Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mel

Citaat van: morca op februari 20, 2013, 20:25:28
Veel plezier dan morgen,cool man dat je hem zelf aan de praat hebt gekregen. :thumbs-up:

dankzij jullie tips en ook veel hulp van Tim, waarvoor dank  :clapping:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Maakt die dip op 89 Hz eigenlijk nog uit? crossover staat bij mij op 80Hz
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

#3402
Citaat van: mel op februari 20, 2013, 21:19:36
Maakt die dip op 89 Hz eigenlijk nog uit? crossover staat bij mij op 80Hz

Dat is toch amper een dip ... 10dB ....  :-X :-X :-X
Als het nu een gat was van 30 a 40dB DAT is een dip...  :devil: :devil: :devil:


PS : Is deze graph met enige octave smoothing ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Citaat van: jvanhambelgium op februari 20, 2013, 21:23:45
Dat is toch amper een dip ... 10dB ....  :-X :-X :-X
Als het nu een gat was van 30 a 40dB DAT is een dip...  :devil: :devil: :devil:


PS : Is deze graph met enige octave smoothing ?

1/24 smoothing
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Zonder smoothing  geeft een beter beeld wat er gebeurd  ;)

Maar ik zie nu ook niet echt een probleem.Dipje idd,maar helemaal vlak.......
ik heb ook een hele smalle net boven me Xover,en toch een heel smal dipje,wat ik ook doe,maar ik word er niet   :crazy: van ,klink goed zo,ik doe er niks meer aan  :music:

simsatit

Beste medeforummers,

Ik heb 2 x 18" BMS 18N850.

http://bmsspeakers.com/index.php?id=bms_18n850v2

In 2 gesloten kasten.
De subs zijn onderdeel van een full range 4-weg systeem met een elektronisch crossover voor de 18" subs.

De power voor de twee 18"-ers wordt door twee BK MF450 amps voorzien:

http://www.bkelec.com/Modules/mf450.htm

Met dsp en boost, zijn deze amps dan nog wel veilig?

Ik gebruik nu geen dsp, maar heb wel een nare staande golf in mijn ruimte, deze wil ik elimineren en dan het laag weer boosten (weet even niet meer op welke freq die golf zit)
Meetset heb ik, ik heb alleen geen ervaring met REW.

Is zo een minidsp iets voor mij in mijn situatie? (staat er een in de markt)

Verder nog iets:
De subs zijn onderdeel van mijn full range 4-wegs, voor ht heb ik dus 5.0.
Zou het niet beter zijn om 5.1 te hebben, dus met andere woorden er nog een sub bij te zetten?
(ik heb nog een 12" adire dpl12 met pr15 sub)
Hoe dit hele zwikkie te dsp-en?

Merci :)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Citaat van: simsatit op februari 21, 2013, 16:30:21
Beste medeforummers,

Ik heb 2 x 18" BMS 18N850.

http://bmsspeakers.com/index.php?id=bms_18n850v2

In 2 gesloten kasten.
De subs zijn onderdeel van een full range 4-weg systeem met een elektronisch crossover voor de 18" subs.

De power voor de twee 18"-ers wordt door twee BK MF450 amps voorzien:

http://www.bkelec.com/Modules/mf450.htm

Met dsp en boost, zijn deze amps dan nog wel veilig?

Ik gebruik nu geen dsp, maar heb wel een nare staande golf in mijn ruimte, deze wil ik elimineren en dan het laag weer boosten (weet even niet meer op welke freq die golf zit)
Meetset heb ik, ik heb alleen geen ervaring met REW.

Is zo een minidsp iets voor mij in mijn situatie? (staat er een in de markt)

Verder nog iets:
De subs zijn onderdeel van mijn full range 4-wegs, voor ht heb ik dus 5.0.
Zou het niet beter zijn om 5.1 te hebben, dus met andere woorden er nog een sub bij te zetten?
(ik heb nog een 12" adire dpl12 met pr15 sub)
Hoe dit hele zwikkie te dsp-en?

Merci :)
even rustig lezen,denk vanavond of vant weekend even te kijken wat je wilt,beste kan doen.
Plaatsing zal ook belangrijk zijn.

Martijn M

Citaat van: simsatit op februari 21, 2013, 16:30:21
Beste medeforummers,

Ik heb 2 x 18" BMS 18N850.

http://bmsspeakers.com/index.php?id=bms_18n850v2

In 2 gesloten kasten.
De subs zijn onderdeel van een full range 4-weg systeem met een elektronisch crossover voor de 18" subs.

De power voor de twee 18"-ers wordt door twee BK MF450 amps voorzien:

http://www.bkelec.com/Modules/mf450.htm

Met dsp en boost, zijn deze amps dan nog wel veilig?

Ik gebruik nu geen dsp, maar heb wel een nare staande golf in mijn ruimte, deze wil ik elimineren en dan het laag weer boosten (weet even niet meer op welke freq die golf zit)
Meetset heb ik, ik heb alleen geen ervaring met REW.

Is zo een minidsp iets voor mij in mijn situatie? (staat er een in de markt)

Verder nog iets:
De subs zijn onderdeel van mijn full range 4-wegs, voor ht heb ik dus 5.0.
Zou het niet beter zijn om 5.1 te hebben, dus met andere woorden er nog een sub bij te zetten?
(ik heb nog een 12" adire dpl12 met pr15 sub)
Hoe dit hele zwikkie te dsp-en?

Merci :)


Nooit meer weg doen die subs - de beste die ik ooit heb gehad ;) .

Wat zou er niet goed zijn aan je BK amps? Ik snap je vraag m.b.t. veiligheid niet helemaal.

De miniDSP is een aanrader. Leer dan ook meteen te werken met REW.

Je kunt de subs gewoon als onderdeel van je fronts blijven gebruiken. Door in de receiver je fronts als large in te stellen en de subwoofer uit te schakelen wordt het LFE-signaal doorgesluisd naar je fronts. De Adire sub zou ik er bij plaatsen. Die kun je in principe hetzelfde signaal geven als de andere twee subs. Door een extra sub te gebruiken kun je het laag gelijkmatige krijgen in je ruimte. Lees hier de papers over multisub: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Pages/WhitePapers.aspx
Dutch & Dutch

yorkie13

Zoiets bedoelde ik ook Simsatit , meerdere subwoofers , en verdeeld over de ruimte , met DSP.

morca

Dat moet idd goed als Len R aan te sturen zijn,fulrange dan,..maar.
Forumlid Bart heeft ook 2 sub,s fullrange,en ook een Adire wel toevallig. :D

Teveel geweld van de front,s is moeilijk te temmen,in te regelen met een 3e sub op het LFE.
Maar wel een uitdaging.

Ik denk dat het te doen moet zijn,maar waarom?,mis je wat.
Hoe meer sub,s,hoe lastiger inregelen.
Ik denk als je zulke joekels als L en R front gebruikt,het een heel leerproces voor je word.
Als het al lukt

Meten REW ,het leren te intrepeteren vd meting naar een bijstelling op je minidsp.

Meerdere sub,s zou ik dit niet noemen maar eerder erg grote front,s  :D ,veel werk om in te regelen.
De normale manier, alle op LFE is makkelijker.



Edit oh ja die BK amps leveren 400 watt rms,de woofer is 1000 zie ik in de link.
Als dit RMS is dan zou je BK misschien iets clippen soms,dat bedoel je toch?
Helemaal als je gaat boosten in het laag.

simsatit

idd dat clippen bedoel ik, zou niet fijn zijn als er ineens rook uit de bk komt....
met minidsp kan ik stereosubs aansturen?
het LFE naar de fronts sturen, dus van .1 naar .0, gaat dat wel goed? maw zonder kwaliteitsverlies?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Martijn M

Stel in je receiver je fronts op large en zet het .1 kanaal uit. Ga van je pre-out van je fronts naar de miniDSP. Stuur het midhoog (het signaal van de Apocalypsia fronts) door naar je eindversterker. Stuur het laag in mono (met de 2.1 plugin van miniDSP) door naar de drie subs. Het inregelen van drie subs is naar mijn mening helemaal niet lastiger dan het inregelen van minder subs, al heb je wel behoorlijk meer vrijheidsgraden. Met één of twee subs heb je bijna altijd te maken met een dipje of piekje die betrekkelijk sterk in amplitude verandert rond de luisterplek. Dan is het de vraag in welke mate je die moet corrigeren. Met meerdere subs heb je daar simpelweg minder last van, dus wat dat betreft wordt het afregelen juist makkelijker.

De versterker ga je niet zomaar oproken als je hem in de clip stuurt. Bovendien hoor je het best gauw in een sub, doordat er dan ineens een tikkend geluid uit komt.
Dutch & Dutch

morca

Als de amp clipt omdat er teveel boost staat hoor je dat wel denk ik,weet het bijna zeker.
Met dat je hem harder zet,hoor je dan opeens ergens waar het vermogen tekort schiet.
Mijn Inuke heeft dat bv als ik een LS12 teveel boost,vanaf 38 hz,een soort LT filter om het simpel te noemen.

Je zou voor dat hij clipt al verschil in aanstuuring moeten horen.
Clipt ie wel,denk nou niet dat ie daar stuk van gaat,deed een DS4 op een SDX15 ook niet van een vriend.
En me Inuke doet het ook al ik hem teveel boost,Hypex ook trouwens maar in mindere mate.

Ik zal die pdf eens pakken,want ik vraag me nu wel af of het 1000 RMS is,wat ik wel vermoed.
Dan zouden deze amp,s te licht kunnen zijn,hoeveel liter inhoud zijn de kisten.
Wel erg mooie units trouwens met die neodium magneten

morca

Citaat van: keyser op februari 21, 2013, 20:58:48
Stel in je receiver je fronts op large en zet het .1 kanaal uit. Ga van je pre-out van je fronts naar de miniDSP. Stuur het midhoog (het signaal van de Apocalypsia fronts) door naar je eindversterker. Stuur het laag in mono (met de 2.1 plugin van miniDSP) door naar de drie subs. Het inregelen van drie subs is naar mijn mening helemaal niet lastiger dan het inregelen van minder subs, al heb je wel behoorlijk meer vrijheidsgraden. Met één of twee subs heb je bijna altijd te maken met een dipje of piekje die betrekkelijk sterk in amplitude verandert rond de luisterplek. Dan is het de vraag in welke mate je die moet corrigeren. Met meerdere subs heb je daar simpelweg minder last van, dus wat dat betreft wordt het afregelen juist makkelijker.

De versterker ga je niet zomaar oproken als je hem in de clip stuurt. Bovendien hoor je het best gauw in een sub, doordat er dan ineens een tikkend geluid uit komt.
Ja met die 2.1 kan je 3 speaker dspen ,dus ook 3 sub,s......
Dan word het een beter verhaal om in te stellen idd

Martijn M

Citaat van: morca op februari 21, 2013, 21:02:34
Ja met die 2.1 kan je 3 speaker dspen ,dus ook 3 sub,s......
Dan word het een beter verhaal om in te stellen idd

Ik zou hem gewoon gebruiken zoals hij bedoeld is, dus één kanaal voor beide fronts en één voor de drie subs. Het is goed mogelijk dat je met individuele EQ voor elke sub een nog net wat beter resultaat kunt behalen (doe ik zelf momenteel in de situatie bij mij thuis ook), maar dan maak je het naar mijn mening wel tamelijk complex. In mijn geval is de meerwaarde ervan beperkt.
Dutch & Dutch

morca

Ok duidelijk,idd als het met 1 lukt,kan die 2 kanaals goed voor de front,s.
Dat is meteen een totaal oplossing.
Maar jij wilt dus ook liever die sub,s op het LFE kanaal,dat maakt het inregelen al een stuk makkelijker.

Met 3 dsp bedoelde ik idd,complex maar wel een uitdaging.
Als het niet nodig is,zou ik het ook lekker laten.
Als elke sub variabele fase heeft kom je een heel eind.

Martijn M

Nee, ik zou het LFE-kanaal juist niet gebruiken. Door het signaal door te sturen naar het line-level signaal voor de fronts, heb je volledige vrijheid bij het (met behulp van de DSP) instellen van het crossover. Als je het crossover met de standaardfilters van de receiver doet, krijg je het doorgaans lang niet zo goed.
Dutch & Dutch

Bart_M

Interessante aanpak, maar waarom dan niet je fronts op small en het LFE/gerouteerde bas kanaal gebruiken voor je 3 subs?
Dan hoef je ook geen DSP tussen de processor en de eindversterker van je frontspeakers te zetten, dat lijkt me altijd beter.

Martijn M

Ik gebruik de DSP ook voor mijn fronts, want ik pas ruimtecorrectie toe tot ongeveer 500 hz (maximaal onder 100 hz, daarboven in steeds subtielere mate)  :).
Dutch & Dutch

morca

Citaat van: keyser op februari 21, 2013, 21:42:22
Nee, ik zou het LFE-kanaal juist niet gebruiken. Door het signaal door te sturen naar het line-level signaal voor de fronts, heb je volledige vrijheid bij het (met behulp van de DSP) instellen van het crossover. Als je het crossover met de standaardfilters van de receiver doet, krijg je het doorgaans lang niet zo goed.
Ik bedoel het .1/ LFE van de mini dsp,maar die is idd naar wens te configureren.
Ik noem het even LFE,maar bedoelde die van de minidsp,na aansluiting op het preout vd front,s zoals je eerder al zij.
Die aanpak viel me meteen op,dat scheelt ook weer splitten met meerdere sub,s,goeie tip  :thumbs-up:

simsatit

bedankt voor de tips zover, maar,  mijn fronts zijn 4-weg (3 weg passief filter met elektrisch filter voor het laag).
Om de sub out op mijn receiver te gebruiken voor .1 zou ik het elektrisch cross over niet gebruiken (zonde??)
Is voor films 5.0 met fronts op large en met gebruik van 2x18" en 1x12" met een minidsp REW kwalititatief net zo goed als 5.1 (subs op de subout van de receiver) ??
Krijg je geen informatie verlies?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


Martijn M

Je zult geen informatie verliezen. Een miniDSP kan dat wat je analoge filter doet. Bovendien kun je daarnaast dus eenvoudig extra correcties doorvoeren.
Dutch & Dutch

Bart_M

Maar jij zou voor de filterhellingen liever een externe crossover introduceren, dan ervoor te kiezen het signaal naar de fronts zuiverder te houden?

morca

Heb je wel de vrije hand,verschillende filters heb ik op de Inuke al geprobeerd,en draai nu ook zo.

Fronts op small,aangepast met ADSY handmatig,maar ik moet er weer mee aan de gang,het kan beter denk ik  :)
Filter vd sub staat uit of heel hoog,weet ik zo even niet.
En dan kies ik met de Inuke het filter,daar zitten er diverse in,alleen dan wel op het LFE kanaal,maar ik heb preouts over....