Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Je hebt nu de frequentie waarde aangepast, niet de dB waarde ;D.
Frequentie van 10 - 200, dB waarde (y-as) van 45 tot 100
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Joske007 op december 31, 2012, 12:24:09
Het laag is veel duidelijker aanwezig, maar heb de indruk dat het laag dat links vanuit de zitplaats wordt beluisterd verder galmt in de lengte, waardoor ik rechts geen druk heb, maar galm  :dry:
Als ik vergelijk bij wat ik bij jvanhambelgium heb gehoord, dat is wat anders, maar daar staat ook een sub die vier maal zo groot is  :headbanging:Vrouwtje voelt en hoort nu ook duidelijker het laag, maar we zijn bezig met nog een aantal mogelijkheden die we niet willen uitsluiten om misschien tot nog een beter resultaat te komen.
Wanneer je een sub op een lange muur plaatst en haaks op deze muur nu zelf een hoek maakt, hoe groot of diep moet die hoek dan worden?

Hierbij zien we 2 mogelijke plaatsen om een hoek te maken, waarin de sub zijn druk kan opbouwen.
Plaats 1: Links naast de zetel het laag muurtje v/d bureau hoger maken +/- 1 meter breed?
Plaats 2: Rechts naast de fronts-speakers en op de hoek v/d keukenmuur een hoek maken +/- 70 cm breed?

Een grondplan om te verduidelijken: http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp
Je sluit een stereo-jack aan op de geluidskaart en rechtstreeks op je sub, sluit je maar 1 tulp aan links of recht maakt niet uit. Want dit kan je overigens nog wijzigen in rew, bij instellingen --> geluidskaart --> en input channel.
Dan zit je net tever uit de hoek,ik weet wat je bedoeld ,als ik iets verder achter de kamer inloop word het ook rommeliger.
Je zit ong midden in de kamer denk ik...?

Muurtje,......ik heb er thuis ook over gedacht maar het is uitgebleven.
Ik vermoed dat hij het beste tot het plafond loopt,dan sluit je de druk echt in waardoor er gain opgebouwd word.
Maar dat weet ik niet zeker.
De nagalm zal niet meevallen ,dat word echt panelen maken ofzo,met een sier/doekbekleding wat de vrouw ook mooi vind .

Imo kan je beter over wat nagalm beheersing denken als over een muurtje.

mel

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 14:23:36
Je hebt nu de frequentie waarde aangepast, niet de dB waarde ;D.
Frequentie van 10 - 200, dB waarde (y-as) van 45 tot 100

oeps :-[, zo beter?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


Joske007

Citaat van: morca op december 31, 2012, 14:36:50
Je zit ong midden in de kamer denk ik...?
Klopt, mijn zitplaats is tegen de buren en recht tegenover de muur v/d berging, waar de frontspeakers staan.
Citaat van: morca op december 31, 2012, 14:36:50
Muurtje,......ik heb er thuis ook over gedacht maar het is uitgebleven.
Ik vermoed dat hij het beste tot het plafond loopt,dan sluit je de druk echt in waardoor er gain opgebouwd word.
Maar dat weet ik niet zeker.
Neem nu als voorbeeld het lage muurtje v/d bureau, mocht ik dit muurtje naast de zitplaats in de hoek verder naar het plafond doortrekken met een breedte van bv 80cm. Zou dit voldoende zijn om druk van de sub op te bouwen?
Zie grondplan als voorbeeld: Speakers = blauw – Sub = groen. http://users.telenet.be/max1/Opstelling%202.bmp
Citaat van: morca op december 31, 2012, 14:36:50
De nagalm zal niet meevallen ,dat word echt panelen maken ofzo,met een sier/doekbekleding wat de vrouw ook mooi vind .
Imo kan je beter over wat nagalm beheersing denken als over een muurtje.
Die deur in de hoek, waar de sub nu vlak naast die hete radiator staat opgesteld, daar gaan we ons nog vaak aan ergeren.
Deze deur staat in de zomermaanden altijd volledig open tot tegen de radiator en komt dus vlak voor de sub te staan.
Deur open, deur toe, ja keuzes maken blijft moeilijk, hé  :dry:
Die nagalm, daar zal zeker en vast hard aan gewerkt worden.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Inderdaad iets harder meten Mel. Tijdsdomein (nagalm) mag eventueel nog wat korter, naar 300 ofzo.

Ben ff kwijt hoe je meet. Is het met de fronts erbij of enkel de sub met crossover 80? In het laatste geval, zet dan de crossover van je fronts even naar 200 ofzo, dan is het hele bereik van de sub te zien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Joske007 op december 31, 2012, 15:36:59
Klopt, mijn zitplaats is tegen de buren en recht tegenover de muur v/d berging, waar de frontspeakers staan.Neem nu als voorbeeld het lage muurtje v/d bureau, mocht ik dit muurtje naast de zitplaats in de hoek verder naar het plafond doortrekken met een breedte van bv 80cm. Zou dit voldoende zijn om druk van de sub op te bouwen?
Zie grondplan als voorbeeld: Speakers = blauw – Sub = groen. http://users.telenet.be/max1/Opstelling%202.bmpDie deur in de hoek, waar de sub nu vlak naast die hete radiator staat opgesteld, daar gaan we ons nog vaak aan ergeren.
Deze deur staat in de zomermaanden altijd volledig open tot tegen de radiator en komt dus vlak voor de sub te staan.
Deur open, deur toe, ja keuzes maken blijft moeilijk, hé  :dry:
Die nagalm, daar zal zeker en vast hard aan gewerkt worden.
Ok nu zie ik het goed,tja of die 80 cm genoeg is weet ik niet,moeilijk in te schatten omdat ik het nooit geprobeerd heb.
Maar ik zie nu ook dat hij dan naast je staan ,dan weet ik niet of hij mooi gain opbouwd tov jouw luisterplek.
Dat is wel een gok.....

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 21:06:48
Die radiator,tja de unit zelf moet niet warm worden,de conus of de surround,dus ik zal zelf eens kijken als ik morgen de boel warm stook  ;)

Kan je eens zien of de warmte van de radiator een probleem vormt voor de sub  ???
Het zou jammer zijn mocht het fineer of lak, na jaren beginnen loskomen  :devil:

Citaat van: morca op december 30, 2012, 21:50:05
Of de SVS beter is,moeilijk,ik durf het niet te zeggen,metingen ervan geven wel meer laagoutput aan met film kijken.
Mijn logisch denken zegt dat die SVS met die grotere unit,meer filmgeweld geeft als deze Velo.
De testen ook...

Ik twijfel toch voor die SVS SB13-Ultra, ook al moeten ze misschien voor elkaar niet onderdoen en de SB13-Ultra is verkrijgbaar zonder pianolak  :dry:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op december 31, 2012, 15:45:57
Kan je eens zien of de warmte van de radiator een probleem vormt voor de sub  ???
Het zou jammer zijn mocht het fineer of lak, na jaren beginnen loskomen  :devil:

Ik twijfel toch voor die SVS SB13-Ultra, ook al moeten ze misschien voor elkaar niet onderdoen en de SB13-Ultra is verkrijgbaar zonder pianolak  :dry:
Voel zelf eens,hier zit er een sierpaneel tussen van hout,mijn sub word niet warm.
Maar ik vind die van jouw wel een beetje dichtbij staan,als ik een radiator voel zonder die sierpaneel,vind ik wel warm me sub er vlakbij

Joske007

Radiator staat nu wel heel warm om het niet koud te hebben aan het bureau, volgens mij niet gezond om de sub daar voor altijd te laten staan  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Verlies je heel veel gain als je m 10 cm uit de hoek trekt?
Mijn BK staat ook in de hoek bij de verwarming, heb me hier nooit zo druk over gemaakt eerlijk gezegd en dat ga ik ook niet alsnog doen als jullie het niet erg vinden ;D.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 16:15:39
Verlies je heel veel gain als je m 10 cm uit de hoek trekt?
Mijn BK staat ook in de hoek bij de verwarming, heb me hier nooit zo druk over gemaakt eerlijk gezegd en dat ga ik ook niet alsnog doen als jullie het niet erg vinden ;D.



Bij jou staat de sub niet helemaal voor de radiator, zoals bij mij wel het geval is en de sub stond al helemaal in de hoek geduwd.
Nog een testopstelling met de AR sub in de hoek http://users.telenet.be/max1/P1090320.JPG
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Wordt het resultaat veel slechter als je 'm 10 cm los trekt? Warmte stijgt en komt dus vooral naar boven de radiator uit, denk dat een paar cm van de zijkant van de radiator af geen hele hete gloed te voelen zal zijn wel?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 15:38:23
Inderdaad iets harder meten Mel. Tijdsdomein (nagalm) mag eventueel nog wat korter, naar 300 ofzo.

Ben ff kwijt hoe je meet. Is het met de fronts erbij of enkel de sub met crossover 80? In het laatste geval, zet dan de crossover van je fronts even naar 200 ofzo, dan is het hele bereik van de sub te zien.

Deze meting is enkel de sub, crossover van alle andere speakers staat op 200 Hz.
Zou je kunnen stellen dat er op deze waterfall te zien is dat er veel nagalm is tussen 25 en 30 Hz? En dat dit niet echt optimaal is?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Zo te zien valt dat zat mee en volgens mij kunnen veel mensen (waaronder ik) hier jaloers op zijn.
Als ik denkbeeldig een lijn trek ongeveer bij het 300ms punt, dan raakt ie daar de lijn volgens mij nog niet eens en dan ben je al goed bezig. Check mijn metingen maar eens, daar zit de nagalm flink tegen het scherm aan geplakt op een aantal frequenties.

Je hebt enkel wel een krater vanaf 65Hz, dat is meer iets om wat mee te gaan doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 16:36:50
Wordt het resultaat veel slechter als je 'm 10 cm los trekt? Warmte stijgt en komt dus vooral naar boven de radiator uit, denk dat een paar cm van de zijkant van de radiator af geen hele hete gloed te voelen zal zijn wel?
je kan hem best 10 cm eraf zetten ivm de gain ,die zal niet minder worden op zo,n stukje.

Joske007

Citaat van: morca op december 31, 2012, 16:52:20
je kan hem best 10 cm eraf zetten ivm de gain ,die zal niet minder worden op zo,n stukje.

10cm opschuiven zal de sub naast de radiator wel goed doen, je weet nooit of de fineer hiervan loskomt  :smile:
Misschien moet ik ook eens proberen om de front van de sub naar de hoek te richten, zoals op de foto van RalphH.

Citaat van: morca op december 31, 2012, 15:45:00
Ok nu zie ik het goed,tja of die 80 cm genoeg is weet ik niet,moeilijk in te schatten omdat ik het nooit geprobeerd heb.
Maar ik zie nu ook dat hij dan naast je staan ,dan weet ik niet of hij mooi gain opbouwd tov jouw luisterplek.
Dat is wel een gok.....

Misschien later als test eens proberen met een houten plaat van 80cm breed plaat bovenop het muurtje tot aan het plafond te zetten en zien wat de meting dan geeft.
Want meten is weten en dat heb ik hier dankzij het forum hier nu begrepen  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: Joske007 op december 31, 2012, 17:09:31
Misschien moet ik ook eens proberen om de front van de sub naar de hoek te richten, zoals op de foto van RalphH.

Ik heb een downfire sub ;D.
In mijn geval maakte het overigens niet uit waar de woofert heen stond te blaffen, naar beneden of voren/zijkant. Richting de muur heb ik niet gedaan, maar denk ook niet dat je dan lekkere resultaten krijgt. Hoewel ...Ejorne had met een opgesloten woofer wel goede resultaten toch? Enkel staat ie daar tegen de bank en niet tegen een harde muur aan te blazen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 17:13:19
Ik heb een downfire sub ;D.
In mijn geval maakte het overigens niet uit waar de woofert heen stond te blaffen, naar beneden of voren/zijkant. Richting de muur heb ik niet gedaan, maar denk ook niet dat je dan lekkere resultaten krijgt. Hoewel ...Ejorne had met een opgesloten woofer wel goede resultaten toch? Enkel staat ie daar tegen de bank en niet tegen een harde muur aan te blazen.
Nee bij Jeroen is ie een slagje gedraaid ,nadat hij zag hoe ik me roomgain beneden toegepast heb.
Daar zag hij ook optie,s in zijn kamer opeens.

Jos hij staat nu met de woofer richting de lange kant,draai de woofer eens ,zodat hij met de woofer langs de korte muur speelt....
Dan kon de cornergain wel eens in die andere hoek beter opbouwen


jvanhambelgium

Heb hier dan mijn voorlopige metingen nog eens bijeengesprokkeld

SVS "alleen" (zonder Audessey calibratie of receiver, rechtstreeks op de PB13 RCA inputs)
Metingen met 1/12 Octave Smoothing (groen) en "no smoothing" (blauw) ter vergelijking, zoals je ziet geen wereldschokkelde  gaten/pieken





Bij het meten heb ik toch gemerkt dat er zich toch enige fenomenen voordoen op zolder die niet zo gunstig bijdragen aan het uitsterven van de lage frequenties...
Ik merk oa dat de (erg flexibele) achterwandjes van de 6 ingebouwde kastje braafjes staan mee te wobbelen als een membraan...
Bijgevolg lijkt het me niet onmogelijk dat deze na wegvallen van het meetsignaal nog wat blijven flapperen en dus als sub spelen.
(2.88m² in het totaal van dit soort "flexibele wand" en allemaal doen ze braaf mee, de ene al wat harder dan de andere...)



Dan hieronder een meting met enerzijds de "losse" sub (zonder calibratie etc) en een meting van het "full system" met calibratie Audessey, X-over op 80Hz etc.



..en dan als laaste een totaalplaatje gewoon "full band" van het hele systeem, inclusief 4 self-made paneeltjes die ik maakte, X-over op 80Hz, Audessey inregeling etc.





Globaal gezien kan ik zeker niet zeggen dat het slecht klinkt.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Netjes hoor,sub is goed geintregeerd.
Wel jammer dan de panelen die meetrillen,
Goed dat je zoveel plezier aan de set heb ,maar daar heb je ook de moeite voor gedaan.
Ruimte gemaakt ,meten,sub over de hele zolder gereden  ;)

jvanhambelgium

#2672
Citaat van: morca op januari  1, 2013, 10:25:00
Wel jammer dan de panelen die meetrillen,

Daar denk ik soms over na wat we hieraan zouden kunnnen doen.
Ik blijf erbij dat het "dode volume" , dewelke in de zijkanten zit en toch een hoop kubieke meters is, behoorlijk wat laag frequent in ophoopt en dus niet snel genoeg gaat uitdoven...

Ik ga eens proberen van de middelste kast aan elke kant de achterwand "losmaken" zodat ik als een slangenmens in het compartiment kan kruipen en m'n oor + dB-meters eens te luisteren ga leggen...
Zo'n compartiment "opvullen" met rotswol kan in theorie wel, maar vanwege de houten balkenstructuur niet zo evident EN er kan volgens mij een hooooop materiaal in...

Een ander idee was om eventueel van die (commerciele) tube-traps erin te stoppen, horizontaal te leggen
(diameter 45cm traps) maar als ik zo lees op Soundscapes...

----------------
De frequentie waar maximale absorptie plaatsvindt is afhankelijk van de diameter van de tube: hoe groter de diameter, des te lager loopt de bruikbare absorptie door. Krachtige absorptie tussen 130 en 400 Hz is mogelijk met de dunnere 30 cm tube; met de dikke 52 cm trap is doeltreffende absorptie tot 70 Hz zonder meer mogelijk.
----------------



tot 70Hz ... mijn "problemen" zitten vooral 80Hz en lager...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Of gewoon opvullen met glas of steenwol, zo maak je zelf een enorme Tube trap.

morca

Citaat van: jvanhambelgium op januari  1, 2013, 10:41:33

Zo'n compartiment "opvullen" met rotswol kan in theorie wel, maar vanwege de houten balkenstructuur niet zo evident EN er kan volgens mij een hooooop materiaal in...

Lijkt mij een goed plan ,als je panelen trillen,eventueel lucht doorlaten kan er veel achter gaan zitten.
Ivm je nagalm in het laag,zou ik zeggen volproppen die handel,of testen hoeveel wenselijk is.
Niel deed ze plafond zo zelf op die manier,en die heeft ze ruimte best goed voorelkaar voor DIY.

Je moet alleen dan wel luchtdoorlatende afwerking maken......