Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: morca op maart  7, 2012, 23:32:55
wel nette uitleg ,ik doe dat bij die van mij nooit,waarom weet ik even niet meer had het er pas nog wel over met Ejorne

Ik heb de emu0404 een keer gekalibreerd. Maar daar kwam een kaarsrechte lijn uit die volgens mij pas ergens voor de 5Hz en na de 22.500Hz iets ging afwijken. Voor mij reden genoeg om geen kalibratie file voor deze geluidskaart noodzakelijk te vinden. Sowieso is de microfoon de meest afwijkende factor in de schakel. Ik gebruik een ecm8000 welke niet gekalibreerd is. De mogelijk afwijking rond de 20Hz is al meer dan 10dB. Op zich voor mij ook geen probleem omdat ik louter wil zien wat een filter doet en hoe mijn smaak daarop reageert.

Maar om echt goed onderling de metingen te vergelijken dan is het wel van belang om gekalibreerde apparatuur te gebruiken. Echter is dat een onmogelijke opgave voor een forum met veel verschillende mensen, metingen en apparatuur. Het is dus enkel om een beetje inzicht te krijgen in de respons van een kamer maar meer om te zien wat een filter van een pEQ doet op die meting...


Ejorne

Wat wel belangrijker is, is de afstemming van het aantal dB dat tijdens de meting geproduceerd wordt met de instelling van de software. Dit moet enigszins overeenkomen. Ik heb mijn set een keer geklaibreerd op 80dB met een radioshack. Daarbij kwam ik uit op een bepaalde volume stand van mijn receiver en micamp. Morca gebruikt dezelfde receiver en speakers en emu0404 micamp. Dus daar heb ik deze waarden maar overgenomen.

Maar voor een andere set is het wel belangrijk om dit even redelijk in te stellen. Anders heb je ook kans dat REW meldingen gaat geven, volgens mij over de maximale dynamiek die de meting kan bevatten wanneer REW denkt dat het niet helemaal klopt...

RalphH

Ok......

Vanavond bij een vriend van me zijn xls200 opgesteld. Enige plek waar het ding kon staan was eigenlijk echter achter de bank. WAF  ;D
Dus...de boel neergezet, kabeltjes aangesloten en even een stukkie film geluisterd. Valt niet tegen wat een laag er uit het kastje komt. Vervolgens gemeten. Hmmm...flinke dip tussen 55 en 30. tja...wat doe je daar aan?

Goh, weet je wat zegt mijn maat, zet m eens op de dressoirkast..Ik had zoiets van joh, wat jij wil, maar dat wordt vast niet beter..
Wel dus!!! hele gat is gladgetrokken. Staat nu op luisterhoogte 1.25m achter de luisterplek en het klinkt erg strak moet ik zeggen, gaat laag door.



Iemand ervaring met het op hoogte zetten van de sub? Dit klinkt erg lekker in deze opstelling in iedergeval.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Ja, en toevallig ook met het toevoegen van 2 extra kleinere gesloten subwoofers.

Een xls200 en MJ Acoustics en ook op hoogte, werkt heel goed 8)

Leuk experiment hè.
Misschien de oplossing in je eigen ruimte 8)

RalphH

bizar...
Is overigens de xls die je vandeweek naar ehv hebt gestuurd  :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op maart  8, 2012, 21:46:03
bizar...
Is overigens de xls die je vandeweek naar ehv hebt gestuurd  :smile:

Op luisterhoogte,als het werkt en ook nog eens goed klinkt.........apart.

En idd wat RA zegt thuis ook eens testen.Misschien wel 2 ,1 voor 1 achter.

RalphH

Citaat van: RA SUBS op maart  8, 2012, 21:45:01
Misschien de oplossing in je eigen ruimte 8)

Gaat zeker getest worden en wel binnen nu en het einde van de week. Eens even wat bierkratjes opstapelen  :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

En over 2 weekjes bij mij.
Ik hoop niet dat de Monolith op een kratje pils komt in de kamer.

RalphH

Citaat van: Dirc op maart  8, 2012, 22:59:53
En over 2 weekjes bij mij.
Ik hoop niet dat de Monolith op een kratje pils komt in de kamer.

Haha, zolang het bier is opgedronken is er niets aan de hand toch? ;D

Ben benieuwd wat we bij jou met een beetje schuiven en draaien kunnen bereiken. Ga er vanuit dat er wel wat te tweaken is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

Kun je wel afwisselen.
De ene keer rode kratjes, dan geel, dan blauw, dan groen.

Mooie styling!

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc



morca

Citaat van: RalphH op maart  8, 2012, 23:07:36
Haha, zolang het bier is opgedronken is er niets aan de hand toch? ;D

Ben benieuwd wat we bij jou met een beetje schuiven en draaien kunnen bereiken. Ga er vanuit dat er wel wat te tweaken is.
Ga jij bij Dirc lang,s om te helpen?
Hopelijk werkt dat bij jouw ook RalphH flesjes wel koud zetten he ,en niet te veel zuupen onder het meten inregelen ,dan word het niks  :D

RalphH

Citaat van: morca op maart  8, 2012, 23:43:41
Ga jij bij Dirc lang,s om te helpen?
Hopelijk werkt dat bij jouw ook RalphH flesjes wel koud zetten he ,en niet te veel zuupen onder het meten inregelen ,dan word het niks  :D

Poging tot helpen, eens kijken wat er aan te passen valt. Ook altijd weer leerzaam natuurlijk.
Qua zuupen zullen we ons gedragen ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op maart  9, 2012, 07:54:39
Qua zuupen zullen we ons gedragen ;)

Nou... Om een hoogte van 1.25 meter te halen heb je toch wel meer dan een kratje nodig. Ik ben bang dat jullie dan niet meer op de benen kunnen staan. Zijn jullie nog jong? Ik hoor de laatste dagen niet anders dan dat de kosten voor eigen rekening komen bij coma zuupers...  :P

RalphH

Coma zuipen,....nee geen ervaring mee. Lamme bezigheid ook, stop de behandelkosten ook liever in een kratje bier waar de sub dan op komt te staan :dry:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op maart  9, 2012, 07:54:39
Poging tot helpen, eens kijken wat er aan te passen valt. Ook altijd weer leerzaam natuurlijk.
Qua zuupen zullen we ons gedragen ;)
Top man  :thumbs-up: ik dacht al is niet ver voor jouw,maar wil;de het niet vragen
maar je was zelf al ijverig bezig  :thumbs-up: super RalphH

RalphH

Leuk om een gezamelijke hobby te hebben en gezamelijk naar probleempjes te kijken. Op locatie onder het genot van een bakkie koffie (of een kratje bier :dry:) geeft het toch weer een andere dimensie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc


Ghosty J

avndaag een meeting gedaan:
Graag jullie advies
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

RalphH

Hey Ghosty,
Kun je er ook eens een waterfall bij doen? Beetje aparte grafiek zo. Heel veel laag tot 10 Hz en dan grillige afval. Zou haast zeggen dat er iets niet helemaal klopt aan de meting.
Wat is het verschil tussen de 1e en 2e grafiek? (buiten de eq).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

eerste ,meting zou ik zeggen de groene,dat is de velo met fronts kantel op 80 toch.
Ik zie ook de oplopende lijn vermoed idd wat RalphH zegt dat kan nagalm zijn,ik heb Ghosty zijn kamer al eens zitten bekijken,veel harde vlakken.
Dus waterfall zou fijn zijn maak je gewoon van deze meting met 1 vd knoppen boven het scherm.

Met en zonder EQ zeg je,is dat een autoeq op jouw model of kan je ook handmatig stellen.
Zo te zien heb je namelijk staande golven,en die goeien roet in het eten. Veel auto eq,s meten die staande golf mee en proberen die te vlakken,maar dat lukt niet en daar word het niet beter van.

Mocht dit zo zijn,en je nagalm idd lang zijn dat kan dat ook bij het instellen vd 1124 weer problemen geven en zal een betere plaatsing vd sub bekeken kunnen worden als dat een optie is.

RalphH

Net ff de bierkratjestest gedaan --> helaas, maakte geen bal uit, in iedergeval niet achterin de kamer. Onder de 30 hz op de luisterplek nog zo dood als een pier. Tegen het projectiescherm aan, wel genoeg vulling.. Heb geen andere plekken in de kamer meer geprobeerd, was weer genoeg gehobby voor vandaag. De panelen zijn namelijk opnieuw bekleed met een WAF vriendelijk stofje en opgehangen. Daarna ook de cd/dvd rekjes op hun plek gemonteerd.
Wat het uiterlijk van de kamber betreft ben ik dus weer "de contente mens". Ziet er best netjes uit al zeg ik het zelf.

Denoontjeeeeee, MTissiiiiink, fotoooooos  ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ghosty J

ik denk dat ik toch maar eens een andere mic moet gaan zoeken. die mic die op de db meter zit werkt volgens mij niet zo best.
Nee op de velo zit een automatische eq. deze kan je resetten waar door de eq niet meer is ingesteld / werkt.

Citaat van: morca op maart 10, 2012, 16:55:04
eerste ,meting zou ik zeggen de groene,dat is de velo met fronts kantel op 80 toch.
Ik zie ook de oplopende lijn vermoed idd wat RalphH zegt dat kan nagalm zijn,ik heb Ghosty zijn kamer al eens zitten bekijken,veel harde vlakken.
Dus waterfall zou fijn zijn maak je gewoon van deze meting met 1 vd knoppen boven het scherm.

Met en zonder EQ zeg je,is dat een autoeq op jouw model of kan je ook handmatig stellen.
Zo te zien heb je namelijk staande golven,en die goeien roet in het eten. Veel auto eq,s meten die staande golf mee en proberen die te vlakken,maar dat lukt niet en daar word het niet beter van.

Mocht dit zo zijn,en je nagalm idd lang zijn dat kan dat ook bij het instellen vd 1124 weer problemen geven en zal een betere plaatsing vd sub bekeken kunnen worden als dat een optie is.

Citaat van: RalphH op maart 10, 2012, 16:31:31
Hey Ghosty,
Kun je er ook eens een waterfall bij doen? Beetje aparte grafiek zo. Heel veel laag tot 10 Hz en dan grillige afval. Zou haast zeggen dat er iets niet helemaal klopt aan de meting.
Wat is het verschil tussen de 1e en 2e grafiek? (buiten de eq).
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase