Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

morca

Citaat van: Masterkale op mei 26, 2014, 16:27:20
Op de Av8801 is geen mogelijk tot het switchen van audio modes alleen pure en direct.
Ik kan bij mijn SR5006 de eq/dsp aanzetten voor 7.1 in het menu,maar misschien bedoel je wat anders als ik begrijp.

ddennisdennis12

Citaat van: clipto op mei 25, 2014, 10:48:01
Equalizerapo gebruik ik ook al maanden. Werkt simpel een ik heb maar 1 nadeel gevonden.
Sinds ik het gebruik krijg ik eens per week bij verandering in geluid (vaak bij radio luisteren of TV kijken via xbmc en overgang tussen uitzending en reclame) en gigantisch harde Plop over mijn speakers. Echt hartverzakking niveau. Ik speel sinds kort via spdif op mijn moederbord. Binnenkort een USB dac ertussen om te zien of dat het verhelpt. Blijft het is de enige andere wijziging de eapo software waarschijnlijk de boosdoener.
heb je wel de nieuwste drivers van je geluidskaart geïnstalleerd, want ik gebruik equalizerapo op meerdere computers, maar ik heb daar nooit last van gehad.
HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

clipto

Ja heb ik. Weet ook niet of het door Apo komt. Ga komende week verder testen.
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel


Masterkale

Citaat van: morca op mei 26, 2014, 17:23:08
Ik kan bij mijn SR5006 de eq/dsp aanzetten voor 7.1 in het menu,maar misschien bedoel je wat anders als ik begrijp.

Op de av8801 heb je de keuze om de analoge input 2 kanaals te gebruiken met audyssey of zonder. Als men de 7.1 input op de achterkant gebruikt dan is het inschakelen van audyssey niet mogelijk.

Misschien dat de meting gaat lukken met de DTS connect functie van mijn geluidskaart op de pc en dan simpelweg pink noise sturen per kanaal.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

clipto

Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

raindog

#4682
Inmiddels al heel wat ingelezen over REW en wil er ook graag mee aan de slag. Nu heb ik al een tweedehands laptopje op de kop getikt en wil deze met een Umik-1 gaan gebruiken. Alleen, die Umik-1, waar bestel ik die? De link op pagina 1 verwijst naar Rumoh.nl maar daar kun je hem niet direct bestellen en ze reageren ook niet op mijn email.

Edit: zojuist heb ik een bestelling geplaatst via de website van MiniDSP, qua prijs viel dat erg mee. Het is alleen even afwachten wat er aan invoerrechten bij komt. In verband met de verzendkosten (en de beperkte levering hier in NL) heb ik er maar gelijk twee besteld ;D
Als er op het forum een gegadigde is voor de tweede dan mag die zich melden via PM, dan delen we de verzendkosten vanuit Hongkong.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

morca

Citaat van: raindog op juni 13, 2014, 20:38:50
Inmiddels al heel wat ingelezen over REW en wil er ook graag mee aan de slag. Nu heb ik al een tweedehands laptopje op de kop getikt en wil deze met een Umik-1 gaan gebruiken. Alleen, die Umik-1, waar bestel ik die? De link op pagina 1 verwijst naar Rumoh.nl maar daar kun je hem niet direct bestellen en ze reageren ook niet op mijn email.

Edit: zojuist heb ik een bestelling geplaatst via de website van MiniDSP, qua prijs viel dat erg mee. Het is alleen even afwachten wat er aan invoerrechten bij komt. In verband met de verzendkosten (en de beperkte levering hier in NL) heb ik er maar gelijk twee besteld ;D
Als er op het forum een gegadigde is voor de tweede dan mag die zich melden via PM, dan delen we de verzendkosten vanuit Hongkong.
AL druk aan het meten ? :)

raindog

Citaat van: morca op juli  2, 2014, 17:29:32
AL druk aan het meten ? :)

Dat kun je wel zeggen! Inmiddels ben ik zwaar overspannen van al die sweeps. Het werkt bij mij als een soort van omgekeerde EMDR therapie geloof ik  :crazy: ;D

Ben dus druk bezig geweest met meten, aanpassen, opnieuw meten etc. Het is best een leuk proces dat me meer inzicht geeft. REW is een mooi stukje software en samen met de Umik en een tweedehands laptop (met dank aan Peerless Monster  :clapping: ) is het echt super makkelijk om metingen te doen.

Inmiddels heb ik door de nodige aanpassingen ook al heel wat pieken en dalen in de curve kunnen afvlakken. Vooral door te variëren met de plaatsing van de sub, aanpassingen in de fase en het wel/niet dichten van de basreflexpoorten van de Dynaudio's. Met die drie variabelen heb ik meer invloed dan ik vooraf had gedacht. Morgen zal ik eens wat afbeeldingen maken van de metingen en van mijn ruimte. Ben benieuwd naar jullie op- of aanmerkingen en advies.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

Okay, bijgaand een aantal metingen. Bij alle metingen staat Audyssy uit.

Na wat geklooi en testjes ben ik eerst maar eens aan de wandel gegaan met de subwoofer. Dat had behoorlijk wat effect. Ik heb 13 posities gemeten en de verschillen waren aanzienlijk. Positie 1 (blauw) is zoals de sub aanvankelijk stond (en zoals deze op de foto's staat), tussen de linker front speaker en de center. Duidelijk te zien is dat op deze positie twee flinke dips aanwezig zijn bij 30 Hz en 70-80 Hz. Positie 6 (rood) was de enige positie waarbij deze dips allebei afgevlakt werden. Positie 6 is in de hoek links achter de bank, vlak voor het smalle absorptiepaneel. Daar staat de sub nu voorlopig en alle andere metingen zijn gedaan met de sub op die positie.



Ik merkte dat ik nagenoeg geen invloed heb op het frequentiegebied boven de 100 Hz. De aanwezigheid/locatie van de zelfgemaakte absorptiepanelen (gevuld met Akotherm D40 van 50 mm dik) heeft alleen effect op de nagalmtijd en niet op de frequentiekarakteristieken. Tussen de 45 en 85 Hz kon ik wel spelen met de basreflexpoort (BR) van de frontspeakers en met de fase van de subwoofer. Met die twee variabelen kon ik de volgende vier metingen verrichten en vergelijken. 



Op basis van bovenstaande meting heb ik voorlopig even gekozen voor variant 2 (rood), dus met gesloten BR-poorten en de fase van de sub op '0'. De totale meting van 15-20.000 Hz ziet er dan als volgt uit.



En de bijbehorende waterfall.




Ik ben benieuwd naar eventuele opmerkingen. Heb ik goed gemeten, zie ik iets over het hoofd, zou ik nog andere (akoestische) maatregelen kunnen nemen? 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

Dan de ruimte nog. Dat betreft een souterrain van 5,80 meter diep en gemiddeld 5 meter breed. De wand waar de poster hangt loopt schuin af van 4,5 meter breed (schermzijde) tot 5,5 meer breed (raamzijde). De hoogte is slechts 2,10 meter. In één van de hoeken zit de open trap. Die heb ik afgeschermd met dikke gordijnen maar dat was helaas niet voldoende om de galm/echo uit het trapgat helemaal weg te halen. Daarom heb ik boven in het trappenhalletje nog twee extra absorptiepanelen geplaatst. 







Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

morca

Wauw mooie ruimte !!!

De metingen sub phase op 0 lijkt het beste,minste dip op het kantelpunt.
Met baspoorten bedoel je de baspoorten van je front,s?,open of dicht zou ik even luisteren.
Boven geeft het hier geen problemen,voegt wat toe zelf,s.
Maar dezelfde speakers moet ik beneden echt wel afdichten.

Paar dingen die me opvallen.
Je spl meting is vanaf 1 khz wat laag,daar zou adsy hulp kunnen bieden.
Aangezien het niet altijd feiloos werkt zou manueel alles onde 1 khz iets dempen een optie zijn.
Maar ik zou het eerst eens auto laten meten.
Is dat niks kan je hem gewoon weer wissen.

Nagalm is boven 60 hz best erg goed te noemen.

Vind het er best goed uit zien voor een meting zonder vorm van dsp.
Heb je de ruimte zelf gebouwd,echt netjes,vooral de bijbehorende nagalm meting.

Bedankt voor het even uitgebreid de metingen en je ruimte posten  :thumbs-up:
Geeft een goed totaal overzicht.
Voorbeeldige post qua info mbt de vragen uit de startpost  :)


raindog

Dankjewel Morca!

De nagalm ben ik ook best tevreden meer, ik merk dat ik best hard kan draaien zonder dat het vermoeiend wordt om te luisteren. Het bouwen en positioneren van de absorbers was wat op de gok maar pakte goed uit. Ik heb ze vrij groot gemaakt en afgewerkt met luidsprekerdoek zodat ik altijd de mogelijk heb om stukken Akotherm er uit te halen als het teveel zou blijken te zijn.
Alleen het laag mag nog wel wat strakker/droger. Ik weet niet of dat komt omdat in het laag de nagalm hoger is of omdat mijn sub wellicht niet van de strakste soort is. De nagalm in het laag verminderen kan volgens mij alleen met bas-absorbers, toch?

Wanneer ik Audyssy laat draaien krijg ik de volgende curve.



Met Audyssy wordt de het dal bij 100 Hz met 5 dB verhoogd, dat is goed. Maar tevens krijg ik er een even diep dal voor terug bij 250 Hz. Dat snap ik niet zo goed, waarom Audyssy dat doet. Per saldo schiet ik er niet zoveel mee op lijkt het  :confused:. Gehoormatig vind ik het nu zonder Audyssy beter klinken.

Ik zal ook eens aan de slag gaan met het handmatig corrigeren van de equalizer. Goede tip, daar heb ik nog niet mee gestoeid.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

bmateijsen

Probeer eens een compleet andere plek voor de subwoofer, je output neemt al direct af na 40 hrz... ;)

raindog

Dag Bjorn, als je iets naar boven scrolt dan zie je onder post #4685 dat ik dertien verschillende posities heb gemeten en dat deze nieuwe positie daar het best uit kwam. De output blijft overigens redelijk op peil tot 28 Hz maar valt daarna inderdaad erg steil af. Mijn Rel is maar klein dus op zich ben ik niet eens ontevreden met deze output. De opgave van Rel is geloof ik 28 Hz bij -3 dB.

Maar uiteraard is de gedachte aan een zwaardere sub (of twee subs!) wel al meerdere malen door mijn hoofd gevlogen  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

bmateijsen

Citaat van: raindog op juli  4, 2014, 15:38:13
Dag Bjorn, als je iets naar boven scrolt dan zie je onder post #4685 dat ik dertien verschillende posities heb gemeten en dat deze nieuwe positie daar het best uit kwam. De output blijft overigens redelijk op peil tot 28 Hz maar valt daarna inderdaad erg steil af. Mijn Rel is maar klein dus op zich ben ik niet eens ontevreden met deze output. De opgave van Rel is geloof ik 28 Hz bij -3 dB.

Maar uiteraard is de gedachte aan een zwaarder subs  (of twee subs!) wel al meerdere maken door mij hoofd gevlogen  ;D

Dat is waar ook... de REL is gewoon zeer klein. Ik zie inderdaad pas nu wat de specs zijn ;)

raindog

Zit te denken aan twee gesloten subs of één grote gepoorte sub...  :sleepy:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Joske007

Citaat van: raindog op juli  4, 2014, 15:42:39
Zit te denken aan twee gesloten subs of één grote gepoorte sub...  :sleepy:
Niet twijfelen, gewoon voor 2 subs gaan  :headbanging en geeft je een veel homogener geluid  :music:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: Joske007 op juli  4, 2014, 16:40:07
Niet twijfelen, gewoon voor 2 subs gaan  :headbanging en geeft je een veel homogener geluid  :music:
Klopt, maar de specs verbeter je niet.
Maw extensie blijft beperkt en de output zal weinig toenemen bij een tweede T1.

Vragen die je moet stellen zijn:
Film muziek verhouding ?
Omvang ruimte ?
Output en extensie wensen zijn ? Maw luister je luid en wat kunnen je satellieten aan?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

yorkie13

Voor films zou ik zeker een grotere basreflex subwoofer aanraden.

Evetueel aangevuld met een 2de exemplaar.

raindog

Citaat van: Staaled op juli  4, 2014, 16:45:11
Klopt, maar de specs verbeter je niet.
Maw extensie blijft beperkt en de output zal weinig toenemen bij een tweede T1.

Een tweede T1 komt er sowieso niet. Dit is geen gesloten sub maar met een passieve radiator.

Ik zat meer te denken aan twee maal BK XXLS400 of één BK Monolith+. Of wellicht één krachtigere gesloten sub met DSP zoals een Velo 1200 ultra. Gebruikt zijn die ook nog wel betaalbaar.

De keuze tussen muziek en film lees ik vaak terug. Ik kijk 95% films en series in mijn HT maar toch vind ik de weergave van muziek net zo belangrijk als de LFE-effecten. Veel van mijn favoriete type films zitten namelijk vol met goede muziek  ;)
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

morca

Ik zou voor een gesloten en een gepoorte gaan bij 2 sub,s ,dat geeft erg mooi filmsensatie.
Je kan met REW overweg dus inregelen zal best goed komen.
De dsp funtie is auto vd genoemde velo die heb ik het vaker niet echt goed zien doen.
Ik zou het niet als meerwaarde rekenen,een goedkopere sub met losse dsp is imo beter af te stellen.

Plus bij 2 subs is een dsp voor beide sub,s niet verkeerd.



Witalik

Even een vraagje over de 'kruip' methode voor de plaatsing van je subwoofer :

Ik heb een DF subwoofer, dus als ik deze op de bank zet op mijn luisterpositie gaat het niet goedkomen omdat die dan waarschijnlijk de bank gaat raken met de driver. Hoe doen jullie dit dan want ik zou haast denken dat als ik hem gewoon als FF op de bank zet ik dan andere resultaten krijg als dat ik hem dan weer DF op die plek zet waar die met FF op de bank goede output gaf ?

En ik twijfel ook sterk of ik nu niet voor een enkele geporte subwoofer (Monolith+) ga of er nog een 400XXLS bij zet, er is geen garantie in beide gevallen natuurlijk dat dit de dooie frequentie op mijn luister plek opheft. Denk dat deze frequentie zo rond de 50-100 hertz zit, Sublaag is wel goed met films alleen met muziek valt het wat weg. Als ik ga staan is het al een stukje beter.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Joske007

Je kan/mag de DF sub gerust op zijn kant leggen om je kruip methode toe te passen  :headbanging:
Als het bij film goed klinkt zou dit bij muziek ook moeten zijn, al heeft een film track een eigen lfe-channel.
Hoe staat je x-over ingesteld?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link