Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joske007

Citaat van: Yep op januari 11, 2014, 15:53:41
hoi, wat bedoel je met:   Je zit volop in de gain op je luisterplek
Dat de plaats van je sub op de luisterplek het meeste winst geeft :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Yep


Joske007

Als je het gewenste laag daar op de zitplek hebt en het klinkt overigens nog strak ook, dan heb je naar mijn mening een goede plek op je zitplek  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

yorkie13

Ofwel subwoofer in de hoek  8)
Een compacte subwoofer zoals een Gemini II kan daar zeer goed profijt van hebben.

Een merk als Lyngdorf maakt met zijn Corner en Boundry wall subwoofers ook dankbaar gebruik hiervan.

Yep

Hoi,

Nu kom ik er wel plotseling achter dat tijdens tv kijken (ziggo)   bij de HD kanalen de dialogen niet alleen via de center komen maar ook via de fronts. Wanneer ik films kijk via de mediaplayer is dit wel mooi gescheiden. De Denon geeft dan dolby digital (5.1) aan. Is dit normaal?    Aansluitingen bij mij zijn wel goed en ik heb ook al in de instellingen bij mijn decoder gekeken (humax 5200) maar die staat ook gewoon op dolby digital.  ?????

newday

Gisteren de Umik-1 binnen gekregen en net gelijk maar even (zonder te worden gehinderd door enige vorm van kennis  ;) ) een eerste meting gedaan.
Alleen de front speakers staan aan.

De Waterval verbaast me nogal, zelfs bij 1500 ms is het nog niet uitgedempt.
Kan dit nog iets met de settings te maken hebben of is het echt een galmbak?
Ik ga me intussen zelf eens wat verder inlezen.


RalphH

Je bent aan het meten, dus dat is al heel goed ;D.

Stel de assen even in zoals aangegeven in het starttopic. Je meting kan ook een stuk zachter, meet ongeveer op 80dB, 100+ is wat enthousiast ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

newday


newday

Citaat van: RalphH op januari 15, 2014, 12:32:55
Je bent aan het meten, dus dat is al heel goed ;D.

Stel de assen even in zoals aangegeven in het starttopic. Je meting kan ook een stuk zachter, meet ongeveer op 80dB, 100+ is wat enthousiast ;)

Ah, ok dank je, ik denk dat de buren het ook met je eens zijn  ;D
Alleen bij eerdere metingen gaf hij aan dat het te zacht was, even een goede middenweg vinden.
Wat is verder de eerste indruk?

RalphH

Citaat van: newday op januari 15, 2014, 12:35:33
Ah, ok dank je, ik denk dat de buren het ook met je eens zijn  ;D

;D ;D

Kun je aangeven wat voor set je gebruikt? Met/zonder sub?
Als je nog een grafiekje post van het gebied tot 200Hz, is dat wat nauwkeuriger te beoordelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

newday

Ik gebruik nu alleen de front speakers, geen sub.
Ik heb een mac mini met de Umik via USB en via de headphone out naar de stereo.
Omdat mijn voorversterker nu kapot is heb ik hem aangesloten op de surround pre, de Tag McLaren AV32DP, hiermee is d.m.v. TMREQ ook het e.e.a. in te stellen, dit volgens mij ook ooit de basis geweest voor REW. Dit is trouwens niet mijn bedoeling, het gaat mij vooral om akoestische maatregelen.

Nog 2 vragen:
- Welke grafiek bedoel je tot 200Hz, de waterval?
- Waar lees je af dat ik boven de 100+dB zit?

Edit: deze misschien?

Ejorne

Citaat van: newday op januari 15, 2014, 12:53:19

Edit: deze misschien?

Ja, maar dan even de schaal aanpassen;
X is goed
Y van 40 tot 90 db
Z tot 300 ms

newday


Ejorne

Je hebt inderdaad aardig wat nagalm aan de meting te zien.
Maar zo erg als het er op de eerste grafieken uitziet is het niet. Je ziet daar voornamelijk achtergrondruis, vermoed ik.

Alles wat langer blijft hangen dan op toonsterkte van pakweg 40dB zal denk ik achtergrond ruis zijn. Nu is 40dB niet heel erg stil maar veel stiller dan dat zal het doorgaans in een woonkamer niet zijn. Zeker niet als er een cv installatie staat te loeien of apparatuur met fans aanstaat.

Daarbij moet je ook rekening houden dat 40dB op de grafiek in werkelijkheid helemaal geen 40dB hoeft te zijn. Dit is pas een beetje nauwkeurig af te lezen wanneer je REW hebt ingesteld met een db-meter. Je moet dan een toon laten afspelen en deze met de volume regeling en een db-meter op (zeg eens) 75dB afstellen. Vervolgens moet je tegen REW 'zeggen' dat het geluid dat nu gaande is overeenkomt met 75dB. Pas dan is 40dB in de grafiek ook echt ergens in de buurt van de 40dB.

GPO

Citaat van: Yep op januari 10, 2014, 15:47:42


Hallo,

Ik ben met de tips aan de slag gegaan, de huidige instellingen zijn nu:

Fronts op small, center en surround ook.
Subwoofer op LFE, LPF voor LFF op 120Hz
Gain vd sub nu op ong een kwart ipv de helft
crossover van fronts op 80 HZ, center op  80 Hz, rears op 110 Hz

Front L     -8.5 db    FRont R -8db, center -8,5 db, surr r -8,0 db, surr L -9,0   subwoofer -6,0 db

Cinema EQ uit
MultEQ= audessey
Dynamic EQ    aan
Dynamic volume   medium


Surrounds stonden vrij hard, deze zachter gezet na de definitieve audessey meting, toen ook weer de fronts op small gezet.

De receiver geeft tijdens de audessey wel steeds een foutmelding   surround rechts zou niet goed zijn aangesloten, maar alles gechecked maar alle draden zitten netjes zoals het hoort dus dit genegeerd. Er komt gewoon goed geluid uit zonder storingen.

Het verschil na de eerste meting merk ik in positieve zin, voor de subwoofer is veel beter afgesteld, en speeld veel mooier mee met muziek. Tijdens een film draai ik hem gewoon wat verder open.

Bedankt voor de tips, als iemandnog tips/aanbevelingen heeft dan houd ik mij aanbevolen.

Ik zie dat je dynamicEQ & volume nog aan hebt staan. Die dynamicEQ zal het laag op lagere volumes dan 'referentie' (=veel harder als wat normaal mensen luisteren) flink boosten. Die dynamicEQ versterkt ook de center en surrounds extra hard op lagere volumes, dus niet alleen je sub. DynamicVolume is ook niet aan te raden om aan te zetten, want die haalt de dynamiek uit je geluid.

Ik zou die settings uit zetten en met een SPL meter de levels allemaal even nakijken met de interne ruisgenerator van je versterker en daar waar nodig alle levels zoveel mogelijk gelijk zetten aan elkaar.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Joske007

Citaat van: Ejorne op januari 15, 2014, 15:31:36
Dit is pas een beetje nauwkeurig af te lezen wanneer je REW hebt ingesteld met een db-meter. Je moet dan een toon laten afspelen en deze met de volume regeling en een db-meter op (zeg eens) 75dB afstellen. Vervolgens moet je tegen REW 'zeggen' dat het geluid dat nu gaande is overeenkomt met 75dB. Pas dan is 40dB in de grafiek ook echt ergens in de buurt van de 40dB.
Je hebt de Umik-1 reeds als dB-meter en dien je ook in Rew bij de 1ste instellingen als dB-meter te gebruiken, hierna gebruik je de Umik-1 als mic.
Mocht het niet lukken, volg deze stappen  ;) http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2559203#msg2559203
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 15, 2014, 18:02:15
Je hebt de Umik-1 reeds als dB-meter en dien je ook in Rew bij de 1ste instellingen als dB-meter te gebruiken, hierna gebruik je de Umik-1 als mic.

Ja, het lijkt me dat deze door het importeren van de calibratiefile al de goede waarde aangeeft.

Edit:
Het is trouwens wel vreemd dat als ik de SPL meter functie gebruik er een soort van absoluut minimum lijkt te zijn bij 35.1dB, hij varieert dan ook bijna niet meer (instelling A weighted).

Joske007

Citaat van: newday op januari 15, 2014, 18:06:08
Ja, het lijkt me dat deze door het importeren van de calibratiefile al de goede waarde aangeeft.
Neen, je zal als 1ste stap aan de slag moeten in Rew met de Generator en SPL-meter om je volumeknop van je receiver/versterker te verhogen naar 75dB.
Pas hierna kan het eigenlijke meten beginnen., succes  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 15, 2014, 18:10:18
Neen, je zal als 1ste stap aan de slag moeten in Rew met de Generator en SPL-meter om je volumeknop van je receiver/versterker te verhogen naar 75dB.
Pas hierna kan het eigenlijke meten beginnen., succes  ;)

Dat heb ik geprobeerd met de instelling zoals in de screenshot bij jouw eerdere uitleg (SPL ; Z ; F) maar dan springt hij te sterk op en neer.
A of C weighted lijkt stabielere resultaten te geven, hoe heb jij die ingesteld bij de SPL meter functie?
(F en S geeft niet zo veel verschil)

Joske007

Staat op Z, je doet me even twijfelen  ::)
Ik zal een op de laptop moeten kijken  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Citaat van: Joske007 op januari 15, 2014, 18:23:52
Yep, Z  ;)

Als ik hem hier nu op Z zet staat hij zonder testtoon al te variëren tussen 51 en 71 dB.
Bij A en C is hij veel stabieler.
Zou er iets mis zijn met de Umik? (ik draai trouwens onder OSX)

Joske007

Staat je laptop/PC met een draaiende fan dicht bij de mic of heb je ruis door de speakers?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


newday

Citaat van: morca op januari 15, 2014, 18:35:38
De mic vd laptop zelf staat uit?

Ik heb hem aangesloten op de mac mini, deze heeft geen geïntegreerde mic, alleen een mic input.

Ik kan het ook niet echt verklaren, als ik hem op A zet staat hij strak op 35,1 dB, bij A wordt er niet naar de lage tonen gekeken volgens mij.

Bij C varieert hij tussen 42 en 52 dB.

Geen fan of ruis van de speakers.