hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

williams

Je zit niet echt stil .Leuk om te zien hoe mijn oude speakers een make-over krijgen .

Ben benieuwd hoe ze gaan klinken bij je

Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op december  7, 2014, 15:46:53
...en geborgd met een schroefje...

Toch geen (metalen) schroefje door de open spleet van de spoel mag ik hopen? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Nog even lekker bezig geweest, het scheidingsfilter afgemaakt (op een paar weerstandjes voor het hoog gedeelte na, deze heb ik besteld en komen pas donderdag hier binnen :blink:  ). Vervolgens het (filter) camouflage, ehh dempingsmateriaal toegevoegd.

Het is nu even wachten tot ik de weerstanden binnen heb, dan kan ik de units solderen en monteren en dan.... benieuwd hoe het klinkt...   :music:

De 4 gaatjes in de achterkant van 1 van de speakers heb ik ondertussen dichtgemaakt met houtplamuur en vervolgens een zwart stickertje ( x4 ) erover.
Verder ga ik ter afwerking de dichtgemaakt bas reflex poort nog zwart verfen.

To be continued  :pompom:



hifiman

Citaat van: Audiofiel op december  7, 2014, 18:10:05
Toch geen (metalen) schroefje door de open spleet van de spoel mag ik hopen? ::)
Uiteraard niet, alleen een klein metalen schoefje "voor" de spoel om deze te borgen zodat hij niet naar voren kan glijden.

hifiman

Citaat van: williams op december  7, 2014, 18:04:35
Je zit niet echt stil .Leuk om te zien hoe mijn oude speakers een make-over krijgen .

Ben benieuwd hoe ze gaan klinken bij je

Williams.
Ja he  8) Enne, anders ik wel :P Je bent welkom om ze te komen luisteren als ze klaar zijn.  :coffee:  :music:

kermit

Straks klinken ze beter dan de Avalons!  ^^ :D

Kjelt

Nog even verder pimpen en upgraden en hij wil ze weer terug  ;D

kermit

Citaat van: Kjelt op december  7, 2014, 20:49:24
Nog even verder pimpen en upgraden en hij wil ze weer terug  ;D

Dinsdag ga ik naar hem toe, misschien kan ik ze gelijk meenemen!  :clapping:

williams

CitaatNog even verder pimpen en upgraden en hij wil ze weer terug  ;D

Ik heb zelf de Focals chorus 816 v gekocht en nu is mijn gehele set kompleet ,dus ik hoop dat de Tannoy's een mooi plekje krijgen bij Ronald .

Mochten ze binnenkort af zijn dan kom ik zeker luisteren bij je .

Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

En weer een stapje verder...  O0

De woofers gemonteerd en de dichtgemaakte basreflex porten netjes afgewerkt door een stuk dempingsmateriaal op maat te snijden en zwart te spuiten en dan de (door een vorige eigenaar) afgezaagde basreflex pijpen er weer op, vind zelf dat het er netjes uitziet :-)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op december  8, 2014, 18:58:54
...door een stuk dempingsmateriaal op maat te snijden en zwart te spuiten en dan de (door een vorige eigenaar) afgezaagde basreflex pijpen er weer op...

Dat ziet er echt super goed uit. Wat een creatieve oplossing heb je bedacht! :clapping: :clapping:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

williams

Dat ziet er erg mooi uit ,ik ben benieuwd als ze helemaal af zijn .

Groetjes .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Onverwachts lagen vanavond de nog ontbrekende weerstanden in de brievenbus  :pompom: Gelijk het karwei maar even afgemaakt  :clapping:

hifiman

En dan natuurlijk het grote moment... hoe klinken ze....

Om te beginnen wil ik even opmerken dat ze aangesloten staan op een 2x 25W Cambridge Audio versterker van nog geen 200 euro, waar ik dus geen wonderen van kan en mag verwachten  :exclamation: Bron is een squeezebox touch, analoog aangesloten.

Mijn allereerste indruk: te weinig laag, aai dit heeft geen body... Maar... toen ik ze dicht bij de muur zetten (ze stonden eerst half in de kamer) was de tweede indruk: oei te veel laag. :P Een stukje verder van de muur af en het klinkt alweer een stuk beter, zo zie je maar weer dat akoestiek een doorslaggevende rol speelt m.b.t. keuze en plaatsing van speakers.

Ik begrijp nu wel heel goed waarom mensen voor Tannoy kiezen, wow wat een coherent midden/hoog, ik hoor details (bijv in het spelen van trompet, het indrukken van de toetsen), die ik beneden op de Avalons niet hoor  :omg:
Onder de streep ga ik direkt voor de Avalons, maar voor de ongeveer 100 euro per speaker die ik in totaal kwijt ben is dit helemaal niet verkeerd  :pompom: :clapping:

Ook heel benieuwd hoe het klinkt als ik er een beetje degelijke versterker op aansluit...

To be continued...  :thumbs-up:




Kjelt


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Audiofiel

Dat is weer een dankbaar hobbyklusje gebleken. Met een paar stappen een heel groot resultaat. :music:

Citaat van: Audioloog op december  9, 2014, 22:01:34
Ook heel benieuwd hoe het klinkt als ik er een beetje degelijke versterker op aansluit...

Gaan we testen! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

riwi


hifiman

Thanks heren  ;D

Volgende week komt Audiofiel langs met een mooie versterker om de Tannoy's aan de tand te voelen  8)

kermit


Xander32

... ik zie dat je er ook nog Beta's heb staan. Heb die zelf ook gehad en er voor weinig een leuk ht setje van gemaakt (20 als front, 10 als rears, 360 center en een sw12). Die Beta 20's waren leuke ls. voor het geld.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

hifiman

Citaat van: Xander32 op december 10, 2014, 19:25:23
... ik zie dat je er ook nog Beta's heb staan. Heb die zelf ook gehad en er voor weinig een leuk ht setje van gemaakt (20 als front, 10 als rears, 360 center en een sw12). Die Beta 20's waren leuke ls. voor het geld.
Goed gezien :-) Het zijn de Beta 20. Die heb ik een aantal jaar geleden aangeschaft om ook boven op mijn hobby hok een beetje decent geluid te hebben. Voor het geld vind ik ze heel goed klinken! Heb bijv ook de Boston Acoustics A25 (op de slaapkamer) die zo geroemd worden, maar die konden wat mij betreft niet tippen aan deze Infinity Beta 20  :D De Beta 20 moet nu dus plaatsmaken voor de Tannoys. Ik ga ze denk ik wel bewaren want vind het zonde ze weg te doen voor die paar tientjes die ik er nog voor zal kunnen krijgen.

hifiman

Ik ben er ondertussen ook uit wat ik nu wel met de raspberry pi. Dit ga ik doen:

Een raspberry pi met hifiberry dac analoog uit naar een tripath classe D versterkertje i.c.m. de Infinity Beta 20 speakers die ik nu over heb. Volumio software erop en dan gebruiken als portable webradio/spotify muziek setje. Dit is al klaar en ligt zogezegd "op de plank" om in te zetten als dat zo uitkomt  :headbanging:



Dan een tweede raspberry pi met squeezebox server en squeezeslave player met hifiberry digi die ik ga aansluiten op een zelf te bouwen externe DAC op basis van AK4396 DAC chip. Doel hiervan is een zo hoog mogelijke kwaliteit behalen voor de set boven.  :wub:

Voor de oplettende lezer: het hifiberry -> i2s dhz dac verhaal vergeet ik voor nu even, dat gaat hem niet worden met een AK4396 (die ik al besteld heb).

hifiman

Het begint gelijk te jeuken nu ik boven (door de komst van de Tannoy speakers) ook een "goed" geluid heb om hier op door te borduren, ik denk dan als eerste aan een DHZ voeding voor de Squeezebox Touch. En als tweede aan een betere versterker.

Feit is dat ik niet veel budget meer heb voor deze hobby, met andere woorden, ik kijk wat ik kan doen maar het mag niet te veel gaan kosten. Aan de andere kant is dat ook wel een uitdaging en ik ben ervan overtuigd dat ik met een combinatie van zelfbouw (cq zelf modificeren) en 2de hands (wellicht vintage  :satisfied: ) spullen een heel eind kan komen  :pompom:

williams

De speakers  zien er weer als nieuw uit en zo te lezen vind je ze ook mooi klinken ,ik ben dan ook blij dat ze een mooi plekje krijgen bij je .

Veel plezier met je nieuwe aanwinst .

Groetjes Williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.