooie respons. Ik weet dat Martijn, toen hij me wegwijs maakte in plaatsing van subs, REW, ook geen delays of afstanden invoerde.

Ik heb daarom alle delays weer gewist, de DSP uitgezet , gemeten en toen was het nog erger. De afstanden tot de Fronts weer ingevoerd en toen was er wel een redelijk mooie respons. De respons werd nog mooier toen ik één sub 1 meter afstand invoerde. Alle wijzigingen hierop leidden tot een slechtere response. De andere sub heeft als invoer 0 cm afstand.

Daarna de DSP van Lyngdorf zijn werk laten doen, handmatig nog wat veranderingen aangebracht in de crossovers en de filters uiteindelijk ongemoeid gelaten. Nu is de respons redelijk vlak, met een flauwe breedbandige dip van een decibel of 3 rond de 60Hz. Maar geen pieken meer. Zit nu te luisteren of ik het mooi vind. Het is iig strak.

Kortom, experimenteer ook eens door géén afstanden tot je subs in te voeren!

Nu ik dit tik, bedenk ik opeens dat ik misschien de afstand tussen de linker front en de linkersub moet invoeren, en de afstand tussen de rechterfront en rechtersub. In plaats van de afstanden van de subs tot de luisterplek aangezien een DSP de afstand (delay) tussen de fronts en de subs wil weten niet de afstand tussen de subs en je luisterplek? Als je de subs achter de fronts zet rekent hij wsch met de juiste afstanden maar als je 1 sub in een hoek ver weg zet, raakt hij in de war?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RalphH

Citaat van: Flavio op januari  2, 2016, 22:59:00
Al dat gedoe met fase is frequentieafhankelijk en als het op de ene frequentie goed gaat kan het op de andere frequentie niet goed gaan.
Als je een null op je luisterpositie hebt zal dat waarschijnlijk door de ruimte komen.

Klopt zeker, ruimte hier is zeker erg lastig helaas. En met plat alleen afstanden instellen, kom ik er dus niet en moet ik bijregelen.
Maar ging er dus vooral om dat enigszins de timing op voorhand aanpassen, in mijn geval een positief effect heeft op een audyssey meting daarna. Dit tov beide faseknoppen op 0.

Citaat van: doorofnight op januari  2, 2016, 23:40:20
Als je de subs achter de fronts zet rekent hij wsch met de juiste afstanden maar als je 1 sub in een hoek ver weg zet, raakt hij in de war?

Dat vermoeden had ik dus ook. 1 sub staat hier halverwege de kamer en de ander achter de linker achterspeaker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

 Abel als je de afstand tussen de sub en je front meet is niet goed.
Je moet alle speakers en sub,s op je mlp instellen ,dan zou de timing moeten kloppen

Afstand op 0 zeg je voor een sub terwijl je de fronts wel insteld.......dan speelt de sub na of je moet er bovenop zitten  ;D

DofN

Ik zit er niet bovenop :) Dus dat is wel een punt.

Ik ben me wat aan het inlezen op Sounddoctor en ga vandaag maar eens verder met het opnieuw instellen van de subs. Ik dacht dat je delays van je subs feitelijk alleen regelt met je fase instellingen. Een vlakke responsemeting zegt ook nog eens niets over timing.

NB
Nog niet zo gek hoor:

FIXING THE GROUP DELAY

We CANNOT change (or fix) the inherent group delay in modern subs. That leaves us with two choices IF WE ARE INTENDING TO BE FANATIC !

OPTION 1)  We can move the sub closer to our body about 9-10 feet or so, and then use the phase control on the sub itself to fine tune the match. This is not necessarily as crazy as it sounds. We do this successfully in studios all the time. Of course this might not work in your particular room.

OPTION 2)  We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Sub,s hebben idd een delay op bepaalde freq door het ontwerp of dsp.
Dat is ook vertraging.
Eigenlijk kan je simpel REW gebruiken ,de subtesttoon uitsturen en met de db meter meten tot je output het hoogste is.
Vaak is dat ook de vlakste meting met REW.