Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Witalik

Vond het wel apart een hele tijd terug dat er bij mij met verschillende plekken het 0,0 uitmaakte of ik hem DF of FF had geplaatst. (woofer dan naar bank toe als het ware)

Gemeten dan he bedoel ik.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

GPO

Citaat van: RalphH op november 21, 2015, 22:32:37
Toen kreeg ik m ook niet 100%, maar nu dipt ie wel heel erg.
Had voor audyssey de fase handmatig al zo goed mogelijk gezet trouwens.

Maar wat meer tijd aan besteden dus..

En daar gaat het mis. Voor beide subs moet je de fase op nul zetten. Daarna ADSY laten draaien. Die zal op zoek gaan naar de juiste fase/afstand. Ik heb verschillende keren ADSY XT32 her en der nagemeten. En er komt heel erg vaak een mooie grafiek uit en dito geluid.

En probeer de meetpunten rond de luisterplek te doen. In een cirkel van max diameter van 50 cm.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Zal t eens proberen, maar t zou raar zijn als Audyssey niet om kan gaan met een bijna goeie fase. Ik bedoel, of je nou veel of weinig moet corrigeren zou toch geen verschil moeten maken?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Meet je receiver de afstanden en levels van de sub,s apart in RalphH?
Dan zou je ze beide op fase 0 kunnen zetten en zou ADSY alles moeten doen.
Maar idd hij zou ze evengoed goed moeten zetten denk ik  ;)

Meten is ....... ben benieuwd Maistro

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Ik heb m'n 2 SVS'en omgekeerd gezet, dus met driver op +- 8cm van een stenen muur in de 2 hoeken om deze response te verkrijgen.
Deze 2 metingen zijn *apart* gedaan, waarbij ik gewoon de cinch wisselde naar de andere sub. De dB-meter/MIC bleef gewoon op 1 plek liggen (ook niet echt representatief natuurlijk...), vlak eigenlijk op de "rug" van de zitbank. Geen smoothing oid toegepast.

Ik zou eigenlijk nog een 3e meting erbij moeten zwieren met beide subs tegelijk om elkaars (mogelijke) invloed op elkaar visueel te maken.
Van de 20+ verschillende posities die ik getest had gaf deze plek precies toch overall het vlakste weer.
Alle controls op de subs disabled of 0 (vb X-over, phase-knopje, geen PEQ etc,etc)

Rond 27Hz zitten er 2 axiale modes (ruimte is 640cm x 640cm x "puntdak vanaf 120cm hoogte") en die zie je wel in de SPL-graph zitten.
Rond 36Hz zit er een tangentiale (= toch reeds 1/2 energie tov axiale)
Rond 55Hz weeral 2 dikke axiale modes
...

SPL


WATERFALL - Helaas door de flexibele structuur van de zolder veel "nagalm" in het echte sublaag, niets aan te doen, maar ik kan niet zeggen dat ik het echt ervaar of "hoor". Eens de 30Hz voorbij is het een stuk meer netjes...






HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GOOS88

Citaat van: RalphH op november 21, 2015, 22:32:37
Toen kreeg ik m ook niet 100%, maar nu dipt ie wel heel erg.
Had voor audyssey de fase handmatig al zo goed mogelijk gezet trouwens.

Maar wat meer tijd aan besteden dus..

Ligt het niet aan het verschil in fase gedrag tussen gepoort en gesloten?

Speel nu ook met 2x gesloten icm 1x gepoort. Vanaf 55Hz en lager spelen ze netjes in fase, vanaf 55Hz en hoger niet, of andersom, of alles ertussen als ik de timing/fase anders afstel.

Hoe gaan jullie te werk bij inregelen meerdere subs? zoiets?:

- eerst per sub juiste plek zoeken.
- level matchen
- fase afstellen
- Subs afzonderlijk met dsp/eq afregelen om zo goed mogelijk totaal resultaat te krijgen, of 1x dsp over beide subs tegelijk? 

Afgelopen weekend mee bezig geweest:
2x 10" ingebouwde subs v. Klipsch RP3
1x R115SW
icm minidsp

1ste plaatje zijn de subs ongecorrigeerd en het eindresultaat.

2e plaatje zijn subs afzonderlijk gecorrigeerd en het eindresultaat.


* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

broodro0ster

Citaat van: GOOS88 op november 23, 2015, 10:02:00
Ligt het niet aan het verschil in fase gedrag tussen gepoort en gesloten?

Speel nu ook met 2x gesloten icm 1x gepoort. Vanaf 55Hz en lager spelen ze netjes in fase, vanaf 55Hz en hoger niet, of andersom, of alles ertussen als ik de timing/fase anders afstel.

Yap, dat is ook mijn ervaring met 2 verschillende subs. Ze hebben beiden een ander fase verloop waardoor je soms een null ziet als ze beiden spelen terwijl die er niet is al ze elk afzonderlijk spelen.
Best kan je 2 gelijke subs gebruiken als je dit wil voorkomen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Citaat van: GOOS88 op november 23, 2015, 10:02:00
Hoe gaan jullie te werk bij inregelen meerdere subs? zoiets?:
- eerst per sub juiste plek zoeken.
- level matchen
- fase afstellen
- Subs afzonderlijk met dsp/eq afregelen om zo goed mogelijk totaal resultaat te krijgen, of 1x dsp over beide subs tegelijk? 

-> Per sub + samen een beetje de juiste plek zoeken met wat REW testjes, op 1 luisterplek (MLP)
-> Level-matching doe ik met Audyssey Pro
-> Fase staan op allebei subs disabled/0° whatever you want to call it.
-> M'n receiver gebruikt SubEQ HT , een techniek die Audyssey gebruikt om 2 subs in te regelen. Ze worden eerst apart getest om level & tijds-alignering goed te zetten en vervolgens worden ze als 1 sub "bekeken" om het room-filter af te leiden.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

We hebben jaren geleden al vastgesteld dat RalphH roommodussen heeft die dit veroorzaken.
Erg jammer dat omdat een boel leden 2 sub,s niet in kunnen regelen het als niet mogelijk afdoen.
Het kan wel ik heb het al bij meer vrienden gedaan....
Je moet het alleen goed doen,net als de eerste ker RalphH.
Ik ga eens teruglezen hoe je het toen gedaan hebt.
Ah ik weet het al weer,.....mijn manier om 2 sub,s mbt fase goed te stellen  ;)

Ik wil jullie bij deze dan op mijn 2 sub meting ook gelsoten en gepoort wijzen waar het hele forum bijna van omviel omdat hij zo strak was:
Dus die adviezen 2 dezelfde te gebruiken is imo van toepassing omdat dat makkelijker is.
En een boel mensen dit niet zelf kunnen realiseren.
RalphH deed dit al eerder,ik heb de volste vertrouwen in je maistro






GOOS88

Citaat van: jvanhambelgium op november 23, 2015, 16:43:36
-> Per sub + samen een beetje de juiste plek zoeken met wat REW testjes, op 1 luisterplek (MLP)
-> Level-matching doe ik met Audyssey Pro
-> Fase staan op allebei subs disabled/0° whatever you want to call it.
-> M'n receiver gebruikt SubEQ HT , een techniek die Audyssey gebruikt om 2 subs in te regelen. Ze worden eerst apart getest om level & tijds-alignering goed te zetten en vervolgens worden ze als 1 sub "bekeken" om het room-filter af te leiden.

Oke, nog 0 ervaring met audyssey, maar zal het eens proberen.
Heb je ook voor en na metingen met REW uitgevoerd?
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Citaat van: morca op november 23, 2015, 17:24:37
We hebben jaren geleden al vastgesteld dat RalphH roommodussen heeft die dit veroorzaken.
Erg jammer dat omdat een boel leden 2 sub,s niet in kunnen regelen het als niet mogelijk afdoen.
Het kan wel ik heb het al bij meer vrienden gedaan....
Je moet het alleen goed doen,net als de eerste ker RalphH.
Ik ga eens teruglezen hoe je het toen gedaan hebt.
Ah ik weet het al weer,.....mijn manier om 2 sub,s mbt fase goed te stellen  ;)

Ik wil jullie bij deze dan op mijn 2 sub meting ook gelsoten en gepoort wijzen waar het hele forum bijna van omviel omdat hij zo strak was:
Dus die adviezen 2 dezelfde te gebruiken is imo van toepassing omdat dat makkelijker is.
En een boel mensen dit niet zelf kunnen realiseren.
RalphH deed dit al eerder,ik heb de volste vertrouwen in je maistro





Rustig maar..
We hebben niet allemaal jouw sub ervaring  ;)

Wat is jouw manier?

Begin het te leren volgens mij.., heb de response tot aan 90 hz redelijk vlak gekregen. De oplopende curve is bewust.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

jvanhambelgium

Citaat van: GOOS88 op november 23, 2015, 17:48:13
Oke, nog 0 ervaring met audyssey, maar zal het eens proberen.
Heb je ook voor en na metingen met REW uitgevoerd?

Geen recent, dat zal er ongeveer zo uitzien (1/6 smoothing, want fullrange metingen zonder smoothing zijn wat onnozel)
De bult bij 5/6k zal nu ook wel wat minder zijn aangezien ik met hoorns zit (RF7-II's) die onlangs nog aanpassing in toe-in kregen etc.

Maar door de band genomen zoiets dus is de volledige response, gemeten op 1 plek.
Ik kan niet zeggen dat het slecht klinkt eigenlijk.





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GOOS88

Citaat van: jvanhambelgium op november 23, 2015, 17:54:58
Geen recent, dat zal er ongeveer zo uitzien (1/6 smoothing, want fullrange metingen zonder smoothing zijn wat onnozel)
De bult bij 5/6k zal nu ook wel wat minder zijn aangezien ik met hoorns zit (RF7-II's) die onlangs nog aanpassing in toe-in kregen etc.

Maar door de band genomen zoiets dus is de volledige response, gemeten op 1 plek.
Ik kan niet zeggen dat het slecht klinkt eigenlijk.



Ziet er netjes uit! De roll off na de bult rond 5/6k is bewust?
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GOOS88

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

jvanhambelgium

Citaat van: GOOS88 op november 23, 2015, 18:08:02
Ziet er netjes uit! De roll off na de bult rond 5/6k is bewust?

De roll-off is volgens de Audyssey curve "Music" , en de ruimte is verder behoorlijk absorberend voor de rest ;-)
Heb geen kleine aanpassingen gedaan aan de curve op dat vlak, met MultEQ Pro kan je voor elke kanaal +- 3dB bijtrekken om de curve wat meer te shapen als je dat zou willen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GOOS88

Citaat van: jvanhambelgium op november 23, 2015, 18:38:46
Heb jij een 20-20kHz plaatje ?

Van de RP250F, zonder correctie en subs;

Edit: waterfall full range + waterfall subs toegevoegd
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GPO

Citaat van: jvanhambelgium op november 23, 2015, 18:27:03
De roll-off is volgens de Audyssey curve "Music" , en de ruimte is verder behoorlijk absorberend voor de rest ;-)
Heb geen kleine aanpassingen gedaan aan de curve op dat vlak, met MultEQ Pro kan je voor elke kanaal +- 3dB bijtrekken om de curve wat meer te shapen als je dat zou willen.

Oef als ik zo die curve zie dan is het geluid erg dof lijkt me.... ADSY music zou een vlakke curve moeten opleveren (ADSY music = ADSY flat). Doet je tweeter het wel? Deze rolloff is niet normaal. Of heb je gemeten met een niet gecalibreerde mic?

Gpo
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jvanhambelgium

Citaat van: GPO op november 23, 2015, 19:14:33
Oef als ik zo die curve zie dan is het geluid erg dof lijkt me.... ADSY music zou een vlakke curve moeten opleveren (ADSY music = ADSY flat). Doet je tweeter het wel? Deze rolloff is niet normaal. Of heb je gemeten met een niet gecalibreerde mic?

Gpo

Dof ? Neej man, helemaal niet. Ongeacht welke muziekstijl ik tegen die RF7-II's gooi klinkt dat heerlijk.
Alle metingen zijn absoluut niet met gecalibreerde mic gedaan, enkel een jaren oude RadioShack analoge dB-meter, wel voorzien van zo'n calibratie-bestandje maar god knows hoe correct dat is ;-)
Ook ligt die "plat" op de zetel (stoffen zitbank) en niet op statief ofzo. Echter deze "curve" is altijd min-of-meer zo geweest hoor. Zal eens proberen een oude meting boven te halen met andere speakertjes (DefTech monitors)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Als je een calibratie-report van MultEQ Pro bekijkt ziet het er iets normaler uit.
Sure, deze waardes zijn vb 1/3 smoothed, maar daar is inderdaad niet zo'n "afval" te zien tov de REW graphs.
Elke vertikale dikke lijn is 10-100-1000-10kHz en dan nog wat overschot tot 15kHz denk ik.
Vertikaal is het 3dB per lijntje +- met de "0" lijn die horizontale.

De MultEQ Pro set gebruikt een gecalibreerde MIC en gecalibreerde MIC pre-amp alvorens het de receiver binnengaat.
Onderstaande waardes zijn voor/zonder DSP en effectief gemeten, de andere grafiekjes in zo'n report zijn de "to-be" geschatte curves zoals het *zou* zijn ;-)

Left Front


Right Front




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GPO

Citaat van: jvanhambelgium op november 23, 2015, 19:39:31
Dof ? Neej man, helemaal niet. Ongeacht welke muziekstijl ik tegen die RF7-II's gooi klinkt dat heerlijk.
Alle metingen zijn absoluut niet met gecalibreerde mic gedaan, enkel een jaren oude RadioShack analoge dB-meter, wel voorzien van zo'n calibratie-bestandje maar god knows hoe correct dat is ;-)
Ook ligt die "plat" op de zetel (stoffen zitbank) en niet op statief ofzo. Echter deze "curve" is altijd min-of-meer zo geweest hoor. Zal eens proberen een oude meting boven te halen met andere speakertjes (DefTech monitors)

Een radioshack db meter is niet nauwkeurig. Echt niet. Niet in het laag en al helemaal niet in het hoog. Dat verklaart iig je rolloff.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jvanhambelgium

Citaat van: GPO op november 23, 2015, 20:01:38
Een radioshack db meter is niet nauwkeurig. Echt niet. Niet in het laag en al helemaal niet in het hoog. Dat verklaart iig je rolloff.


Dan toch maar eens investeren in een UMIK'je  :devil: :devil: :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)