Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

ik ben erg benieuwd aan het worden naar die umik en wat ie nou wel en niet goed doet ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

snicky

oke oke, we gaan gewoon even door.


- versterker kalibratie uitgevoerd
- in versterker kanaal menu linker front 0db gezet en master volume zo terug gedraaid dat REW 75db aangeeft.
- alle speakers via hetzelfde menu nu ook op 75db gezet

- subwoofer heb ik in dit menu op 0 gelaten en via de gain aan de achterzijde zo ingesteld dat het ook 75db aangeeft
(alle 2 de subs heb ik appart gedaan)

Nu opnieuw rew meting gedaan:

De hoogste lijn is gemeten met een niveau van ongeveer 90db
de lagere 2 lijnen zijn gemeten met 75/80 db

(Als de buren de trap af lopen schiet de dbmeter in waarde omhoog) heel irritant
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Zie bijna hetzelfde op een paar dipjes na.
Die worden gevult door een hoger volume denk ik.

Ik zou lekker even gaan luisteren nu  :music:

snicky

Citaat van: morca op januari 31, 2015, 13:27:22
Zie bijna hetzelfde op een paar dipjes na.
Die worden gevult door een hoger volume denk ik.

Ik zou lekker even gaan luisteren nu  :music:

Niet zo schrikbarende meting toch?

Misschien dat de anti mode de puntjes op de i kunnen zetten door het één en ander beetje vlak te trekken?

Ik heb al eens eerder een anti mode gekocht ergens in november toen ik voor het eerst de svs had. Het resultaat was dat dat het laag echt precies was te voelen op de zitplek wat verdween toen ik de anti mode weer verkocht.

Ik wilde die ibood jamo's weg doen en investeren in betere speakers wat de teufels zijn geworden. Vandaar de anti mode wegging.

Dus me verwachting is eigelijk met de anti mode dat het laag weer precies goed op de zitplek wordt weergegeven.

Muziek wordt geluisterd [emoji41]

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

GPO

Citaat van: snicky op januari 31, 2015, 12:49:18
oke oke, we gaan gewoon even door.


- versterker kalibratie uitgevoerd
- in versterker kanaal menu linker front 0db gezet en master volume zo terug gedraaid dat REW 75db aangeeft.
- alle speakers via hetzelfde menu nu ook op 75db gezet

- subwoofer heb ik in dit menu op 0 gelaten en via de gain aan de achterzijde zo ingesteld dat het ook 75db aangeeft
(alle 2 de subs heb ik appart gedaan)

Nu opnieuw rew meting gedaan:

De hoogste lijn is gemeten met een niveau van ongeveer 90db
de lagere 2 lijnen zijn gemeten met 75/80 db

(Als de buren de trap af lopen schiet de dbmeter in waarde omhoog) heel irritant

Begrijp ik het goed uit de andere metingen, dat als je 1 sub uit fase zet, dat dan de grafiek een beetje omdraait:
- je hebt nu een globale piek rond de 50 - 70 Hz en daaronder loopt het langzaam terug kwa SPL
- Als je je fase omdraait, dan heb je juist veel meer output < 40 Hz en minder > 60 Hz?

Zijn deze metingen inclusief de hoofdspeakers? Wat ik me afvraag: hoe is de crossover met de Teufels? Ik neem aan dat je de hoofdspeakers op small hebt staan?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

snicky

Heb nu zoveel gemeten dat ik het overzicht een beetje kwijt ben haha.

Maar speakers (bi ampt) staan idd op small.

Heb maar 1 x-over instelling in me receiver. Als ik die op 80hz zet nemen de speakers alles erboven en sub eronder.

Lees wel eens over versterkers met meerdere xover instellingen hier. Best interessant.

Zoals ik las dat de .1 signaal tot 120hz gaat. Als ik de xover in me versterker daarop instel dan worden me speakers daar automatisch op aangepast, dan gaan me speakers tot 120hz en de rest naar de sub. Maar dat vind ik geen gehoor.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: snicky op januari 31, 2015, 13:49:53
Zoals ik las dat de .1 signaal tot 120hz gaat. Als ik de xover in me versterker daarop instel dan worden me speakers daar automatisch op aangepast, dan gaan me speakers tot 120hz en de rest naar de sub. Maar dat vind ik geen gehoor.

Het .1 (LFE) signaal heeft niets met de crossover van je fronts te maken. Is een discreet kanaal.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Loondijke

Merkte gisteren ineens wat raars op. Heb het volgende uitgevoerd;

- Onkyo 818 geplaatst en aangesloten
- Speakerset vervangen door een DALI set
- Plaatsing speakers is gelijk gebleven
- XT32 uitgevoerd via de Onkyo op 3 posities (heb alleen een grote bank staan, dus veel meer posities is niet nodig)

Tijdens de XT32 heb ik de mic op de beste positie gezet en daar heb ik ook de subwoofer op afgesteld tijdens de eerste stappen (75db = ongeveer 1/4 subwoofer sterkte achterop de sub). Ik heb de BK XXLS400.

Bij mijn Marantz met normale Audyssey was het laag echt heerlijk aanwezig op de juiste momenten. Als ik de XT32 laat staan dan mis ik veel in het laag en lijkt het veel vaker over mijn fronts te gaan. En dan kan ik de sub natuurlijk manueel harder zetten, maar daardoor slaat de sub verder uit, maar gek genoeg komt het laag niet echt terug. De sub staat een beetje in de rechterhoek vooraan.

Mijn crossover instellingen;

Fronts = 60hz
Center = 90hz
Rears = 80hz

Voorbeeld van de mogelijkheden achterop mijn sub (dit is niet mijn eigen sub);



Mijn instellingen;

GAIN: ongeveer 30%
FILTER: LFE
Frequency: Stond 50% maar heb deze uiteindelijk op 100% gezet
PHASE: 50%

Hier heb ik in principe weinig in veranderd t.o.v. de Marantz instelling. Maar ik begrijp dat elke receiver weer een andere instelling kan vereisen.

Wat zou voor jullie de volgende stap zijn? Kan het dus met een andere receiver zo zijn dat de sub ineens een andere plaatsing nodig zou hebben? Of hebben mijn grote fronts er qua omvang ineens invloed op? Hier stonden kleine Boston A25's, maar nu grote zuilen.

Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

broodro0ster

De cutoff staat precies op min? Die moet op LFE staan als dat zo is.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

broodro0ster

Kan je een keer met REW meten? Dan kun je misschien zien wat er aan de hand is. Als je fronts en sub anti phase spelen, zul je een dip hebben rond de crossover frequentie.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Loondijke

Citaat van: broodro0ster op februari  2, 2015, 10:33:59
Kan je een keer met REW meten? Dan kun je misschien zien wat er aan de hand is. Als je fronts en sub anti phase spelen, zul je een dip hebben rond de crossover frequentie.

Daar was ik al bang voor  ;D. Heb geen apparatuur om met REW te meten. Ik zal eens op zoek gaan naar iemand in de buurt met een Umik 1 of een ECM8000  :hehe: voor een M&G. Zit zelf aardig door m'n budget heen en extra aanschaf van zoiets zit er niet in.

Citaat van: broodro0ster op februari  2, 2015, 10:31:58
De cutoff staat precies op min? Die moet op LFE staan als dat zo is.

Nee dat niet. Het is geen foto van mijn achterkant, maar een algemene foto :). Had ik er even bij moeten zetten.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

yorkie13


yorkie13


GPO

Citaat van: Loondijke op februari  2, 2015, 09:08:57
...
Tijdens de XT32 heb ik de mic op de beste positie gezet en daar heb ik ook de subwoofer op afgesteld tijdens de eerste stappen (75db = ongeveer 1/4 subwoofer sterkte achterop de sub). Ik heb de BK XXLS400.
...

Ik merk altijd op dat de ADSY meetvolume voor de sub niet zoveel van klopt bij mij thuis. Dat scheelt ongeveer 10 dB met een gewone dB meter. Maw als ADSY zegt dat het 75 dB is, dan meet ik op dB meter ongeveer 65 dB.

Wellicht is er bij jou ook zoiets aan de hand? Stond met de Marantz de gain instellingen op de sub en in de receiver ongeveer hetzelfde?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

broodro0ster

Citaat van: Loondijke op februari  2, 2015, 10:51:35
Daar was ik al bang voor  ;D. Heb geen apparatuur om met REW te meten. Ik zal eens op zoek gaan naar iemand in de buurt met een Umik 1 of een ECM8000  :hehe: voor een M&G. Zit zelf aardig door m'n budget heen en extra aanschaf van zoiets zit er niet in.

Nee dat niet. Het is geen foto van mijn achterkant, maar een algemene foto :). Had ik er even bij moeten zetten.

En heb je een dB meter om de volumes te checken? Want voor hetzelfde heeft Audyssey gewoon de sub te hard te zacht gezet. Of heeft jouw vorige receiver de sub altijd te hard gezet en je ben je daaraan gewend.
Maar zonder iets te meten wordt het lastig om te weten te komen wat er fout is.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Loondijke

Citaat van: RA SUBS op februari  2, 2015, 11:16:45
Heeft xt32 de subwoofer niet op -10 db gezet ?

Nee, de XT32 heeft de sub op +1db gezet. Maar, bij de beginstappen van XT32 (voordat de set wordt doorgemeten) moest ik de sub op 75db zetten (handmatig achterop de sub) en hier heb ik de sub aardig terug moeten draaien. Deze staat handmatig op 30% gedraaid ongeveer.

Citaat van: GPO op februari  2, 2015, 11:26:31
Ik merk altijd op dat de ADSY meetvolume voor de sub niet zoveel van klopt bij mij thuis. Dat scheelt ongeveer 10 dB met een gewone dB meter. Maw als ADSY zegt dat het 75 dB is, dan meet ik op dB meter ongeveer 65 dB.

Wellicht is er bij jou ook zoiets aan de hand? Stond met de Marantz de gain instellingen op de sub en in de receiver ongeveer hetzelfde?

GPO

Instellingen op de sub zijn hetzelfde gebleven omdat deze eigenlijk goed werkte. Behalve dan de Gain, omdat ik deze bij de beginstappen moest aanpassen naar 75db. Zoiets zou ook kunnen inderdaad. Maar dat is alleen te achterhalen met de DB meter denk ik  :dry:. Of ik zal eens de XT32 meting opnieuw doorlopen met de DB meter op 85 op mijn luisterpositie.

Wat mij ook is verteld, is dat je bij het afstellen van de XT32 je de microfoon op de hoogte van de tweeters (fronts) moet houden i.v.m. ruimtelijkheid van het geluid van de Onkyo. Klinkt dit bij mensen bekend? Ook nog wel het proberen waard. Even voor de zekerheid; De tweeter is toch de bovenste?



Citaat van: broodro0ster op februari  2, 2015, 11:43:29
En heb je een dB meter om de volumes te checken? Want voor hetzelfde heeft Audyssey gewoon de sub te hard te zacht gezet. Of heeft jouw vorige receiver de sub altijd te hard gezet en je ben je daaraan gewend.
Maar zonder iets te meten wordt het lastig om te weten te komen wat er fout is.

Daar heb je gelijk in :). Heeft er iemand een meetmic en zin/tijd om een middag in omgeving Breda te komen meten. schuiven en prullen om te helpen met de metingen? KOffie, bier, worstenbrood en appelflappen liggen klaar :).
Anders ga ik er zelf één aanschaffen, maar dat zal pas over een paar weken/maanden worden  :nopompom:.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

jvanhambelgium

Wat ik wel gemerkt hebt tijdens een rondje Audyssey Pro calibratie bij Joske007 is dat de subwoofer een stukje harder stond te spelen dan de bedoeling was.
De "standaard" "eifeltoren" microfoon van XT32 , zowel op Joske007 zijn Denon als op mijn Onkyo NR5010 hadden een redelijk verschil tov de gecalibreerde MIC + gecalibreerde MIC-amp van de PRO.

Wat voor XT32 qua sublevel "goed" stond dus op 75/76dB bleek bij de Pro-meting nogal "hot" te staan, daar zaten we al een eindje in de 80dB (ben de exact waarde kwijt, 82 of 83dB of zoiets). Er zat wel 6-8dB verschil op.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: GPO op februari  2, 2015, 11:26:31
Ik merk altijd op dat de ADSY meetvolume voor de sub niet zoveel van klopt bij mij thuis. Dat scheelt ongeveer 10 dB met een gewone dB meter. Maw als ADSY zegt dat het 75 dB is, dan meet ik op dB meter ongeveer 65 dB.

Wellicht is er bij jou ook zoiets aan de hand? Stond met de Marantz de gain instellingen op de sub en in de receiver ongeveer hetzelfde?

GPO
Juist een sub zakt na EQ in volume tov de rest.
In eerste instantie meten de resonanties altijd mee en dat verstoort kalibratie.
Na afloop van EQ dus even met de dB meter zwaaien. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)