SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr TC

#200
Tot nu toe heb ik mijn subs altijd afgesteld met scoop, toongenerator, parametrische equalizer (Vestax PE-40) en test cd/dvd’s.
Dit gebeurde dus hoofdzakelijk op het gehoor.
Nadat ik van de netvoeding op accu-voeding ben overgegaan is signaalverloop dusdanig gelijkmatig dat ik de parametrische equalizer er tussen uit heb gehaald.
Hij loopt netjes door tot aan de 18hz.
Met netvoeding moest ik de equalizer dusdanig ver inregelen dat op de scoop de vervorming zichtbaar was.
Dit verschil heb ik nooit begrepen.
Met mijn nieuwe sub wil ik qua inregelen een stapje verder gaan door het signaal verloop meer inzichtelijk te maken.
Afstellen op gehoor lukt wel maar kost veel tijd, je wordt luistermoe en dan moet je het een tijdje laten rusten.
Een proces van weken.
Nu wil ik met db-meter en meetmic meer inzicht krijgen zodat ik sneller weet waar het eventueel fout gaat.
De uiteindelijke afstelling gebeurd naar mij mening toch op het gehoor.
Ik heb daarbij jullie om hulp gevraagd en ook gekregen.
De db-meter heb ik bij ITC besteld en de behringer ecm-8000 ga ik bestellen.
Ik wil dan eerst kijken hoe het signaal verloopt voordat ik bepaal of er een andere parametrische equalizer moet komen.

En ook het werk gaat verder, na veel vijlen en schuren ben ik begonnen met de grondlak.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Teun

Ik heb ge-experimenteerd met een parametrische equalizer ertussen....bij mij haalde dat een flink stuk dynamiek weg. :o

Ik heb hem uiteindelijk er tussen uit gehaald. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op maart 11, 2008, 08:29:25
Hoi Teun

Ik heb ge-experimenteerd met een parametrische equalizer ertussen....bij mij haalde dat een flink stuk dynamiek weg. :o

Ik heb hem uiteindelijk er tussen uit gehaald. ;)

Dat is frappant :-\.
Bij mij werkt het prima. Ik vind een equalizer in het laag heel handig omdat je zelfs met de meest ideale plaatsing in je ruimte nog wel een paar resonanties over houdt. Met een equalizer kun je die grotendeels wegwerken.
Dutch & Dutch

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat klopt inderdaad dat was ook mijn bedoeling...maar dat ging erg ten koste van de kwaliteit...
Uit mijn hoofd was het de Thommessen geloof ik....
Een belgische jongen ik geloof Tommy had dezelfde ervaring als ik met een equalizer ertussen...en had hem gelukkig "op zicht"  ;D

Misschien als je eens op dit forum googled naar Tommy en zijn mega subs...misschien kun je zijn ervaring naar boven halen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Citaat van: Erik van Voorst op maart 11, 2008, 08:29:25
Hoi Teun

Ik heb ge-experimenteerd met een parametrische equalizer ertussen....bij mij haalde dat een flink stuk dynamiek weg. :o

Ik heb hem uiteindelijk er tussen uit gehaald. ;)

Ik ben er helemaal van overtuigd dat een para EQ bijna altijd zinvol is.
Het goed afstellen is een tweede, ik ben er nu al heel lang mee bezig en leer elke keer bij. ;)

mr TC

Buiten de equalizer heb ik nog een aantal andere mogelijkheden om mee te vogelen.
Kantelfrequentie instelling op mijn av-versterker die gaat in stappen: 50Hz 80Hz 120H 150Hz.
De keuze is dan tussen de 50Hz en de 80Hz.
De hellingshoek van de av-versterker is niet echt steil als ik hem op 50Hz zet hoor ik de 100Hz nog uit de sub komen.
Daarna kan ik de kantelfrequentie op mijn sub-versterker traplos instellen en hij valt wel snel af.
Door hiermee te variƫren weet ik 1 dal of bult in het signaal recht te trekken.

Zelf heb ik ook liever geen equalizer er tussen, maar soms is het signaal dusdanig ongelijkmatig dat je wel moet.

Ik weet niet of een andere kast veel invloed heeft op het frequentie verloop.

Daarom eerst meten en dan kijken hoe we verder gaan.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

Hallo Teun vraagje van mijn kant, tot hoe ver kan je die frequenties blijven horen, heb zo het idee dat mijn leeftijd een rol mee gaat spelen.
Het lijkt wel of ik wat dover begin te worden (ouderdom komt met) denk ik.
Of niet, voor de rest ziet het er allemaal goed uit.
Zoals ik al zei door de telefoon die vorige klonk al goed dus naar deze ben ik zeer benieuwd.
Groeten Ab O0

mr TC

Citaat van: apiehapy op maart 14, 2008, 09:30:50
Hallo Teun vraagje van mijn kant, tot hoe ver kan je die frequenties blijven horen, heb zo het idee dat mijn leeftijd een rol mee gaat spelen.

Het is idd zo dat met de jaren het gehoor achteruit gaat.
Het frequentiebereik wordt kleiner, vooral de hoge frequenties.

http://www.hoorzaken.nl/ouderdomsslechthorendheid.htm

Je kan een gehoor test aanvragen.
Er zijn ook winkels voor gehoorapparaten die je gehoor gelijk en gratis kunnen testen.

Succes,

Dr. Teun. ;D ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Ff  een up-date van de werkzaamheden.
Randen van de kast afgerond en met 2 componenten plamuur behandeld.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Sokkel en plaat geschuurd en met lak plamuur oneffenheden weggehaald.
Daarna weer geschuurd met korrel 2000.
En de tweede grondlaag.
Let niet op de verkleuring, dat is het droog proces.
Vooral het schuren is erg tijdrovend.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'


mr TC

Michel,

Fijn dat je mee denkt.
Alleen zie ik geen voordelen van deze versterkers t.o.v. mijn huidige versterker.
Demping is lager.
Vervorming is hoger.
Ze beginnen bij de 15Hz, mijn huidige versterker begint bij 2Hz.
Zelfs de zwaarste is geen vooruitgang qua vermogen.

En het zijn inbouw versterkers.
Ik heb liever de versterker buiten de kast.
Ik heb zelfs de filters uit mijn front speakers gehaald en in een kastje gebouw achter de speaker.
Nu kan ik er wel een kastje omheen bouwen, maar dat is extra werk.

Zelf zou ik eerder aan deze versterker denken:

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=A6000GTI&Language=ENG&Country=US&Region=USA&cat=AMP&ser=GTI


Groeten,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

6000Watt.....een echte autoliefhebber. :P.......no substitute for cubic inches.... ;D 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Dat ding is 12V, hoe ga je dat aansturen?

Tazzy

Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

mr TC

Db meter is binnen, maar geen aansluiting voor op de computer....jammer.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#216
Randen van de kast gevijld en geschuurd, net zo lang tot het echt netjes is, ongeveer een week mee bezig geweest.

Ik heb een draaiplateau gemaakt waar ik de kast op kan zetten, zodat ik het vlak wat ik wil lakken in het licht kan draaien.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En, jawel de eerste grondlaag op de kast!!!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

skylla

hoi teun,

eindelijk je topic doorgenomen, had alleen de planken in het begin gezien, en nu is de kast al helemaal in elkaar, nu dus ook de tussenstappen gelezen, petje af hoor... ben erg benieuwd hoe het gaat klinken.. (schuur eens door! ;D)

greetzz kevin

mr TC

Ha die Kevin,

Leuk dat je reageert.
En wat het schuren betreft, daar gaat nu eenmaal erg veel tijd in zitten.
De bedoeling is dat ik kast en sokkel in zwart hoogglans afwerk, daar zie je alles op, dus de ondergrond moet perfect glad zijn.
Je kan met het bouwen nog zo je best doen om het goed glad te krijgen maar wanneer de eerste laklaag erop zit komen toch weer oneffenheden naar boven.

Ik concentreer mij hoofdzakelijk op de vlakken die echt in het zicht zitten.
Ben gemiddeld 4 a 5 uur per dag bezig, het gaat dus gewoon niet sneller. ;D


Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Via een PM is mij gevraagd wat meer uitleg te geven over waterglas.

Vraag:
1)Hoe te verwerken?

Gewoon met de kwast verdunt of onverdunt.

Verdunt 1 a 2 keer tussen de 20% en 50% waterglas, de rest gewoon water.
Dit is afhankelijk van het materiaal waarop je het gaat gebruiken.

MDF neemt vrij snel op, vooral op de kopse kanten hier zou ik 50/50 verhouding gebruiken.
Bij materialen die minder snel opnemen zou ik meer water toevoegen tot max een 20/80 verhouding,
Dus 20% waterglas en 80% water.

Onverdunt heb ik het gebruikt om naden van de speaker luchtdicht af te sluiten.
Het waterglas wordt dan maar gedeeltelijk opgenomen door het MDF en de rest blijft er als een glas achtige substantie opliggen.
Deze substantie is nauwelijks(niet) te schuren, raad ik dus af voor lijm en afwerkvlakken.

Vraag:
2) Vullend vermogen en lijmkracht.

Vullend vermogen: Ik heb waterglas gemend met MDF stof(van het frezen en decouperen) om gaten af te dichten en dit werkt goed is ook daarna goed te schuren en af te werken.

Lijmkracht: Hier ben ik toevallig achter gekomen toen een plaat met waterglas had behandeld en er langs een zijkant waterglas was door gelopen op een stukje MDF wat ik als verhoging had gebruikt.
Het waterglas was al opgedroogd en het was niet meer los te trekken.
Ik heb het toen met een zware hamer er af moeten slaan.
Toen het uit eindelijk los kwam bleef de bovenkant het blokje MDF op de plaat zitten, dit heb ik weg moeten vijlen.
Voldoende hechtkracht dus maar ik weet niet het zich over langere tijd gedraagt dat weet ik wel van PU-lijm.
Voor mijn sub kast heb ik specifiek voor het lijmen alleen PU-lijm gebruikt.

Vraag:
3) Makkelijk te schuren?
Verdunt wel, zolang het maar echt opgenomen wordt door het materiaal.

Vraag:
4) Trekt het heel erg in MDF (dus lijmt het in wezen het MDF nog een keer)
Het trek wel in het MDF maar oppervlakkig, je moet daarbij denken aan hooguit een paar millimeter.
Dus het MDF nog een keer lijmen is volgens mij niet het geval.

Eric heeft in mijn topic opgemerkt dat MDF vrij zacht materiaal is en daardoor eigenlijk minder geschikt voor speaker bouw.
Dit klopt maar er wel verschil tussen 18mm MDF en 30mm MDF.
30mm MDF is compacter, fijner van structuur en daardoor harder.
Er is ook verschil tussen MDF interieur en exterieur, exterieur is niet alleen vocht afstotend maar ook harder(en duurder).

Ook waterglas maakt het MDF harder, ik heb dit duidelijk gemerkt met boren, decouperen en frezen, meer weerstand.
Daarom denk ik dat MDF(en andere hout soorten) meer geschikt worden voor speakerbouw na een behandeling met waterglas.

Helaas werkt de link naar het veiligheidsblad niet meer.

WATERGLAS IS NIET ZO ONSCHULDIG ALS HET ER UIT ZIET, KOMT HET OP JE HUID DAN KAN DIT GROTE IRRITATIE TOT GEVOLG HEBBEN, DAAROM ALTIJD GELIJK AFSPOELEN MET VEEL WATER.
HOU HET UIT DE BUURT VAN KINDEREN, BIJ INNAME IS HET LEVENS GEVAARLIJK.

https://www.vanderpigge.nl/index.php?crn=62&rn=6127&action=show_detail&PHPSESSID=ecc725a9310c9c75f173e64709b4c73f


Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Zo ziet het eruit na grondlaag nr 3.
Alle oneffenheden weggewerkt, dus een goede basis voor de lak, zwart hoogglans. 
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

denoontje


mr TC

Citaat van: denoontje op maart 28, 2008, 08:26:08
strak hoor

Dank je, het kost ff wat tijd, maar dat ziet je weer terug in het eind resultaat. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

skylla

ziet er goed uit netjes uit..

wanneer ga je lakken dan? wel even eerst ontstoffen he, hihi   :P