Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.


snicky

Moet toch even zeggen dat het niet slim is om met je voet achter de hdmi kabel te hangen..

Hmdi poort op de laptop kaduuk, nog de enige poort ook[emoji13]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


jvanhambelgium

Nog een interessant weetje gevonden ;-) voor iedereen die na een ADSY calibratie toch nog maar eens de dB-meter erbij neemt "om na te meten" met de test-tonen van de AVR. Persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan. Ik ervaar dat op dat vlak het plaatje wel klopt. (bij mij)


e)3. Why is it a bad idea to use your AVR test tones and a SPL meter to check trim levels?

Many newcomers to Audyssey seem to like to 'double check' their final channel trims by using a SPL meter and the AVR's internal test tones to see if each channel measures the same, or measures the expected 75dB. If the channel trims do not measure the same or differ from 75dB, these users will often change the AVR trims to match the readings given by their SPL meter. This is not a good idea and the following answer explains why.

Since the AVR's internal test tones are not (and cannot be) processed by Audyssey, when you measure the AVR's test tone levels, you're measuring what your room is doing to unprocessed audio. Audyssey is designed to correct those inequalities for you. It is therefore possible that if Audyssey has had to perform a lot of correction on one or more speakers, relative to the others, then the SPL readings of unprocessed tones will be different to the reading that Audyssey has made, post-correction. It is also possible therefore that the SPL readings will vary from speaker to speaker for the same reason.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Dat is duidelijk,zat ik toevallig vorige week nog te denken toen iemand vragen had.
Ga je aan de hand van die dsp aanpassing je gain nameten/aanpassen.
Nee dus  :)

GPO

Citaat van: jvanhambelgium op februari 10, 2015, 18:35:12
Nog een interessant weetje gevonden ;-) voor iedereen die na een ADSY calibratie toch nog maar eens de dB-meter erbij neemt "om na te meten" met de test-tonen van de AVR. Persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan. Ik ervaar dat op dat vlak het plaatje wel klopt. (bij mij)


e)3. Why is it a bad idea to use your AVR test tones and a SPL meter to check trim levels?

Many newcomers to Audyssey seem to like to 'double check' their final channel trims by using a SPL meter and the AVR's internal test tones to see if each channel measures the same, or measures the expected 75dB. If the channel trims do not measure the same or differ from 75dB, these users will often change the AVR trims to match the readings given by their SPL meter. This is not a good idea and the following answer explains why.

Since the AVR's internal test tones are not (and cannot be) processed by Audyssey, when you measure the AVR's test tone levels, you're measuring what your room is doing to unprocessed audio. Audyssey is designed to correct those inequalities for you. It is therefore possible that if Audyssey has had to perform a lot of correction on one or more speakers, relative to the others, then the SPL readings of unprocessed tones will be different to the reading that Audyssey has made, post-correction. It is also possible therefore that the SPL readings will vary from speaker to speaker for the same reason.

Voor de subwoofer level stel ik dit wel altijd bij. ADSY staat overigens altijd uit, maar als ik die trimlevels overneem, dan is zijn de subs ongeveer 10 dB te zacht en het klinkt ook echt te zacht. Wellicht een akoestiek dingetje waardoor ADSY niet lekker meet, maar ik ben wat dat betreft wel klaar met dat systeem... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

snicky


Citaat van: morca op februari 10, 2015, 19:18:12
Dat is duidelijk,zat ik toevallig vorige week nog te denken toen iemand vragen had.
Ga je aan de hand van die dsp aanpassing je gain nameten/aanpassen.
Nee dus  :)

Dan zal dit ook voor de overige kalibratie systemen gelden toch?

Zit ik potverdorie dus net alles na te meten met een dbmeter na een kalibratie :lol:
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

Staaled

Indien je een file of disc hebt en die met ADSY gebruikt om levels te checken zou dan wel goed moeten zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


teus1988


even een vraagje
ik heb een poosje geleden een marantz sr-6006 gekocht
ik heb met morca mijn setje even gouw met de manuele eq in gesteld en woofers afgesteld zonder enige meting
nu ben ik even aan het kijken geweest wat het verschil met asdy was dus een meting gedraaid
daarna wel even de db's aan gepast van de woofer
nu heb ik het idee dat het veel voller en warmer klink met adsy en dat de achterste boxen ruimtelijker klinken
wie heeft hier een goede verklaring voor ? of weet hoe het systeem werkt
als ik het vergelijk bij morca thuis die zonder adsy werkt
vind ik dit vreemd omdat hij zonder asdy een ruimtelijker geluid heeft dan ik en hij heeft ook een marantz 5008 als ik me niet vergis en graag zou ik zonder adsy werken om zo de manuele eq toe te passen en de eq per box regelen

mijn set bestaat uit

marantz sr-6006
b&w cc3 center
b&w cdm2 suround
quadral qlx-160 fronts  ( moet ooit nog wat anders voor komen )
2x jl audio 12 inche woofers zelf bouw
2x hypex psc 2.400 met dsp

groetjes teus

morca

Citaat van: teus1988 op februari 10, 2015, 22:50:06
even een vraagje
ik heb een poosje geleden een marantz sr-6006 gekocht
ik heb met morca mijn setje even gouw met de manuele eq in gesteld en woofers afgesteld zonder enige meting
nu ben ik even aan het kijken geweest wat het verschil met asdy was dus een meting gedraaid
daarna wel even de db's aan gepast van de woofer
nu heb ik het idee dat het veel voller en warmer klink met adsy en dat de achterste boxen ruimtelijker klinken
wie heeft hier een goede verklaring voor ? of weet hoe het systeem werkt
als ik het vergelijk bij morca thuis die zonder adsy werkt
vind ik dit vreemd omdat hij zonder asdy een ruimtelijker geluid heeft dan ik en hij heeft ook een marantz 5008 als ik me niet vergis en graag zou ik zonder adsy werken om zo de manuele eq toe te passen en de eq per box regelen

mijn set bestaat uit

marantz sr-6006
b&w cc3 center
b&w cdm2 suround
quadral qlx-160 fronts  ( moet ooit nog wat anders voor komen )
2x jl audio 12 inche woofers zelf bouw
2x hypex psc 2.400 met dsp

groetjes teus
Ik heb 4 dezelfde speakers,dus ik gebruik de eq setting: for all speakers.
Ook die 4 dezelfde speakers geven al een homogener geluidsbeeld,dus daar heb ik dubbel voordeel tov instellen bij jouw.
We zullen de afstanden eens overnemen van ADSY en dan wat manueel eq toepassen op je achterspeakers.

PS heb je ADSY onlangs gedraaid met beide sub,s en hypexen erbij.

teus1988

Citaat van: morca op februari 10, 2015, 22:55:56
Ik heb 4 dezelfde speakers,dus ik gebruik de eq setting: for all speakers.
Ook die 4 dezelfde speakers geven al een homogener geluidsbeeld,dus daar heb ik dubbel voordeel tov instellen bij jouw.
We zullen de afstanden eens overnemen van ADSY en dan wat manueel eq toepassen op je achterspeakers.

PS heb je ADSY onlangs gedraaid met beide sub,s en hypexen erbij.

ja heb adsy onlangs gedraaid met subs en hypexen er bij en zoals altijd gingen de subs te zacht
en de afstanden zijn niet heel gek anders dan dat we ze zelf ingesteld hebben morca

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


jeroen_v

Mijn 2e PB13 is zojuist geplaatst. Dus het afstellen is begonnen. Eerst ben ik begonnen met de "phase" knop op 1 van de 2 subs. In het plaatje zie je de phase op 0 en daarna op 180.
Bij de phase op 0 is te zien dat de grafiek tussen de 20 en 30 Hz vlakker is, maar is dit ook de beste instelling? Bij de phase op 180 ontstaat een dal bij de 25Hz.
Overigens heb ik ook de fase gemeten op 45, 90 en 135. Zodra de fase hoger wordt, wordt het dal ook groter...

Opmerkingen en vragen, pls shoot!


RalphH

Lukraak aan de faseknop draaien is niet echt het juiste uitgangspunt. Probeer te achterhalen waarvoor je de aanpassingen doet en hoe je dit het beste kunt doen.
Lees het begintopic even door, en ook door dit topic heen staat er genoeg over geschreven.

Succes en veel leesplezier! ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Waar staan je sub,s staan er ergens foto,s van je setup

Beter meet je eerst 1 sub kijken hoe die met de fronts intregeert
Als dat klopt komt de 2e sub pas.
Want nu kunnen we niet zien wat 1 sub doet.
Ze maken samen een dal op 35 en als je aan de fase draaid verschuift dat dal naar 25 hz.....apart.


jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 18:13:44
Waar staan je sub,s staan er ergens foto,s van je setup

Beter meet je eerst 1 sub kijken hoe die met de fronts intregeert
Als dat klopt komt de 2e sub pas.
Want nu kunnen we niet zien wat 1 sub doet.
Ze maken samen een dal op 35 en als je aan de fase draaid verschuift dat dal naar 25 hz.....apart.

Ok, bedankt voor alle tips allemaal! Ik begin eerst met 1 sub.

Zie hier een plattegrond. Let even niet op de afmetingen van de PB13 etc. Dat is niet op schaal.
Andere plekken voor de subs zijn er eigenlijk niet...

Tweede plaatje een zelfde meting (idd draaien aan de fase knop) in 16Hz mode (beide subs).

RalphH

Meet de sub ook zonder fronts, dan weet je wat ie zou moeten doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

2 x pb13 in een dergelijke ruimte  :hehe:

Dat is een flinke uitdaging, welke vorm van DSP gebruik je ?

Ejorne

@jeroen_v
Kun je je screen niet iets naar rechts opschuiven zodat er een sub in de hoel naast/achter je linker frontspeaker kan staan?

jeroen_v


@RA SUBS: niks extra's buiten de dsp van de pb13 (staat nu uit) en adsy pro. Enneh die PB13 heb ik alvast gekocht voor een verhuizing naar een dedicated HT room . "Moest" van vriendin, nou dan zeg ik geen nee ;D

@Ejorne: Ik snap wat je bedoelt, maar mijn plaatje klopt niet. Op die plek staat en giga teak houten meubel. incl. apparatuur. Maw dat screen geeft alleen weer waar m'n tv staat.

GPO

Citaat van: teus1988 op februari 10, 2015, 22:50:06
...
nu heb ik het idee dat het veel voller en warmer klink met adsy en dat de achterste boxen ruimtelijker klinken
wie heeft hier een goede verklaring voor ? of weet hoe het systeem werkt
...

Laat me raden:
- DynEQ staat aan?

Die setting zet je achterspeakers veel harder op wat lager volume en zet je sub ook veel harder (dynEQ = soort intelligente loudness).

Als je het uitzet dan merk je wel verschil. Als die setting niet aanstaat dan is het misschien akoestiek, opstelling of type speakers.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: Ejorne op februari 11, 2015, 19:55:41
@jeroen_v
Kun je je screen niet iets naar rechts opschuiven zodat er een sub in de hoel naast/achter je linker frontspeaker kan staan?
Goeie post.

Je voorste sub staat ver van optimaal.
Is die laatste meting alleen de voorste sub .
Ik zou graag een meting zien van alleen je voorste sub.
En daarna 1 van je voorste sub en de front.s.
Alle met de fase op 0 sub.
Laat die 2e sub naast je bank even uit nu aub.
Dat geeft een goed beeld wat die eerste sub met en zonder je fronts doet.