Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Gestart door Kjelt, november 23, 2008, 20:04:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaco

G4 heeft 90 watt per driver, dus met een passief gefilterd systeem moet je er dan wel 300 watt tegenover zetten denk ik.
Mooiste vind ik wel dat de units redelijk gelijk klinken. En ze zijn al jaren verkrijgbaar, dus goede hoop als er eens een paar kanalen bij moeten komen ze gewoon te bestellen zijn. Anders wel 2e hands, desnoods de 8000 serie.

Ik heb wel een oplossing, veel potten zwarte verf  :headbanging:
Bij mij is het ook niet helemaal goed. Ik moest een compromis sluiten met de zijwanden, die mochten niet zwart worden, dus dat is maar rood geworden. Gelukkig is het vilt, dus ik kan zo alle panelen opnieuw bespannen met zwart vilt mocht ik het echt willen ;D
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op december  7, 2014, 20:33:38
Mooiste vind ik wel dat de units redelijk gelijk klinken. En ze zijn al jaren verkrijgbaar, dus goede hoop als er eens een paar kanalen bij moeten komen ze gewoon te bestellen zijn.
Helemaal mee eens, Dolby Atmos is een object georienteerd systeem waardoor je in theorie zoveel speakers kunt toevoegen als de DSP's in de pre/pro en eindtrapjes aan kunnen.
Het zal me niets verbazen als de volgende generatie pre/pro's gelinked kunnen worden en dat je dan de overige 10 DA speakers op de tweede pre/pro kunt instellen.

Met de Genelec serie is dit dan betaalbaar en relatief gemakkelijk toe te voegen. Maar waarschuwing vertel dit niet aan je partner  ;D
Dat was ook mijn grootste fout met de WAF die ik heb gemaakt een week geleden. Ik zat op de iPad de "dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines" pdf (link hierboven in #209) te lezen en ze keek mee. Daar zag ze onderstaand plaatje en dat heeft me heel wat tijd gekost (en nog steeds) om haar te overtuigen dat dit niet de bedoeling is.


jaco

#227
Ik zou wel graag wides op 55 graden willen, side en back rear height speakers, en een extra sub output per setjes speakers te gebruiken :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Mooie plannen :) Ziet er goed uit :)
Voor het beeld is de plafondverduistering het belangrijkste vind ik. De zijgordijnen dragen wel  bij aan de de beleving, maar niet zo zeer voor het beeld zelf. Zeker omdat er bij jou geen witte wanden vlak naast zitten.

ps. Ik klikte toevallig op de CA5100 link en die werkt niet ;) Maar ik had hem wel gevonden op de Classe site. Weet jij toevallig of indien je de can-bus aansluiting gebruikt tussen een pre-pro en een eind versterker of je dan nog de trigger kabel nodig hebt? Ach dat ga ik gewoon uitproberen :)

Kjelt

Citaat van: riwi op december  7, 2014, 21:21:06
Mooie plannen :) Ziet er goed uit :)
bedankt.
CitaatVoor het beeld is de plafondverduistering het belangrijkste vind ik. De zijgordijnen dragen wel  bij aan de de beleving, maar niet zo zeer voor het beeld zelf. Zeker omdat er bij jou geen witte wanden vlak naast zitten.
Ik heb eergisteren getest waarschijnlijk als je het niet gewend bent zul je niets missen maar ik miste mijn zijverduistering wel degelijk. Er valt toch reflectielicht op en dat leidt wat af vind ik. Maar een woonkamer ht blijft volgens mij altijd een kwestie van compromissen maken tussen leefbaarheid en ht beleving, wat dat betreft ben ik al vrij ver gegaan en mag ik alleen maar in mijn handen knijpen dat mijn vriendin het ook nog ziet zitten  ;)

CitaatIk klikte toevallig op de CA5100 link en die werkt niet ;)
Aangepast, bedankt voor het testen, zat een dubbele header in.

CitaatWeet jij toevallig of indien je de can-bus aansluiting gebruikt tussen een pre-pro en een eind versterker of je dan nog de trigger kabel nodig hebt?
Met de CAN bus kun je commando's uitsturen tussen Classe apparatuur onderling. Daar zal zeker een standbye commando tussen zitten, zou me anders verbazen. Uit de CA-5100 manual:
CitaatClassé's Controller Area Network, or CAN-Bus, opens the way to a new level
of interaction between our Delta range of amplifi ers, preamps, processors and
source components. When the CA-5100 is connected with CAN-Bus, the
diff erent elements of a Delta series system are in constant communication,
creating a "global" network that delivers system wide status information and
shared operational features, all through the touchscreen display.


riwi

Citaat van: Kjelt op december  7, 2014, 22:00:31
Met de CAN bus kun je commando's uitsturen tussen Classe apparatuur onderling. Daar zal zeker een standbye commando tussen zitten, zou me anders verbazen. Uit de CA-5100 manual:

Ik had de handleiding even gelezen ja. Er kan van alles mee. Maar het 'volgen' van de pre-pro gaat waarschijnlijk nog wel via de trigger. Ik ga beide aansluiten en dan wel testen. Als de CA5100 eenmaal bij mij staat tenminste :) Rustig aan. Nog geen haast mee nu.

Kjelt

Citaat van: riwi op december  7, 2014, 22:18:36
Ik had de handleiding even gelezen ja. Er kan van alles mee. Maar het 'volgen' van de pre-pro gaat waarschijnlijk nog wel via de trigger. Ik ga beide aansluiten en dan wel testen. Als de CA5100 eenmaal bij mij staat tenminste :) Rustig aan. Nog geen haast mee nu.
Toen ik de beide Classe's net had, heb ik ergens het Classe CAN commando's document gevonden, ik heb er verder nooit wat mee gedaan maar ik kan hem nu niet eens meer vinden  ???

Kjelt

#232
Zo weer ontopic  ;D
Ik moest vandaag weer werken, dat is meestal na het weekend maar vanmorgen had ik echt zoiets van "kan de kerstvakantie alsjeblieft beginnen"  ;D en zeker toen ze op het journaal flinke buien beloofden en ik dus de fiets wilde laten staan (watje) en een dichtgevroren auto mocht gaan staan krabben  :( 
Waarschijnlijk ben ik niet de enigste. Maar goed weinig keuze dat werk betaald uiteindelijk het geluid van mijn ht.
Na het werk en het avondeten even zitten kijken naar een aantal todo zaken:

Kabelgoten part1:
Ik heb P25 kabelgoten die hebben een dubbele bodem (zie foto) en omdat ik weinig zin had om gaten in het plafond te boren en de Flamco rails van staal zijn,
had ik het idee om in die dubbele bodem eens wat neodymium magneten te stoppen. En ja hoor als je er maar genoeg in stopt dan blijft de kabelgoot keurig hangen  :)
Maar ja echt superstevig is het allemaal niet en de goot steekt ook nog eens een stukje onder de flamco rails uit.
Aan deze kant geen probleem maar aan de andere kant ziet dat er niet echt aantrekkelijk uit: WAF fail !
Er gaan dus tzt toch een aantal 4mm gaatjes in het plafond erbij komen om de goten wel goed op te hangen.
Nu slaapt mijn stiefzoontje dus boren zit er niet meer in :( zal het weekend worden.

230VAC:
Aan de achterkant voor de Top Rear Overhead speakers kan ik de 230VAC doortrekken die naar de plafondverduisterings rolluikmotor loopt.
Je ziet de kabelgoot nog net in de bovenste foto van rechts naar links lopen.
In het midden van mijn plafond onder de plafond verduistering zit ook nog een contactdoos met permanent 230VAC maar dan van een andere groep.
Aangezien de 230VAC niet parallel aan de XLR kabel mag liggen ga ik deze lokatie gebruiken om de 230VAC voor de  Top Front Overhead speakers aan te leggen.
Ook hier weer P25 kabelgoot die uitkomt op een P25 lasdoos.
Nadeel is dat deze 230VAC permanent aanwezig is, dus niet schakelbaar wat zou betekenen dat de speakers 24/7 aanstaan en zelf standby moeten gaan na 1 uur.
Dat vind ik niet acceptabel, ik wil toch dat de speakers net zoals in de huidige situatie pas aanschakelen als de trigger uitgang van de pre/pro aan gaat.
Kort door de bocht oplossing: iedere P25 lasdoos krijgt een simpele trigger ingang en schakelt de 230VAC, maar hoe?
Laat ik nou net twee maanden geleden een aantal relais printjes voor een ander project hebben ontworpen. Aangezien de prijs bijna hetzelfde is of je er nu 5 of 20 besteld heb ik dat laatste maar gedaan en daar ben ik nu erg gelukkig mee  :pompom:
Op de foto hoe het er ongeveer uit komt te zien dan, het is een eenvoudig eenpolig relais die de fase schakelt, wel afgezekerd, een MOV over het schakelcontact tegen vonken en een
vrijloopdiode over de spoel.
Het is een 12V relais die 20mA trekt dus ik zal tzt nog een triggerkastje erbij moeten bouwen die de trigger uitgang van de pre/pro buffert en elke seconde een andere triggeruitgang activeert
naar alle kastjes. 8 speakers, ik mag dus 8 printjes en kastjes gaan bouwen.  De 12V triggerkabel is puur DC en stoort niet op de audiokabel dus die mag er van mij wel langs lopen.
Zo ik kan weer lekker solderen de komende avonden :)



jaco

Een waarschuwing voor de trigger uitgang van de AV7702, die heeft geen stroom limiet, dus als je iets aansluit wat veel stroom gebruikt blaas je hem op.
Lees de av7702 thread op avs maar door, daar staat de schakeling op, en er had iets extra's in gemoeten voor stroom limitatie..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

#234
Citaat van: jaco op december  8, 2014, 20:56:43
Een waarschuwing voor de trigger uitgang van de AV7702, die heeft geen stroom limiet, dus als je iets aansluit wat veel stroom gebruikt blaas je hem op.
Lees de av7702 thread op avs maar door, daar staat de schakeling op, en er had iets extra's in gemoeten voor stroom limitatie..
Bedankt voor de waarschuwing maar hij gaat mijn optisch gescheiden zelfbouw triggerbox in, een gelijkrichter met optocoupler met weerstand in serie dus polariteit ongevoelig (makkelijk) en hij gaat dan max. 5 mA trekken. 
Zeg maar een circuitje zoals in dit oude topic van mij.
De triggerbox krijgt een kortsluitvaste lineaire 12VDC voeding van 1 Ampere ofzo dus dat gaat allemaal goed komen  ;)

riwi

#235
Kan je de trigger box die je voor de Classe versterkers had gebruikt niet ook gebruiken voor de Genelec speakers?
En je hoeft ze toch niet allemaal individueel te kunnen schakelen? Ik zou zeggen 2 groepen is genoeg (plafond en listener level speakers).

Maar individueel kan ook natuurlijk als je van solderen houdt. In mijn woorden boek komt solderen en "leuk vinden" nooit op dezelfde pagina :) Ik soldeer eigenlijk alleen als het kapot mag/moet  :-X

Wat is het nadeel van de 230VAC parallel aan de XLR kabels? Is het niet zo dat alle common mode verstoring door het XLR principe uitgefilterd wordt?

edit : en nog een ideetje. Kan er geen bekabeling "door" de flamco rail?

Kjelt

#236
Citaat van: riwi op december  9, 2014, 00:37:28
Kan je de trigger box die je voor de Classe versterkers had gebruikt niet ook gebruiken voor de Genelec speakers?
De eenvoudige box die ik voor de CA-5100 onder de stoelen had staan gaat hier waarschijnlijk ook voor gebruikt worden  ;) maar dan komt er wel een compleet nieuwe print en voeding in. Het kleine bufferkastje dat aan de Onkyo ging kan nu naar de Marantz, dat is geen probleem.

CitaatEn je hoeft ze toch niet allemaal individueel te kunnen schakelen? Ik zou zeggen 2 groepen is genoeg (plafond en listener level speakers).
Zou niet hoeven maar het is wel mooier vind ik, deze aktieve speakers kun je zien als allemaal losse versterkers die toch wel even bij het inschakelen een inrush current hebben. Daarnaast wil ik de 230VAC zo lang mogelijk raw laten zodat er later evt meer speakers kunnen worden toegevoegd. Daarom wil ik ze zo dicht mogelijk bij de speaker zelf pas schakelen, maar dat is een keuze.

CitaatWat is het nadeel van de 230VAC parallel aan de XLR kabels? Is het niet zo dat alle common mode verstoring door het XLR principe uitgefilterd wordt?
Ja in de ideale wereld zal alle ruis weggefilterd worden bij de ingang maar dat is alleen in het ideale geval dat alle ruis op beide aders gelijk wordt geinduceerd.
Je wilt er het liefst voor zorgen dat de ruis die je eenvoudig kunt voorkomen gewoon niet aanwezig is. Met name bij hoge spanningen en velden wil je voorzorgsmaatregelen nemen. Let wel 230VAC zijn pieken van 360 Volt en het signaal door de XLR kabels zijn slechts enkele volts.
Daarom heb ik in mijn kabelgoot voor ook de 230VAC in een geaarde aluminium profiel gelegd en nu zorg ik er voor dat de 230VAC kabels zo min mogelijk kunnen induceren op de XLR kabel. Voorkomen is beter dan genezen en als het eenvoudig kan waarom dan niet?
Overigens mocht je een probleem hebben dan hoor je dat snel genoeg  ;)

Citaaten nog een ideetje. Kan er geen bekabeling "door" de flamco rail?
Ja daar had ik ook al aan zitten denken  :) en dat is zeker mogelijk. De kabel moet dan op de plekken waar een mechanische bevestiging zit er uitgelust worden, dus als je drie speakers zou hebben en 3 draden dan moeten er bij de eerste speaker drie draden naar buiten bij de tweede speaker twee draden etc. Aangezien mijn XLR draden zwart zijn........
Nu komt er steeds maar 1 draad uit die naar de speaker zelf loopt. De vriendin is al akkoord (heb deze optie ook niet genoemd om eerlijk te zijn)  :angel: Overigens kunnen er twee max drie draden door de kabelgoot dus mochten er ooit meer speakers komen dan is dit een mooie backup oplossing (keeps the options open).
Overigens voor de oplettende kijkers heb ik een dunne plastick strip in de flamco rails gelegd waardoor het net een kabelgoot lijkt, ziet er optisch beter uit dan een lege flamco rails met profiel (vind ik).

Kjelt

Zo even een tijdje niet gepost maar wel s'avonds diverse zaken gedaan.
Kleine update:
Gistermiddag zijn de G3's binnengekomen de garage staat nu vol met dozen  :pompom:
In de woonkamer ht is dit nu de stand van zaken gisteravond: een grote bouwput.  :nopompom:
Het kost allemaal veel meer tijd dan ik dacht  :-\ . De kabelgoten aan het plafond en de rails zijn tot daar aan toe,
maar dan het op maat maken en solderen van de gebalanceerde audiokabels en triggerkabels en het netjes wegwerken in de kabelgoten kost allemaal veel tijd, zeker als je het goed doet.
Dan nog het ontmantelen van de bestaande installatie in de ht trapkast en vervangen door de nieuw (Onkyo -> Marantz), dit moet nog verder afgemaakt worden.
Dan krijg je kleine tegenvallers zoals dat van de 9 gebalanceerde kabels die netjes in een kabelslang waren weg gewerkt  er twee tekort zijn en die dienen vervangen te worden.
En je krijgt er 4 kabels extra bij dus opeens heb je 13 gebalanceerde kabels die je kleine ht kastje via een grote goot binnenkomen.
Dus heb ik weer een aantal kabelslangen aangeschaft, de grote die ik jaren terug gekocht had waren 30mm maar die kan ik nergens meer vinden :(
Als je dan toch bezig bent zie je dat een kastje aan de zijkant met veel mains snoeren voor diverse apparatuur ook meteen mooi aangepakt kunnen worden
en zo wordt de klus steeds groter en groter. Ik ben gisternacht nog tot 2.00 uur doorgegaan, vriendin zat vanmorgen in haar eentje aan het kerstontbijt wat
ze niet kon waarderen en ook niet onder stoelen of banken stak.

Vanavond de schoonouders op bezoek gehad dus snel weer alles opgeruimd  :( (schiet niet op zo) en de komende dagen staat het werk dus verplicht even stil voor de kerst.
Tja dat krijg je als je veel zelf wilt doen, het kost erg veel tijd.
Dingen die ik tot nu toe af heb zijn:
- 230VAC voor de plafondluidsprekers incl. triggerschakelingen.
- gebalanceerde kabels naar alle eindpunten (luidsprekers).

Todo:
- 230VAC voor de surround en surround back speakers (4x dus) incl. triggerschakeling.
- Sturende triggerkastje (om)bouwen van 1 out naar 8 out, eigenlijk herbouwen er moet nu een microcontroller in en meer elektronica.
- luidsprekerstandaards bouwen plus ophangbeugel
- ophangbeugels plafondspeakers frezen of kopen
- aansluiten alle kabels en apparatuur op de nieuwe marantz pre/pro in de htkast.
- calibreren
- genieten.

Ben nog wel even bezig dus  ;D

Harry HT

Hi kjelt,

Allemachtig wat een werk ... Succes met installeren, als straks alle G3's aangesloten zijn zal je weer lekker kunnen genieten. [emoji1] 

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

vik

Goed bezig Kjelt en ik hou je topic in de gaten!

Vrolijk kerstfeest btw  :xmas:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

williams

Je heb het er maar druk zo te lezen ,maar ik heb er allle vetrouwen in dat als alles af is dat het geweldig gaat klinken bij je .

Ziet er erg mooi uit je plannen .

Groetjes Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kjelt

Bedankt mannen, jullie natuurlijk ook fijne feestdagen gewenst  :thumbs-up:

MaxxMark

Ik las je post met een glimlach van herkenning. Denken "dat doe ik even" gevolgd door een tijdstraject waar ze bij rijkswaterstaat ook van zouden schrikken.

Wel tof, ben ook erg benieuwd naar het resultaat en je ervaringen!

En uiteraard fijne kerst/o&o toegewenst
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Mooi wordt het :)

Hoe zijn de G3 speakers kwa formaat in het echt. Valt het mee of tegen kwa afmeting? Ze lijken me op de foto iets compacter dan ik dacht.

Fijne kerstdagen  :)

Kjelt

Citaat van: riwi op december 26, 2014, 12:44:14
Hoe zijn de G3 speakers kwa formaat in het echt. Valt het mee of tegen kwa afmeting? Ze lijken me op de foto iets compacter dan ik dacht.
Zijn toch best wel aardige speakers hoor qua afmeting, max. wat ik aan het plafond kon/mocht hangen  ;)
Ze ogen denk ik wat kleiner omdat ze wit zijn, ze zeggen bij vrouwen ook dat wit wat slanker kleed dan zwart  ;D

Wat betreft de uiteindelijke keuze voor de G3's : ik moest een compromis maken tussen:
- budget (G4 is anderhalf keer duurder dan de G3 en dat dan maal 8)
- de WAF (speakers komen aan het plafond)
- homogeniteit van alle surround speakers (bubble).

Anders had ik evt. voor de surround L+R en surround back L+R de G4 variant kunnen nemen.
Echter heb ik een aantal weken geleden getest met een 8020 setje (G2 dus) die nog een maat kleiner zijn en daar kwam al een bak geluid uit.......  :o 
Daarnaast draai ik haast nooit op referentieniveau, dat vind ik veels te hard, en (persoonlijk) vind ik bij 7.1 films van de surround back niet heel veel informatie afkomen dus zo is het al best wel overkill denk ik.
Wat ik nog wel uiteindelijk wil gaan doen (als ik weer budget heb) is een andere bank waarbij de oren vrijer zijn voor het geluid van achteren, de huidige bank zit heerlijk maar je mist wel wat informatie van de surround back channels en dat zou zonde zijn.
Eigenlijk wil ik een bank waarbij het hoofd ondersteund is zoals bij een autostoel waarbij de oren nog wel vrij zijn en toch het hoofd en nek goed ondersteund.


riwi

#245
edit ... nutteloze post even weg gehaald :)

kermit

Goed bezig! Als ik ooit op dolby atmos overstap weet ik je te vinden om te installeren! :clapping:

jaco

G3 zijn niet al te groot, maar je bent geen speakers daar gewend, althans ik niet, en dan lijken ze toch wel groot.
Het geluid begint mij steeds meer te bevallen met Genelec.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Ik heb er voor gekozen de 230VAC (trigger) switched mains voor de 4 surround vloer speakers via het platform te laten lopen dat scheelt enorm in de kabelgoten maar is nog steeds veel werk. Oa moesten de stoelen er af en moest ik hier en daar gaten van 26x32mm in de balken van 55 mm zagen,boren,frezen voor de female apparaatsteker connectoren.
Werk in uitvoering.

hifiman