Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Witalik

Ok dan ga ik het gewoon eens proberen met de sub op zijn kant.

Maar met films kom je natuurlijk veel lager als met muziek dan voel ik hem ook wel vandaar dat ik het met muziek meer mis. Hardstyle bijvoorbeeld hoor ik beter in de bass als met hardcore. Omdat er met hardstyle een langere lage bass in zit en met hardcore meer sneller iets hogere bass. En die valt een heel stuk weg. Met De nieuwe van Coldplay - Magic bijvoorbeeld hoor ik hem wel redelijk goed op de luisterplek. 

Ik heb de crossover van de sub volgens mij op 100Hz staan.  En van me fronts op 60Hz geloof ik.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Joske007

Citaat van: Witalik op juli 13, 2014, 16:59:18
Ik heb de crossover van de sub volgens mij op 100Hz staan.  En van me fronts op 60Hz geloof ik.
Je stelt de x-over enkel in de reciever in, beiden gaat helaas niet werken  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Citaat van: Witalik op juli 13, 2014, 16:59:18
Ok dan ga ik het gewoon eens proberen met de sub op zijn kant.

Maar met films kom je natuurlijk veel lager als met muziek dan voel ik hem ook wel vandaar dat ik het met muziek meer mis. Hardstyle bijvoorbeeld hoor ik beter in de bass als met hardcore. Omdat er met hardstyle een langere lage bass in zit en met hardcore meer sneller iets hogere bass. En die valt een heel stuk weg. Met De nieuwe van Coldplay - Magic bijvoorbeeld hoor ik hem wel redelijk goed op de luisterplek. 

Ik heb de crossover van de sub volgens mij op 100Hz staan.  En van me fronts op 60Hz geloof ik.
ALs je fronts tot 60 hz doorlopen en de sub tot 100 hz, overlappen ze elkaar teveel.
Beide op 80 is een goed uitgangs punt om te beginnen in de meeste gevallen.

Witalik

De Subwoofer op 100Hz geeft op dit moment het beste resultaat, ik kan hem niet lokaliseren en met 80Hz mis ik net weer iets. Ik denk dat ik die fronts zo laag had gezet om te kijken of ik het gemis van de sub met de fronts misschien kon opvangen. Naar mijn idee geeft 55-75 niet zo heel veel verschil met de crossover van de fronts.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


Exxar

Die GLE 490.2 wordt opgegeven met een frequentieverloop van 20 tot 30000Hz. Ik denk wel niet dat dat bij maximum -3dB gemeten is...
Hoe zit het met de fase van de sub?
Het beste dat je kan doen is eens uitmeten met REW, dan weet je het meteen.

Maar ik heb zelf ook ondervonden dat het niet is omdat het er strak uitziet bij de meting, dat het ook lekker klinkt. (ik had de beste meting met de pluggen in de basspoorten van de M25 en de gain van de sub een stukje lager, maar het klinkt beter zonder pluggen en met iets hogere sub gain).

morca

Bij testen met pluggen meet ik niet maar luister.
Als je poort problemen hebt in je ruimte hoor je dat beter als je het meet.

Die nare bass die je dan hoofd hoor je ook vaak vlakbij de poort.

RalphH

Citaat van: Witalik op juli 13, 2014, 16:59:18
Ik heb de crossover van de sub volgens mij op 100Hz staan.  En van me fronts op 60Hz geloof ik.

Citaat van: Joske007 op juli 13, 2014, 17:23:17
Je stelt de x-over enkel in de reciever in, beiden gaat helaas niet werken  ;)

Citaat van: Witalik op juli 13, 2014, 17:43:01
Ja, dat bedoel ik ook  ? wat bedoel jij met beide ?

Citaat van: Witalik op juli 13, 2014, 19:02:17
De Subwoofer op 100Hz geeft op dit moment het beste resultaat, ik kan hem niet lokaliseren en met 80Hz mis ik net weer iets.

Om verwarring te voorkomen..

Wat bedoel in de eerste quote je met crossover van de sub en crossover van de fronts?

Heb je het hier over een filter op je sub (de 100Hz)? Dit is tot waar je sub weergeeft. Die moet je sowieso vol open (Out positie) zetten als je de sub high low level aanstuurt, het .1 kanaal loopt namelijk door tot boven de 100Hz.

Crossover/Bass management (vanaf waar de subwoofer mee doet als je je fronts op small zet) regel je vervolgens met de crossover in de receiver.

Je stelt dus geen crossover op je subwoofer in, dat was ook de opmerking van Joske007

Daarnaast is juiste fase instelling zoals Exxar ook aangeeft, erg belangrijk. Als die niet goed staan, zitten fronts en sub er elkaar in de weg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Als ze elkaar overlappen zitten elkaar ook gauw dik in de weg .
Vooral bij fase problemen.
Eerst die kantelpunten . en Small maar eens goed zetten om te beginnen.

RalphH

Met bass management kunnen ze elkaar toch niet overlappen? Fronts vallen af op kantelpunt en sub komt er dan in. Of zijn ze ook low high level aangesloten?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Als je m low high level aansluit wel, dan sluit je high low level niet aan en gebruik je dus geen bass management en daarmee is ook de crossover instelling in je receiver nutteloos.

Crossover stel je maar op 1 plek in, zie ook post van Joske007 en mijn postje van 21:08.
Wellicht even goed om eerst duidelijk te krijgen wat er nou precies is ingesteld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juli 14, 2014, 21:44:03
Als je m low level aansluit wel, dan sluit je high level niet aan en gebruik je dus geen bass management en daarmee is ook de crossover instelling in je receiver nutteloos.

Crossover stel je maar op 1 plek in, zie ook post van Joske007 en mijn postje van 21:08.
Wellicht even goed om eerst duidelijk te krijgen wat er nou precies is ingesteld.
Dat laatste was ook mijn gedachte al. Hij beschrijft overlappende kantelpunten.
Bedoeld ie dat ook ?

Witalik

ik heb het natuurlijk over de setting in de receiver, Ik kan de fronts niet met een knopje op de speaker zelf op 60Hz zetten vandaar dat ik eigenlijk dacht dat het wel duidelijk zou zijn. De sub zit low level aangesloten en dus staat de crossover op de sub maximaal/uit.

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RalphH

Vanwege de "Ik heb de crossover van de sub volgens mij op 100Hz staan.  En van me fronts op 60Hz geloof ik." was dat dus niet duidelijk. ;)

Zag overigens dat ik high en low level hier en daar in de tekst omgedraaid had, is nu aangepast.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Witalik

Citaat van: RalphH op juli 15, 2014, 07:31:16
Vanwege de "Ik heb de crossover van de sub volgens mij op 100Hz staan.  En van me fronts op 60Hz geloof ik." was dat dus niet duidelijk. ;)

Zag overigens dat ik high en low level hier en daar in de tekst omgedraaid had, is nu aangepast.

Dat begrijp ik, maar omdat er op front speakers vaak geen draaiknop zit om een crossover in te stellen zit dacht ik dat het logisch was dat het op de receiver was. Ik zal het er de volgende keer meteen bij zetten om misverstanden te voorkomen  ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

knubbe

Ik heb een klein vraagje.
Bij mijn huidige versterker kan ik het voor&eindversterker deel loshalen en daar dus een miniDsp tussen plaatsen.
Nu heb ik een versterker op het oog waarbij dat niet kan. Er zitten wel pre-outs op welke ik wil gebruiken voor de subs. Daarkan ik dus ook een miniDsp tussen hangen maar dan dsp ik alleen het subwoofer gedeelte?
Werkt deze constructie gewoon? De dsp is bij mij toch bedoeld voor de subs.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


RalphH

Citaat van: knubbe op augustus  6, 2014, 03:46:01
Werkt deze constructie gewoon? De dsp is bij mij toch bedoeld voor de subs.

Wordt ie wel veel voor gebruikt, maar voor zover ik kan zien loopt ie gewoon tot 22000Hz.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


jeroen_v


Hoi,

Toch maar eens opnieuw meten. Mijn eerdere metingen zinde me niet. Inmiddels nieuwe meetmic (Umik 1) gekocht, 1124p uit de kast gehaald en vanaf het begin begonnen.

Eerst gekeken welke sub-tuning (zonder adsy) standaard het beste resultaat geeft. Ik heb, geheel tegen SVS manual in, de sub in 16Hz mode staan (via het menu), maar zonder 1 plug in 1 van de porten zoals het zou moeten. Dit gaf naar mijn idee het beste standaard resultaat. Met name de 20Hz regio kreeg een aardige boost door dit zo te doen. In de bijlage het resultaat. Het dal rond de 28Hz heb ik met iedere tuning. Met geen mogelijkheid krijg ik dat minder met de standaard tuningsmogelijkheden.

Maar goed, de 1124 heb ik ook weer gevonden en die staat inmiddels tussen de pre-out en sub. Midi kabel is onderweg om het nog wat makkelijker te maken.
Ben benieuwd of ik het (nog) vlakker ga krijgen.

Nog wel een vraag. Is dit overigens de juiste volgorde? Eerst de sub met REW/dsp corrigeren en dan pas ADSY?


Thanks,
Jeroen





jeroen_v


En hier nog het plaatje met de diverse tuningsverschillen.

RalphH

Lekker bezig Jeroen!

Pas even op met die poort tuning, want die pluggen zijn er niet voor niets. Je kunt zonder de juiste plug configuratie volgens mij aardige vervorming krijgen. Kan initieel wel lekker lijken te klinken, maar je krijgt weergave die er niet hoort te zijn.

Of gebruik van 2 verschillende DSP's achter elkaar verstandig is, weet ik niet. Als je het wel doet, lijkt de volgorde die je nu aanhoudt, mij correct.
Welke Audyssey versie heb je? Als het XT32 dan moet die in iedergeval de pieken mooi glad kunnen strijken.

Heb je al met je sub geschoven? Die dip krijg je met DSP namelijk niet weg, je moet dan veel teveel boosten en dat moet je om meerdere redenen niet willen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer