hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 22, 2009, 22:16:33
Heeft Garmt ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de iris in 16 stappen in te stellen?
Jaja, dat kan bij de 350 niet, weet ik ook wel, totdat je het service menu opent...
Nee dat is in mijn situatie niet gewenst, ik wil gewoon de iris maximaal open!  ;)

hifiman

Gisteren weer eens lekker een filmje gekeken en ook korte stukjes van een hoop blu-rays en downloads de revu laten passeren om eens te kijken hoe een en ander er nu uitziet. Ik kreeg op een gegeven moment van de vrouw te horen dat ik al een uur zat te "demo-en" en dat we film zouden gaan kijken  ;D

Het leuke is dat ik simpel kon terugschakelen tussen "voor" de calibratie door Garmt en "erna".
Mijn conclusie is eigenlijk 2-ledig.

Enerzijds is het beeld er flink op vooruitgegaan, en inderdaad Garmt, nu pas valt mij op hoeveel te blauw het beeld voorheen was  :-X

Anderzijds constateer ik dat de kleuren toch wel erg oververzadigd zijn gebleven (was voorheen ook dus heeft feitelijk niks met de calibratie te maken!). Op zich vind ik die oververzadigde kleuren (bekend minpunt van de DILA's) niet eens zo erg, behalve bij het zien van menselijke "huid" (dus met name eigenlijk bij gezichten), daar stoor ik mij er echt aan. Dit ondanks dat de color setting ondertussen op -7 staat. Nu weet ik dat ik eigenlijk niet moet zeuren want dan had ik de HD750 moeten kopen ,die heeft CMS  :P

Het rare vind ik overigens dat toen ik de HD350 voor het eerst zag bij Kermit ik weliswaar zag dat groen wel erg groen was, maar dat mij toen niks opgevallen is met hoe gezichten er uitzagen. Dit kan natuurlijk met het veranderen van het spectrum van de lamp te maken hebben, het kan ook zijn dat deze herinnering mooier is (dat is namelijk vaak zo met herinneringen) dan het in werkelijkheid was :P

Gezien de meerprijs van de HD750 en als ik weer even terugdenk aan mijn vorige projectoren dan sta ik overigens nog steeds 100% achter mijn aankoop en ben ik nog steeds erg blij met deze projector  :) That been said mag denk ik de kritische modus weer aan (ik blijf een tweaker in hart en nieren zoals Bob al terecht opmerkte  ;D ). Ik ben dus even wat gaan spelen met de color setting en eigenlijk vind ik dat pas bij color op -30 gezichten eruit zien zoals ze mijns inziens eruit zouden moeten zien. Nu herinner ik mij dat Garmt ook al iets had opgemerkt over een klant in de "professionele sector" die zelf ook al uitgekomen was op een dergelijke waarde voor de color setting? Nu hoor ik de heer F.D. al denken, ja maar zo help je je hele gamuth driehoek om zeep , check je color decoders eens  ;D  ;)

Uiteindelijk heb ik de projector nu op -7 laten staan en ben ik in de popcornhour met de saturation gaan spelen. Ik kwam dan uit op een setting van 40 (default is 50) waarbij ik wederom huidskleuren er goed uit vond zien. Nadeel hiervan is overigens dat dit dan weer niet op de blu-ray speler kan, maar goed in de praktijk wordt er toch voor 90% popcornhour gekeken  :devil:

Ik ga blijf dus even draaien met de laatst genoemde settings en eens kijken hoe dat bevalt en of dat geen (al te grote) nadelige invloed heeft op de andere kleuren.

Totzover mijn verslag van 1 avondje "film kijken"  ;)


bmateijsen

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2009, 11:06:18
Ik ben dus even wat gaan spelen met de color setting en eigenlijk vind ik dat pas bij color op -30 gezichten eruit zien zoals ze mijns inziens eruit zouden moeten zien. Nu herinner ik mij dat Garmt ook al iets had opgemerkt over een klant in de "professionele sector" die zelf ook al uitgekomen was op een dergelijke waarde voor de color setting? Nu hoor ik de heer F.D. al denken, ja maar zo help je je hele gamuth driehoek om zeep , check je color decoders eens  ;D  ;)

Gezichten is maar 1 ding.... en met welke film check je dat dan? Want zoals iedereen die niet bij de mastering betrokken is geweest, heb je geen enkel idee wat die hebben gedaan ;)

Daarnaast is deze professionele klant een color grading bedrijf en zij zijn alleen gebaat bij een flink verzadigde color gamut, zodat ze deze zelf terug kunnen draaien. Hun setting in color zegt dus eigenlijk helemaal niets aangezien het gerelateerd is aan de apparatuur die ze gebruiken ;)

CitaatUiteindelijk heb ik de projector nu op -7 laten staan en ben ik in de popcornhour met de saturation gaan spelen. Ik kwam dan uit op een setting van 40 (default is 50) waarbij ik wederom huidskleuren er goed uit vond zien. Nadeel hiervan is overigens dat dit dan weer niet op de blu-ray speler kan, maar goed in de praktijk wordt er toch voor 90% popcornhour gekeken  :devil:

Dat is 20% minder... dus ga eens kijken wat voor effecten het allemaal heeft op andere elementen...

CitaatIk ga blijf dus even draaien met de laatst genoemde settings en eens kijken hoe dat bevalt en of dat geen (al te grote) nadelige invloed heeft op de andere kleuren.

Ik denk van wel... daarnaast weet je ook niet of het wel gelijkmatig is in de popcornhour.

Groet,

Bjorn

hifiman

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:13:22
Gezichten is maar 1 ding.... en met welke film check je dat dan? Want zoals iedereen die niet bij de mastering betrokken is geweest, heb je geen enkel idee wat die hebben gedaan ;)
Hallo Bjorn,

Zoals gezegd heb ik een uur lang meedere films bekeken op zowel blu-ray als gedownload materiaal, inderdaad verschilt het erg
per film maar neem bijvoorbeeld Baraka, daar vind ik de gezichten van de "inboorlingen" er prima uitzien, maar later in de film bij gezichten van "blanken" vind ik deze weer er oververzadigd eruit zien. Zelfde effect alsof ik bij mijn TV de color setting bewust omhoog schroef.

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:13:22
Daarnaast is deze professionele klant een color grading bedrijf en zij zijn alleen gebaat bij een flink verzadigde color gamut, zodat ze deze zelf terug kunnen draaien. Hun setting in color zegt dus eigenlijk helemaal niets aangezien het gerelateerd is aan de apparatuur die ze gebruiken ;)
Ok duidelijk.

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:13:22
Dat is 20% minder... dus ga eens kijken wat voor effecten het allemaal heeft op andere elementen...
Inderdaad, dat zal ik dus de komende tijd doen, zoals gezegd ben ik gewoon wat aan het spelen nu met de saturation op zowel projector als PCH om te kijken hoe dat bevalt, het is mij duidelijk dat het in alle gevallen een compromis zal zijn!

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:13:22
Ik denk van wel... daarnaast weet je ook niet of het wel gelijkmatig is in de popcornhour.
Subjectief zie ik overigens qua kleurverzadiging geen verschil tussen mijn blu-ray speler en de PCH (saturation op 50).

Groetjes,

Ronald

)p(

De mijne is nu dus ook opnieuw gekalibreerd ook met color nu op -7. Toevallig gisteren na de film wat eigen foto's bekeken...en qua huid tinten is mij niet echt iets storends opgevallen. De foto's zelf zijn gecheckt op een gekalibreerde crt monitor dus wat mij betreft voor ons referentie materiaal en wijken op de projector zeker daar iets van af. De verzadiging valt mij meer op in plastics e.d. Maar ik kijk ook niet zo kritisch als jij denk ik.

Als je er aan blijft storen kan je nog eens cms via je pc proberen ;)


peter

hifiman

Ach misschien ben ik ook wel gewoon een grote zeikerd  ;D  :P
CMS via de computer? Ik heb geen pc aangesloten staan op mijn HD350.  :wacko:

edit: En hoe ervaar je het met hollywood KLEUREN films? 

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2009, 11:42:50

edit: En hoe ervaar je het met hollywood KLEUREN films? 

Hangt van de film af...veel HOLLYWOOD films hebben zoveel processing dat ik mij echt niet ga afvragen bij elke scene of de huidskleur wel klopt ;)

De film gisteren Paris bluray met Juliette Binoche vond ik er bijvoorbeeld wel heel naturel uitzien.

peter

garmtz

Het is ook inderdaad zo dat de 350 met de kleur op -7 oververzadigd is, maar draai je de kleur nog verder omlaag, gaat vooral de luminantie van de kleuren omlaag en niet de oververzadiging. Ga je echt erg laag zitten, zal je groen vooral sterk in luminantie zakken en wordt je beeld futloos. Met de 750 is dit inderdaad allemaal goed te krijgen, maar een laatste tip: gewoon de kleur zo zetten dat JIJ het mooi vindt!

hifiman

Citaat van: garmtz op februari 23, 2009, 12:21:43
Het is ook inderdaad zo dat de 350 met de kleur op -7 oververzadigd is, maar draai je de kleur nog verder omlaag, gaat vooral de luminantie van de kleuren omlaag en niet de oververzadiging. Ga je echt erg laag zitten, zal je groen vooral sterk in luminantie zakken en wordt je beeld futloos. Met de 750 is dit inderdaad allemaal goed te krijgen, maar een laatste tip: gewoon de kleur zo zetten dat JIJ het mooi vindt!
Hoi Garmt,

Bedankt voor de toelichting. Hoe vond jij zelf het uiteindelijke resultaat en dan bedoel ik met name dus hoe gezichten er uitzagen? Of laat ik het anders formuleren, jij hebt al vele HD350's gezien, wijkt de mijne daar vanaf als het gaat om de oververzadiging ?

Verder vraag ik mij af of als ik de saturation op de bron aanpas (color op -7 laten staan op HD350), gaat dan ook de luminantie omlaag?

Groetjes,

Ronald

)p(

Ik denk ook dat ik een vrij breed scala aan huid tinten als realistisch ervaar. En hoe verder de film van de realiteit afstaat hoe breder dat scala is. Dat verklaart denk ik een beetje dat huid tinten mij ook bij hollywood films nauwelijks negatief opvallen. Ik denk ook dat ik wat oververzadiging wel prettig vind...en het geeft ook een beetje het effect van de diepere kleuren die je met 35mm film ziet...

peter

HTip

Ik dacht ook een probleem met de kleurbalans te hebben. Beeld leek met DVD wel te geel en soms te groen. Bleek dat het gewoon in de bron zat. Ik had de verkeerde films gebruikt :ohmy: Bjorn heeft me toen een aantal films aangegeven die natuurlijk van kleur zijn. Die gechecked en het gele/groene was inderdaad niet aanwezig. Afgelopen zaterdag nog de instellingen van de DVD-speler aangepast en nu is zelfs Transformers op DVD beter te kijken op de HD1 :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Even relativerend, voor ik de HD350 had vond ik ook al vaak dat huidskleuren er oververzadigd uitzagen, het lijkt ook wel dat dit effect erger wordt naarmate de film meer gecomprimeerd is. Dus met andere woorden, ik ben mij er heel goed van bewust dat dit vaak aan het filmmateriaal zelf ligt, echter met de HD350 merk ik gewoon dat het nu nog vaker voorkomt. Afijn ik wil het ook niet teveel opblazen, maar het valt me gewoon op..

HTip

De JVC's zijn gewoon genadeloos met slecht bronmateriaal ;) Maar met goed materiaal daarentegen... WOW!!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joris1971

Ik had dat met de blu-ray: Hancock (wat een baggerfilm trouwens), dat de huidskleur erg gelig was.
Dit op een gecalibreerde JVC HD750 en een Denon DVD3800BD blu-ray speler....


hifiman

Citaat van: Joris1971 op februari 23, 2009, 14:44:02
Ik had dat met de blu-ray: Hancock (wat een baggerfilm trouwens), dat de huidskleur erg gelig was.
Dit op een gecalibreerde JVC HD750 en een Denon DVD3800BD blu-ray speler....
Ja ok, maar is dat ook zo op goede spullen?
























;D
;)

HTip

;D Kan heel goed zijn dat dat in de BD zelf zit. Dit staat er nl. in de review op DVD.nl

Citaat
De beeldkwaliteit van Hancock op Blu-ray is zeer bevredigend. Over het algemeen is de scherpte goed, maar tijdens de actiescènes met CGI ondersteuning nooit messcherp. Dit is wellicht mede om de overgang met de CGI scènes niet te groot te maken. Want bij die fragmenten waar computeranimatie een belangrijke rol speelt oogt het beeld wat softer. Close-up opnamen zijn daarentegen wel goed bedeeld qua detaillering. Het lijkt er bijvoorbeeld sterk op dat Charlize Theron contactlenzen draagt. De kleurweergave is op sommige punten gemanipuleerd om scènes kracht bij te zetten. Bijvoorbeeld de scène in de gevangenis. Het contrast is goed en het zwartniveau is mooi diep en solide. De Nederlandstalige ondertiteling is prima leesbaar en op de juiste plaats in het beeld geplaatst.

Ik kijk eigenlijk altijd even vooraf in de reviews. Dat kijkt ontspannender ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joris1971

Er zit gewoon vele slechte blu-rays tussen, het nadeel is dat The Dark Knight de eerste blu-ray was die ik zag en dan vallen veel blu-rays die ik daarna kijk toch tegen.

HTip

Citaat van: Joris1971 op februari 23, 2009, 14:47:37
Er zit gewoon vele slechte blu-rays tussen, het nadeel is dat The Dark Knight de eerste blu-ray was die ik zag en dan vallen veel blu-rays die ik daarna kijk toch tegen.

Voordat ik een BD koop kijk is op de diverse sites (DVD.nl, Blu-ray.com, highdefdigest.com) of de beeld en geluidskwaliteit een verbetering is tov de DVD. Anders koop ik 'm niet ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Joris1971

Hier zie je goed wat ik met dat gelig bedoel.

hifiman


)p(


Harry HT

Hi,
Citaat van: Audioloog op februari 23, 2009, 15:01:30
En dat is tevens wat ik bedoel met oververzadigd!
Dat heet Cellulite-chroma, zie foto  ;)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

bmateijsen

Het is een superhelden verhaal ;)...... Dan moet er een belletje rinkelen, denk ik ;D.
Of vind je Hulk ook  natuurlijk ;D

riwi

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 15:35:56
Het is een superhelden verhaal ;)...... Dan moet er een belletje rinkelen, denk ik ;D.
Of vind je Hulk ook  natuurlijk ;D

Ik vind bij de Hulk dat de HD350 hem nogal groenig weer geeft. Ik snap er niks van...  :-X
;D

Als ik huidstinten wil checken dan pak ik DVE de DVD of de BD schijf. Daar zitten in het montage of images enkele scenes waarvan ik weet dat die op een zeer natuurlijke manier gemastered zijn. Ook de kleuren in de kleding van de jongeren zitten tegen de maximale verzadiging aan. De wolken naast de helikopter laten detail in 90-100Ire zien. Als je het commentaar van Joe Kane erbij beluisterd hoor je ook dat sommige tekortkomingen toch in het materiaal zitten, maar dat vertelt ie er dan ook bij (bv. ruis in de avond lucht boven manhattan).

hifiman

Citaat van: riwi op februari 23, 2009, 16:25:39
Als ik huidstinten wil checken dan pak ik DVE de DVD of de BD schijf. Daar zitten in het montage of images enkele scenes waarvan ik weet dat die op een zeer natuurlijke manier gemastered zijn. Ook de kleuren in de kleding van de jongeren zitten tegen de maximale verzadiging aan. De wolken naast de helikopter laten detail in 90-100Ire zien. Als je het commentaar van Joe Kane erbij beluisterd hoor je ook dat sommige tekortkomingen toch in het materiaal zitten, maar dat vertelt ie er dan ook bij (bv. ruis in de avond lucht boven manhattan).
Bedankt voor deze info, het is inderdaad een goed plan om eerst een referentie (disk) te hebben.