Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joske007

Heb je de usb-kabel diep genoeg in de mic geplugd, je moet bij het aansluiten van de bijgeleverde usb-kabel echt een KLIK van vergrendeling horen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 15, 2014, 18:50:13
Heb je de usb-kabel diep genoeg in de mic geplugd, je moet bij het aansluiten van de bijgeleverde usb-kabel echt een KLIK van vergrendeling horen.

Ja, hij klikt, ik moet wel zeggen dat je wel flink moet duwen om hem te laten klikken.
Daarna is er nog ongeveer 2 mm metaal zichtbaar, hij verdwijnt er dus niet helemaal in.

Joske007

Citaat van: newday op januari 15, 2014, 18:56:54
Ja, hij klikt, ik moet wel zeggen dat je wel flink moet duwen om hem te laten klikken.
Daarna is er nog ongeveer 2 mm metaal zichtbaar, hij verdwijnt er dus niet helemaal in.
Nu hopen maar dat je aan de slag kan  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: morca op januari  2, 2014, 18:16:33
Die Umik is idd makkelijk,
maar de eerste paar lijken wel meteen problemen te geven,ze meten te laag,en het laag te hard.

Eens op het HTS forum vragen hoe dat daar zit.

Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben, juist omdat het om de lage tonen lijkt te gaan?

Mijn serienummer is 700-2045 en als ik hier kijk:
http://www.minidsp.com/forum/umik-questions/8868-re-umik-1-update
Lijkt dit alleen te spelen tot en met 700-0539 of wordt hier een ander probleem beschreven?

Joske007

Heb het batch-nr 700-2204 en geen enkel probleem, dus is de oorzaak elders te zoeken.
Wat lukt er niet?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 15, 2014, 19:38:22
Heb het batch-nr 700-2204 en geen enkel probleem, dus is de oorzaak elders te zoeken.
Wat lukt er niet?

In principe lukt alles wel, zie ook mijn eerste grafieken en waterval op de vorige pagina.
Er is nog wel e.e.a. te verbeteren maar het begin is er.

Ik vroeg me alleen af of er iets mis kan zijn met de Umik.
Als ik in REW de "SPL meter" functie gebruik is er een soort absoluut minimum van 35,1 dB zelfs als er geen input is.
Bij A weighted geeft hij dit ook aan bij "stilte"
Bij C is dit tussen 42 en 52 en bij Z tussen 51 en 71 dB terwijl er niet echt veel geluid is.
Hoe is dit bij jou?

Het gevolg is dat als ik de pink noise op 75dB probeer af te regelen dat dit niet lukt vanwege de grote variatie.

Joske007

Die dingen zijn uiterst gevoelig en nemen dan ook het minste geluid op, dus ja, bij mij staat de meter ook nooit op nul.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 15, 2014, 19:57:11
Die dingen zijn uiterst gevoelig en nemen dan ook het minste geluid op, dus ja, bij mij staat de meter ook nooit op nul.

Ik had ook zeker geen 0 dB verwacht  ;D

Wat ik probeer te zeggen is dat hij klipt op 35,1 dB, loopt hij bij anderen wel verder door naar beneden?
En dat ik hem niet met pink noise op 75dB kan af regelen vanwege de grote variatie.

Misschien maar eens proberen met REW in Windows (virtual machine).

Yep

Citaat van: GPO op januari 15, 2014, 16:43:27
Ik zie dat je dynamicEQ & volume nog aan hebt staan. Die dynamicEQ zal het laag op lagere volumes dan 'referentie' (=veel harder als wat normaal mensen luisteren) flink boosten. Die dynamicEQ versterkt ook de center en surrounds extra hard op lagere volumes, dus niet alleen je sub. DynamicVolume is ook niet aan te raden om aan te zetten, want die haalt de dynamiek uit je geluid.

Ik zou die settings uit zetten en met een SPL meter de levels allemaal even nakijken met de interne ruisgenerator van je versterker en daar waar nodig alle levels zoveel mogelijk gelijk zetten aan elkaar.

GPO

Ga ik mee aan de slag

thanks

newday

Citaat van: Ejorne op januari 15, 2014, 15:31:36
Je hebt inderdaad aardig wat nagalm aan de meting te zien.
Maar zo erg als het er op de eerste grafieken uitziet is het niet. Je ziet daar voornamelijk achtergrondruis, vermoed ik.

Alles wat langer blijft hangen dan op toonsterkte van pakweg 40dB zal denk ik achtergrond ruis zijn. Nu is 40dB niet heel erg stil maar veel stiller dan dat zal het doorgaans in een woonkamer niet zijn. Zeker niet als er een cv installatie staat te loeien of apparatuur met fans aanstaat.

Daarbij moet je ook rekening houden dat 40dB op de grafiek in werkelijkheid helemaal geen 40dB hoeft te zijn. Dit is pas een beetje nauwkeurig af te lezen wanneer je REW hebt ingesteld met een db-meter. Je moet dan een toon laten afspelen en deze met de volume regeling en een db-meter op (zeg eens) 75dB afstellen. Vervolgens moet je tegen REW 'zeggen' dat het geluid dat nu gaande is overeenkomt met 75dB. Pas dan is 40dB in de grafiek ook echt ergens in de buurt van de 40dB.

Ejorne, ik wil hier toch nog even op terug komen voor mijn begrip:
Als ik REW (onder OSX) opstart krijg ik onderstaande screenshots.
De instellingen in het tweede screenshot heb ik ook uitgevoerd.
Zoals ik het begrepen had heb je bij de Umik-1 de mogelijkheid om die calibratiefile te laden zodat je weet dat 75 dB wat wordt aangegeven ook inderdaad 75 dB is.
Het afstellen wat je daarna doet met Generator en SPL meter is om er dan voor te zorgen dat hetgeen je uitstuurt naar je versterker dan ook precies 75 dB is.
Dat laatste dan door met de volumeregeling van je versterker te regelen tot er 75 dB wordt aangegeven.
Dan zou toch de dB waarde zoals aangegeven altijd de juiste moeten zijn?

Ejorne

Citaat van: newday op januari 15, 2014, 22:36:17
Ejorne, ik wil hier toch nog even op terug komen voor mijn begrip:
Als ik REW (onder OSX) opstart krijg ik onderstaande screenshots.
De instellingen in het tweede screenshot heb ik ook uitgevoerd.
Zoals ik het begrepen had heb je bij de Umik-1 de mogelijkheid om die calibratiefile te laden zodat je weet dat 75 dB wat wordt aangegeven ook inderdaad 75 dB is.
Het afstellen wat je daarna doet met Generator en SPL meter is om er dan voor te zorgen dat hetgeen je uitstuurt naar je versterker dan ook precies 75 dB is.
Dat laatste dan door met de volumeregeling van je versterker te regelen tot er 75 dB wordt aangegeven.
Dan zou toch de dB waarde zoals aangegeven altijd de juiste moeten zijn?

Ik heb geen ervaring met de umic.
REW moet in ieder geval weten dat een bepaald signaal dat via de mic binnenkomt en bepaalde geluidssterkte heeft. Dit heb ik gedaan met een dbmeter en als mic gebruik ik de ecm8000. Kennelijk kun je deze geluidssterkte afstemming ook met de umic doen, ik weet alleen niet of het volstaat met het doorlopen van bovenstaande screenshots.

Ejorne

Overigens is het volgens mij vrij normaal om een 'stilte' van 35db te meten. Ik weet niet hoeveel db er in een gemiddelde huiskamer aanwezig is, maar veel minder dan dat zal het denk ik niet zijn...

newday

Ik heb nog wat verder zitten proberen, hierbij een meting waarbij ik het output volume van de sweep op nul heb gezet, er is dan dus niets te horen uit mijn speakers, alleen het omgevingsgeluid.
Zoals je kunt zien wordt er veel geluid geregistreerd onder de 100 Hz, lijkt me toch te duiden op een defecte mic of kan hier nog iets anders aan de hand zijn?


Phyt

Ik heb even een subwoofer op leen, een velodyne cht-12r.
Nog niet kunnen aansluiten.

Ik wil deze op de sw1 aansluiten van mijn marantz sr7007.
Nu heb ik 0 ervaring met subs nog.

dus ik denk gewoon met tulp kabel van de sw1 aansluiting naar de LFE aansluiting , crossover op direct(want word door receiver geregeld?).
dan met audessy automatisch laten inmeten en klaar?

Maar als ik zo dit topic doorlees is het zo makkelijk niet?
B&W CM8 Satin White("Bi-Amped") :: CM center White :: Velodyne CHT-12R :: Marantz SR7007 :: Van den Hul Clearwater :: Panasonic TX-P50VT30 :: Mediaspeler Popcorn Hour A-210 ::
Muziek/Film 40/60

morca

Citaat van: Phyt op januari 17, 2014, 23:50:07
Ik heb even een subwoofer op leen, een velodyne cht-12r.
Nog niet kunnen aansluiten.

Ik wil deze op de sw1 aansluiten van mijn marantz sr7007.
Nu heb ik 0 ervaring met subs nog.

dus ik denk gewoon met tulp kabel van de sw1 aansluiting naar de LFE aansluiting , crossover op direct(want word door receiver geregeld?).
dan met audessy automatisch laten inmeten en klaar?

Maar als ik zo dit topic doorlees is het zo makkelijk niet?
Ja gewoon de stappen doorlopen en kijken wat ADSY er van maakt,daarna luisteren.
Eventueel kunnen we je setup even bekijken als je ergens foto,s hebt staan.

Komt best goed,als er niet teveel narigheid op je luisterplek is,doet jouw ADSY het redelijk tot goed.

morca

Citaat van: newday op januari 17, 2014, 20:49:39
Ik heb nog wat verder zitten proberen, hierbij een meting waarbij ik het output volume van de sweep op nul heb gezet, er is dan dus niets te horen uit mijn speakers, alleen het omgevingsgeluid.
Zoals je kunt zien wordt er veel geluid geregistreerd onder de 100 Hz, lijkt me toch te duiden op een defecte mic of kan hier nog iets anders aan de hand zijn?
Dit is apart,ik heb geen Umik,
daarom ook erg vriendelijk van Jos even bij te springen hier om je op weg te helpen.
Heb jij dit wel eens getest Jos?
Iemand anders een idee,dit is wel vreemd....

Joske007

Citaat van: morca op januari 18, 2014, 01:04:44
Dit is apart,ik heb geen Umik,
daarom ook erg vriendelijk van Jos even bij te springen hier om je op weg te helpen.
Heb jij dit wel eens getest Jos?
Iemand anders een idee,dit is wel vreemd....
Zal straks het eens proberen te testen  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: newday op januari 17, 2014, 20:49:39
Ik heb nog wat verder zitten proberen, hierbij een meting waarbij ik het output volume van de sweep op nul heb gezet, er is dan dus niets te horen uit mijn speakers, alleen het omgevingsgeluid.
Zoals je kunt zien wordt er veel geluid geregistreerd onder de 100 Hz, lijkt me toch te duiden op een defecte mic of kan hier nog iets anders aan de hand zijn?
Wanneer je nu een meting doet, kan je het volume v/d output sweep toch niet op nul zetten, alleszins niet lager dan -40dB?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 18, 2014, 11:27:30
Wanneer je nu een meting doet, kan je het volume v/d output sweep toch niet op nul zetten, alleszins niet lager dan -40dB?

Nee, ik kan wel mijn versterker uit zetten of de kabel van mijn computer naar mijn versterker onderbreken.

Joske007

Citaat van: newday op januari 18, 2014, 11:29:32
Nee, ik kan wel mijn versterker uit zetten of de kabel van mijn computer naar mijn versterker onderbreken.
Heb net de versterker hiervoor op een andere bron gezet (dus nul), hierdoor krijg je bij de meting in Rew de foutmelding "Low Level"!!
Een een ander plaatje dat dat wij jij voorgeschoteld krijgt?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 18, 2014, 11:46:05
Heb net de versterker hiervoor op een andere bron gezet (dus nul), hierdoor krijg je bij de meting in Rew de foutmelding "Low Level"!!
Een een ander plaatje dat dat wij jij voorgeschoteld krijgt?

ok, bedankt voor het meten, hoe ziet je plaatje er dan uit?

Ik heb intussen de vraag ook maar bij minidsp neergelegd, hopelijk na het weekend antwoord.

Joske007

Heb je trouwens wel Rew versie 5.01 Beta17 draaien, anders wordt de Umik-1 niet volledig ondersteund?



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Phyt

Citaat van: morca op januari 18, 2014, 01:02:05
Ja gewoon de stappen doorlopen en kijken wat ADSY er van maakt,daarna luisteren.
Eventueel kunnen we je setup even bekijken als je ergens foto,s hebt staan.

Komt best goed,als er niet teveel narigheid op je luisterplek is,doet jouw ADSY het redelijk tot goed.


Hey sub met adsy ingemeten dus nu 2.1, klinkt al zoveel beter, mijn fronts zijn veel duidelijker / helderder met spraak.
adsy had de fronts op large laten staan.
deze heb ik manual op small gezet.
crossover op 80 hz
lfe crossover op 120 hz.

Nu een vraag is er een test cd of mp3 te downloaden om bijv een 60hz geluid te spelen door de sub? zodat ik kan testen waar dit het hardste klinkt vanaf de luisterplek en dan daar de sub neerzetten
Of een andere manier hiervoor?
Ik vind het vooralsnog lastig om op het gehoor met film de sub af te stellen, aangezien dit zo dynamisch is en niet continue hetzelfde volume/freq, word gebruikt.
B&W CM8 Satin White("Bi-Amped") :: CM center White :: Velodyne CHT-12R :: Marantz SR7007 :: Van den Hul Clearwater :: Panasonic TX-P50VT30 :: Mediaspeler Popcorn Hour A-210 ::
Muziek/Film 40/60

rovinggecko

Meeste receivers hebben pink noise om eea af te stellen. (wel even een geluidsmeter scoren, bv bij rasubs).
Bij bv http://audiocheck.net/ kan je diverse files downloaden, of zelf maken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Citaat van: Phyt op januari 19, 2014, 10:10:20

Hey sub met adsy ingemeten dus nu 2.1, klinkt al zoveel beter, mijn fronts zijn veel duidelijker / helderder met spraak.
adsy had de fronts op large laten staan.
deze heb ik manual op small gezet.
crossover op 80 hz
lfe crossover op 120 hz.

Nu een vraag is er een test cd of mp3 te downloaden om bijv een 60hz geluid te spelen door de sub? zodat ik kan testen waar dit het hardste klinkt vanaf de luisterplek en dan daar de sub neerzetten
Of een andere manier hiervoor?
Ik vind het vooralsnog lastig om op het gehoor met film de sub af te stellen, aangezien dit zo dynamisch is en niet continue hetzelfde volume/freq, word gebruikt.
Ik heb wel zo,n mapje testtonen,maar hoe ik daar aan kom?
Pas wel op daarmee vooral 20 hz bv geeft veel Xmax en belasting voor je spreekspoel.
Die sinuswave,s heeft al eens vaker een spreekspoel verbrand.