Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

audio_stabilo

Citaat van: morca op augustus  5, 2015, 20:57:27
Welke onkyo heb je ?
Ja de antimode zou kunnen als je receiver geen goed werkende adsy heeft .

tx nr 807

met die velodyne kun je toch veel meer afstellen?  Ook misschien om wat voelbaar laag te maken? Vind ik met concerten mooi. Lijkt me dat dit model van Sony dat toch makkelijk moet kunnen?

audio_stabilo

Binnenkort wil ik toch sowieso mijn stereo versterker weer terug zetten. Maar hoe doen mensen dat hier? Want je kan op een stereo versterker niet even vanaf de bank je sub ietsje minder zetten net als een receiver. En steeds naar de sub lopen is ook niks.

RalphH

In theorie voldoet 1x goed afstellen. Als je echter dips in je weergave hebt, dan zul je bij bepaalde muziek ongetwijfeld dingen missen. Harder zetten is dan eigenlijk weer geen oplossing omdat je andere gebieden dan weer gaat oversturen.

Sowieso valt over smaak niet te twisten   ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo

Citaat van: RalphH op augustus  6, 2015, 12:25:35
In theorie voldoet 1x goed afstellen. Als je echter dips in je weergave hebt, dan zul je bij bepaalde muziek ongetwijfeld dingen missen. Harder zetten is dan eigenlijk weer geen oplossing omdat je andere gebieden dan weer gaat oversturen.

Sowieso valt over smaak niet te twisten   ;D

Begrijp ik dat je er eigenlijk niet aan moet zitten. Echter heb je bij dance muziek nog wel eens dat je ineens te veel bass hebt. Terwijl bij andere genre muziek het weer wel kan

RalphH

Klopt.
Dat het soms te vet klinkt, komt waarschijnlijk door pieken op je luisterplek of echo/resonantie in bepaalde frequentiegebieden. In REW de as die naar je toekomt zeg maar, die geeft het verstoorde, zoemende laag weer. Hoe meer de waterval tegen je scherm aangeplakt zit, des te langer duurt het voordat de toon op die frequentie uitgedoofd is.

Ikzelf heb rond 1 frequentiegebied veel laag dat lang blijft hangen. Filter ik hier teveel van weg, dan mis ik bij sommige muziek wat impact, bij andere is het juist teveel. Ik pas dan die specifieke frequentie even een paar dB aan. Lastig, ja, maar het geeft wel meer plezier in het luisteren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo

Citaat van: RalphH op augustus  6, 2015, 12:52:50
Klopt.
Dat het soms te vet klinkt, komt waarschijnlijk door pieken op je luisterplek of echo/resonantie in bepaalde frequentiegebieden. In REW de as die naar je toekomt zeg maar, die geeft het verstoorde, zoemende laag weer. Hoe meer de waterval tegen je scherm aangeplakt zit, des te langer duurt het voordat de toon op die frequentie uitgedoofd is.

Ikzelf heb rond 1 frequentiegebied veel laag dat lang blijft hangen. Filter ik hier teveel van weg, dan mis ik bij sommige muziek wat impact, bij andere is het juist teveel. Ik pas dan die specifieke frequentie even een paar dB aan. Lastig, ja, maar het geeft wel meer plezier in het luisteren.

Heb alleen niet veel kaas gegeten van REW. Zou heel graag een mooie meting willen doen maar ik zou niet weten hoe en wat

audio_stabilo

Overigens zie ik helaas helemaal geen mooie waterfall. Zie bovenstaande screenshot

RalphH

Citaat van: audiogek op augustus  6, 2015, 12:58:12
Heb alleen niet veel kaas gegeten van REW. Zou heel graag een mooie meting willen doen maar ik zou niet weten hoe en wat

Citaat van: RalphH op augustus  5, 2015, 19:12:44
RTFM  :angel:

Lees het openingstopc even.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo

Ga ik doen... maar waarom zie ik geen mooie grafiek? waterfall

RalphH

Citaat van: audiogek op augustus  6, 2015, 13:08:30
Ga ik doen... maar waarom zie ik geen mooie grafiek? waterfall

Ook weer RTFM  ;D
klik op het knopje waterfall --> generate
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo


RalphH

Dit lijkt op meting die niet klopt. Als je met de Audyssey mic gemeten hebt, dan kan dat wel kloppen. Meten moet je minimaal met een dB-meter (voltcraft analoog ofzo) met cinch uitgang doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

audio_stabilo

Citaat van: RalphH op augustus  6, 2015, 13:53:07
Dit lijkt op meting die niet klopt. Als je met de Audyssey mic gemeten hebt, dan kan dat wel kloppen. Meten moet je minimaal met een dB-meter (voltcraft analoog ofzo) met cinch uitgang doen.

Misschien maar eens iemand langs laten komen die in de buurt woont



audio_stabilo

Heb hem toch weer even terug gezet rechts in de hoek.
Daar vind ik de bass toch mooier op de bank. Als ik bijvoorbeeld het liedje "Mariah Carey - When I Saw You"" doe hoor ik hem links naast mijn rechter speaker minder mooi dan rechts. Rechts hoor ik dat laag mooi door de kamer heen fladderen. Weet niet hoe ik het na moet doen dan. Dit hoor ik links niet.

audio_stabilo

Net wat ik even een liedje aan het luisteren (dance)
Viel mij op als ik mijn receiver harder zet (aardig harder) dat de sub dan veel minder bass gaat geven. Dus gebeurd bij de -17 db en -15db op mijn onkyo YX NR 807.
1000 watt rms moet toch aardig wat kunnen leveren ook al staat het wat harder? Het neemt gewoon eccht een heel stuk van kracht af.

Iemand enig idee?

jvanhambelgium

Citaat van: audiogek op augustus 13, 2015, 16:42:08
Net wat ik even een liedje aan het luisteren (dance)
Viel mij op als ik mijn receiver harder zet (aardig harder) dat de sub dan veel minder bass gaat geven. Dus gebeurd bij de -17 db en -15db op mijn onkyo YX NR 807.
1000 watt rms moet toch aardig wat kunnen leveren ook al staat het wat harder? Het neemt gewoon eccht een heel stuk van kracht af.

Iemand enig idee?

Op je Onkyo heb je onder het Audyssey menu mischien "Dynamic EQ" op staan ? Hoe staan die instellingen ? Vooral dan de setting "Reference Level Offset" ?
(kan 0dB zijn, maar ook 5 , 10 of 15dB)



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

audio_stabilo

Citaat van: jvanhambelgium op augustus 13, 2015, 16:54:41
Op je Onkyo heb je onder het Audyssey menu mischien "Dynamic EQ" op staan ? Hoe staan die instellingen ? Vooral dan de setting "Reference Level Offset" ?
(kan 0dB zijn, maar ook 5 , 10 of 15dB)

Ik gebruik geen Audyssey . Lekker handmatig ingesteld. Sub staat op -8

jvanhambelgium

Citaat van: audiogek op augustus 14, 2015, 09:20:00
Ik gebruik geen Audyssey . Lekker handmatig ingesteld. Sub staat op -8

Dus setting "Audyssey" staat duidelijk OFF in the menu, alsook DYNAMIC EQ = OFF en DYNAMIC VOLUME = OFF ook ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GPO

Citaat van: audiogek op augustus 14, 2015, 09:20:00
Ik gebruik geen Audyssey . Lekker handmatig ingesteld. Sub staat op -8

Heb je ook geen loudness achtige functies aan?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

audio_stabilo

Citaat van: jvanhambelgium op augustus 14, 2015, 09:22:19
Dus setting "Audyssey" staat duidelijk OFF in the menu, alsook DYNAMIC EQ = OFF en DYNAMIC VOLUME = OFF ook ?

Dat klopt :)

audio_stabilo


jvanhambelgium

>Viel mij op als ik mijn receiver harder zet (aardig harder) dat de sub dan veel minder bass gaat geven. Dus gebeurd bij de -17 db en -15db op mijn onkyo YX NR 807.
>1000 watt rms moet toch aardig wat kunnen leveren ook al staat het wat harder? Het neemt gewoon eccht een heel stuk van kracht af.

Dan is dit erg moeilijk te verklaren, zeker niet dat vanaf een bepaalde moment die plots minder output zou zijn terwijl je de volume-knop zelfs meer open zwiert...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Mogelijk effect van roommodes? Dat de boel zo gaat verstoren dat het elkaar bij bepaald volume "meer" opheft?
Merk je dit enkel op de luisterplek, of door heel de ruimte heen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer