Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bart_M

Ik ben ook niet overtuigd dat maximaal vermogen altijd de oplossing is.
Mijn monoblok versterker heeft 4 speakerterminals en is "maar" iets van 700 watt op 4 Ohm, maar hij kan echt stabiel en continu 1500+ watt leveren op 1 ohm. Daar is hij ook voor ontworpen.

De Adire sub die ik heb heeft nog nooit iets tekort gehad, of de amp is nog nooit geclipped.

Beter dus een stabiele eindtrap, ik vermoed dat die classe D hoogvermogensversterkers op gewoon niet langdurige pieken op kunnen vangen. Die stroom kunnen ze gewoon niet leveren. Daar heb je dan toch misschien die ouderwetse grote voedingen en enorme elco's voor nodig...

simsatit

En dat hebben die BK amps van mij dus weer wel (grote elcos en voeding) .. voor het geld gewoon zeer mooie mosfet eindtrappen.
Maar ja, 450 watt op 4 ohm (305 watt op 8 ohm) voor mijn 8 ohm 1200 watt rms drivers is misschien toch wat conservatief..
BK heeft ook de MF1000 , maar die zijn nogal prijzig.
Ik ga op zoek naar een andere amp, die dap ziet er goed uit maar is boven mijn budget (max 500).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

mel

wat is het commentaar van de experts bij deze meting ?

Mucho gracias
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


morca

Citaat van: Bart_M op februari 22, 2013, 20:33:25
Ik ben ook niet overtuigd dat maximaal vermogen altijd de oplossing is.
Mijn monoblok versterker heeft 4 speakerterminals en is "maar" iets van 700 watt op 4 Ohm, maar hij kan echt stabiel en continu 1500+ watt leveren op 1 ohm. Daar is hij ook voor ontworpen.

De Adire sub die ik heb heeft nog nooit iets tekort gehad, of de amp is nog nooit geclipped.

Beter dus een stabiele eindtrap, ik vermoed dat die classe D hoogvermogensversterkers op gewoon niet langdurige pieken op kunnen vangen. Die stroom kunnen ze gewoon niet leveren. Daar heb je dan toch misschien die ouderwetse grote voedingen en enorme elco's voor nodig...
Ik snap wat je bedoeld,al ik het zelf jammer genoeg nog niet heb mogen testen.
Betere voeding ,betere output.
Al ik de BK,s dan nog wel enigsindsaan de lichte kant vind voor de gebruikte unit,s,meer als de helft RMS is wel dunnetje,s imo.
18 inch mag wel wat sap vd amp krijgen,meer als wat ie nu krijgt denk ik.

Bart de Adire is 1000 rms bij 4 ohm toch,dan is 700 ook een nette aanstuuring imo.
Ik heb hier een paar dikke denons staan met ook veel schoon vermogen,jammer genoeg krijg ik ze niet aan de praat  :devil:

morca

Gisteren even bij me neef op visite,die heeft ook een gesloten/gepoort combi.
Hij woont er nog niet zo lang,ik wilde beide sub,s in de hoek,hij wilde perse de gepoorte aan de andere kant vd tv,mid op de lange muur.

Ik ergerde me al een poosje aan de rommelige midbas uit die sub.
Was ik er gisteren,wilde zijn nieuwe vriendin de speakers liefst naast de tv,en de sub ergens anders.
Me neef heeft de sub nu naast zijn gesloten in de hoek gezet,............wat een verschil die 1,5 meter .

Niet rommelig meer,ze spelen echt samen ipv dat je 2 sub,s hoort waar er 1 van tegenwerkt.
Voelbaal veel meer laag,ik voel me ribben/in me buik nu zegt ze meisje  :clapping:   :headbanging:

Al met al weer even een leuke plaatsing bij toeval,onder het genot van een wijntje nog even geluisterd.
Klinkt goed !!!!  :music:

simsatit

Citaat van: Ejorne op februari 22, 2013, 15:43:13
Ik zou het niet gokken om maar 400 watt op zo'n beest te zetten. Althans, als je het beest een beetje wilt temmen...

Ik heb inderdaad ook 400 watt op mijn dsx15 gehad. Heel erg goed onderbouwd met allerlei berekeningen. ik zou aan alleen al 200 watt voldoende hebben om een 100dB te behalen. En het klonk ook best wel goed hoor. Vooral in het begin, toen ik de overstap maakte vanaf mijn Klipsch KSW10 sub(tweeter)woofertje...

Maar toen ging ik met DSP aan de haal. Ik heb een afval die begint bij 40Hz en op 20Hz 10db zachter gaat. Goed, dat ging ik dus wel even corrigeren. Het resultaat was echter alleen maar dat er geen druk bij kwam maar dat de rest van het geluid inzakte. Het klonk alsof er een deken of zo voor de sub werd gehangen.

Uiteindelijk, tegen de adviezen van de theoretici in, toch maar een zwaardere amp gekocht. Eentje die op papier op alle punten een stuk slechter is dan de Hypex. Maar deze iNuke3000DSP geeft wel prik. En dat is te merken ook. Als ik nu een boost toepas dan zie ik dat ook terug in de meting en belangrijker nog, ik voel en hoor de boost.

Op heeeeeeeel zachte volumes zou de Hypexx die boost ook nog wel hebben kunnen aansturen denk ik. Het nadeel van heeeeeeel zachte volumes is dat je dat niet meer hoort en voelt in het <30Hz bereik. (ik althans niet) Niet dat ik zo hard speel hoor, helemaal niet. Volgens vele zelf erg zacht... Maar toch zakte die Hypex in als zachte kak...

Ik ga denk ik maar een Inuke6000 ga bestellen bij Thomann. (iNUKE NU6000 is rated 2*1500W@8ohm)
Wat ik er van begrijp is dat er niet veel is met meer pwr voor zo een prijs, er zijn gebruikers ook met 2x 18" (maelstrom) die tevreden zijn.
Minidsp erbij en volgenst mij ben ik klaar, BK op de adire en het zou toch goed moeten zitten met de basweergave....

Enige is de power drain:
1.16kW into 8 Ohms, 1.80kW into 4 Ohms for Bass duty
Vind mijn stoppenkast dit leuk?
Ga natuurlijk niet voluit draaien maar kan ik een leuke stroomrekening verwachten? :blink:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


simsatit

Het word de Inuke6000 of de T-amp proline 3000, ik geloof dat ik iets meer vertrouwen heb in de proline 3000 (weegt 36 kilo haha, de inuke weegt 5 kilo)

Vraagje: weet iemand of de power drain van die inuke een potentieel probleem zou kunnen zijn??


Trouwens Minidsp is on the way! 8)
Ik neem die van Mel over.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

goed bezig Sim
De powerdrain,durf het niet te zeggen 1600 watt is aardig wat watt hihi
De inuke is een Class D en die T amp met transistors en een dikke voeding?
De T amp heeft variable fan control,misschien wel lekker stil tov de Inuke.
En het vermogen is iets minder,wat best mag,alhoewel als je veel gaat boosten,is er nooit genoeg  :D


minidsp in aankomst,gaaf man.
Ik hoop dat de tips je op weg gaan helpen,ik weet het haast voor 100 % zeker.
Teveel ondervermogen geeft een naar rommelig geluid uit de beste speakers.
Vooral bij sub,s niet aan te raden,of doe het goed,of niet..............is mijn motto.

Mijn JL van 400 rms en 600 Pt rms heeft ook wel op 180 wat gedraaid,mijn bandpass zou op 120 watt al goed moeten werken volgens WINisd.Maar daar staat DS4 op met 400 rms.
Nou is duidelijk te horen hoe snel/direct die bandpass speelt tov een gewone basreflex.

RubenV.

Zo, ik ga ook maar eens aan de slag met het afstellen van mijn REL Strata II voor HT-gebruik. Ik heb een tijdje geleden van een medeforummer een REW-kitje (geluidskaart, mengpaneeltje en meetmicrofoon) overgenomen die ik nu ga gebruiken. Daarnaast heb ik ook nog een Feedback Destroyer Pro in huis gehaald om eens te proberen. As we speak ben ik de REW software aan het installeren. Ik houd jullie op de hoogte!
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

yorkie13

ik zou dan eens beginnen om deze Strata II door een serieuze subwoofer te vervangen.

Zelfbouw is een optie , je had de Orions bijna gebouwd immers.
neem nu de Thor subwoofer van Linkwitz.

Ik denk dat je gaat schrikken van deze Rel.

morca

Citaat van: RubenV. op februari 23, 2013, 16:25:37
Zo, ik ga ook maar eens aan de slag met het afstellen van mijn REL Strata II voor HT-gebruik. Ik heb een tijdje geleden van een medeforummer een REW-kitje (geluidskaart, mengpaneeltje en meetmicrofoon) overgenomen die ik nu ga gebruiken. Daarnaast heb ik ook nog een Feedback Destroyer Pro in huis gehaald om eens te proberen. As we speak ben ik de REW software aan het installeren. Ik houd jullie op de hoogte!
Succes,we zien graag hoever je komt.
Elke sub is welkom natuurlijk,groot of klein,maar DIY kan idd zeer lonend zijn.

RubenV.

Ik zal eerst maar eens beginnen met een REW-meting van de huidige situatie met de Rel. Dan ga ik vanuit daar eens verder kijken.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

simsatit

Citaat van: morca op februari 23, 2013, 14:12:48
goed bezig Sim
De powerdrain,durf het niet te zeggen 1600 watt is aardig wat watt hihi
De inuke is een Class D en die T amp met transistors en een dikke voeding?
De T amp heeft variable fan control,misschien wel lekker stil tov de Inuke.
En het vermogen is iets minder,wat best mag,alhoewel als je veel gaat boosten,is er nooit genoeg  :D


minidsp in aankomst,gaaf man.
Ik hoop dat de tips je op weg gaan helpen,ik weet het haast voor 100 % zeker.
Teveel ondervermogen geeft een naar rommelig geluid uit de beste speakers.
Vooral bij sub,s niet aan te raden,of doe het goed,of niet..............is mijn motto.

Mijn JL van 400 rms en 600 Pt rms heeft ook wel op 180 wat gedraaid,mijn bandpass zou op 120 watt al goed moeten werken volgens WINisd.Maar daar staat DS4 op met 400 rms.
Nou is duidelijk te horen hoe snel/direct die bandpass speelt tov een gewone basreflex.



Moest er eens van komen...
als de minidsp binnen is ga ik eerst maar eens de subs aangestuurd door de 2xBK, via de minidsp op de subouts (ik heb er 2 op mijn receiver) van de onkyo 5007 zetten.
Gewoon eens even kijken hoe of wat, kan ik dan het beste de fronts op small zetten? en dan 60hz ofzo?
Uiteindelijk wil ik zo een inuke6000, deze komt in een andere kamer dan, geluid is dan geen issue, ik weet alleen niet of de groepenkast zoveel geweld aankan, iemand een idee? trekt zo een 1,3 Kw op 8 Ohm...
ik zet m dan wel op een andere groep dan op mijn audiogroep.
hoeveel watt kan je op een groep hebben eigenlijk?
zekering van een groep is 16A.


EDIT

ik weet inmiddels zelf hoeveel vermogen ik op een groep kwijtkan:

Zekering is 16A dus het vermogen (P=U*I) is 230*16=3680 watt maximaal voordat de zekering kapot gaat.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


simsatit

Dat betekent dus voor zeker zo een Inuke6000, heb al gelezen op een forum die deze met precies mijn subs gebruikt en schijnt perfect te gaan!!

Hoe kan ik de Adire er trouwens nog tussen proppen?
heb een standaard minidsp, hier kan ik toch 'slechts' 2 subs op aansluiten?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Ligt ook aan je plaatsing,als ze beide dezelfde opstelling hebben zou je met 1 dsp de 18,s kunnen doen.
En met dat andere kanaal de 12 inch.

Maar als het moet kan je 3 sub,s regelen denk ik,2.1 plugin betekend 3 regelbare kanalen.
Denk dat je de frontkanalen ook voor sub kan gebruiken.
Heb je geen foto hoe die 2 grote 18,s nu staan,hoe je kamer eruit ziet?

simsatit

zal ik eerdaags even posten, batterij van mijn camera laadt niet meer op, moet ik even een nieuwe voor hebben;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Former member 78

Citaat van: simsatit op februari 23, 2013, 13:13:03
Het word de Inuke6000 of de T-amp proline 3000, ik geloof dat ik iets meer vertrouwen heb in de proline 3000 (weegt 36 kilo haha, de inuke weegt 5 kilo)

Vraagje: weet iemand of de power drain van die inuke een potentieel probleem zou kunnen zijn??


Trouwens Minidsp is on the way! 8)
Ik neem die van Mel over.

Ik heb een iNuke NU6000, en heb daar geen problemen mee bij stevig gebruik.
Komt bij mij ook niet verder dan heel soms het 2e ledje.

Stuur er 4 woofers mee aan.

simsatit

Arjan, weet jij of de Inuke continue veel stroom slurpt of alleen wanneer de load hoog is?
ik las iets dat de Inuke continue aardig wat staat te verstoken..
kan het fout hebben..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Former member 78

Ik heb geen idee.
Zal als ik weer thuis ben en er aan denk, eens een meter tussen zetten.

Maar volgens mij zal het wel mee vallen, het is classe D.

morca

in het boekje staat:
Inuke 6000 ,4 ohm load 620 watt powerconsumption.
Inuke 3000 ,4 ohm load 210 watt powerconsumption.

Ik vond het ook al veel,maar laten we eens meten.

Former member 78

Die 620watt zal dan bij heftig gebruik zijn, want de 6000 heb ik nog niet lauw gehad.
Zal morgenochtend kijken wat die doet op idle, en bij normaal gebruik.

Verbruik op oorlogssterkte komt later wel, kan dat de buren niet aan doen, en de buren naast mijn
buren ook niet :D

Former member 78

De NU6000 pakt idle 47,5watt, als het eerste ledje net aan gaat pakt die 62watt.
Gekeken met Pulse, dan moet die toch wel ff werken ;) (en niemand hoort wat om deze tijd)

Op gewoon luisterniveau, dus dat je een enkele keer wat laag voelt, blijft die gewoon op
47 á 48watt. Met muziek op normaal volume (-40 op de Anthem) verbruikt die niet meer dan op idle.