Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  3, 2013, 20:19:53
Zit even te zoeken maar zie geen spl only??
Kan je even iets duidelijker zijn morco :D
Zal vast aan mij liggen hoor :D

Bij setting ga je naar het tablad Soundcard en selecteer je bij levels, mainspeakers only
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 20:25:11
Bij setting ga je naar het tablad Soundcard en selecteer je bij levels, mainspeakers only

Daar stond hij al op.

Joske007

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:12:56
Ja alles correct.
Ik hoop dat het meten morgen mag meevallen, alle instellingen juist staan en er niets in de weg zit.
Ook de dB-meter komt hopelijk morgen, dan kan ik alvast in REW bij SPL de levels eens wat fijner instellen.

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:12:56
Dus deze gaat terug en je gaat voor de SVS,eens kijken volgende week welke er meettechnisch beter uit ziet.
Ben erg benieuwd,beetje een 2 giganten test in het topic,dat is nog niet eerder voorgekomen ........
Goed bezig Jos  :thumbs-up:

Ik had begrepen dat de SB13-Ultra nog iets lager zou gaan en niet moet onderdoen voor de Velodyne  :dry:
Ook bakte de Automatische EQ van de Velodyne er  in mijn geval niet veel van, grafiekje van de EQ: http://users.telenet.be/max1/Rew%203/sub%20velodyne%20met%20en%20zonder%20eq.jpg
Nu dat de Velodyne hier een tijdje staat, moet ik zeggen dat ik niet zo echt gek ben van die pianolak, geef mij en de kat liever maar het zwarte houtfineer.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


morca

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 20:31:21
Ik hoop dat het meten morgen mag meevallen, alle instellingen juist staan en er niets in de weg zit.
Ook de dB-meter komt hopelijk morgen, dan kan ik alvast in REW bij SPL de levels eens wat fijner instellen.

Ik had begrepen dat de SB13-Ultra nog iets lager zou gaan en niet moet onderdoen voor de Velodyne  :dry:
Ook bakte de Automatische EQ van de Velodyne er  in mijn geval niet veel van, grafiekje van de EQ: http://users.telenet.be/max1/Rew%203/sub%20velodyne%20met%20en%20zonder%20eq.jpg
Nu dat de Velodyne hier een tijdje staat, moet ik zeggen dat ik niet zo echt gek ben van die pianolak, geef mij en de kat liever maar het zwarte houtfineer.
Heb je de SVS al besteld dan,is die morgen al binnen?
Ja hij zal wel lager gaan,minder afval vermoed ik,plus een grotere woofer,aardig verschil hoorbaar tussen 12 en 13,5.

morca

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:33:46
Sorry ik bedoel:All spl,zo staat ie ook na het meten of het laden van een vorige meting.
vinkje fase onderin mag uit staan met All spl
Boven je grafiek in REW All spl aanklikken,of staat ie al.

Joske007

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:36:11
Heb je de SVS al besteld dan,is die morgen al binnen?
Ja hij zal wel lager gaan,minder afval vermoed ik,plus een grotere woofer,aardig verschil hoorbaar tussen 12 en 13,5.

Eerst moet de Velodyne terug naar de winkel om hier plaats maken, want mijn oude AR sub staat hier ook nog.
Maar voordat ik de Velodyne terug naar de winkel breng, wil ik graag eerst mijn metingen volledig afgerond hebben.
Of heb ik de sub niet meer nodig voor de rest van de overige metingen?

Hierna wordt de SB13-Ultra besteld.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 20:43:50
Eerst moet de Velodyne terug naar de winkel om hier plaats maken, want mijn oude AR sub staat hier ook nog.
Maar voordat ik de Velodyne terug naar de winkel breng, wil ik graag eerst mijn metingen volledig afgerond hebben.
Of heb ik de sub niet meer nodig voor de rest van de overige metingen?

Hierna wordt de SB13-Ultra besteld.
Intregeren doe je met je SVS ,want die moet mooi aansluiten bij je front,s.
Eerst nog inspelen ook.

Goeie plek voor de sub heb je in beeld,als je verder niks meer wilt testen lijkt mij het zoeken voor de plaatsing afgerond.

Joske007

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:46:49
Intregeren doe je met je SVS ,want die moet mooi aansluiten bij je front,s.
Eerst nog inspelen ook.
Oei, als ik je goed begrijp heeft het meten v/d front's nu niet veel zin, doordat ik de sub wijzig?

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 20:46:49
Goeie plek voor de sub heb je in beeld,als je verder niks meer wilt testen lijkt mij het zoeken voor de plaatsing afgerond.
De sub gaat alvast dezelfde en beste plaats in de hoek krijgen, dus dat meten heeft alvast wel iets opgebracht  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle


morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  3, 2013, 21:01:50
zo...?
Perfect  :thumbs-up:
Alleen je meting is minder,bij 30 hz niet veel output.
Waren dit allen je front,s of ook de sub erbij?

Die piek op 40 hz is je roomgain,het overal level vanaf 70 hz is een beetje laag.
Als je die 40 hz piek zou kunnen dempen,kan je alles onder de 70 een beetje omhoog trekken,gelijk met boven 70 hz.
Je hebt wel wat piekerig gedrag,staande golf misschien,je nagalm is er,maar niet overdreven dat is nog te overzien.

Over wat voor speakers en sub hebben we het ook al weer?
Heb je je ruimte ergens op het forum staan,even zien hoe het staat om een idee te krijgen vd plaatsing.

Timvg

Roomgain is in feite meer een algemene verhoging van een gebied dat normaal gezien zou moeten afvallen en dat is meestal ook merkbaar op meerdere plekken in de kamer. Dit speelt zich af in het lage register omdat de geluidsgolven daar heel erg lang zijn. De pieken kan je beter staande golven noemen, die zijn specifieker zijn qua locatie (vaak op een bepaalde plek, een halve meter verder kan je een compleet ander verhaal zien) en worden vaak vergezeld door hun broertje 'nulpunt'. Staande golven zijn het gevolg van weerkaatsingen van geluidsgolven die in fase staan, bij nulpunten staan ze dan weer in tegenfase (heffen mekaar op waardoor het volume op die plek enorm daalt op dat punt).

morca

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 20:54:09
Oei, als ik je goed begrijp heeft het meten v/d front's nu niet veel zin, doordat ik de sub wijzig?
De sub gaat alvast dezelfde en beste plaats in de hoek krijgen, dus dat meten heeft alvast wel iets opgebracht  ;D
Nee als je front,s nu beter klinken,zal dat bij die nieuwe sub niet veel veranderen denk ik.
Ik denk dat je goed voorbereid bent nu,je hebt de subplek.
Je bent met je fronts bezig geweest,klinken ze beter?

Dus als jouw sub er is klinkt die hele set anders,beter omdat je dit allemaal al in beeld gebracht hebt.
Goed bezig Jos.

Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 22:15:58
Perfect  :thumbs-up:
Alleen je meting is minder,bij 30 hz niet veel output.
Waren dit allen je front,s of ook de sub erbij?

Die piek op 40 hz is je roomgain,het overal level vanaf 70 hz is een beetje laag.
Als je die 40 hz piek zou kunnen dempen,kan je alles onder de 70 een beetje omhoog trekken,gelijk met boven 70 hz.
Je hebt wel wat piekerig gedrag,staande golf misschien,je nagalm is er,maar niet overdreven dat is nog te overzien.

Over wat voor speakers en sub hebben we het ook al weer?
Heb je je ruimte ergens op het forum staan,even zien hoe het staat om een idee te krijgen vd plaatsing.

We hebben het over de B&w cm9 met plug in poort achter.
Als sub heb ik een final s220.
Deze meting is sub + fronts.
Wat wel raar is als ik de soundcard heb gekalibreerd moet ik als ik ga meten alles nog verder open draaien om te kunnen meten.
Hier de voorkant en achterkant van me kamer.
Aan de achterkant hangt een paneel van 1.80 bij 1.30m
Aan het plafon hangen er 2 van 1.20 bij 1m dat is ook gelijk me verlichting met led aan de bovenkant.
Vloerkleed komt nog.

Joske007

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 23:00:57
Nee als je front,s nu beter klinken,zal dat bij die nieuwe sub niet veel veranderen denk ik.
Ik denk dat je goed voorbereid bent nu,je hebt de subplek.
Je bent met je fronts bezig geweest,klinken ze beter?

Dus als jouw sub er is klinkt die hele set anders,beter omdat je dit allemaal al in beeld gebracht hebt.
Goed bezig Jos.

Bedankt  :smile:
De frontspeakers klinken op de plaats van de gele meting inderdaad iets beter, dus de metingen hebben hun nut gehad.
Dus morgen hoop ik mijn laatste metingen nog te kunnen doen samen nog met de Velodyne.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 23:15:47
Bedankt  :smile:
De frontspeakers klinken op de plaats van de gele meting inderdaad iets beter, dus de metingen hebben hun nut gehad.
Dus morgen hoop ik mijn laatste metingen nog te kunnen doen samen nog met de Velodyne.
Dat is goed te horen,geen dank  ;)

morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  3, 2013, 23:03:02
We hebben het over de B&w cm9 met plug in poort achter.
Als sub heb ik een final s220.
Deze meting is sub + fronts.
Wat wel raar is als ik de soundcard heb gekalibreerd moet ik als ik ga meten alles nog verder open draaien om te kunnen meten.
Hier de voorkant en achterkant van me kamer.
Aan de achterkant hangt een paneel van 1.80 bij 1.30m
Aan het plafon hangen er 2 van 1.20 bij 1m dat is ook gelijk me verlichting met led aan de bovenkant.
Vloerkleed komt nog.
Goed dat je de poorten dicht hebt zitten ,daar word het vaak niet beter van.
Leuke setup zo,en al een dempingspaneel hangen achter?

Joske007

Graag wilde ik nog weten waarom de Automatische EQ van de Velodyne in mijn geval er niet veel van maakte?
Is de DSP van de SVS in mijn geval dan beter in te stellen, dan de A-EQ van de Velodyne?

Grafiekje van de A-EQ van de Velodyne met EQ en zonder EQ.
http://users.telenet.be/max1/Rew%203/sub%20velodyne%20met%20en%20zonder%20eq.jpg
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 23:20:41
Goed dat je de poorten dicht hebt zitten ,daar word het vaak niet beter van.
Leuke setup zo,en al een dempingspaneel hangen achter?

Op de foto van kamer achter dat grijze ding dat is een paneel wat ik zelf heb gemaakt.
De 2 die aan het plafon hangen zijn hetzelfde maar dan in het wit en kleiner maar met led en dimmer.

morca

Citaat van: Joske007 op januari  3, 2013, 23:28:02
Graag wilde ik nog weten waarom de Automatische EQ van de Velodyne in mijn geval er niet veel van maakte?
Is de DSP van de SVS in mijn geval dan beter in te stellen, dan de A-EQ van de Velodyne?

Grafiekje van de A-EQ van de Velodyne met EQ en zonder EQ.
http://users.telenet.be/max1/Rew%203/sub%20velodyne%20met%20en%20zonder%20eq.jpg
Moeilijk te zeggen ,nog nooit een Velo in het topic gehad.
Antimode is erg gevoelig voor staande golven,die meet ie mee en probeerd ie te corriceren.
Ik vermoed dat de auto eq vd velo hier ook last van heeft,anders zou ik het niet durven zeggen.

Die SVS heeft toch geen autoeq maar 2 te regelen banden,met de hand dan en niet auto.
Of dat beter werkt,afwachten.
Maar dat heeft niet met de sub te maken denk ik ,maar met je ruimte die niet meewerkt.

morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  3, 2013, 23:30:12
Op de foto van kamer achter dat grijze ding dat is een paneel wat ik zelf heb gemaakt.
De 2 die aan het plafon hangen zijn hetzelfde maar dan in het wit en kleiner maar met led en dimmer.
Gevuld met steenwol of zoiets?

Dutchmuscle



Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  3, 2013, 23:44:09
Dat is goed hoorbaar zeker?
Ik wil ook zoiets achter me maken,maar het komt er elke keer niet van .

Toen ik deze dingen maakte had ik nog geen meet apparatuur.
Maar deed in me handen klapen op de luister plek.
Het achterste paneel scheelt echt veel die hangt precies in het midden van tv en speakers.
De plafon panelen met led zie je niet op foto maar heb ze al bij iemand ook moeten maken voor hem. :headbanging:
Ik ga morgen eens schuiven naar achter met de luister plek kijken wat dat doet.
De speakers kunnen niet verder naar voor, dit is echt de max.
Heb nog 2 plaatsen in gedachten voor de sub wat kan, morgen meten nu te laat :D
Als je info wil over hoe ik de panelen heb gemaakt hoor ik het wel.

RalphH

Citaat van: Antoine op januari  2, 2013, 18:28:31
Voor de heren die zo druk aan 't meten zijn: als ik jullie was zou ik eerst de twee linkjes hieronder eens goed doorlezen zodat je een idee krijgt wat je aan 't doen bent en waarom. Grote kans dat je dan sneller tot resultaten komt juist omdat je weet wat je aan 't doen bent, nu blijkt uit alles dat jullie 't niet weten. Ik geef twee linkjes maar er is uiteraard veeeeeel en veel meer geschreven over 't integreren van een sub/het plaatsen van luidsprekers.

Zie 't niet als aanval maar doe je dit niet dan denk ik dat er nog eens 30 pagina's in dit topic nodig zijn voor alleen Joske zijn afstelling...  :D

Je bent pas bij stap 1 namelijk, de beste plaats vinden voor je subs, hierna volgen nog het vinden/optimaliseren van de juiste crossover settings, fase, en delay.

http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm
http://www.asc-home-theater.com/ht-articles.htm

Vergeet idd. niet af en toe ook te luisteren, zeker als je met je fronts gaat slepen. Je fronts kun je het beste op gehoor plaatsen en dan minder letten op 't laag (dat gaat je sub tenslotte doen) maar meer op aspecten als afbeelding (breedte, diepte), focus, klankbalans etc. Natuurlijk is er wel een interactie in 't laag tussen je fronts en je sub. Ook bij een crossover van 80Hz hebben die invloed zelfs bij steile filters van 24dB/octaaf. Echter laag kun je nog corrigeren met een DSP, mid en hoog is praktisch niet te corrigeren en moet dus goed klinken ongeacht hoe 't meet.

Metingen kunnen je boven de pakweg 4 a 500Hz hoogstens een idee geven van de klankbalans. Bij Joske zijn full range meting kun je bijvoorbeeld zien dat het hoog tussen 3 en 10kHz een enorme boost krijgt. Er vanuit gaande dat de microfoon recht meet suggereert dit een enorm heldere, scherpe en waarschijnlijk vermoeiende weergave. Zeker iets om ook naar te kijken.

Wat late reactie, ben ook nog niet bijgelezen, maar nogmaals een +1 voor Antoine.

Ga niet zomaar met je fronts zeulen. Ik had het ook aangehaald, plaatsing beinvloed heel je geluidsbeeld. Ga je fronts dus niet instellen op een mooi grafiekje, maar op je gehoor.
Als de boel vervolgens een beetje staat waar je het wilt hebben, dan kun je met fase en de rest aan de gang.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer