Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leon

En nou weet ik nog steeds niet wat een master - slave opstelling is  :wub: :wub: :wub:
Groetjes Leonneke

Staaled

Citaat van: RalphH op december 24, 2014, 11:52:46
Kan meevallen hoor.
Het beste zoek je 2 plekken waarvan de combinatie van metingen de meest rechte lijn oplevert.
Dit kun je vrij vlot doen door 1 sub de kamer rond te rollen en dan de grafieken naast elkaar te leggen.

Hierna stel je de fases goed in. Is inderdaad wel ff een dingetje, maar als je hier een beetje handigheid in hebt, is het zo gebeurd.
Klopt.
Het is niet zo ingewikkeld en vaak start je simpel symmetrisch Li/Re.

@ Morca : met master-slave bedoel ik alleen de EQ.
Fase ,levels valt dan nog mee te spelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Leon op december 24, 2014, 13:30:24
En nou weet ik nog steeds niet wat een master - slave opstelling is  :wub: :wub: :wub:

Onder master-slave versta ik dat je de EQ/DSP door één apparaat , extern of intern van de mastersub, laat doen.
In het externe geval zijn eigenlijk alle subs slave.
Geval intern betekent dat je één mastersub met EQ/DSP gebruikt en de rest vanaf die sub door lust. Alle EQ/DSP van de slaves is dan uitgeschakeld en de EQ/DSP van de master corrigeert voor alle subs.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op december 24, 2014, 13:37:09
Klopt.
Het is niet zo ingewikkeld en vaak start je simpel symmetrisch Li/Re.

@ Morca : met master-slave bedoel ik alleen de EQ.
Fase ,levels valt dan nog mee te spelen.
Je past voor beide sub,s dezelfde dsp toe bij een master slave?
Maar de fase is wel regelbaar.

Bij 2 verschillende plaatsingen of sub,s zou de dsp stelling van de eerste amp naar de 2e voorgegeven worden zeg je.
Eens kijken hoe hypex dat doet......ander moet ik bij een maatje wat veranderen......
Edit je hebt al geantwoord zie ik...

morca

Citaat van: Staaled op december 24, 2014, 13:37:09
Klopt.
Het is niet zo ingewikkeld en vaak start je simpel symmetrisch Li/Re.


Idd wat ik zei doe je alleen als je sub echt nergens kan staan,dan is dat een laatste pleister op de wonde.
Want het is niet de goeie manier ,maar een manier als het echt niet anders kan.

DofN

Welke filters gebruik je bij welke frequenties?

Dus stel de crossover in de versterker staat op 45Hz, welk order filter kan hier dan het beste bij gekozen worden? Of als de crossover 110 hz? Enz? Is daar een tabelletje van? Of is het niet zo simpel?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Citaat van: morca op december 24, 2014, 13:43:25
Je past voor beide sub,s dezelfde dsp toe bij een master slave?
Maar de fase is wel regelbaar.

Bij 2 verschillende plaatsingen of sub,s zou de dsp stelling van de eerste amp naar de 2e voorgegeven worden zeg je.
Eens kijken hoe hypex dat doet......ander moet ik bij een maatje wat veranderen......
Edit je hebt al geantwoord zie ik...
Iets anders , de DSP van de master geldt zowel voor de master als de slave in combinatie. Beide subs worden in de meting meegenomen en als één te corrigeren systeem gezien.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Dat dacht ik al...maar het betreft een systeem zoals ik thuis ook heb.
Gesloten en gepoorte sub met JL drivers ,
waarbij ik de gepoorte sub wel meet ,maar grotendeels op het oor inregel voor de film sensatie naast de gesloten.

mmmmmm dan moet ik ze toch splitten,maar toen ging er iets anders fout...
Maar eens kijken hoe te werk te gaan dan.

Staaled

Met mijn Dual Core kan ik zowel stereo ( elke sub apart ) als mono (één systeem) meten.
Dat gaf geen significant verschil.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op december 24, 2014, 13:58:16
Met mijn Dual Core kan ik zowel stereo ( elke sub apart ) als mono (één systeem) meten.
Dat gaf geen significant verschil.
Dan kan bij dezelfde sub,s prima.
Maar bij wat ik wil doen........ maar eens info bij hypex halen denk dat ik ze moet splitten dan.

Cobraatje

Gelukkig valt het echt goed inregelen van 2 subs erg mee :D.
Komt erop neer om echt het meeste eruit te halen je iemand nodig hebt die ervaring heeft, goede oren en de metingen op de juiste manier interpreteert.

Kan ik het mbt master-slave als volgt samenvatten: master-slave heeft de voorkeur, maar als 2 subs apart goed worden ingeregeld zijn de verschillen klein tot niet aanwezig.

Staaled

Klopt, waar het EQ aangaat.
De fase moet je dan nog wel goed krijgen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Cobraatje

Citaat van: morca op december 25, 2014, 09:42:21
Idd het is niet zo moeilijk.
Je moet het alleen wel eerst leren.
Als je er onwetend instapt is het best even werk.
Maar de inzet dubbel en dwars waard.

Als het niet moeilijk was, had iedereen zijn sub wel goed staan en goed ingeregeld.
Ik ben met mijn Rythmik E15 zelf bezig geweest en een redelijk resultaat gehaald.
Toen ik een Antimode tussen mijn sub en stereoversterker zette, was dat duidelijk een verbetering.

Morca(of andere experts) moet jij de JL Audio killers (2x Rythmik F12) niet een keer persoonlijk bij mij komen luisteren.
Als je er dan toch bent :D :angel:.

morca

Citaat van: Cobraatje op december 25, 2014, 08:29:42
Gelukkig valt het echt goed inregelen van 2 subs erg mee :D.

Citaat van: Cobraatje op december 27, 2014, 15:04:21
Als het niet moeilijk was, had iedereen zijn sub wel goed staan en goed ingeregeld.
Ik ben met mijn Rythmik E15 zelf bezig geweest en een redelijk resultaat gehaald.
Toen ik een Antimode tussen mijn sub en stereoversterker zette, was dat duidelijk een verbetering.

Morca(of andere experts) moet jij de JL Audio killers (2x Rythmik F12) niet een keer persoonlijk bij mij komen luisteren.
Als je er dan toch bent :D :angel:.
Waren jouw eigen woorden  ;D
Ik dacht al......

JL killer  :clapping:  welke regio?

Cobraatje

 :D stond erachter

Zelf meen ik te horen dat de Rythmik een strakkere, snellere en minder naijlende bas heeft dan een JL Audio.
PM je wel even.


TornadoGo

Onderstaand de grafieken van mijn speakers uit ARC (ik heb een Anthem MRX510).

Voor het berekenen van de filters heb ik in ARC het volgende gezet:
- Crossover voor de 5 speakers op 60Hz (daar zijn ze ook op ontworpen)
- Sub speelt mee tot 70Hz
- Max EQ frequency staat op 1600Hz

Voor de sub heb ik een aparte PEQ (Behringer), ik heb hierin 4 filters om de pieken een beetje uit te vlakken en 1 filter om het laag tussen 20-30Hz te boosten.

Ben alleen niet helemaal blij met de center, deze speelt in het mid en hoog te zacht. Tips?






Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

morca

Dat ziet er goed uit,alleen die center idd,is het hoorbaar die curve?
Klopt het geluid van je center niet?

Kan je dat kanaal alleen niet iets bijstellen met de hand?De eq bedoel ik dan.
Ik ken ARC niet zo goed jammer genoeg,nog nooit mee gestoeit.

En de center iets harder zetten

TornadoGo

Ja, de center kan wat 'dof' klinken. Ik ga toch eens wisselen met één van de andere speakers. Het valt me namelijk (nu pas) op dat vrijwel het hele werkgebied van de tweeter in de center 2dB lager meet, de crossover zit op 2kHz..
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

morca

Oh wacht je hebt 5 dezelfde speakers.
Apart dat hij er 1 zo anders zet dan.

Idd wat je nu zegt is niet ok,jammer dat er verder hier niemand post met een Anthem die dit misschien kan verklaren of oplossen.
ARC werkt anders als ADSY,weet zo ook niet wat voor opties je hebt.

Maar ik begrijp dat jij denkt dat je speaker het veroorzaakt,ben benieuwd.

TornadoGo

Het ligt in ieder geval niet aan de speaker.. Onderstaand twee foto's uit 2008. De fronts zijn ondertussen 45cm vanaf de muur gezet en de center is ook circa 20cm naar voren geschoven. Ik denk dat het volgende aan de hand is; De center is akoestisch gekoppeld aan het meubel waar hij op staat en ik denk dat daar ook de bult tussen de 150 en 500Hz aan te wijten valt. Die bult wordt ook meegenomen in de berekening van het gemiddelde volume (75dB) en daardoor lijkt het alsof het frequentiegebied vanaf 500Hz te zacht is, in feite is die bult te hoog en trekt die de rest naar beneden. Ik ga morgen eens testen met auralex spul onder de center.



Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX


TornadoGo

Nog even voor de duidelijkheid. Op de foto's had ik de speakers net neergezet (in 2008 dus) en in de dagen erna heb ik ze naar voren gezet. Het is niet zo dat ik vanmiddag ineens dacht dat de plaatsing beter kon. ;)

De meting is dus gedaan met de speakers verder van de muur. Tussen de center en de rand van het meubel zit nu circa 10 cm, ik zal morgen ook testen door hem op de rand te zetten.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Joske007

Wanneer ik de mic (UMIK-1) voor een nieuwe Rew-meting in de stand "PURE DIRECT" weer opnieuw zijn vaste locatie via de statief geef, is de meting/grafiek uiteraard zeer lichtjes gewijzigd.
Waarbij ik de laatste meting als laag bijna het duplicaat is van de vorige meting op de grafiek is.

Maar wanneer je nu hetzelfde doet onder de stand stereo (Audyssey) worden de nieuwe daaropvolgende Rew-meting zeer groot geregistreerd??
Nochtans staan alle parameters onder de stand stereo, dus met Audyssey geactiveerd ongewijzigd.
Het lukt me dus niet om onder de stand stereo een voorgaande Rew-meting terug te roepen in een zelfde grafiek  :crazy:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link