Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

simsatit

Wat voor subs stuur jij er mee aan Arjan?
beb jij tevreden met de Inuke? nog ergens anders mee vergeleken?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Former member 78

Citaat van: simsatit op februari 24, 2013, 09:30:42
Wat voor subs stuur jij er mee aan Arjan?
beb jij tevreden met de Inuke? nog ergens anders mee vergeleken?

Ik stuur er deze sub mee aan: 2x 15'' gesloten met MTX T615-44 drivers
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=115002.0

En de 2 18'' die ik laatst zelf heb gebouwd. 2x 18'' gepoort met Beyma 18G550 drivers
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93185.1625

De 15'' en 18'' op 4Ohm gezet, en hij heeft er totaal geen moeite mee.
Ik heb ook nog een iNuke NU3000, maar die is defect en opgestuurd voor garantie.
Mocht die weer retour komen, dan is dat mijn reserve amp :)

simsatit

die prijs is gewoon echt absurd eigenlijk he voor zoveel power...
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Former member 78

Ja, al zal hij vast niet het opgegeven vermogen halen.
Maar met het gemak waar dat ding mijn 4 woofers de baas is, is bijzonder voor het geld :D
Heel soms gaat het 2e ledje aan. Met de iNuke NU3000 had ik ze met alleen de 2x 15'' soms
allemaal aan, en in extreme gevallen ook het rode ledje.

Je moet wel de fans vervangen, want die maken erg veel lawaai.
Ik heb er stille pc fans in, en gaat prima. Zelfs na uren stevig werk is die nog koud.

simsatit

welke pc fans heb je erin gestopt?
maakt dit nog iets uit voor de garantie? (moet je een zegel verbreken om m open te schroeven?)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Former member 78

Er zit geen zegel op.
Voor de garantie zal je het mooier moeten doen dan ik, want ik heb de kabels doorgeknipt en
de fans er aan gesoldeerd.

Voor het mooie zal je de originele stekkers moeten gebruiken.

simsatit

welke pc fans heb je erin gestopt? zijn dit 12 volt fans?

er is trouwens gebenchmarked en de Inuke levert 1,3 Kw op 8 ohm stereo stabiel voor iig 1 minuut achtereen..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Former member 78

Cooler Master fans heb ik er in gezet, weet het type niet meer.

1,3kw voor een minuut is belachelijk veel :D
En ik speel op 4Ohm, dus zal nooit het volle gaan benutten.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Bart_M

Ok, even een update langs mijn kant.

Gisteren heb ik mijn bas management volledig aangepast.
Een situatie schets.

Apparatuur:
Anthem MRX300
Behringer DCX2496
Adire audio Tumult subwoofer (15" driver met 2 x 18" passive radiator)
BWG monoblok om de Adire subwoofer aan te sturen (+- 750 watt op 4 Ohm, stabiel tot 1500 Watt op 1 Ohm)
Parasound 1206 (front speakers + 2 subwoofers)
2 maal Zyklop subwoofer

Gisteren heb ik mijn bas management volledig aangepast.
Oude situatie
Voorheen had ik dus een aparte subwoofer voor het LFE (Adire Audio Tumult).
Het front kanaal gaat via de pre out naar een Behringer DCX2496 en deze splits het signaal op 120 Hz tussen de fronts en de 2 Zyklop subwoofers. Een 6-kanaals Parasound waarvan ik 4 kanalen in bridge mode heb staan, zorgt dus voor de versterking van zowel de fronts als de 2 Zyklop subwoofers.
Op deze manier heb ik dus een bassignaal tot 20 Hz op de fronts en via het LFE.

Nieuwe situatie
Ik heb nu de fronts direct met de pre verbonden, de Behringer is er dus tussenuit. Crossover staat nu in de processor op 100 Hz.
Het subwoofer kanaal bevat nu het LFE en de gerouteerde bas en deze gaat eerst de Behringer.
Vanuit de Behringer stuur ik de Tumult sub en de 2 Zyklopen aan.
Eerst heb ik de volumes van de verschillende subs op elkaar afgestemd, daarna heb ik de linker en de rechter subwoofer dmv fase optimaal afgestemd en daarna heb ik ook nog de Tumult subwoofer hierbij betrokken.
Al met al zorgt dit voor een vrij aardige en vlakke respons.

Hoe klinkt het nu?
De soundbubble is weer veel beter, veel puntiger en dynamischer. De Behringer komt dus echt niet meer terug in de front kanalen, de nadelen zijn groter dan de voordelen.
De bas is evenwichtiger geworden, de respons is ook overall vlakker. Ik moet nog een volledige film kijken, maar tijdens het half uurtje testen leek hier ook meer impact te zijn.

Al met al een grote vooruitgang op het eerste gezicht, helaas is mijn idee van stereo subwoofers dus niet geslaagd...

morca

Citaat van: Bart_M op februari 24, 2013, 11:51:01

De bas is evenwichtiger geworden, de respons is ook overall vlakker. Ik moet nog een volledige film kijken, maar tijdens het half uurtje testen leek hier ook meer impact te zijn.


Gaaf je hebt ze naar wens gekregen !!!
Je beschrijft het mooi,ik heb vd week nog iemand met zijn plaatsing geholpen,die had ong hetzelfde resultaat als jij beschrijft.
Rustiger geluidsbeeld,meer voelbaal laag,strakker rustiger,maar ook een berg meer laagoutput ,alleen veel subtieler.

simsatit

Goed, ik heb de minidsp nog niet binnen helaas maar verwacvht deze begin volgende week te hebben.
Voor nu nog een paar vraagjes:

Op het ogenblik speel ik met een onkyo 5007 receiver en heb geen losse eindtrappen meer.
Wat ik nu wil gaan doen is de 2 subs op de subwoofer uitgangen van de 5007 zetten (die heeft er 2). (ik gebruik dan niet meer het elektrisch filter van mijn speakers dat het 4 weg maakt).
Dan zet ik in de speaker instellingen van de 5007 de fronts op small (op welke freq?).
Dan qua aansluitingen:
Van de 5007 subouts > minidsp ingangen > minidsp uitgangen > versterking (nu nog even BK monoblokken) > subs

Klopt?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Aansluiten is ok zo,ik gebryuik ook beide sub out,s.

Kantelpunt....begin je op 80 hz,dat is de norm,regel daar op in en luister een poosje.
Kan je later nog eens met een lager kantelpunt testen als het nog niet naar wens is,of gewoon om te testen.

Maar ik zou bij 80 hz beginnen,en dan inregelen en eens een poosje gaan luisteren.

simsatit

Citaat van: morca op februari 28, 2013, 17:48:25
Aansluiten is ok zo,ik gebryuik ook beide sub out,s.

Kantelpunt....begin je op 80 hz,dat is de norm,regel daar op in en luister een poosje.
Kan je later nog eens met een lager kantelpunt testen als het nog niet naar wens is,of gewoon om te testen.

Maar ik zou bij 80 hz beginnen,en dan inregelen en eens een poosje gaan luisteren.


Ga ik doen, eerst even REW downloaden..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


Mordante

Dit draadje is gericht op sub-wooefers zover ik kan nagaan. Nu zat ik te denk om in mij huiskamer aan het plafond op het eerste reflectie punt een aantal GIK 244/242 panelen te hangen en mischien achter elke speaker een GIK monster bass trap. Maar nu nu zomaar dit soort trap op te hangen zonder eerst te meten is misschien geen goed idee.

Echter om nu honderen euros uit te gaan geven aan meetapparatuur die ik mischien eenmalig gebruik lijkt mij ook niet zinnig. Dus wat is de beste oplossing? Wel traps kopen en niet meten, eerst meten en dan traps kopen en dan weer meten, of helemaal geen traps kopen?

RalphH

Citaat van: Mordante op maart  1, 2013, 11:40:23
Echter om nu honderen euros uit te gaan geven aan meetapparatuur die ik mischien eenmalig gebruik lijkt mij ook niet zinnig. Dus wat is de beste oplossing? Wel traps kopen en niet meten, eerst meten en dan traps kopen en dan weer meten, of helemaal geen traps kopen?

dB metertje moet je eigenlijk gewoon in huis hebben als serieuze HT'er ;D, die zou ik dus gewoon aanschaffen. €30 (let even op dat ie een line-out heeft),- en je bent de man. Icm een pc met line-in, kun je hiermee al aan het meten.

Daarna eens bepalen wat je nodig hebt. Leverancier zeker wel om advies vragen.
Let er ook even op dat de 244's, hoog wat minder absorberen als de 242's. Tegen flutter heb ik zelfs de 242's.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Eens ff een vraagje...
In welk gebied zit de punch van de bass drum. Ik erger me redelijk suf dat deze ontbreekt, vooral bij 5.1 weergave. 't is nu meer een nauwelijks aanwezige plok.

Ik heb flinke dips op:
40 - 50 Hz
60 - 70 Hz
95 - 160 Hz (krater ;D)

Elders in de ruimte hoor/voel ik m wel. Zal vanavond wel eens meten maar wellicht hier al tips op het gebied waarop ik me moet richten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

"EQ Mode:" - This screen is used to select two different Bass
emphasis settings, titled "Punch" and "Depth". They are designed
to complement different types of program material, such as
movie soundtracks or music. The "Punch" setting emphasizes the
60Hz region while the "Depth" setting boosts the 30Hz range. A
third setting is titled "Flat" which defeats these two settings. Use
of either of these EQ settings will slightly reduce the subwoofer's
maximum output capability as they will require more of the
subwoofer's amplifier power. Use the Left/Right cursor keys to
select the desired EQ setting. From this screen press the down
or up cursor key to access other control settings.
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Citaat van: flakkees op maart  1, 2013, 17:12:10
"EQ Mode:" - This screen is used to select two different Bass
emphasis settings, titled "Punch" and "Depth". They are designed
to complement different types of program material, such as
movie soundtracks or music. The "Punch" setting emphasizes the
60Hz region while the "Depth" setting boosts the 30Hz range. A
third setting is titled "Flat" which defeats these two settings. Use
of either of these EQ settings will slightly reduce the subwoofer's
maximum output capability as they will require more of the
subwoofer's amplifier power. Use the Left/Right cursor keys to
select the desired EQ setting. From this screen press the down
or up cursor key to access other control settings.

"EQ Mode:" - Dit scherm wordt gebruikt om twee verschillende Bass te selecteren
nadruk instellingen, getiteld "Punch" en "Depth". Ze zijn ontworpen
verschillende soorten programma's, zoals het aanvullen
filmgeluid en muziek. De "Punch" instelling benadrukt de
60Hz regio, terwijl de "Depth" instelling verhoogt de 30Hz bereik. Een
derde instelling is getiteld "Flat", die deze twee instellingen nederlagen. gebruiken
van een van deze EQ-instellingen zal iets verminderen van de subwoofer
maximale output capaciteit, omdat zij meer van de eisen
subwoofer versterkervermogen. Gebruik de links / rechts cursor toetsen om
selecteert u de gewenste EQ-instelling. Vanuit dit scherm drukt u op de naar beneden
of cursor omhoog-toets om andere controle-instellingen te openen.



Vraag me even af wat de doelstelling van deze post is

morca

7 Cycles Per Second (Hz) - The most profound effects at this infrasonic level occur here. Seven Hz "corresponds with the median alpha-rhythm frequencies of the brain. It is also commonly alleged that this is the resonant frequency of the body's organs and hence organ rupture and death can occur at high-intensity exposures." (source; 'Acoustic Trauma: Bioeffects of Sound,' by Alex Davies)



    12 Cycles Per Second (Hz) - Walt Disney and his artists accidentally experienced infrasound on one occasion. A cartoon sound effect was slowed from 60 cycles per second to 12 cycles per second via a tape-editing machine and was amplified through the theater system. The resulting tone, though brief in duration, produced in the entire crowd nausea that lingered for several days.


http://www.lowertheboom.org/trice/infrasound.htm

VlisChris

Citaat van: Mordante op maart  1, 2013, 11:40:23
Dit draadje is gericht op sub-wooefers zover ik kan nagaan. Nu zat ik te denk om in mij huiskamer aan het plafond op het eerste reflectie punt een aantal GIK 244/242 panelen te hangen en mischien achter elke speaker een GIK monster bass trap. Maar nu nu zomaar dit soort trap op te hangen zonder eerst te meten is misschien geen goed idee.

Echter om nu honderen euros uit te gaan geven aan meetapparatuur die ik mischien eenmalig gebruik lijkt mij ook niet zinnig. Dus wat is de beste oplossing? Wel traps kopen en niet meten, eerst meten en dan traps kopen en dan weer meten, of helemaal geen traps kopen?

Afhankelijk van je gestelde budget kijken of Toine (Thingman) binnen je budget valt om te laten komen kijken en vooral meten.
Dan heb je in ieder geval een basis en weet je dat de gestelde informatie klopt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

flakkees

Citaat van: morca op maart  1, 2013, 17:14:54
"EQ Mode:" - Dit scherm wordt gebruikt om twee verschillende Bass te selecteren
nadruk instellingen, getiteld "Punch" en "Depth". Ze zijn ontworpen
verschillende soorten programma's, zoals het aanvullen
filmgeluid en muziek. De "Punch" instelling benadrukt de
60Hz regio, terwijl de "Depth" instelling verhoogt de 30Hz bereik. Een
derde instelling is getiteld "Flat", die deze twee instellingen nederlagen. gebruiken
van een van deze EQ-instellingen zal iets verminderen van de subwoofer
maximale output capaciteit, omdat zij meer van de eisen
subwoofer versterkervermogen. Gebruik de links / rechts cursor toetsen om
selecteert u de gewenste EQ-instelling. Vanuit dit scherm drukt u op de naar beneden
of cursor omhoog-toets om andere controle-instellingen te openen.



Vraag me even af wat de doelstelling van deze post is

in deze post kan je lezen waar de punch / kick frequentie zit
dat was de vraag toch ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


morca

Citaat van: Christiaan S op maart  4, 2013, 02:59:40
Afhankelijk van je gestelde budget kijken of Toine (Thingman) binnen je budget valt om te laten komen kijken en vooral meten.
Dan heb je in ieder geval een basis en weet je dat de gestelde informatie klopt.
Ligt ook even aan het probleem,is het nagalm in het laag,vergeet die panelen,je hebt basstraps nodig.
En idd the Thingman.

Is het in het mid/hoog weerkaatsing/flutterecho hoor je dat heel erg als je in je handen klapt uit de hoeken terugschieten.
Heb ik thuis ook,daar helpen een paar panelen best goed.

Maar idd zonder meting geen richtlijn wat je probleem is.
Om dan die dure GIK,s te kopen.
Wat hoor je als je in je handen klapt,echo,t dat ook terug?