Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Of een verlaagd (akoestisch) plafonneke. Scheelt in je totale nagalm en zal ook wat voor het laag doen mits goed (mbt hoogte) geplaatst.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

 ^^
Ik heb hier al meerdere huizen van vrienden gehoord,alleen een gipsplafond tov beton scheelt heel veel.
Maar dan zit er achter dat gips ook hout ipv beton.

Die keuken blijft altijd een beetje een naar hoekje bij Jos imo,of dat weg is met een plafond......ik denk deels.
Hoe groot dat deel is,is de vraag  ;D

Joske007

Wat betreft de keuken, ja die zal voor altijd open blijven, was tijdens het bouwproces toen een bewuste keuze die niet meer voor verandering vatbaar is.
Enkel boven de zitplaats (tussen voor en achter speakers) zijn er nog mogelijkheden te zoeken en gecombineerd om de scheurtjes te verbergen.
Verder geen idee welke richten er nog verder kan gedacht worden?

In de plafondhoogte ben ik beperkt tot een verlaging van maximaal 10cm en dit voor enkel maar boven de zitplaats +/- 20m².
Ik veronderstel dat gyproc boven de zitplaats, het alleen niet zal oplossen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op december  3, 2013, 17:58:29
In de plafondhoogte ben ik beperkt tot een verlaging van maximaal 10cm en dit voor enkel maar boven de zitplaats +/- 20m².
Ik veronderstel dat gyproc boven de zitplaats, het alleen niet zal oplossen?

;D Helaas denk ik dat ook niet.

10cm is niet zo veel, en de "probleemgalm" / "werkgebied" zit wel erg laag...
Mischien bepaalde commerciele getuned traps mischien die je tegen het plafond kan hangen ?

http://gikacoustics.com/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t40/

Helaas voor dit lage gebied is die ook "maar" 25cm dik ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: jvanhambelgium op december  3, 2013, 18:21:33
;D Helaas denk ik dat ook niet.

10cm is niet zo veel, en de "probleemgalm" / "werkgebied" zit wel erg laag...
Mischien bepaalde commerciele getuned traps mischien die je tegen het plafond kan hangen ?

http://gikacoustics.com/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t40/

Helaas voor dit lage gebied is die ook "maar" 25cm dik ;-)

:clapping:   :headbanging:   ;D

Joske007

Het blijft een leefruimte, dus zullen we er zoals de meeste mensen mee moeten leven, hé  ;)
De surround beleving in de leefruimte valt overigens nog best mee en hebben we niet het gevoel dat het hier nogal galmt/
In stereo is de beleving helaas al een stuk minder, vandaar ook mede keuze om boven in alle stilte te kunnen luisteren.

Galm boven vs galm beneden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=138771.0
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Zit hier al enige tijd mee te worstelen, vandaar mijn vraag  ;)
Iemand hier die me kan zeggen, hoe men een RT60 meting precies moet interpreteren, waarbij het instellen van de parameters bij Rew, als volgt zou moeten zijn?
Bij de RT60 graph kiezen voor "One octave" of "1/3 octave", use bars on vs off RT60 Plot, klopt dit?

Voorbeeld van een meting (One Octave RT60):


Voorbeeld van een meting (1/3 Octave RT60):


Voorbeeld van een meting (1/3 Octave RT60 bars on):



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op december 13, 2013, 08:55:33
Zit hier al enige tijd mee te worstelen, vandaar mijn vraag  ;)
Iemand hier die me kan zeggen, hoe men een RT60 meting precies moet interpreteren, waarbij het instellen van de parameters bij Rew, als volgt zou moeten zijn?
Bij de RT60 graph kiezen voor "One octave" of "1/3 octave", use bars on vs off RT60 Plot, klopt dit?

Voorbeeld van een meting (One Octave RT60):


Voorbeeld van een meting (1/3 Octave RT60):


Voorbeeld van een meting (1/3 Octave RT60 bars on):



1/3 octave is uiteraard nauwkeurig als 1 octaaf (1 octaaf = verdubbeling van frequentie)
Persoonlijk vind ik "lines" beter dan dan de "bars" omdat je iets meer tussenliggende waardes ziet en niet zo die "digitale" stap-respons.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Citaat van: jvanhambelgium op december 13, 2013, 09:00:37
1/3 octave is uiteraard nauwkeurig als 1 octaaf (1 octaaf = verdubbeling van frequentie)
Persoonlijk vind ik "lines" beter dan dan de "bars" omdat je iets meer tussenliggende waardes ziet en niet zo die "digitale" stap-respons.
Hoe moet men nu de vertraging in milliseconden, op de voorgestelde grafiek en gegevens inschatten?

Topt: -5  -37dB (r. 0,995) 5-----0.363s
T20 (r. -0,992 ----- 0,373 s
T30 (r. -0,992 ----- 0,363 s
EDT (r. 0,907 ----- 0,942 s

Voorbeeld van een meting (1/3 Octave RT60):

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op december 15, 2013, 09:24:25
Hmmm, blijkbaar  een moeilijke vraag  ;D

Maar nee Rik  :laugh:
Blijkbaar zijn die (tijds) waardes de afwijkingen tov de Schroeder integraal. (-1 = perfect)
Deze Schroeder integraal kan je bekijken als een perfecte mooie rechte lijn indien je een  "perfecte reverberatie kamer" zou hebben.
Die lijn volg je dan van boven naar beneden waar het punt de -60dB op de Y-as zou krijgen en dat is het RT60 punt.

Dit is een goede (engelse) uitleg - dan zou het wat duidelijker moeten worden

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?10007-Applicability-of-RT60-and-measurement-thereof-to-quot-small-acoustic-spaces-quot&p=181672&viewfull=1#post181672




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Citaat van: jvanhambelgium op december 15, 2013, 09:59:36
Maar nee Rik  :laugh:
Blijkbaar zijn die (tijds) waardes de afwijkingen tov de Schroeder integraal. (-1 = perfect)
Deze Schroeder integraal kan je bekijken als een perfecte mooie rechte lijn indien je een  "perfecte reverberatie kamer" zou hebben.
Die lijn volg je dan van boven naar beneden waar het punt de -60dB op de Y-as zou krijgen en dat is het RT60 punt.

Dit is een goede (engelse) uitleg - dan zou het wat duidelijker moeten worden

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?10007-Applicability-of-RT60-and-measurement-thereof-to-quot-small-acoustic-spaces-quot&p=181672&viewfull=1#post181672
Hey Jan,
Bedankt voor je uitleg en me een heel stukje leesvoer voor te schotelen  ;D
Ik zie in de vluchtte, dat m'n enkel hier de bars + Topt gebruikt om de RT60 af te lezen?

Zoals ik eerder had begrepen zijn RT60-metingen louter ter interpretatie bedoeld in een luisterruimte, waarbij men met deze gegevens toch voorzichtig mee moet omgaan.
Dus zijn deze RT-60 metingen nu enkel en alleen maar als richtlijn te gebruiken en moet m'n vooral de oortjes gebruiken/vertrouwen?

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op december 15, 2013, 10:15:05
Dus zijn deze RT-60 metingen nu enkel en alleen maar als richtlijn te gebruiken en moet m'n vooral de oortjes gebruiken/vertrouwen?

DAT zou ik in ieder geval doen. Uiteindelijk bij jij het die gaat luisteren en geen meetmicrofoon ;-)
Eerder als een leidraad gebruiken en gewoon zien dat er geen excessen zijn naar boven EN naar onder toe.
De water-fall graph dan eerder gebruiken voor alles tussen 10-150Hz omdat je daar wel de laagfrequentie reverberaties goed mee kan visualiseren.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: jvanhambelgium op december 15, 2013, 12:15:12
DAT zou ik in ieder geval doen. Uiteindelijk bij jij het die gaat luisteren en geen meetmicrofoon ;-)
Eerder als een leidraad gebruiken en gewoon zien dat er geen excessen zijn naar boven EN naar onder toe.
De water-fall graph dan eerder gebruiken voor alles tussen 10-150Hz omdat je daar wel de laagfrequentie reverberaties goed mee kan visualiseren.
Daarom werk ik alleen met de waterfall,makkelijker af te lezen wat er gebeurd.

Joske007

Oké mannen, bedankt voor de toelichting en mogen m'n oortjes me nog jaren plezier beleven  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Ik wil binnenkort iemand wat metingen laten doen die er echt verstand van heeft maar het lijkt me wel leuk om ter referentie zelf ook wat te meten met REW (als een soort gooipassing).
Ook leuk om eens wat trends te kunnen waarnemen als je veranderingen wil uitproberen.

Nu heb ik geen laptop maar alleen een Mac Mini.
- welke hardware zou ik hiervoor moeten aanschaffen, externe geluidskaart of alleen maar een kabeltje?
- Meetmicrofoon via USB?
- heeft iemand dit al eens gedaan met OSX of kan ik dan beter Windows via een virtual machine draaien ?

Joske007

Een Umik-1 met een usb-verlengkabel + mini-jack --> RCA lijkt me voldoende te zijn om te kunnen starten  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Die Umik is idd makkelijk,
maar de eerste paar lijken wel meteen problemen te geven,ze meten te laag,en het laag te hard.

Eens op het HTS forum vragen hoe dat daar zit.

Joske007

Citaat van: morca op januari  2, 2014, 18:16:33
Die Umik is idd makkelijk,
maar de eerste paar lijken wel meteen problemen te geven,ze meten te laag,en het laag te hard.

Eens op het HTS forum vragen hoe dat daar zit.
Hmmm,...?
Heb hier toch geen enkel probleem mee ondervonden, hoe dit te verifiëren?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

In dat geval heb geluk :-)
Val al zeker niet onder de eerste batch!
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

newday

Bedankt, en dan OSX of Windows als voorkeur?

Edit:
Met alleen een mini jack naar RCA kan je toch de loop back niet maken of heb ik dat helemaal niet nodig voor een eenvoudige meting?

Edit2:
Uit de openingspost en het antwoord hier lijkt het of de Umik de eenvoudigere microfoon is maar als ik naar de prijs kijk zie ik die staan voor 90 euro en de (mooiere?) Behringer ECM8000 voor 50 euro, of zie ik iets over het hoofd?

MegaJ

Citaat van: newday op januari  2, 2014, 19:23:39
Bedankt, en dan OSX of Windows als voorkeur?

Edit:
Met alleen een mini jack naar RCA kan je toch de loop back niet maken of heb ik dat helemaal niet nodig voor een eenvoudige meting?

Edit2:
Uit de openingspost en het antwoord hier lijkt het of de Umik de eenvoudigere microfoon is maar als ik naar de prijs kijk zie ik die staan voor 90 euro en de (mooiere?) Behringer ECM8000 voor 50 euro, of zie ik iets over het hoofd?

Voor de behringer heb je ook nog een microfoon pre-amp nodig. Voor de umik is dit niet nodig.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

newday

Citaat van: MegaJ op januari  2, 2014, 20:06:36
Voor de behringer heb je ook nog een microfoon pre-amp nodig. Voor de umik is dit niet nodig.
Oke bedankt, dat zag ik dus over het hoofd  :)