Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nielvm

Ja, wat ADSY ervan maakt, is mij een raadsel. Overlaatst nog eens geprobeerd, na 2 jaar in de kast te hebben gelegen. Is er snel teruggelegd :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Citaat van: THX-ultraII op augustus  8, 2012, 17:59:51
inderdaad, maar vergeet niet om voor de meting van je CC de CC afstandwaarde even in te vullen bij FR (of FL) en ook niet vergeten daarna terug te zetten. Voor het beste resultaat meet je overigens nooit FR+FL om cancellation en andere problemen te voorkomen. Altijd FR, FL, FR+SUB of FL+SUB

Dan stel je de time alignment steeds in met de subwoofer, maar nooit de speakers onderling?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Heb ooit voor de gein wel een keer mijn center in een meting meegenomen. Spul stond toen op gelijke afstand (als ik me niet vergis), maar niet op gelijke hoogte (nu nog niet en da's ongetwijfeld ook van invloed..). Sub werkte toen tegen de center, dip geloof ik, fase was niet helemaal in orde.
In het kader van "alles perfect is toch niet haalbaar" heb ik het er destijds maar bij gelaten en ben ook niet verder gegaan met de center.

Setup inmiddels toch wel weer een beetje veranderd dus misschien grappig om nog eens te kijken wat het nu doet. Maar dit puur ter lering ende vermaak, de fronts fatsoenlijk integreren is namelijk al lastig zat ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

je moet dan wel de XT32 variant hebben, anders gebeurd er weinig met het laag.

Timvg

Wanneer je de speakers (zonder sub) gaat afregelen moet je wel een referentiepunt nemen. Het meest logische is het crossoverpunt. Wat ik doe na de EQ van alle speakers (belangrijk is dat ze zeker rond crossover dezelfde curve hebben), is eerst één van de fronts nemen, en een sweep doen tussen de twee octaven van het crossovergebied (40-160hz) daarna doe ik dit met beide fronts en kijk ik of de curves min of meer gelijk opgaan, dat is dan een teken dat de delay goed zit. Vervolgens doe ik ook met de andere speakers, komt er een plotse wijziging in de respons tegenover de afzonderlijke curves weet je dat er een faseprobleem aanwezig is. Wanneer alle speakers netjes samenwerken komt de sub erbij. En omdat de fase onderling reeds correct is maakt het weinig uit of je de sub nu tegenover de center, de L/R front speakers of zelfs de rears afregelt.


Ejorne

/edit; oeps denkfoutje...

THX-UltraII

Citaat van: morca op augustus  8, 2012, 18:28:53
Vergeet niet dat ADSY door verschillende leden af word geraden,ik ben nou zelf ook in het bezit ervan.
Een meting maakt er bagger van vind ik,maar regel ik met de hand de speakers /EQ in en de afstanden klinkt/intregeert alles veel beter.
Dus ik zou die ADSY gewoon weglaten/beter gezegd handmatig doen, en dan zoals Tim al aanhaalde met de front,s meten.
De center inmeten...........ik heb het nog nooit gedaan,met een meting dan.
Heb er beneden ook nog geen  :D
Door welke leden wordt het afgeraden? Zit je ook wel eens op het HT Shack Forum? Daar weet men echt alles van REW en Audyssey tot in de meest vergaande (wetenschappelijke) details. Er zijn 4 soorten Audyssey: 2EQ, MultEQ, MultEQ XT en MultEQ XT32. Hoe hoger je gaat, des te beter het wordt. Eigenlijk wil je alleen maar MultEQ XT of het neusje van de zalm XT32. Daarmee boek je ALTIJD goede resultaten mits goed gebruikt natuurlijk. Op het HT Shack Forum en zeker ook op het AVS Forum zijn hier genoeg threads over te vinden (zowel HT Shack als AVS hebben een sticky met Audyssey resultaten. De eerste negatieve ervaring moet ik nog lezen daar.....).

Met de fronts inmeten zoals Tim zegt is enkel goed om te doen wanneer je een stereo opstelling hebt. Je CC kanaal is het belangrijkste kanaal in een HT setup. Ook JohnM, de maker van REW, raadt aan om in een HT setup altijd alle 5 de speakers separaat te meten (logisch, want als je ze niet meet weet je ook niet wat ze doen).

THX-UltraII

Citaat van: nielvm op augustus  8, 2012, 18:51:53
Ja, wat ADSY ervan maakt, is mij een raadsel. Overlaatst nog eens geprobeerd, na 2 jaar in de kast te hebben gelegen. Is er snel teruggelegd :p
Welke versie gebruikte je en kun je je resultaten posten? Dan kunnen we kijken wat er niet goed gaat.

THX-UltraII

Citaat van: nielvm op augustus  8, 2012, 18:53:40
Dan stel je de time alignment steeds in met de subwoofer, maar nooit de speakers onderling?
Wat ik bedoel is dat je bij het aansluiten van je CC/SL/SR op je FR (of FL) kanaal altijd even de waarde in moet vullen die Audyssey heeft bepaalt tijdens de meting. (Nogmaals er is een nog accuratere manier om je time alignement in te stellen via het meten van de IR peaks van de speakers onderling maar dat gaat voor nu wellicht even te ver; Audyssey doet time alignement al erg goed namelijk)

THX-UltraII

Citaat van: RalphH op augustus  8, 2012, 19:21:28
Heb ooit voor de gein wel een keer mijn center in een meting meegenomen. Spul stond toen op gelijke afstand (als ik me niet vergis), maar niet op gelijke hoogte (nu nog niet en da's ongetwijfeld ook van invloed..). Sub werkte toen tegen de center, dip geloof ik, fase was niet helemaal in orde.
In het kader van "alles perfect is toch niet haalbaar" heb ik het er destijds maar bij gelaten en ben ook niet verder gegaan met de center.

Setup inmiddels toch wel weer een beetje veranderd dus misschien grappig om nog eens te kijken wat het nu doet. Maar dit puur ter lering ende vermaak, de fronts fatsoenlijk integreren is namelijk al lastig zat ;D ;D
Je slaat de spijker op zijn kop met ''alles perfect is niet haalbaar''. Zeker in een 5.1 setup is het onmogelijk om een perfecte Group Delay, Phase én SPL output te krijgen voor alle speakers onderling en alle speakers apart in samenwerking met de sub. Het is een kwestie van het doen van een compromis maar je kan wel een heel eind komen met (heel) veel meten.

THX-UltraII

Citaat van: RA SUBS op augustus  8, 2012, 19:30:00
je moet dan wel de XT32 variant hebben, anders gebeurd er weinig met het laag.
De XT variant doet het ook al wel goed in het laag. XT32 is natuurlijk top-of-the-line idd.

THX-UltraII

Citaat van: Timvg op augustus  8, 2012, 19:43:04
Wanneer je de speakers (zonder sub) gaat afregelen moet je wel een referentiepunt nemen. Het meest logische is het crossoverpunt. Wat ik doe na de EQ van alle speakers (belangrijk is dat ze zeker rond crossover dezelfde curve hebben), is eerst één van de fronts nemen, en een sweep doen tussen de twee octaven van het crossovergebied (40-160hz) daarna doe ik dit met beide fronts en kijk ik of de curves min of meer gelijk opgaan, dat is dan een teken dat de delay goed zit. Vervolgens doe ik ook met de andere speakers, komt er een plotse wijziging in de respons tegenover de afzonderlijke curves weet je dat er een faseprobleem aanwezig is. Wanneer alle speakers netjes samenwerken komt de sub erbij. En omdat de fase onderling reeds correct is maakt het weinig uit of je de sub nu tegenover de center, de L/R front speakers of zelfs de rears afregelt.


goede manier inderdaad. Dat is dan ook meteen het mooie aan REW. Je kan op zoveel verschillende manier informatie zoals fase en tijd domein achterhalen dat je bezig kan blijven :)

RalphH

Citaat van: THX-ultraII op augustus  9, 2012, 10:36:05
De XT variant doet het ook al wel goed in het laag. XT32 is natuurlijk top-of-the-line idd.

Heb zelf de MultEQ en die is net jammer inderdaad, veel te beperkte aantal banden met te grote sprongen en te weinig demping per band (moet eigenlijk +10dB kunnen dempen en hij gaat maar tot 6). Mgoe, niet teveel mopperen, heb toch 1 piekje wat omlaag kunnen brengen waardoor het subkanaal toch weer 4.5 harder kon. Elke winst is er 1 ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

Citaat van: RalphH op augustus  9, 2012, 11:21:30
Heb zelf de MultEQ en die is net jammer inderdaad, veel te beperkte aantal banden met te grote sprongen en te weinig demping per band (moet eigenlijk +10dB kunnen dempen en hij gaat maar tot 6). Mgoe, niet teveel mopperen, heb toch 1 piekje wat omlaag kunnen brengen waardoor het subkanaal toch weer 4.5 harder kon. Elke winst is er 1 ;)
dat is dan ook de reden dat ik mijn Marantz SR5005 (MultEQ) in de verkoop heb staan en er een Onkyo TX-SR876 (MultEQ XT) voor terug gekocht heb. Volgende stap is de zoektocht naar de meest betaalbare AVR met XT32. Beste optie hiervoor is op zoek naar een tweedehands TX-NR3008 of een nieuwe TX-NR818 voor € 1.000,00.

Wat ook wel interessant is is dat ik mijn Behringer DSP1124 niet meer nodig is na de overstap op MultEQ XT. Weer een DA/AD coversie minder  :)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

geloof dat de miniDSP toch nog wel 200 euro kost oid? Zo ja, dan kun je wellicht beter upgraden van je MultEQ receiver naar een XT of XT32 receiver. Voordeel is dat je dan direct een grote verbetering zal hebben in je totale SPL respons dus ook van je sataliet speakers. Wat heb je nu voor AVR?

RalphH

Zit toch nog eens wat specs te neuzen, maar de handmatige eq is bij bijv. de 3008, net zo "beperkt" als bij de 808 die ik heb. De MultEQ XT is wellicht uitgebreider dan de MultEQ maar daar kun je dus ook helemaal niets van de settings zien/aanpassen en ben je dus overgeleverd aan wat dat ding er van maakt zonder mogelijkheid van correctie.
En dat vind ik dan toch jammer..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Citaat van: THX-ultraII op augustus  9, 2012, 10:42:20
goede manier inderdaad. Dat is dan ook meteen het mooie aan REW. Je kan op zoveel verschillende manier informatie zoals fase en tijd domein achterhalen dat je bezig kan blijven :)

blijft enkel mogelijk over een beperkte bandbreedte hoor, op een bepaald punt krijg je sowieso te maken met fase problemen die eigen zijn aan de verhouding tussen de speakers, de kamer en de luisterplek. Het enige wat ik kon bereiken was om het beperkte gebied rond de crossover frequentie in fase te krijgen tussen de speakers en de sub. Denk een half metertje in eender welke richting en je krijgt weer een ander verhaal.

Had ik misschien gisteren beter moeten verwoorden dat ik het heb over het crossoverpunt (en maar min of meer met wat smoothing over de gehele lijn) wanneer ik refereerde naar vorige metingen van mezelf. Dan kan ik wel begrijpen dat het nogal ongeloofwaardig overkwam  ;)

morca

Citaat van: THX-ultraII op augustus  9, 2012, 10:29:39
Door welke leden wordt het afgeraden? Zit je ook wel eens op het HT Shack Forum? Daar weet men echt alles van REW en Audyssey tot in de meest vergaande (wetenschappelijke) details. Er zijn 4 soorten Audyssey: 2EQ, MultEQ, MultEQ XT en MultEQ XT32. Hoe hoger je gaat, des te beter het wordt. Eigenlijk wil je alleen maar MultEQ XT of het neusje van de zalm XT32. Daarmee boek je ALTIJD goede resultaten mits goed gebruikt natuurlijk. Op het HT Shack Forum en zeker ook op het AVS Forum zijn hier genoeg threads over te vinden (zowel HT Shack als AVS hebben een sticky met Audyssey resultaten. De eerste negatieve ervaring moet ik nog lezen daar.....).

Met de fronts inmeten zoals Tim zegt is enkel goed om te doen wanneer je een stereo opstelling hebt. Je CC kanaal is het belangrijkste kanaal in een HT setup. Ook JohnM, de maker van REW, raadt aan om in een HT setup altijd alle 5 de speakers separaat te meten (logisch, want als je ze niet meet weet je ook niet wat ze doen).
Negatief over de auto functie bedoel ik ,handmatig niet.
Maar ik ben niet de ADSY expert, daar was het topic oorspronkelijk ook niet voor.
Ik vind het leuk dat ik nu zelf ook heb ,kan ik er ook een beetje mee aan de gang.
Ik weet jij wilt alles snappen en meten,maar ik doel veel op ervaring,niet al die wetenschappelijke verhalen.
Maar jaren lang afstellen,alleen met ADSY nog niet veel  ;)

Welke leden vraag je? ,2 vd medeposter,s/ tipgevers van dit topic,die wel op het avs veel lezen(vermoed ik van de ene in iedergeval ) noem geen namen ,ze roepen zelf ook niet dus  :-X



morca

Citaat van: THX-ultraII op augustus  9, 2012, 13:09:11
geloof dat de miniDSP toch nog wel 200 euro kost oid? Zo ja, dan kun je wellicht beter upgraden van je MultEQ receiver naar een XT of XT32 receiver. Voordeel is dat je dan direct een grote verbetering zal hebben in je totale SPL respons dus ook van je sataliet speakers. Wat heb je nu voor AVR?
Die externe DSP,s worden niet voorniks door veel jongens gebruikt .ook op AVS,en dat is niet voorniks.
De dsp is juist veel beter omdat je gain/bw en freq per octaaf in kan stellen
Daar schiet ADSY zwaar tekort,ik zie trouwens dat ik de simpele versie heb van ADSY op mijn 5006  :(

yorkie13

beter een 6005 kunnen scoren wellicht, die doet wel iets in het laag.

ADSY  kan best goede resultaten geven.

Timvg

Citaat van: RA SUBS op augustus  9, 2012, 17:37:26
beter een 6005 kunnen scoren wellicht, die doet wel iets in het laag.

ADSY  kan best goede resultaten geven.

Niet echt, alle versies met MultEQ doen maar iets tot 63 (?) hz.. MultEQ autocorrectie is bagger, geen ervaring met de autoEQ van de hogere versies.

Al weet ik wel dat zelfs MultEQ 32XT z'n gebreken heeft, in tegenstelling tot bv. de Antimode gaat deze wel nulpunten gaan boosten, kan gemakkelijk ergens een signaal doen clippen op die manier (wat ook soms gebeurd).. Maar dit is enkel van over te lezen..

morca

Citaat van: RA SUBS op augustus  9, 2012, 17:37:26
beter een 6005 kunnen scoren wellicht, die doet wel iets in het laag.

ADSY  kan best goede resultaten geven.
Ik kon de EQ al niet vinden vd sub  ;),maar misschien omdat ik geen center heb,hij de sub eq ook niet laat zien.
Moet nog testen

Maareuh je bedoelt dat ik waarschijnlijk geen eq in de receiver heb? op zich geen punt,ik red me best zo/.
Maar het was wel leuk geweest  :D

Met die 63 hz heb ik dde front,s mooier ingeregeld tov de sub,s, Dus idd Tim sublaag is het niet......

RalphH

Nu ik toch met EQ wil gaan werken, toch ook maar eens wat beter meetspul gaan gebruiken.
Dus vandaag een compleet meetsetje aangeschaft (Behringer ECM8000, fantoomvoeding en mic. standaard). Duurt nog wel even voordat het binnen is helaas.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer