Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Wellicht volgende week wat resultaten van Larzie en High-q te bewonderen in dit topic. Ga daar vrijdag eens een dagje sfeer proeven ;D en wie weet kunnen we (als het ueberhaupt nodig is...) links en rechts al vast wat tweaken.
Nasje wordt ingepakt en de heren hebben zelf ook een hoop kijk en luistermateriaal, dus wordt weer een volgepropt dagje. :clapping: :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op november  5, 2012, 22:08:12
Wellicht volgende week wat resultaten van Larzie en High-q te bewonderen in dit topic. Ga daar vrijdag eens een dagje sfeer proeven ;D en wie weet kunnen we (als het ueberhaupt nodig is...) links en rechts al vast wat tweaken.
Nasje wordt ingepakt en de heren hebben zelf ook een hoop kijk en luistermateriaal, dus wordt weer een volgepropt dagje. :clapping: :clapping:
hee leuk man,goed bezig en gezellig natuurlijk  :thumbs-up:
have fun.  :music:

MVG

Even een vraagje voor de dsp gebruikers onder jullie:

Ik wil op termijn een zelfgebouwde sub gaan gebruiken. Nu twijfel ik nog tussen tussen een plate amp en een pa amp maar dit even terzijde.

Indien een pa amp, zal ik waarschijnlijk een (mini)dsp gaan gebruiken. Of een pa amp met dps erin.

Nu zie ik op een plate amp altijd een fase instel knop zitten, indien een pa amo gebruikt wordt natuurlijk niet. Maar is dit dus ook in die dsp in te stellen?

Twijfels, twijfels, twijfels, gelukkig kan ik er nog even over doen :D Toch zou ik over enkele weken wel willen starten met de bouw van een kist, en dan dien ik denk er al wel uit te zijn over wat voor versterking gebruikt gaat worden. Met een plate amp moet ik immers een iets grotere kist bouwen vanwege het interne volume lijkt me..


Staaled

Citaat van: MVG op november 14, 2012, 16:05:26
Even een vraagje voor de dsp gebruikers onder jullie:

Ik wil op termijn een zelfgebouwde sub gaan gebruiken. Nu twijfel ik nog tussen tussen een plate amp en een pa amp maar dit even terzijde.

Indien een pa amp, zal ik waarschijnlijk een (mini)dsp gaan gebruiken. Of een pa amp met dps erin.

Nu zie ik op een plate amp altijd een fase instel knop zitten, indien een pa amo gebruikt wordt natuurlijk niet. Maar is dit dus ook in die dsp in te stellen?

Twijfels, twijfels, twijfels, gelukkig kan ik er nog even over doen :D Toch zou ik over enkele weken wel willen starten met de bouw van een kist, en dan dien ik denk er al wel uit te zijn over wat voor versterking gebruikt gaat worden. Met een plate amp moet ik immers een iets grotere kist bouwen vanwege het interne volume lijkt me..
Ja, alleen heet het dan delay.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Bij de Hypex is een minidsp ook goed hoor,ik heb op me hypexen een 1124dsp.
Pa amp hoeft niks te maken te hebben met je dsp keuze.
Wel zou ik je dan een crown ofzo aanraden ,geen Inuke,als je die een boost geeft met de LT dan stort ie zeker in....

RonG

Citaat van: morca op november 14, 2012, 16:25:35
,geen Inuke,als je die een boost geeft met de LT dan stort ie zeker in....

Kun je dat een beetje verder uitleggen? thnx!

morca

Citaat van: RonG op november 14, 2012, 16:29:08
Kun je dat een beetje verder uitleggen? thnx!

tuurlijk Ron  ;)

Bij 20 hz vraagt je woofer meer als bij 50 hz bv.
Je Xmax en je vermogen loppt kwadratisch op onder de 20 hz als ik het goed heb.

Dus mijn situatie,waar ik eigenlijk vermogen over zou moeten hebben, mis ik al vermogen vd Inuke tov de hypex.
De hypex is 400 rms en de Inuke 680 rms,beide bij 4 ohm.
De hypex stuurt veel stabieler aan,hij geeft geen krimp,en ik doe echt heel gek soms.
Die Inuke ging de eerste keer al over zijn graadje ,met een kleine LS,alles onder 36 hz 4 a 5 db omhoog.
Dan kan de amp het totaal niet meer bijhouden als ik hem opendraai.
Daarintegen met de stabiele hypex werkt dezelfde set veel beter maar dan zonder die LS filter....

Lijkt me duidelijk,dat de inuke niet echt stabiel is ,en helemaal niet onder de 20 hz.
Ik weet ze worden gebruikt,ik ben erg kritisch.
Hij komt bij mij pas door de test als de Inuke de Hypex kan ervenaren.
Maar dat doet ie op zware belasting niet,en juist dat 20 hz en lager vraagt veel.
Nou kan je er een te lichte woofer aanhangen,dan houd je over.
Dus misschien speelt de Inuke dan beter op zware belasting,met een LT.

Maar ik heb het vaak geroepen,beetje half als test zo,n Inuke gekocht.
Naast elkaar getest......... overduidelijk dat de Inuke veel laat liggen tov de Hypex,terwijl op papier de Inuke 2x 280 watt rms zwaarder is......
Dus die lichte versterker doet het op ze sloffen,en die zware Inuke kan het niet bijhouden.

Let op ,dit slaat op een goed berekend systeem met niet teveel oververmogen.
Want dat tip ik liever niet,1 keer te hard,of teveel 10/15hz met die LT aan en je woofer is  er geweest.

RonG

Ik probeer naar mij toe even te vertalen wat er staat  :)

Dus je kunt het beste als je al een Inuke, crown of ander PA amp aanschaft eentje met meer vermogen nemen? Of is dat iets specifieks van Behringer?
Ikzelf heb de 3000dsp en heb het nog niet ervaren wat je omschrijft.
Dit kan natuurlijk komen omdat de dsp nog niet ingeregeld is cq ik geen REW meting heb gedaan.

MVG

Thanks voor de input heren! Ik ben weer wat wijzer :D

LT, dat is toch Linkwitz Transform? Wat is dit precies?  :blush:

Ejorne

Citaat van: MVG op november 14, 2012, 20:07:05
Thanks voor de input heren! Ik ben weer wat wijzer :D

LT, dat is toch Linkwitz Transform? Wat is dit precies?  :blush:

Dat is een aanpassing in de signaalweg waardoor de woofer zich gaat gedragen alsof hij in een grotere behuizing zou zitten. Het lijkt erop dat dit in de praktijk zich vertaald in een subwoofer die het positieve uit beide (grote of kleine) ontwerpen haald.

tonus

Vraagje van een beginner.... ik wil ook wel eens een meting doen van mijn woonkamer. Misschien wil ook nog een keer een sub bouwen. Later wil ook nog wel eens een sub gaan gebruiken. Is de aanbeveling in de openingspost (mic: Behringer ecm800, mixer: Behringer XENYX 502 en usb kaartje UCA202) dan nog steeds een goede keus?

RalphH

Als je om te beginnen enkel eens wilt kijken of het iets voor je is, kun je als je een pc met onboard geluidskaartje of macbook pro hebt,met een dB meter van €29,- en een paar meter kabel ook al aan de gang.

Kun je later als het wat serieuzer wordt, altijd upgraden naar behringer enzo.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RonG op november 14, 2012, 19:59:18
Ik probeer naar mij toe even te vertalen wat er staat  :)

Dus je kunt het beste als je al een Inuke, crown of ander PA amp aanschaft eentje met meer vermogen nemen? Of is dat iets specifieks van Behringer?
Ikzelf heb de 3000dsp en heb het nog niet ervaren wat je omschrijft.
Dit kan natuurlijk komen omdat de dsp nog niet ingeregeld is cq ik geen REW meting heb gedaan.
Ja ik dacht al,....ik maak het te lang.....  :D

Nee alleen de Inuke schiet tekort,al ik de crown hier nog niet heb mogen testen.
De Crown is een totaal andere betere opbouw,stabielere voeding,stil bij enige belasting.
Die zal ik denk ong als de hypex spelen,bedoel ik wel de XTI serie.
De dempingsfactor van de inuke is ik dacht 60,van een XTI 500,en van een DS van Hypex 1000.
Die hoge dempingsfactor zorgt voor de zeer goeie controle,die je amp over de woofer heeft.

Je hoort verschil dus echt goed als je hem goed hard hebt staan,bij laag volume is de Inuke minder makkelijk eruit te pikken denk ik.

Ik bedoel ook niet dat jij je verkocht hebt aan de Inuke hoor Ron.
Op jouw unit zal hij aardig goed werken,maar...

Ik ben perfectionist,als ik een sub bouw moet ik echt alles eruit kunnen halen.
Dus door het testen ben ik erachter gekomen,dat die 400 rms hypex, mijn 400 watt rms JL, beter aanstuurd als de Inuke met 680 watt rms.
Dat zegt genoeg imo,nou nog eens een XTI testen ,voor het totaal beeld,en mezelf op een XTI te trakteren ...
Of beter nog 2 hypexen met minidsp......... denk het laatste dan,totaal geen fan meer  :pompom:


morca

Citaat van: tonus op november 14, 2012, 20:53:22
Vraagje van een beginner.... ik wil ook wel eens een meting doen van mijn woonkamer. Misschien wil ook nog een keer een sub bouwen. Later wil ook nog wel eens een sub gaan gebruiken. Is de aanbeveling in de openingspost (mic: Behringer ecm800, mixer: Behringer XENYX 502 en usb kaartje UCA202) dan nog steeds een goede keus?
RalphH zijn tip is niet verkeerd,
Maar ik lees dat je nog een sub wilt bouwen,....bepaald buget voor ogen.
Als je een serieuze sub gaat bouwen is een goeie meetset nu al wel leuk om aan te schaffen.
Die ga je zo nodig hebben voor bv een minidsp inregeling.

Dus wil je buget,kan het goedkoop,maar hoe goed je meting dan is?

Wil je er een goeie sub mee gaan regelen in de toekomst,is de inverstering wel aan te raden,om het in 1 keer goed te doen.

RalphH

Citaat van: morca op november 14, 2012, 21:17:43
Dus wil je buget,kan het goedkoop,maar hoe goed je meting dan is?

Wil je er een goeie sub mee gaan regelen in de toekomst,is de inverstering wel aan te raden,om het in 1 keer goed te doen.

Daar heeft Morca natuurlijk gelijk. Aan de andere kant heb je volgens mij al-tijd nog een dB meter nodig om je mic een level te geven in REW, dus die moet je toch hebben. Of vergips ik me?

Voor de 100% meting moet je eigenlijk wel naar een gecallibreerde mic, drijft de prijs wel weer wat op. Zijn niet heel veel mensen die zo ver zijn gegaan geloof ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op november 14, 2012, 21:23:45
Daar heeft Morca natuurlijk gelijk. Aan de andere kant heb je volgens mij al-tijd nog een dB meter nodig om je mic een level te geven in REW, dus die moet je toch hebben. Of vergips ik me?

Voor de 100% meting moet je eigenlijk wel naar een gecallibreerde mic, drijft de prijs wel weer wat op. Zijn niet heel veel mensen die zo ver zijn gegaan geloof ik.
Ja eigenlijk heb je een meter nodig,maar ik gebruik hem nooit.
Ben er wel achter dat je Pana instelbaar is met filmgeluid,en de Marantz met ruis.
Dus even op het oor instellen terwijl de film aanstaat kan niet meer  :( beneden dan.
Daar zou ik eigenlijk ook een dbmeter nodig hebben....

ja de mic,s ,wat ik op het ZBA forum lees is dat het erg belangrijk is als je fullrange speakers bouwt.
Met de sub hecht ik geen waarde aan de afval,als het niet klopt hoor ik het wel.
Andere kant iemand die net begint moet nog leren het te horen,.....
Kweet zo ook even niet wat zo,n mic kost,denk gauw meer als 100 euro duurder als een EMC
Of je moet .... de Daytona was het geloof ik,die heeft een correctiefile per mic dacht ik,maat wat die kost?

tonus

Citaat van: morca op november 14, 2012, 21:17:43
RalphH zijn tip is niet verkeerd,
Maar ik lees dat je nog een sub wilt bouwen,....bepaald buget voor ogen.
Als je een serieuze sub gaat bouwen is een goeie meetset nu al wel leuk om aan te schaffen.
Die ga je zo nodig hebben voor bv een minidsp inregeling.

Dus wil je buget,kan het goedkoop,maar hoe goed je meting dan is?

Wil je er een goeie sub mee gaan regelen in de toekomst,is de inverstering wel aan te raden,om het in 1 keer goed te doen.

als ik een sub ga bouwen, wil ik het wel goed doen. Dus met bijpassend budget. Ik zal sub alleen voor muziek gebruiken en hij hoeft niet ultra laag te gaan. DSP heb ik wel nodig omdat ik last heb van aangezet laag.
Dan kan ik dus best voor de spullen uit de openingspost gaan, of is sinds schrijven van de post nog iets mooiers op de markt gekomen?

morca

Denk dat je met die set ,en voor het geld goed af bent,
Die ander mic van daytona moet je uit amerika over laten komen,en of hij echt beter is weet ik je niet te vertellen.
De Emc8000 voldoet erg goed voor subregeling.

RonG

Marco, je doet zeker geen huisbezoeken ivm REW meting, afstellen enz. he :D

Clifdon

Ik heb dat setje ook een tijdje geleden aangeschaft. Wat mij opvalt bij dat usb geluidskaartje is dat wanneer ik een calibratie loop maak op de linker uitgang dat ik dan vrij snel te veel vermogen heb. Wanneer ik dit op de rechter uitgang doe krijg ik niet eens voldoende vermogen (gain en main mix helemaal omhoog gedraaid). Zou er iets mis zijn met de output van het geluidskaartje of is dit normaal?


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RonG

Lol,

helaas woon ik in het verre Z-limburg maar wanneer er iemand zin en tijd heeft om een meting te komen doen is hij zeker welkom. Evt onkosten worden natuurlijk vergoed ;)