Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Staaled

Je koppelt de subs aan de locatie van de fronts.
Gezien het gedrag van laag in een (kleine) ruimte dien je plaatsing aan de ruimte te koppelen.
Zo is het , om destructieve interferentie in het gebied 80-100 te vermijden,bijvoorbeeld beter om subs tegen en fronts uit de voorwand te plaatsen.

Ook is de kans zeer groot dat je subs enige vorm van DSP/EQ behoeven om optimaal te klinken.
Het puristen-argument van zo min mogelijk ingrijpen in het signaal gaat voor laagweergave 99 van de 100 keer niet op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Citaat van: Staaled op december 23, 2014, 09:34:40
Ook is de kans zeer groot dat je subs enige vorm van DSP/EQ behoeven om optimaal te klinken.
Het puristen-argument van zo min mogelijk ingrijpen in het signaal gaat voor laagweergave 99 van de 100 keer niet op.

:D

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Citaat van: ArjanR1 op december 23, 2014, 02:14:12
Leon,

Dat moet je echt testen, en zelf beoordelen wat de beste locatie is.
Er is niet een vaste regel die altijd werkt.

Citaat van: Staaled op december 23, 2014, 09:34:40
Je koppelt de subs aan de locatie van de fronts.
Gezien het gedrag van laag in een (kleine) ruimte dien je plaatsing aan de ruimte te koppelen.
Zo is het , om destructieve interferentie in het gebied 80-100 te vermijden,bijvoorbeeld beter om subs tegen en fronts uit de voorwand te plaatsen.

Ook is de kans zeer groot dat je subs enige vorm van DSP/EQ behoeven om optimaal te klinken.
Het puristen-argument van zo min mogelijk ingrijpen in het signaal gaat voor laagweergave 99 van de 100 keer niet op.

^^'s

Als je ruimte met 4 hoeken hebt, kun je eens de room mode calculator van REW gebruiken. Hierin kun je schuiven met je speakers/subwoofers en dan zie je de output op de luisterplek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Staaled op december 23, 2014, 09:34:40
Je koppelt de subs aan de locatie van de fronts.
Gezien het gedrag van laag in een (kleine) ruimte dien je plaatsing aan de ruimte te koppelen.
Zo is het , om destructieve interferentie in het gebied 80-100 te vermijden,bijvoorbeeld beter om subs tegen en fronts uit de voorwand te plaatsen.

Ook is de kans zeer groot dat je subs enige vorm van DSP/EQ behoeven om optimaal te klinken.
Het puristen-argument van zo min mogelijk ingrijpen in het signaal gaat voor laagweergave 99 van de 100 keer niet op.
^^

Cobraatje

Ik ben van plan nadat ik mijn keuze voor een voorversterker heb gemaakt, Marantz AV8801(Audyssey XT32) of Emotiva XMC-1(Dirac), over te gaan op 2 subs.
Ik heb nu de Rythmik E15 linksonder in de hoek op de foto staan.

2 E15's is wel erg groot in de woonkamer en ik zit eraan te denken om op 2 Rythmik F12's over te gaan.
Ik vraag mij nu een aantal zaken af(aangezien ik een nitwit op dit gebied ben ;)):

- Als ik room sim gebruik dan krijg ik de minste dips met de 2e sub linksboven. Wel een forse piek bij 50Hz.
Maar krijg ik met 2 subs aan 1 zijde wel een goede verdeling van het laag en is het beter om ze wat meer verdeeld over de ruimte te plaatsen en dan dsp de dips/pieks te laten opvangen.
- Ik kan kiezen wat voor amplifier ik wil, waarbij er ook de optie is om een amp te kiezen waarbij een master-slave opstelling mogelijk is.
Wat adviseren jullie met 2 subs, apart inregelen of master-slave.
- Graag tips waar jullie verwachten waar de 2 subs het beste geplaatst zou kunnen worden.
- Qua output ga ik er met 2 F12's toch niet op achteruit. 2 subs is toch +6db extra.

Outputverschil F12 en E15, zie rood gearceerd:
F12: 0db (baseline)
•F15: +2db D15: +2db
•LV12R: +2.5db
E15HP: + 3.5db
•F15HP: +4db
•FV15: +7db
•FV15HP: +9.5db
•F25: +8db

jvanhambelgium

- Als ik room sim gebruik dan krijg ik de minste dips met de 2e sub linksboven. Wel een forse piek bij 50Hz.

>> Dat kan best zijn. Maar er zit toch een groot verschil tussen theorie & praktijk. Trial & Error lijkt me gewoon aangewezen.

Maar krijg ik met 2 subs aan 1 zijde wel een goede verdeling van het laag en is het beter om ze wat meer verdeeld over de ruimte te plaatsen en dan dsp de dips/pieks te laten opvangen.

>> Ik zou met 2 subs inderdaad proberen eerst zo "vlak" mogelijk te krijgen en als allerlaatste "DSP" te gebruiken.
>> Dit is echt trial-en-error : Ik heb met mijn 2 x PB13 Ultra serieus mogen rondrijden. Heb ze allebei effe op wieltjes gezet om zeer >> snel met REW "checks" te doen of het slechter dan wel beter werd ... Zowat alle voorgestelde posities "uit de boekskes" voor 2 >> subs gaf bij mij echt geen goede output! Ik heb dan ook geen klassieke vierkant/rechthoekige ruimte maar iets met puntdak...
>> Mijn subs staan nu allebei achteraan bijna in een Links & Rechtse hoek en ik ben wel tevreden met het resultaat.


- Ik kan kiezen wat voor amplifier ik wil, waarbij er ook de optie is om een amp te kiezen waarbij een master-slave opstelling mogelijk is.
Wat adviseren jullie met 2 subs, apart inregelen of master-slave.
- Graag tips waar jullie verwachten waar de 2 subs het beste geplaatst zou kunnen worden.
- Qua output ga ik er met 2 F12's toch niet op achteruit. 2 subs is toch +6db extra.

>> 2 subs "stacked" , dus erg dichtbij elkaar zal inderdaad tot maximaal 6dB extra geven.
>> Ik zou eerst met 1 sub beginnen en dan bij het toevoegen van een 2e sub kan je zien hoe deze het algemene plaatje gaat beinvloeden.


PS : Je zitplek is ook niet de meest ideale (tegen een muur heb je altijd drukmaxima) "subwoofer" ervaring maar als je daar niets aan kan veranderen so be it. Anders loont het ook daar mee te spelen natuurlijk...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Leon

Citaat van: Staaled op december 23, 2014, 09:34:40
Je koppelt de subs aan de locatie van de fronts. Gezien het gedrag van laag in een (kleine) ruimte dien je plaatsing aan de ruimte te koppelen.
Zo is het , om destructieve interferentie in het gebied 80-100 te vermijden,bijvoorbeeld beter om subs tegen en fronts uit de voorwand te plaatsen. 

Hoi. Dat zijn bruikbare en praktische tips. Zou je eens willen kijken, of ik dan hier ongeveer begrepen heb wat je bedoelt ? Ik heb de subs hier tegen de wand geplakt en letterlijk in de hoek. De monitoren wat meer naar binnen gezet, vanwege de vorm van de ruimte en de luisterplek. Luisterplek kan ik aanpassen door wat naar voren of achteren te schuiven met de bank / stoelen .................

De subs staan dan zo ongeveer 5 meter van elkaar verwijderd ( links en rechts ). De monitoren er wat meer tussenin en meer van de wand afgeplaatst. Afstand tussen de monitoren kan ik 3,5 tot 4 meter houden ............  Ben benieuwd naar je reactie ( en die van anderen )
Groetjes Leonneke

jvanhambelgium

Citaat van: Leon op december 23, 2014, 14:49:59
Hoi. Dat zijn bruikbare en praktische tips. Zou je eens willen kijken, of ik dan hier ongeveer begrepen heb wat je bedoelt ? Ik heb de subs hier tegen de wand geplakt en letterlijk in de hoek. De monitoren wat meer naar binnen gezet, vanwege de vorm van de ruimte en de luisterplek. Luisterplek kan ik aanpassen door wat naar voren of achteren te schuiven met de bank / stoelen .................

De subs staan dan zo ongeveer 5 meter van elkaar verwijderd ( links en rechts ). De monitoren er wat meer tussenin en meer van de wand afgeplaatst. Afstand tussen de monitoren kan ik 3,5 tot 4 meter houden ............  Ben benieuwd naar je reactie ( en die van anderen )

Je luisterplek naar voren brengen zodat je hoofd ongeveer op 1/3 van de lengte van de ruimte zit kan ook helpen...
(luisterplek is natuurlijk van even groot belang voor geluidskwaliteit dan de plek van de subs/speakers)
Je kan daar precies toch nog wat naar voor niet ? Of staat niet alles op de PDF ?



Op zich geen slechte insteek om de subs in de hoeken te steken. Ik heb dezelfde setup maar dan de subs achteraan omdat ik ze vooraan niet kwijt kan. In een hoek koppel/trigger je wel alle "room modes" maar vervorming is lager, efficientie beter etc.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Leon

Citaat van: jvanhambelgium op december 23, 2014, 15:03:14Op zich geen slechte insteek om de subs in de hoeken te steken. Ik heb dezelfde setup maar dan de subs achteraan omdat ik ze vooraan niet kwijt kan. In een hoek koppel/trigger je wel alle "room modes" maar vervorming is lager, efficientie beter etc.

Heb van de PDF eventjes een afbeelding gemaakt. Alles staat er op ja. Luisterplek kan naar voren ............ Denk dat ik zo alvast de goede basis gevonden heb. Moet de subs nog 'herbouwen en die zijn dan redelijk gemakkelijk te verplaatsen. '
Denk je dat het noodzakelijk is om correcties toe te passen ? Heb daar totaal geen ervaring mee.
Subs zijn actief. Elke sub heeft een eigen Hypex DS 4.0.
De monitoren worden afzonderlijk aangestuurd door een Advance Acoustic eindbak ..........
Groetjes Leonneke

Staaled

Citaat van: jvanhambelgium op december 23, 2014, 15:03:14
Je luisterplek naar voren brengen zodat je hoofd ongeveer op 1/3 van de lengte van de ruimte zit kan ook helpen...
(luisterplek is natuurlijk van even groot belang voor geluidskwaliteit dan de plek van de subs/speakers)
Je kan daar precies toch nog wat naar voor niet ? Of staat niet alles op de PDF ?



Op zich geen slechte insteek om de subs in de hoeken te steken. Ik heb dezelfde setup maar dan de subs achteraan omdat ik ze vooraan niet kwijt kan. In een hoek koppel/trigger je wel alle "room modes" maar vervorming is lager, efficientie beter etc.
Mee eens.
Deze posities kun je als uitgangs- gebruiken.
Of de respons daar optimaal is moet blijken en dat kun je het best bepalen door te meten.
In de hoeken is de kans wel groot dat je niet aan DSP/EQ ontkomt.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Citaat van: Leon op december 23, 2014, 15:31:56
Heb van de PDF eventjes een afbeelding gemaakt. Alles staat er op ja. Luisterplek kan naar voren ............ Denk dat ik zo alvast de goede basis gevonden heb. Moet de subs nog 'herbouwen en die zijn dan redelijk gemakkelijk te verplaatsen. '
Denk je dat het noodzakelijk is om correcties toe te passen ? Heb daar totaal geen ervaring mee.
Subs zijn actief. Elke sub heeft een eigen Hypex DS 4.0.
De monitoren worden afzonderlijk aangestuurd door een Advance Acoustic eindbak ..........

Als je trouwens de luisterplek ook naar voren gaat brengen ga je dichter bij een gelijkbenige "luisterdriehoek" komen zeg maar 60° wat veel beter is voor je stereo-beeld. Je hebt ergens tussen 3m en 3.5m tussen de monitoren ?
Nu staat je luisterplek héél wat verder, wat je stereobeeld, imaging nadelig gaat beinvloeden.
Of je nog DSP-correctie gaat moeten toepassen zullen je oortjes duidelijk maken ... echt niet zo evident "te voorspellen"
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Leon

Citaat van: jvanhambelgium op december 23, 2014, 15:40:12
Je hebt ergens tussen 3m en 3.5m tussen de monitoren ?

Door de monitoren wat in te draaien kan ik ongeveer naar 3.50 - 3.75 meter gaan. Dan zorg ik ervoor dat de linker monitor in ieder geval niet op de muur straalt, maar op de luisterplek.  ( In mijn vorige woning had ik de beste resultaten met wat ingedraaide monitoren.

De luisterplek zelf pas ik inderdaad aan als ik er echt voor ga zitten. Kwestie van de stoel op de juiste plek zetten. Dus naar voren is geen probleem.

Hoe is de formule ook al weer ? Afstand speakers onderling is bijvoorbeeld 3.50. Hoe bereken ik de sweetspot dan ook alweer ?
Groetjes Leonneke

jvanhambelgium

Citaat van: Leon op december 23, 2014, 22:56:35
Hoe is de formule ook al weer ? Afstand speakers onderling is bijvoorbeeld 3.50. Hoe bereken ik de sweetspot dan ook alweer ?

Gelijkbenige luisterdriehoek dus alle lengtes hetzelfde. Dus van zowel links als rechtse monitor tot je hoofd/oortjes zou liefst ook 3.75m zijn...
Er zijn uiteraard varianten, Google maar wat en dan zie je dat verschillende fabrikanten wel eens andere voorstellen doen etc.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Citaat van: Leon op december 23, 2014, 22:56:35
Hoe is de formule ook al weer ? Afstand speakers onderling is bijvoorbeeld 3.50. Hoe bereken ik de sweetspot dan ook alweer ?

Gelijkbenige luisterdriehoek dus alle lengtes hetzelfde. Dus van zowel links als rechtse monitor tot je hoofd/oortjes zou liefst ook 3.75m zijn...
Er zijn uiteraard varianten, je zal ook een optie hebben om de afstand onderling tussen de monitors iets kleiner
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Cobraatje

Citaat van: jvanhambelgium op december 23, 2014, 13:11:36
- Als ik room sim gebruik dan krijg ik de minste dips met de 2e sub linksboven. Wel een forse piek bij 50Hz.

>> Dat kan best zijn. Maar er zit toch een groot verschil tussen theorie & praktijk. Trial & Error lijkt me gewoon aangewezen.

Maar krijg ik met 2 subs aan 1 zijde wel een goede verdeling van het laag en is het beter om ze wat meer verdeeld over de ruimte te plaatsen en dan dsp de dips/pieks te laten opvangen.

>> Ik zou met 2 subs inderdaad proberen eerst zo "vlak" mogelijk te krijgen en als allerlaatste "DSP" te gebruiken.
>> Dit is echt trial-en-error : Ik heb met mijn 2 x PB13 Ultra serieus mogen rondrijden. Heb ze allebei effe op wieltjes gezet om zeer >> snel met REW "checks" te doen of het slechter dan wel beter werd ... Zowat alle voorgestelde posities "uit de boekskes" voor 2 >> subs gaf bij mij echt geen goede output! Ik heb dan ook geen klassieke vierkant/rechthoekige ruimte maar iets met puntdak...
>> Mijn subs staan nu allebei achteraan bijna in een Links & Rechtse hoek en ik ben wel tevreden met het resultaat.


- Ik kan kiezen wat voor amplifier ik wil, waarbij er ook de optie is om een amp te kiezen waarbij een master-slave opstelling mogelijk is.
Wat adviseren jullie met 2 subs, apart inregelen of master-slave.
- Graag tips waar jullie verwachten waar de 2 subs het beste geplaatst zou kunnen worden.
- Qua output ga ik er met 2 F12's toch niet op achteruit. 2 subs is toch +6db extra.

>> 2 subs "stacked" , dus erg dichtbij elkaar zal inderdaad tot maximaal 6dB extra geven.
>> Ik zou eerst met 1 sub beginnen en dan bij het toevoegen van een 2e sub kan je zien hoe deze het algemene plaatje gaat beinvloeden.


PS : Je zitplek is ook niet de meest ideale (tegen een muur heb je altijd drukmaxima) "subwoofer" ervaring maar als je daar niets aan kan veranderen so be it. Anders loont het ook daar mee te spelen natuurlijk...

Thx ;D.

Zitplaats kan helaas niet verandert worden.

Het zal idd uitproberen worden, maar wat zou met 2 subs in mijn ruimte(6.70x4.25x2.45) een goed startpunt zijn.

Dus hoe verder de subs uit elkaar staan hoe minder uitput?

Ok dus de 1e sub op de huidige plek zetten en dan met de 2e gaan schuiven is een goede manier.

Wat is beter apart inregelen of master-slave optie?

Staaled

Mijn voorkeur gaat uit naar master-slave.
Het signaal is sowieso mono en je kun dan ook de subs m.i. het best als één systeem/weergever beschouwen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Leon

Citaat van: Staaled op december 24, 2014, 09:47:38
Mijn voorkeur gaat uit naar master-slave.
Het signaal is sowieso mono en je kun dan ook de subs m.i. het best als één systeem/weergever beschouwen.

Wat versta je onder master-slave ? Dat is volgens mij iets anders als links - rechts ?
Doorkoppelen van de ene sub met de andere ? Kortom, ik weet niet hoe dat werkt / moet en wil het uiteraard graag eens proberen.
Groetjes Leonneke

morca

Citaat van: Staaled op december 24, 2014, 09:47:38
Mijn voorkeur gaat uit naar master-slave.
Het signaal is sowieso mono en je kun dan ook de subs m.i. het best als één systeem/weergever beschouwen.
Kan je dan de fase nog wel apart instellen bij master sleeve?

Ik moet binnenkort een paar hypexen inregelen die ook zo geschakeld zijn.
Als ik het goed heb kan je de fase en dsp evengoed apart inregelen.
Al hij ze gestackt heeft dus dat is eigenlijk niet nodig.

Ejorne

De fase is in te stellen wanneer er gebruik gemaakt wordt van 2 versterkers die beide een fase regeling hebben.
Vaak wordt maar 1 DSP apparaat gebruikt en daarbij kun je (doorgaans) dus niet 2 aparte fase regelingen toepassen.

Ik zou in geval van twee subs de ene sub zo plaatsen dat hij de meeste gain veroorzaakt. Vermoedelijk ergens in een hoek. De andere sub gaan testen op verschillende plekken en kiezen voor de plek waarbij hij de respons van de eerste sub het meest positief beinvloed. (en daarbij vooral letten op de dal in de grafiek en niet zozeer op een piek. Dus de plek opzoeken waarbij de dal van de eerste sub zoveel mogelijk wordt opgeheven.

Pieken in de grafiek zijn namelijk makkelijk(er) aan te pakken met de pEQ of DSP. Dus als er een plek is waarbij een behoorlijke piek onstaat maar waarbij ook een vrij grote dal wordt opgeheven dan is dat een goede plek. De piek vervolgens wegpoetsen met DSP.

Ejorne

De juiste plek zoeken voor de tweede sub lijkt me trouwens best nogal een tijdrovend karwij.
Want op elke plek moet je eigenlijk de de slave-sub met diverse fase standen testen om te kijken wat de beste fase instelling is.
Vervolgens een tweede - ligt eraan hoe groot en vrij indeelbaar de ruimte is - derde, vierde etc plek testen met verschillende fase standen.
Al deze grafieken bekijken en dan de beste plek bepalen.

Om het nog wat lastiger te maken... Het best doe je niet alleen naar de decibel-grafiek kijken. Natuurlijk is een vlakke respons (met name weinig dips) belangrijk. Maar nog belangrijker is vaak de nagalm van het laag. Nu zal nagalm wel voornaemlijk door de ruimte veroorzaakt worden, ik heb dan ook geen idee hoeveel invloed verschillende plaatsen van de subs en diverse fase-instellingen op deze nagalm hebben. Maar het lijkt me zeker handig om eventuele verschillen daarin zeker gewichtig mee te laten beslissen over de juiste plaats van de sub... Je kunt altijd later nog met basstraps gaan werken. 

RalphH

Citaat van: Ejorne op december 24, 2014, 11:47:06
De juiste plek zoeken voor de tweede sub lijkt me trouwens best nogal een tijdrovend karwij.

Kan meevallen hoor.
Het beste zoek je 2 plekken waarvan de combinatie van metingen de meest rechte lijn oplevert.
Dit kun je vrij vlot doen door 1 sub de kamer rond te rollen en dan de grafieken naast elkaar te leggen.

Hierna stel je de fases goed in. Is inderdaad wel ff een dingetje, maar als je hier een beetje handigheid in hebt, is het zo gebeurd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op december 24, 2014, 11:52:46
Kan meevallen hoor.
Het beste zoek je 2 plekken waarvan de combinatie van metingen de meest rechte lijn oplevert.
Dit kun je vrij vlot doen door 1 sub de kamer rond te rollen en dan de grafieken naast elkaar te leggen.

Hierna stel je de fases goed in. Is inderdaad wel ff een dingetje, maar als je hier een beetje handigheid in hebt, is het zo gebeurd.

Maar is het per definitie zo dat de sub op de plek die aangewezen wordt door bepaling met maar 1 geteste fase-instelling ook de messt idelae plaats is?
Met andere woorden, kan het niet zo zijn dat een plek waarbij de sub helemaal niet zo netjes meet, ineens heel goed meet wanneer een andere fase-instelling gebruikt wordt?

RalphH

Citaat van: Ejorne op december 24, 2014, 12:02:23
Maar is het per definitie zo dat de sub op de plek die aangewezen wordt door bepaling met maar 1 geteste fase-instelling ook de messt idelae plaats is?
Met andere woorden, kan het niet zo zijn dat een plek waarbij de sub helemaal niet zo netjes meet, ineens heel goed meet wanneer een andere fase-instelling gebruikt wordt?

Ik zou zeggen dat met incorrecte fase, er dan een incorrect resultaat ontstaat wat misschien wel beter lijkt, maar dat eigenlijk niet is.
Dit zou alleen betekenen dat de weergave in REW op de horizontale lijn niet in tijd gemeten is maar enkel op waargenomen frequentie (ergens gedurende de sweep) en dat zal ook weer niet kloppen. Blijf dat wel een lastige vinden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Ejorne op december 24, 2014, 12:02:23
Maar is het per definitie zo dat de sub op de plek die aangewezen wordt door bepaling met maar 1 geteste fase-instelling ook de messt idelae plaats is?
Met andere woorden, kan het niet zo zijn dat een plek waarbij de sub helemaal niet zo netjes meet, ineens heel goed meet wanneer een andere fase-instelling gebruikt wordt?
Je hebt wel een punt,
met ander fase stelling komt er een andere plaatsing uit als met de fase op 0 .
Vermoed dat beide manieren werken.

Als je je sub nou niet kwijt kan op de ideaale gemeten plek mbt de fase.
Zou een andere plaatsing kunnen maar dan moet je de fasestelling testen op die plek of je alles een beetje vlak trekt.

morca

Citaat van: RalphH op december 24, 2014, 12:13:24
Ik zou zeggen dat met incorrecte fase, er dan een incorrect resultaat ontstaat wat misschien wel beter lijkt, maar dat eigenlijk niet is.
Dit zou alleen betekenen dat de weergave in REW op de horizontale lijn niet in tijd gemeten is maar enkel op waargenomen frequentie (ergens gedurende de sweep) en dat zal ook weer niet kloppen. Blijf dat wel een lastige vinden.
Nare plaatsing zorgt al voor een incorrecte fase als je het goed bekijkt.
Ik denk dat het wel klopt.
Je stelt alleen wat bij wat je normaal met plaatsing zou doen.
Of het ideaal is...? maar werkt wel.

Zou het alleen toepassen als het echt niet anders kan,maakt het wel ingewikkelder. ;D