hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: williams op januari  5, 2016, 17:21:40
Hoi Ronald heb je niet met de nieuwe calibratie niet wat meer licht moet weg snijden ?
Zet de x35 is in een standaard mode ( natural ) en kijk dan nig eens naar je lichtopbrengt.
Niet meer dan de vorige calibratie, ik heb het vanavond getest en ik zie geen verschil qua licht tussen mijn calibratie en natural stand.
Ondertussen ben ik er van overtuigd dat de nieuwe lamp minder licht geeft dan jouw "oude" lamp. Ik kan van een forumlid een ongebruikte originele lamp overnemen dus het gaat goedkomen.  8)

hifiman

Wat mij overigens verbaasde was dat na de lamp wissel de gamma duidelijk anders was. Nog steeds een redelijk rechte lijn, maar i.p.v. 2.2 was de gemiddelde waarde 2.4 geworden. Na een aantal uurtjes pielen de gamma weer redelijk goed op 2.2 gekregen. En aangezien ik de lamp waarschijnlijk binnenkort toch weer ga wisselen vind ik het zo wel even goed genoeg   :angel:

hifiman

Ondertussen zijn er twee originele Ushio lampen naar mij onderweg  :headbanging: In de lamp module die ik uit de X35 heb gehaald zit ook een Ushio. Klinkt erg chinees of japans, maar blijkt dus een Amerikaans merk te zijn  :P

Gisteren heb ik (met mijn sensor) bij forumlid Williams een waarde van 180 cd/m2 gemeten, weliswaar een andere projector (JVC X5000) maar toch even een factor drie meer dan de schamele 62 cd/m2 die ik met de nieuwe lamp in mijn X35 meet  :nopompom: In ben heel benieuwd waar ik aan ga komen als de Ushio lamp er straks in zit. De 180 zal het wel niet worden maar ik hoop toch wel het dubbele van die 62 te halen.

Een leuk weetje is dat de JVC X500 exact dezelfde lamp gebruikt als in de X35. Mijn overschot aan lampen straks is dus geen weggegooid geld als ik over een tijdje een upgrade naar een X500 zou maken  ^^

To be continued  ;)

riwi

Je zal het wel uit moeten spreken als US Hi O :)

Heb je toch nog onder garantie iets gekregen? of gewoon nieuwe lampen besteld?

Dus de X35 en X500 hebben dezelfde lamp ? Da's 235 Watt dacht ik. De X5000 heeft een 265Watt lamp die nogal prijzig is.

hifiman

Citaat van: riwi op januari  8, 2016, 13:36:12
Je zal het wel uit moeten spreken als US Hi O :)
;D

Citaat van: riwi op januari  8, 2016, 13:36:12
Heb je toch nog onder garantie iets gekregen? of gewoon nieuwe lampen besteld?
Ik kon mijn klacht niet quantificeren dus had richting leverancier tot nu toe, geen poot om op te staan. Zodra ik de Ushio lamp heb kan ik een meting doen en dan aangeven dat ik heb vergeleken heb met een originele lamp en dat het verschil X procent is. Met andere woorden zodra ik de nieuwe lamp heb (en ervan uitgaande dat die inderdaad meer licht geeft) ga ik een poging doen garantie te claimen.

De twee Ushio lampen die ik nu gekocht heb zijn losse lampen (dus zonder de module) , die ik overgenomen heb van een forumlid. Deze had ze nieuw gekocht voor zijn X35 bij hcinema.de maar uiteindelijk nooit gebruikt omdat hij ook voor een X5000 gaat.

Citaat van: riwi op januari  8, 2016, 13:36:12
Dus de X35 en X500 hebben dezelfde lamp ? Da's 235 Watt dacht ik. De X5000 heeft een 265Watt lamp die nogal prijzig is.
Dat klopt.

kermit

Citaat van: Audioloog op januari  8, 2016, 13:47:44
;D
Ik kon mijn klacht niet quantificeren dus had richting leverancier tot nu toe, geen poot om op te staan. Zodra ik de Ushio lamp heb kan ik een meting doen en dan aangeven dat ik heb vergeleken heb met een originele lamp en dat het verschil X procent is. Met andere woorden zodra ik de nieuwe lamp heb (en ervan uitgaande dat die inderdaad meer licht geeft) ga ik een poging doen garantie te claimen.

De twee Ushio lampen die ik nu gekocht heb zijn losse lampen (dus zonder de module) , die ik overgenomen heb van een forumlid. Deze had ze nieuw gekocht voor zijn X35 bij hcinema.de maar uiteindelijk nooit gebruikt omdat hij ook voor een X5000 gaat.
Dat klopt.

Hou er rekening mee dat de nieuwe lamp ook niet meer licht geeft. Ik heb het reeds meegemaakt dat een splinternieuwe originele lamp van jvc afkomstig dus niet meer licht geeft dan de zgn nep lamp.  ;)
Het heeft me 400 euro gekost de originele lamp .Ik baalde enorm toen ik erachter kwam. Maar dat hoeft niet in jou geval te zijn. Maar hou er wel rekening mee.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op januari  8, 2016, 13:27:45
Gisteren heb ik (met mijn sensor) bij forumlid Williams een waarde van 180 cd/m2 gemeten, weliswaar een andere projector (JVC X5000) maar toch even een factor drie meer dan de schamele 62 cd/m2 die ik met de nieuwe lamp in mijn X35 meet  :nopompom:
Die lamp vd x5000 is dan ook drie tot vier keer duurder   :P

williams

Goede deal met de 2 lampen ,kan je vooruit tot je mijn x5000 overneem over 3 jaar   ;)
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: kermit op januari  8, 2016, 17:23:51
Hou er rekening mee dat de nieuwe lamp ook niet meer licht geeft. Ik heb het reeds meegemaakt dat een splinternieuwe originele lamp van jvc afkomstig dus niet meer licht geeft dan de zgn nep lamp.  ;)
Het heeft me 400 euro gekost de originele lamp .Ik baalde enorm toen ik erachter kwam. Maar dat hoeft niet in jou geval te zijn. Maar hou er wel rekening mee.
Je zit in de goede richting Brian!

Ik heb zojuist de lamp vervangen en wat blijkt, er zat wel degelijk een originele 230W Ushio in de lamp die ik online besteld had, toch kwam daar maar 62 cd/m2 uit, terwijl met een van de twee lampen die ik van forumlid overgenomen had er nu 102 cd/m2 uitkomt, dat is toch mooi 68% meer licht met precies dezelfde lamp (merk/type/wattage). De tweede lamp die ik gekocht heb van het forumlid (wederom zelfde merk/type/wattage) zit nog in de doos. Ik kukelde daarnet al bijna achterover van de huishoudtrap af terwijl ik de projector met zijn 16 Kg boven mijn hoofd vast had. Met andere woorden, ik ben happy met de nieuwe lamp  :pompom: en hoe die 2de lamp het doet zijn we over 1,5 a 2 jaar (als ik weer rond de 800 uur zit) wel weer.

Overigens heb ik nog geen film opgezet om te kijken hoe het eruit zag, ben alleen nog bezig geweest met vervangen, en wederom opnieuw afstellen van prismasonic lens. Straks als het goed donker is ga ik wederom calibreren, en dan uiteraard eens kijken hoe het eruit zit. Ik zag overigens gelijk (menu dune) al dat deze lamp meer licht geeft!

Nog even op een rijtje:

originele X35 lamp met 867 uur op de teller:
75 cd/m2

nieuwe lamp (ook ushio 230W) online gekocht:
62 cd/m2

nieuwe lamp van forumlid overgenomen (ook Ushio 230W) :
102 cd/m2

Bovenstaande metingen zijn met prismasonic lens in pass through mode ertussen, dit geeft ongeveer 10% lichtverlies, als het gaat om vergelijk met onderstaande waarden van de X5000 zou je dus bij bovenstaande waarden 10% op moeten tellen. Zo bekeken haalt mijn X35 in high lamp mode nu bijna de lichtsterkste van de X5000 in low lamp mode.

X5000 van Williams:
180 cd/m2 (120 in low lamp mode)

Ik ga proberen de online lamp te ruilen, of dat lukt is nog maar de vraag, er zit wel garantie op maar dat gaat vooral over kapot gaan las ik :P



williams

Hoi Ronald goed nieuws dat de andere lampen wel het juiste lichtopbrengst geven .
Je zult nu wel een aardig mooi plaatje op het scherm kunnen toveren .
Nu lekker filmpje kijken en genieten .
Gr .Wil
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

raindog

Fijn dat de lampjes bevallen. Veel plezier er mee!
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

hifiman


hifiman

#9537
Ik ben vandaag 6 uur lang bezig geweest met het hele verhaal (lamp vervangen, calibreren, prismasonic lens afstellen). Toen ik net klaar was en film wilde gaan kijken leek het even of ik alles voor niks had gedaan. De projector bleef hangen (tijdens bezig zijn met lens shift) en ik was genoodzaakt de stekker eruit te halen. Vervolgens wilde ik hem snel weer aanzetten om de lamp te laten koelen (ventilator aan), dat was blijkbaar geen goed plan want toen ging de projector in (lamp) error. Vervolgens de stekker er weer uitgehaald en even kwartiertje gewacht, vervolgens deed de projector het weer prima en heb ik dik 2 uur film gekeken. Pfffhhhh de schrik zat er even goed in, zag me zelf al nog 6 uur bezig met de volgende lamp alles opnieuw doen en daar had ik weinig trek in  :lookaround: Gelukkig niet nodig dus. Een lichtkanon als de X5000 gaat de X35 niet worden maar dat was de HD350 ook niet en het beeld ziet er prima uit  :thumbs-up: 

Het zwarte doek voor het plafond ligt ondertussen overigens bij de naaister  :satisfied:


hifiman

Citaat van: williams op januari  9, 2016, 19:06:25
Hoi Ronald goed nieuws dat de andere lampen wel het juiste lichtopbrengst geven .
Je zult nu wel een aardig mooi plaatje op het scherm kunnen toveren .
Nu lekker filmpje kijken en genieten .
Gr .Wil
Ja gelukkig wel  ;D

Wat je zegt, genoeg bezig geweest met klooien en rommelen, de komende tijd gaan we lekker film kijken  ^^ :popcorn:

hifiman

En weg gaan beginnen aan een nieuw project  O0

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Niet zwaar genoeg blijkbaar, ik heb nog geen gat in het aluminium plaatje gekregen  :-X Missxchien effe nieuwe boortjes halen, het plaatje trekt krom maar de boor komt er niet doorheen, de boormachine loopt ook sterk terug in toerental dus die is ook niet sterk genoeg geloof ik :P

Kjelt

Altijs stukje hout eronder ter ondersteuning en voor punchen met een punch dan loopt je boortje ook niet meer weg. Verder juiste toerental, niet te snel en je ziet dat het boortje goede snelheid draait als je mooie krullen krijgt. Als je snippertjes hebt draai je te snel of je boor is inderdaad bot.

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 31, 2016, 10:25:13
Altijs stukje hout eronder ter ondersteuning en voor punchen met een punch dan loopt je boortje ook niet meer weg. Verder juiste toerental, niet te snel en je ziet dat het boortje goede snelheid draait als je mooie krullen krijgt. Als je snippertjes hebt draai je te snel of je boor is inderdaad bot.
Bedankt voor de tips Wicher. Wat het stukje hout betreft, dan kun je het werkstuk toch niet meer vastklemmen??

Kjelt

Hangt een beetje van het werkstuk af, als het vrij dik is of een grote boor of stevig materiaal als ijzer dus als er grote krachten vrijkomen dan zul je het werkstuk direct moeten klemmen.

Jij zegt dat het indeukt en alu is dan trek ik de conclusie dat het hoogstens 1mm ofzo alu plaat is. Dat hoef je niet te klemmen dat kun je makkelijk zelf vasthouden met een handschoen.
Dus klem je het hout in en hou je de plaat goed vast. Evt vastschroeven op groter stuk hout of met lijmklemmen.

Door voor te punchen weet je ook dat je boortje niet wegloopt dus is het minder kritisch.
Als het een groot gat is kun je eerst voorboren met een kleinere boor.
Als je dunne plaat boort en geen hout eronder legt krijg je vieze gaten zoals bv kogelgat dat het metaal aan de onderkant aan de randen wat uitsteekt. Dat moet je dan weer afbramen, ruimen. Met hout eronder hoeft dat niet, krijg je een mooi schoon gat als je tenminste de boor het werk laat doen en niet met veel kracht hem er doorheen drukt.

Wel aub altijd een beschermbril dragen!  Succes

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 31, 2016, 11:00:39
Hangt een beetje van het werkstuk af, als het vrij dik is of een grote boor of stevig materiaal als ijzer dus als er grote krachten vrijkomen dan zul je het werkstuk direct moeten klemmen.

Jij zegt dat het indeukt en alu is dan trek ik de conclusie dat het hoogstens 1mm ofzo alu plaat is. Dat hoef je niet te klemmen dat kun je makkelijk zelf vasthouden met een handschoen.
Dus klem je het hout in en hou je de plaat goed vast. Evt vastschroeven op groter stuk hout of met lijmklemmen.

Door voor te punchen weet je ook dat je boortje niet wegloopt dus is het minder kritisch.
Als het een groot gat is kun je eerst voorboren met een kleinere boor.
Als je dunne plaat boort en geen hout eronder legt krijg je vieze gaten zoals bv kogelgat dat het metaal aan de onderkant aan de randen wat uitsteekt. Dat moet je dan weer afbramen, ruimen. Met hout eronder hoeft dat niet, krijg je een mooi schoon gat als je tenminste de boor het werk laat doen en niet met veel kracht hem er doorheen drukt.

Wel aub altijd een beschermbril dragen!  Succes
Volgens de verkoper (kastje op ebay gekocht) was het aluminium, heb zelf het idee dat het keihard staal is...

En voorpunchen en voorboren deed ik al, 3 mm, net na lang boren erdoor gekregen. Maar moet 8 mm worden en nieuwe 8 mm boor komt er niet doorheen.

Ik wacht maar effe tot de lente denk ik, dan kan ik buiten prutsen, dacht het effe binnen te kunnen doen, maar das dus geen succes.

hifiman

Vanavond een nieuwe set metaal boortjes gekocht van extra hoge kwaliteit. Binnenkort to be continued dus  ;)

hifiman

Dan weer even terug naar het plafond verduisterings project. Het doek hangt eindelijk.

hifiman

Het is echter geen succes, de foto laat zien waarom... Het doek hangt teveel door waardoor er direkt licht van de projector op valt.

Daarnaast heeft de naaister mij blijkbaar verkeerd begrepen en het doek aan de verkeerde kant gezoomd en aan elkaar genaaid zodat het er niet mooi uitziet als de doffe kant naar onder hangt.  :nopompom:

Met de glimmende kant naar onder blijkt het doek ook nogeens flink te reflecteren.  :nopompom: :nopompom:

Al met al heb ik wel gezien (viel vooral op toen ik het doek weer verwijderde), hoe fijn het kijken was met een zwart i.p.v. een wit plafond.

Ik zie 1 oplossing en dat is de aan elkaar genaaide stukken doek weer loshalen en ze apart op te hangen aan het plafond met ook ringen in het midden (in de lengte).

Bij voorkeur ook de zoomen weer loshalen en aan de andere kant vastnaaien, Tsja nu nog een slachtoffer zien te vinden die dit voor mij wil doen..