Eddye v2.0 - door met Akoestiek

Gestart door Eddye, augustus 17, 2013, 10:59:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eddye

Citaat van: weust op juli 13, 2014, 10:14:50
Als je nog ergens anders wilt oefenen mag je ook hier langskomen ;)
Ben wel benieuwd hoe het hier klinkt sinds de laatste, en enige meting.
Wat gewisseld in meubels en ben dus benieuwd hoe het erna voor staat.

Begrijpen hoe de grafieken te lezen komt dan later wel :)
Dat is goed. Ik heb nu een week vakantie, dus ik heb wel tijd :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

weust

Dat komt mij ook goed uit. Komende week nog vrij.
Woensdag zou perfect zijn.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

quattronl

Lekker bezig Eddy!
Meten met zo'n Umik wil ik ook altijd nog eens doen. Heb eigenlijk geen idee wat er bij mij uit zou komen qua meting en ben wel benieuwd. Is het veel werk dat meten?

Hé je hebt zowaar vakantie! :) Ik heb t/m woensdag 's avonds het rijk alleen en heb nog wat cd's van je liggen (hint hint) ;)
Dus mocht je zin hebben langs te komen.... :D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Eddye

Citaat van: quattronl op juli 14, 2014, 09:58:12
Lekker bezig Eddy!
Meten met zo'n Umik wil ik ook altijd nog eens doen. Heb eigenlijk geen idee wat er bij mij uit zou komen qua meting en ben wel benieuwd. Is het veel werk dat meten?

Hé je hebt zowaar vakantie! :) Ik heb t/m woensdag 's avonds het rijk alleen en heb nog wat cd's van je liggen (hint hint) ;)
Dus mocht je zin hebben langs te komen.... :D
Het valt mee. De meting zelf is seconden. Het klaarzetten ed. duurt even. Weinig ervaring. Woensdag heb ik net afgesproken om bij weust te meten.
Dinsdag?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

quattronl

Citaat van: Eddye op juli 14, 2014, 10:14:03
Het valt mee. De meting zelf is seconden. Het klaarzetten ed. duurt even. Weinig ervaring. Woensdag heb ik net afgesproken om bij weust te meten.
Dinsdag?
Dinsdag is helemaal goed! We PM-en :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

weust

Met dank aan Eddy die vandaag is langs geweest heb ik ook een nieuwe meting.
Zal de resultaten in mijn eigen topic plaatsen.

Meting was snel gedaan, en daarna vooral muziek geluisterd.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Citaat van: weust op juli 16, 2014, 22:55:37
Met dank aan Eddy die vandaag is langs geweest heb ik ook een nieuwe meting.
Zal de resultaten in mijn eigen topic plaatsen.

Meting was snel gedaan, en daarna vooral muziek geluisterd.
Graag gedaan. Het was gezellig en jou set is echt een genot om naar te luisteren.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

weust

Dank je. Dat vind ik nou zelf ook :-)
Maar kan nog wat beter. Work in progress.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

HTip

Ben weer een beetje aan het bijlezen... Mooie draaitafel heb je aangeschaft. En het staat ook erg mooi in je woonkamer.

En ook nog eens bezig met meten en de akoestiek... :worship:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Eddye

Dank je Philip.
Erg interessante materie, akoestiek. Het meten gaat wel, maar interpreteren en daarna de goede stappen zetten is moeilijker.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

quattronl

Citaat van: weust op juli 16, 2014, 22:55:37
Met dank aan Eddy die vandaag is langs geweest heb ik ook een nieuwe meting.
Zal de resultaten in mijn eigen topic plaatsen.

Meting was snel gedaan, en daarna vooral muziek geluisterd.
Idem bij mij.
Eddy: bedankt voor het langskomen eergisteren, het meten en natuurlijk de gezelligheid :)

Nu alleen nog maar even de grafieken vertalen naar de juiste oplossingen.
Wat wel duidelijk was, en wat ik natuurlijk ook al hoorde: een flink gebrek aan laag op de luisterpositie. Maar nu heb ik het ook in een grafiek ('hard bewijs').
Zal de rest wel in m'n eigen topic, die ergens diep onder het stof ligt, bespreken.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

HTip

Citaat van: Eddye op juli 17, 2014, 08:59:15
Dank je Philip.
Erg interessante materie, akoestiek. Het meten gaat wel, maar interpreteren en daarna de goede stappen zetten is moeilijker.
Meten is idd slechts een klein deel van het traject. Wat je "eenvoudig" uit jouw grafieken kan opmaken is dat je nagalm behoorlijk hoog is. De referentiewaarden zijn afhankelijk van de grootte van de ruimte en de hoogte van het plafond. Bovendien wordt voor stereo een iets hogere RT60 aangehouden dan voor surround.

Bij mij lag, vanwege de focus op surround, de ideale RT60 tussen de 0,1 en 0,2 seconden. Onder de 80Hz gaat dan overigens sterk omhoog, wat je ook in mijn metingen kan terugvinden. Bij Jean Sibelius, die een aanmerkelijk grotere ruimte heeft met een hoog plafond lag de RT60 tussen de 0,3 en 0,4 seconden. In jouw woonkamer denk ik dat tussen 0,3 en 0,4 een heel mooi resultaat zou zijn. Er zijn zowel breedbandige als specifieke oplossingen. De snelste oplossing is een verlaagd plafond met akoestische platen aangevuld met goed geplaatste en gedimensioneerde basstraps. Akoestiek aanpassen is niet goedkoop, maar zie het als een component waar je heel lang plezier van hebt ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Eddye

Citaat van: HTip op juli 17, 2014, 11:36:07
Meten is idd slechts een klein deel van het traject. Wat je "eenvoudig" uit jouw grafieken kan opmaken is dat je nagalm behoorlijk hoog is. De referentiewaarden zijn afhankelijk van de grootte van de ruimte en de hoogte van het plafond. Bovendien wordt voor stereo een iets hogere RT60 aangehouden dan voor surround.

Bij mij lag, vanwege de focus op surround, de ideale RT60 tussen de 0,1 en 0,2 seconden. Onder de 80Hz gaat dan overigens sterk omhoog, wat je ook in mijn metingen kan terugvinden. Bij Jean Sibelius, die een aanmerkelijk grotere ruimte heeft met een hoog plafond lag de RT60 tussen de 0,3 en 0,4 seconden. In jouw woonkamer denk ik dat tussen 0,3 en 0,4 een heel mooi resultaat zou zijn. Er zijn zowel breedbandige als specifieke oplossingen. De snelste oplossing is een verlaagd plafond met akoestische platen aangevuld met goed geplaatste en gedimensioneerde basstraps. Akoestiek aanpassen is niet goedkoop, maar zie het als een component waar je heel lang plezier van hebt ;)
Ik denk dat een dedicated ruimte bouwen minder 'moeilijk' is dan de woonkamer aanpassen. In een HT/Stereo ruimte hoef je immers geen rekening te houden met 'leefbaarheid' (banken, stoelen, planten, dieren enzovoorts). In een luisterruimte kan je een aantal grote difuser panelen hangen, die in de woonkamer gewoon niet staan.

Een verlaagd plafond (of een gedeelte van het plafond) zou kunnen, mits het niet lager komt dan ongeveer 10cm. Wat betreft basstraps heeft GIK wel mooi spul, wat ook in mijn probleemgebied werkt. Inderdaad is het allemaal niet goedkoop, helaas.

Misschien dat ik zelf eerst maar wat ga rommelen met de standaard 'Gamma' oplossingen. Daarmee leer ik wat, zeker omdat ik nu vrij eenvoudig voor en nametingen kan doen.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

HTip

Heb je gelijk in. Een woonkamer is wat moeilijker aan te passen. Echter er zijn genoeg mogelijkheden die niemand herkent als akoestische maatregel. Ik kon mijn plafond slechts met 8 cm verlagen en ik kreeg al een heel behoorlijk resultaat vanaf 250Hz. Het laag onder controle krijgen is altijd de grootste uitdaging, ook in een dedicated ruimte. Ik heb een basstrap van RPG die een werkgebied heeft van 35 tot 5000 Hz. Twee goed geplaatste exemplaren, die overigens uitzien als designradiatoren ;D en je bent bijna klaar. GIK heeft inderdaad ook mooie oplossingen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Mitch--

Citaat van: Eddye op juli 17, 2014, 11:49:02
Ik denk dat een dedicated ruimte bouwen minder 'moeilijk' is dan de woonkamer aanpassen. In een HT/Stereo ruimte hoef je immers geen rekening te houden met 'leefbaarheid' (banken, stoelen, planten, dieren enzovoorts). In een luisterruimte kan je een aantal grote difuser panelen hangen, die in de woonkamer gewoon niet staan.

Een verlaagd plafond (of een gedeelte van het plafond) zou kunnen, mits het niet lager komt dan ongeveer 10cm. Wat betreft basstraps heeft GIK wel mooi spul, wat ook in mijn probleemgebied werkt. Inderdaad is het allemaal niet goedkoop, helaas.

Misschien dat ik zelf eerst maar wat ga rommelen met de standaard 'Gamma' oplossingen. Daarmee leer ik wat, zeker omdat ik nu vrij eenvoudig voor en nametingen kan doen.

Een makkelijke oplossing bij mij om het laag wat meer in controle te krijgen was de onderkant van de bank (is open) helemaal vol te stoppen met steenwol, wat een proefje was heeft erg veel positieve invloed gehad op het laag in de kamer, kost maar een paar tientjes en mits het mogelijk is zou ik het zeker even proberen!

Ook had ik een harde echo in de kamer, via wat noppenschuim (Gamma) en wat voorgespannen schilderij frames (Action) heb ik ook wat hoog absorbers gemaakt, leuk stofje eromheen en ook weer voor een paar tientjes klaar! Zo zou ik zeker wat gaan experimenteren en leer je idd veel van :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Eddye

Citaat van: Mitch-- op juli 17, 2014, 16:05:58
Een makkelijke oplossing bij mij om het laag wat meer in controle te krijgen was de onderkant van de bank (is open) helemaal vol te stoppen met steenwol, wat een proefje was heeft erg veel positieve invloed gehad op het laag in de kamer, kost maar een paar tientjes en mits het mogelijk is zou ik het zeker even proberen!

Ook had ik een harde echo in de kamer, via wat noppenschuim (Gamma) en wat voorgespannen schilderij frames (Action) heb ik ook wat hoog absorbers gemaakt, leuk stofje eromheen en ook weer voor een paar tientjes klaar! Zo zou ik zeker wat gaan experimenteren en leer je idd veel van :)
Inderdaad, zulke oplossingen. Mag jij 1x raden waar ik net vandaan kom :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Mitch--

hehe de Gamma en de Action toevallig ? ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Eddye

Citaat van: Mitch-- op juli 17, 2014, 16:09:23
hehe de Gamma en de Action toevallig ? ;)
Praxis, maar dat is hetzelfde verschil ;)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Eddye

Bij de Praxis heb ik een aantal van deze matten gehaald:
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/isolatie/isolatie/decor-geluidsisolatieplaten-100-x-50-x-3cm-2-stuks/4149300

Volgens mij precies het zelfde als dit spul (alleen niet zelfklevend):
http://www.akoestiekwinkel.nl/merfocell-noppen-akoestische-panelen

Deze matten zullen niets doen voor het laag probleem, maar wellicht helpen de nagalm te verkleinen.
Plan voor vanavond is: meten, matten neerleggen/zetten, meten, repeat :)
Ik ben benieuwd naar de eventuele veranderingen. Mocht het positief zijn kan ik morgen en zaterdag eventueel kijken naar stof en andere zaken om een toonbaar resultaat te klussen.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Mitch--

Citaat van: Eddye op juli 17, 2014, 16:29:53
Bij de Praxis heb ik een aantal van deze matten gehaald:
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/isolatie/isolatie/decor-geluidsisolatieplaten-100-x-50-x-3cm-2-stuks/4149300

Volgens mij precies het zelfde als dit spul (alleen niet zelfklevend):
http://www.akoestiekwinkel.nl/merfocell-noppen-akoestische-panelen

Deze matten zullen niets doen voor het laag probleem, maar wellicht helpen de nagalm te verkleinen.
Plan voor vanavond is: meten, matten neerleggen/zetten, meten, repeat :)
Ik ben benieuwd naar de eventuele veranderingen. Mocht het positief zijn kan ik morgen en zaterdag eventueel kijken naar stof en andere zaken om een toonbaar resultaat te klussen.

ik heb idd dezelfde gebruikt voor de nagalm, hielp bij mij aanzienlijk!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Staaled

Foamproducten zijn beter te mijden want veel te smalbandig ( tenzij je zeker weet dat je alleen het hoog moet dempen en dat is uitzonderlijk.)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Eddye

Citaat van: Mitch-- op juli 17, 2014, 16:33:49
ik heb idd dezelfde gebruikt voor de nagalm, hielp bij mij aanzienlijk!

Citaat van: Staaled op juli 17, 2014, 16:59:33
Foamproducten zijn beter te mijden want veel te smalbandig ( tenzij je zeker weet dat je alleen het hoog moet dempen en dat is uitzonderlijk.)

Ik merk het vanavond wel of er inderdaad minder galm is. :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

morca

Citaat van: quattronl op juli 17, 2014, 09:48:21
Idem bij mij.
Eddy: bedankt voor het langskomen eergisteren, het meten en natuurlijk de gezelligheid :)

Nu alleen nog maar even de grafieken vertalen naar de juiste oplossingen.
Wat wel duidelijk was, en wat ik natuurlijk ook al hoorde: een flink gebrek aan laag op de luisterpositie. Maar nu heb ik het ook in een grafiek ('hard bewijs').
Zal de rest wel in m'n eigen topic, die ergens diep onder het stof ligt, bespreken.
Staande golf,had je voor en achter de luisterplek geen dip.


Goed bezig Eddye dat je wat leden afrijd en gaat meten.
;)