Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Staaled

Oost-IndischScandinavisch doof. ;)

Ze zijn erin gaan geloven....Roomperfect. :sigh:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

screw

Citaat van: doorofnight op november 26, 2015, 17:00:41
RoomAlright klinkt niet lekker.

gheghe, ze willen gewoon niet teveel info over hun systeem prijsgeven dat is het gewoon, ik geloof oprecht in de lyngdorf en dus vind ik het niet erg om een rolmaat te gebruiken.  :music:
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.


Staaled

Citaat van: screw op november 26, 2015, 17:04:39
gheghe, ze willen gewoon niet teveel info over hun systeem prijsgeven dat is het gewoon, ik geloof oprecht in de lyngdorf en dus vind ik het niet erg om een rolmaat te gebruiken.  :music:
Mijn punt is dat een rolmaat zelden de juiste delay oplevert.
De meesten gebruiken subs ipv Lyngdorfs BW's.
Die verschillende merken en typen sub hebben allen een verschillende interne delay.

En dan is er nog het feit dat RP niet goed met een MLP dicht op een boundary omgaat.

Ik noem het inmiddels maar RoomSoSo. :tounge:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

screw

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Witalik

Dat zou best netjes moeten klinken lijkt me  :thumbs-up: En vind je het verschil zelf groot ten opzichte van de twee 8 inchers ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


GOOS88

Citaat van: screw op november 28, 2015, 10:56:33
JL E112 zonder correctie:

Ziet er goed uit.
Mooi ding die JL E112, gaat ook behoorlijk diep zo te zien.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Bij juiste plaatsing is JL erg goed in doorlopen het laag in.
Mijn eerste DIY was 12 inch 400 watt en liep ook tot 16 hz.
screw heeft hem goed geplaatst iig  :clapping:

screw

Citaat van: morca op november 28, 2015, 11:42:11
Bij juiste plaatsing is JL erg goed in doorlopen het laag in.
Mijn eerste DIY was 12 inch 400 watt en liep ook tot 16 hz.
screw heeft hem goed geplaatst iig  :clapping:

De basis is idd goed, over een week eens tijd vrij maken om alles eruit te halen wat erin zit!

Dit speelt heel anders dan de 2x 8" Dominion's,  die waren ook snel,strak en diep...dit is gewoon net een klasse hoger.

beetje een vergelijk:de Dominions zijn een bmw 5 serie, de E 112 is een M5
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

jvanhambelgium

Citaat van: screw op november 28, 2015, 12:10:15
De basis is idd goed, over een week eens tijd vrij maken om alles eruit te halen wat erin zit!

Kan je eens wat meer info geven betreffende de afmetingen van de ruimte waarin hij staat ? Want dit is slechts 1 sub right? En zijn positionering in deze ruimte.
Waar jij zit ergens te meten/luisteren in deze ruimte ?

Erg vlak verloop... :clapping:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

screw

Citaat van: jvanhambelgium op november 28, 2015, 14:38:14
Kan je eens wat meer info geven betreffende de afmetingen van de ruimte waarin hij staat ? Want dit is slechts 1 sub right? En zijn positionering in deze ruimte.
Waar jij zit ergens te meten/luisteren in deze ruimte ?

Erg vlak verloop... :clapping:

Phoe uit mijn kop de maten (zit namelijk in de strandtent momenteel) woonkamer met open keuken 5,75 * 13*50 d8 ik.

Idd dit is 1 sub, sub staat in de linkerhoek van de kamer op zo'n 15-20 cm van beide muren, ik heb gemeten op mijn luisterplek, direct tegen de achterwand!

Dus de Umik1 staat +/- 23 cm vanaf de muur op oorhoogte (dezelfde hoogte als ik gebruik met mijn RP metingen)
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Citaat van: screw op november 28, 2015, 10:56:33
JL E112 zonder correctie:

Wel nog ff je meting range vergroten van 10 - 200 Hz. Nu loopt ie van 15 Hz t/m 80 Hz. Het is ook interessant om te zien wat daarbuiten gebeurd.

Verder zeker geen slechte response voor een ongecorrigeerde single subwoofer meting!

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GOOS88

Citaat van: screw op november 28, 2015, 15:24:02
Phoe uit mijn kop de maten (zit namelijk in de strandtent momenteel) woonkamer met open keuken 5,75 * 13*50 d8 ik.

Idd dit is 1 sub, sub staat in de linkerhoek van de kamer op zo'n 15-20 cm van beide muren, ik heb gemeten op mijn luisterplek, direct tegen de achterwand!

Dus de Umik1 staat +/- 23 cm vanaf de muur op oorhoogte (dezelfde hoogte als ik gebruik met mijn RP metingen)

Heb je ook een meting van als de sub niet in de hoek staat, langs een vrije muur opgesteld zonder corner gain, en/of een meting met de mic +- 1meter van de wand opgesteld?

Geeft een iets realistischer beeld van de prestaties van de e112 lijkt mij, correct me if i'm wrong...

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

RalphH

Updatje...
Vanavond film gekeken met de 2 svs'en ingeschakeld met audyssey en dyn. EQ (onveranderd tov de meting eerder deze week)
En ik moet zeggen....Iemand een BK kopen?

Sublaag fundament, beterrr. Minder plaatsbaar en het gaat indrukwekkend laag. Voorheen stond de pb12 toch wel overduidelijk plaatsbaar te bonken af en toe. Dit is nu veel beter.
Strak ook. Minder echo, valt eerder dood. Bij de laatste ontploffing in man from UNCLE voelde je de energie weggezogen worden, erg nice.

Dus...Qua afstellen kan het zeker nog strakker, mis wel wat laag links en rechts. Maar het echte sublaag is wel heel erg nice nu. Hoe het met muziek is weet ik nog niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: GOOS88 op november 29, 2015, 00:59:19
Heb je ook een meting van als de sub niet in de hoek staat, langs een vrije muur opgesteld zonder corner gain, en/of een meting met de mic +- 1meter van de wand opgesteld?

Geeft een iets realistischer beeld van de prestaties van de e112 lijkt mij, correct me if i'm wrong...
Waarom een corner plaatsing word juist vaak toepast.
Dit topic is om te laten zien wat bij jouw het beste werkt.
Dus ik zie het probleem niet doen we al jaren zo.

Dan moet 1 persoon alle subs buiten gaan meten .

Citaat van: RalphH op november 29, 2015, 02:57:38
Updatje...
Vanavond film gekeken met de 2 svs'en ingeschakeld met audyssey en dyn. EQ (onveranderd tov de meting eerder deze week)
En ik moet zeggen....Iemand een BK kopen?

Sublaag fundament, beterrr. Minder plaatsbaar en het gaat indrukwekkend laag. Voorheen stond de pb12 toch wel overduidelijk plaatsbaar te bonken af en toe. Dit is nu veel beter.
Strak ook. Minder echo, valt eerder dood. Bij de laatste ontploffing in man from UNCLE voelde je de energie weggezogen worden, erg nice.

Dus...Qua afstellen kan het zeker nog strakker, mis wel wat laag links en rechts. Maar het echte sublaag is wel heel erg nice nu. Hoe het met muziek is weet ik nog niet.
Klinkt goed zo te horen maistro  ;D

jvanhambelgium

Citaat van: GPO op november 29, 2015, 00:15:12
Wel nog ff je meting range vergroten van 10 - 200 Hz. Nu loopt ie van 15 Hz t/m 80 Hz. Het is ook interessant om te zien wat daarbuiten gebeurd.

Verder zeker geen slechte response voor een ongecorrigeerde single subwoofer meting!

GPO


Is echt wel gek, daarom dat ik ook de afmetingen van de ruimte en meetpunt vroeg.
In een erg klein kamertje van 3m x 3m x 2,65m heb je vb 56Hz / 65Hz en 81hz mode, met vooral de 56Hz tegen de wanden een maxima. Als je dus vlak aan het muur gaat meten kan het niet anders zijn dat je een bult gaat zien zou ik denken.
De 65Hz zit tussen vloer & plafond en de 81Hz in de 4 hoeken.

Nu de ruimte is een flink pak groter, 5,75breedte  x 13m lengte x 2.x (neem als makkelijk 2.65m plafond) en daar zit de verdeling eerder :
13Hz / 25Hz / 30Hz / 33Hz / 39Hz / 50Hz / 53Hz / ...
Een hoop meer modes komen dan ter sprake, sommige zijn combinatie van axiaal/tangentiaal etc. Een aantal zitten in de lengte, dus met maxima tegen de muur etc.

Door de sub in de hoek te zetten ga je ze allemaal triggeren en daarom is het straf dat, zeker als je gaat meten met de MIC bijna tegen de achterwand, er ogenschijnlijk weinig variaties zitten in de response en dat de afval zo snel is.
Het lijkt alsof de ruimte mischien houten vloeren & plafond etc heeft en die energie gewoon erg snel kwijt is....

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

screw

Sub los gaan meten heeft IMO geen zin, die meting kan je gewoon bij JL vinden!

Dit is op de juiste manier de kamer gebruiken, en de bank.....  :angel:

tot 80hz is omdat ik de CO daarop heb staan, en mijn focals niet aangesloten waren maar 2 lossen miniboxen.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

screw

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.


screw

Citaat van: morca op november 29, 2015, 10:37:54
Je hebt gewoon mazzel. Had ik hierboven ook op een klein kamertje.
Daar zijn pagina's lang vragen over gesteld.
Dus houd je antwoorden klaar  ;D


hahaha... elke sub die hier in huis heeft gestaan kwam uiteindelijk in dat hoekje te staan na metingen, voordeel van de focals is dat deze bijna geen reflectie hebben.

En het bank verhaal is bij jouw ook bekend, zijn hier nog een paar mensen die hun bank "misbruiken"  ik blijf erbij een umik1 is een van de betere uitgaven in deze hobby!
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

morca

Citaat van: screw op november 29, 2015, 10:41:38

hahaha... elke sub die hier in huis heeft gestaan kwam uiteindelijk in dat hoekje te staan na metingen, voordeel van de focals is dat deze bijna geen reflectie hebben.

En het bank verhaal is bij jouw ook bekend, zijn hier nog een paar mensen die hun bank "misbruiken"  ik blijf erbij een umik1 is een van de betere uitgaven in deze hobby!
Ik kon niet slagen voor een stoffen bank dus heb een leren moeten kopen voor me living.
Maar boven werkte het idd goed,ik had daar eerst een leren en daarna een stoffen bank.
Recht voor de driver geplaatst werkte dit als een soor anti reflectie demping.
Wat ook goed in me waterfall te zien was.

morca

Citaat van: RalphH op november 29, 2015, 02:57:38
Updatje...
Vanavond film gekeken met de 2 svs'en ingeschakeld met audyssey en dyn. EQ (onveranderd tov de meting eerder deze week)
En ik moet zeggen....Iemand een BK kopen?

Sublaag fundament, beterrr. Minder plaatsbaar en het gaat indrukwekkend laag. Voorheen stond de pb12 toch wel overduidelijk plaatsbaar te bonken af en toe. Dit is nu veel beter.
Strak ook. Minder echo, valt eerder dood. Bij de laatste ontploffing in man from UNCLE voelde je de energie weggezogen worden, erg nice.

Dus...Qua afstellen kan het zeker nog strakker, mis wel wat laag links en rechts. Maar het echte sublaag is wel heel erg nice nu. Hoe het met muziek is weet ik nog niet.
Negative druk  :headbanging: :headbanging:
Apart gevoel als je voor het eerst voelt dat na een ontploffing ,of zoals in U571 je de boot voelt imploderen/druk wegvallen.