Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Joske007

Citaat van: morca op januari  2, 2014, 20:43:59
De umik is bijna plug en play met de nieuwste versie van REW.
Dat is wel een voordeel tov de oude meetset.
Niet meer prutsen met die mixer en losse kabels.
Inderdaad, scheelt een hele hoop gepruts en vooral zeer ideaal om beginnende mensen over de streep te trekken  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Hierbij een korte handleiding voor diegene die de Umik-1 gebruiken :)

UMIK-1 setup with REW

With the miniDSP UMIK-1, you have an easy way to get started with acoustic measurement: to optimize and equalize your subwoofer, to correct for room effects, or even to design your own loudspeakers! In this application note, we'll show you how to get up and running with the UMIK-1.
1. Get connected
Mount the UMIK-1 into the small stand supplied with it, or if you like, you can use any other microphone stand. Connect the UMIK-1 to your computer using the supplied USB cable.
UMIK-1 connection


Connect an audio output from your computer to your sound system. With most computers, you can use the line out or headphone output with a suitable cable. It is advisable to connect into your system at the preamp inputs, so that the preamp volume control can be used to manage the signal level from the computer.
Audio connection

2. Get your calibration file
Go to the UMIK-1 page and enter your microphone's serial number. It is in the form xxx-yyyy and labeled on the microphone. Use "Save As" in your browser to save the numbers as a file e.g. 7000343.txt.

The calibration file ensures that your microphone is as accurate as possible. Each microphone has a unique calibration file, which is why the serial number must be entered.

"Sens Factor =-16.273dB, SERNO: 7000343"   
20.396   -0.376769317
22.242   0.434645133
24.255   0.819522375
26.4503   0.869646823
...

3. Set up Room EQ Wizard
Download Room EQ Wizard from Home Theater Shack. You should get the latest version from the download area as at least 5.01 beta 14 is needed to operate with the UMIK-1.

Once installed, start REW. You will see a screen asking if you want to use the UMIK-1. Click on Yes. (If you don't get this screen, go to the REW Preferences window and set the Sample Rate to 48 kHz.)
UMIK-1 detected

Answer Yes to the next question about the calibration file, and then locate the file that you saved above.
Use cal file?

4. Set levels
The UMIK is automatically calibrated by REW for sound level (this information is in the calibration file). You will want to set your system to generate a suitable signal level, though. Click on the Signal Generator button and set the parameters like this (the top frequency parameter, "24,000" in this example, isn't relevant, you can ignore it):
REW Signal Generator

Position your microphone at the listening position and turn the volume of your system down. Then click on the Play button (green triangle), and turn the volume up until the test signal is at a comfortable level.

Now open the REW SPL Meter. Click on the red button in the lower right corner to turn it on, and adjust your system volume until the meter reads about 75 dB.
REW SPL Meter

5. Run a measurement sweep
Click on the Measure button near the top left of the main REW Screen. Check that the level is set to -12 dB, and click on the Start Measuring button.
Making a measurement

REW will make a "whoo-oop" sound through your speakers. A short time later, you should see your first in-room measurement!
Example measurement


Note: if you're measuring primarily bass frequencies, it's better to run both speakers at the same time. If you're measuring full-range and looking at from, say, 200 Hz and up, it's better to run just one speaker - just disconnect one of the cables. Depending on the type of measurement, you may also want to apply some smoothing to it from REW's "Graph" menu.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Yep

Hallo,

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een denon avr-x2000, ik heb de audessey set up gedaan, kind kan de was doen maar ik heb er nog wel enkele ragen over want ik twijfel aan een aantal instellingen

Fronts: Dali suite 1.5                                                        Center Dali Suite 0.7

Frequency response - 41 - 24000                                       Frequency response                    57-25000
Impedence - 4 - 8 ohm                                                     impedence                                  4.0   3.3/200 Hz
Bass Reflex System Resonance - 43.5Hz                             bas refeflex system renonance     41.0
Crossover frequency - 3000Hz                                            Crossover                                  2.400
Recommended amplifier power - 40 - 160 Watts                  sensitivity                                  90.0
Sensitivity - 89 Db                                                             Max spl                                     111.0
Max SPL - 109 Db   

Subwoofer BK Gemmni II                                                                                   

•System Type: Actief systeem met variabele frequentie                                       
•Input: High level 100 k ohm ongebalanceerd via Neutrik Speakon connector
•Gain Control Range: 60dB
•Drive Unit Impedance: 4 Ohm
•Input: 230V / 50Hz
 
Rears   2x Boston Acoustics speakers
Frequentie bereik: pusmin 3db    120-20000Hz.
Gevoeligheid :(1 watt (2.83v) bij 1 m)    89dB.
Nominale Impedantie:    89dB.
Midrange:  3 1/2" (89mm)
Hoge tonen eenheid:  3/4" (19 mm)
Kantelfrequentie:  Satelieten 4500 Hz
   

De subwoofer is low level aangesloten, crossover voor de audessey helemaal open gezet, gain op de helft en de fase op de 12 uursstand. Daarna heb ik de audessey uitgevoerd op 8 meetpunten.     

De uitkomsten zijn:
De Fronts zijn op large gezet, de rest op small. Subwoofer ja

Center staat nu op 40 Hz, rears op 110Hz

Front l   -9.0 db,  front r -6db,  center -8 db,  subwoofer -12 db,  rear l -6,5 db  en rear r -5,5 db   

Subwoofermodus: LFE

LPF voor LFE:   120Hz     

MultEQ XT: Audessey
Dynamic EQ: aan
Dynamic volme: medium     

Ik hoop dat ik het er een beetje duidelijk  heb neergezet.

Ten eerste staan de fronts op Large, wanneer ik de sub op low level heb aangesloten moeten ze toch op Small staan? Ten tweede de center op 40 Hz, zelf heb ik het idee dat het beter is om het op 80 Hz te zetten.
De functie pure direct valt mij een een beetje tegen, maar klopt het dat de sub niet speelt tijdens deze modus? Want als ik evt de fronts op large ga zetten en toch van deze functie gebruik wil maken doet de sub niet mee.       

Op zich ben ik wel tevreden over de geluidsweergave, nog iets te schel naar mijn mening kijken of ik daar nog wat aan kan sleutelen (vooral bij stereo)

Iemand verder nog tips/aanbevelingen?                         

morca

Sorry ik had deze gemist
Idd in pure direct draai de sub niet mee.
Te schel,het middengebied of hoog bedoel je.

Kantelpunt ....das een goeie weet ik zo niet,als je sub op 80 staat ,heeft ie je sub meegemeten.
Front,s op 80 kan dan wel,even proberen of je bas dan detailrijker klinkt.

thebest106

Citaat van: Yep op januari  6, 2014, 11:27:49

De subwoofer is low level aangesloten, crossover voor de audessey helemaal open gezet, gain op de helft en de fase op de 12 uursstand. Daarna heb ik de audessey uitgevoerd op 8 meetpunten.     

De uitkomsten zijn:
De Fronts zijn op large gezet, de rest op small. Subwoofer ja

Center staat nu op 40 Hz, rears op 110Hz

Front l   -9.0 db,  front r -6db,  center -8 db,  subwoofer -12 db,  rear l -6,5 db  en rear r -5,5 db   

Subwoofermodus: LFE

LPF voor LFE:   120Hz      

MultEQ XT: Audessey
Dynamic EQ: aan
Dynamic volme: medium      


Ten eerste staan de fronts op Large, wanneer ik de sub op low level heb aangesloten moeten ze toch op Small staan? Ten tweede de center op 40 Hz, zelf heb ik het idee dat het beter is om het op 80 Hz te zetten.
De functie pure direct valt mij een een beetje tegen, maar klopt het dat de sub niet speelt tijdens deze modus? Want als ik evt de fronts op large ga zetten en toch van deze functie gebruik wil maken doet de sub niet mee.       

Iemand verder nog tips/aanbevelingen?                       

Begin maar eens met het verlagen van de gain van je subwoofer, deze wordt door audessey nu maximaal gecorrigeerd (-12db) zorg dat deze tussen de -5db en 5db uitkomt. Dit kun je doen door de audessey meting meerdere malen op de eerste luisterpositie uit te voeren en de gain waar nodig bij te stellen (dus niet alle 8  doorlopen) op het moment dat de waarde van de subwoofer tussen de gegeven waardes ligt kun je de volledige audessey meting doorlopen.

Je kunt de center idd beter handmatig op 80hz (57hz x1,5 is de stelregel). De fronts ook op small zetten en hier de crossover op 60hz of op 80hz instellen,  de surround kun je op de aangegeven 110hz laten staan of bijstellen naar 120hz zoals de specs aangegeven.

Als je de subwoofer modus instelt op LFE+main dan zal de subwoofer ook in pure direct modus gaan meespelen, dit zorgt wel voor een dubbele bass, omdat zowel de front als de subwoofer de frequentie onder de 120hz ontvangen.  Maar dit is in jouw situatie wellicht gewenst

LPF for LFE op 120hz is juist, omdat dit benodigd is om de bass van de surrounds weer te geven (al zal een surround-kanaal niet veel bass-spoor ontvangen).

dynamic volume kun je uitschakelen, of je moet last hebben van een gehorige woning.



thebest106

Citaat van: morca op januari  8, 2014, 18:37:22
ps zet je sub ook op 3/4 open ipv half(op de sub zelf)
Dan haalt ADSY je roommode beter weg meestal.

huh? nog verder open (3/4), in dit geval is 1/2 al te ver open waardoor audessey al aan zijn limiet zit van +/-12db. De subwoofer speelt nu in verhouding al te hard ten opzichte van de ander speakers omdat audessey niet verder kan corrigeren, daarnaast is mij altijd aanbevolen om de subwoofer tussen de -5db en +5db te houden, maar het liefst in het negatieve om clippen te voorkomen

Joske007

Citaat van: thebest106 op januari  8, 2014, 18:56:23
huh? nog verder open (3/4), in dit geval is 1/2 al te ver open waardoor audessey al aan zijn limiet zit van +/-12db. De subwoofer speelt nu in verhouding al te hard ten opzichte van de ander speakers omdat audessey niet verder kan corrigeren, daarnaast is mij altijd aanbevolen om de subwoofer tussen de -5db en +5db te houden, maar het liefst in het negatieve om clippen te voorkomen
Bij mij staat de SVS SB13 Ultra op +/-30% van het vermogen open, anders kan Audyssey ook niets meer corrigeren door gebrek aan reserve.
Denk ook dat dit zeer ruimteafhankelijk is en welk formaat van sub.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

thebest106

Citaat van: Joske007 op januari  8, 2014, 19:54:42
Bij mij staat de SVS SB13 Ultra op +/-30% van het vermogen open, anders kan Audyssey ook niets meer corrigeren door gebrek aan reserve.
Denk ook dat dit zeer ruimteafhankelijk is en welk formaat van sub.

Dit is idd afhankelijk van de ruimte en het formaat subwoofer, mijn subwoofer staat nog niet eens op 20% (op de groei gekocht zullen we maar zeggen ;D) en audessey zet hem in dit geval ook nog eens op -2db. Met een db meter en een rew-meting is gebleken dat dit niveau gewoon correct is.

Joske007

Citaat van: thebest106 op januari  8, 2014, 20:08:26
Dit is idd afhankelijk van de ruimte en het formaat subwoofer, mijn subwoofer staat nog niet eens op 20% (op de groei gekocht zullen we maar zeggen ;D) en audessey zet hem in dit geval ook nog eens op -2db. Met een db meter en een rew-meting is gebleken dat dit niveau gewoon correct is.
Bedankt en mooie hoed overigens  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

yorkie13

Ik zou de Gemini II niet verder dan 1/2 open zettn.

Je kan dan beter de level van -12 voor de subwoofer naar bv -6 zetten in de Denon.

Yep

Citaat van: RA SUBS op januari  8, 2014, 20:22:14
Ik zou de Gemini II niet verder dan 1/2 open zettn.

Je kan dan beter de level van -12 voor de subwoofer naar bv -6 zetten in de Denon.

Ga ik doen, inmiddels fronts op small gezet en op 60 HZ, center ook op 60HZ gezet. Dynamic volume tijdens stereo zet ik nu uit, alleen met films vind ik het wel weer mooier klinken.

Al spelenderwijs leer ik de avr een beetje kennen, waar ik nog niet achter gekomen ben is of je verschillende geluidsmodus(en) kunt in programeren. Als ik muziek luister dat dan het dynamic volume uit staat    fronts op large, en bij films via mijn mediaplayer dat dan het dynamic volume aan staat en de fronts op small??

Gr

Yep

Citaat van: morca op januari  8, 2014, 17:01:17
Sorry ik had deze gemist
Idd in pure direct draai de sub niet mee.
Te schel,het middengebied of hoog bedoel je.

Kantelpunt ....das een goeie weet ik zo niet,als je sub op 80 staat ,heeft ie je sub meegemeten.
Front,s op 80 kan dan wel,even proberen of je bas dan detailrijker klinkt.
Volgens mij is het meer in het hoog, alhoewel ik niet zulke "goede oren heb"

sub staat in de avr op 120HZ, op de sub is die helemaal open (120HZ)

morca

Citaat van: Yep op januari  8, 2014, 20:47:56
Volgens mij is het meer in het hoog, alhoewel ik niet zulke "goede oren heb"

sub staat in de avr op 120HZ, op de sub is die helemaal open (120HZ)
Hij zet de sub nu helemaal zacht,hoe klinkt het dan?

Met de gain vd sub iets verder open bij een ADSY meting,zorg je ook dat je roommode harder speelt dan normaal.
Ik heb me niet zo op ADSY ingelezen,maar me gezond verstand zegt dan dat ie die heel mooi vlakt tov de fronts.
Of leveld hij eerst alle kanalen,en doet daarna de DSP meting.....iemand?
Want dan werkt dat niet  :)


Yep

Citaat van: thebest106 op januari  8, 2014, 18:23:59
Begin maar eens met het verlagen van de gain van je subwoofer, deze wordt door audessey nu maximaal gecorrigeerd (-12db) zorg dat deze tussen de -5db en 5db uitkomt. Dit kun je doen door de audessey meting meerdere malen op de eerste luisterpositie uit te voeren en de gain waar nodig bij te stellen (dus niet alle 8  doorlopen) op het moment dat de waarde van de subwoofer tussen de gegeven waardes ligt kun je de volledige audessey meting doorlopen.

Je kunt de center idd beter handmatig op 80hz (57hz x1,5 is de stelregel). De fronts ook op small zetten en hier de crossover op 60hz of op 80hz instellen,  de surround kun je op de aangegeven 110hz laten staan of bijstellen naar 120hz zoals de specs aangegeven.

Als je de subwoofer modus instelt op LFE+main dan zal de subwoofer ook in pure direct modus gaan meespelen, dit zorgt wel
voor een dubbele bass, omdat zowel de front als de subwoofer de frequentie onder de 120hz ontvangen.  Maar dit is in jouw situatie wellicht gewenst

LPF for LFE op 120hz is juist, omdat dit benodigd is om de bass van de surrounds weer te geven (al zal een surround-kanaal niet veel bass-spoor ontvangen).

dynamic volume kun je uitschakelen, of je moet last hebben van een gehorige woning.


wanneer ik weer een audessy doe dan worden alle waarden toch weer opnieuw opgemeten, of is het een kwestie van gemiddelden nemen? Of bedoel je net zolang de gain bijstellen totdat de sub tusen de -5 en +5 zit. wanneer de de gain op de goede positie is dan volledige audessy?

Ik ga iedergeval een nieuwe audessey doen en ga de gain op de sub wat terugdraaien (30 a 40 %)


high-q

Citaat van: Joske007 op januari  2, 2014, 18:06:57
Een Umik-1 met een usb-verlengkabel + mini-jack --> RCA lijkt me voldoende te zijn om te kunnen starten  ;)

Zijn er toevallig ook mensen die een andere microfoon boom hebben gebruikt dan de kleine tripod die er bij geleverd wordt? Ik kan hem in mijn situatie namelijk niet goed plaatsen. Maakt de oriëntatie van de mic ook uit, bijv: Moet deze tijdens het meten recht omhoog staan, anders dan op de foto?
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Etiennevh

Citaat van: high-q op januari  9, 2014, 12:52:40
Zijn er toevallig ook mensen die een andere microfoon boom hebben gebruikt dan de kleine tripod die er bij geleverd wordt? Ik kan hem in mijn situatie namelijk niet goed plaatsen. Maakt de oriëntatie van de mic ook uit, bijv: Moet deze tijdens het meten recht omhoog staan, anders dan op de foto?

Ik weet niet of het kan/werkt, maar voor mijn dB meter gebruik ik altijd mijn statief van mijn camera :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

high-q

Citaat van: Etiennevh op januari  9, 2014, 12:55:05
Ik weet niet of het kan/werkt, maar voor mijn dB meter gebruik ik altijd mijn statief van mijn camera :)

Thanks, daar had ik ook aan gedacht. Maar ik heb een boom nodig, waarbij de poten achter de bank staan en de arm met mic op de luisterpositie uit kom :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Joske007

Citaat van: high-q op januari  9, 2014, 12:52:40
Zijn er toevallig ook mensen die een andere microfoon boom hebben gebruikt dan de kleine tripod die er bij geleverd wordt? Ik kan hem in mijn situatie namelijk niet goed plaatsen. Maakt de oriëntatie van de mic ook uit, bijv: Moet deze tijdens het meten recht omhoog staan, anders dan op de foto?
Mic best recht (horizontaal) naar voren richten!
Zelf gebruik ik ook mijn foto-statief, vanwege de schroefdraad die net weer anders is heb ik hierbij enkele lichte aanpassingen;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Etiennevh

Citaat van: high-q op januari  9, 2014, 12:57:26
Thanks, daar had ik ook aan gedacht. Maar ik heb een boom nodig, waarbij de poten achter de bank staan en de arm met mic op de luisterpositie uit kom :)
Ok. Zou je je statief (als het een tripod is) niet zo in kunnen stellen dat je 2 poten gebruikt om achter de bank te zetten, en de derde poot gebruikt op de bank? (die poot maak je een stuk korter en zet je bijv. in een andere hoek zodat je de luisterpositie nabootst)

In ieder geval zou dat met mijn statief werken maar ieder statief is natuurlijk anders.....
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Hanky Panky

Bij deze een bedankje voor de informatie die Morca in dit topic heeft neergepend, erg leerzaam  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000