Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

W.Otter

nope! heb een Dell xps17
input en output heb ik keurig aangezet, daarnaast de standaard luidsprekers en mic in de Dell gedempt.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

clipto

Gisteren mijn Umik1 binnen gekregen en de eerste meting gedaan.
Mijn situatie is als volgt, een HTPC waarmee ik alles qua muziek stream met spotify, of afspeel met XBMC.
Via mijn klasse-A receiver van XTZ komt het dan weer aan in mijn XTZ 99.25 monitoren.
Redelijk recht toe recht aan dus, de receiver heeft geen EQ of meetsoftware aan boord, alles is zo als het is.
De woning is voorzien van een granieten vloer met vloerverwarming, er ligt een kleed, staan stoffen banken en erachter zijn glazen wanden, voorzien van dikke klassiek hangende stoffen gordijnen.
De woonkamer is vanaf de bank gezien aan de linkerzijde volledig open naar keuken en eethoek, in totaal een ruimte van 60m2, ik zal een plattegrond van de situatie toevoegen.

Nu vond ik recent een leuk stuk software, equalizer apo, een soort gratis tegenhanger van Dirac.

Download:
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Uitleg:
http://sourceforge.net/p/equalizerapo/wiki/Documentation/

Vond de dirac software oplossing ook erg mooi, maar bijna 400 euro voor een stuk software gaat mij te ver. Dit is gratis, wat meer werk doordat alles handmatig gaat, maar functioneert goed.
Vanavond de EQ die ik gisteren na de eerste meting gebouwd heb nog eens nameten.
Is trouwens een EQ die werkt op basis van de aangemaakte filters binnen REW, deze is dus na de meting grafisch aan te passen op 20 plaatsen, incl grafisch weergegeven verwachtte lijn. Aanrader!

Mijn klasse a versterker kan niets dan doorgeven wat hij krijgt. Ga mn woonkamer niet vol panelen hangen, maar wel proberen in de huidige situatie het mooiste geluidsbeeld te krijgen.
Het is dus een software oplossing die integreert in de standaard geluidsdriver onder windows.
Op 20 zelf te bepalen punten instelbaar. kan je zelf op basis van de meting in REW bepalen.

Ik ga vanavond even nameten of mijn gemaakte EQ doet wat hij moet doen, het klinkt alvast een heel stuk voller dan dat het hiervoor deed.
Dus voor de betaalde €95,- voor de microfoon is mijn geluidsbeeld al een heel stuk verbeterd.

Ik zal aan deze post even de originele metingen toevoegen, vanavond volgt de meting na EQ aanpassing dus.
Is de winst mooi te zien als het goed is ;)
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

MegaJ

Het viel mij op dat wanneer je kiest voor SPL & Phase dat de grafiek er heel anders uit ziet dan wanneer je voor all SPL kiest. Meting van 0-200Hz:

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Ejorne

Citaat van: MegaJ op november 15, 2013, 16:09:44
Het viel mij op dat wanneer je kiest voor SPL & Phase dat de grafiek er heel anders uit ziet dan wanneer je voor all SPL kiest. Meting van 0-200Hz:

Volgens mij is de meting hetzelfde maar alleen de grafiekindeling anders. Als je de limits van beide grafieken gelijk zet dan zie je volgens mij hetzelfde lijntje lopen.

RalphH

Citaat van: Ejorne op november 15, 2013, 16:13:51
Volgens mij is de meting hetzelfde maar alleen de grafiekindeling anders. Als je de limits van beide grafieken gelijk zet dan zie je volgens mij hetzelfde lijntje lopen.

yep
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: clipto op november 15, 2013, 13:25:57
Gisteren mijn Umik1 binnen gekregen en de eerste meting gedaan.
Mijn situatie is als volgt, een HTPC waarmee ik alles qua muziek stream met spotify, of afspeel met XBMC.
Via mijn klasse-A receiver van XTZ komt het dan weer aan in mijn XTZ 99.25 monitoren.
Redelijk recht toe recht aan dus, de receiver heeft geen EQ of meetsoftware aan boord, alles is zo als het is.
De woning is voorzien van een granieten vloer met vloerverwarming, er ligt een kleed, staan stoffen banken en erachter zijn glazen wanden, voorzien van dikke klassiek hangende stoffen gordijnen.
De woonkamer is vanaf de bank gezien aan de linkerzijde volledig open naar keuken en eethoek, in totaal een ruimte van 60m2, ik zal een plattegrond van de situatie toevoegen.

Nu vond ik recent een leuk stuk software, equalizer apo, een soort gratis tegenhanger van Dirac.

Download:
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Uitleg:
http://sourceforge.net/p/equalizerapo/wiki/Documentation/

Vond de dirac software oplossing ook erg mooi, maar bijna 400 euro voor een stuk software gaat mij te ver. Dit is gratis, wat meer werk doordat alles handmatig gaat, maar functioneert goed.
Vanavond de EQ die ik gisteren na de eerste meting gebouwd heb nog eens nameten.
Is trouwens een EQ die werkt op basis van de aangemaakte filters binnen REW, deze is dus na de meting grafisch aan te passen op 20 plaatsen, incl grafisch weergegeven verwachtte lijn. Aanrader!

Mijn klasse a versterker kan niets dan doorgeven wat hij krijgt. Ga mn woonkamer niet vol panelen hangen, maar wel proberen in de huidige situatie het mooiste geluidsbeeld te krijgen.
Het is dus een software oplossing die integreert in de standaard geluidsdriver onder windows.
Op 20 zelf te bepalen punten instelbaar. kan je zelf op basis van de meting in REW bepalen.

Ik ga vanavond even nameten of mijn gemaakte EQ doet wat hij moet doen, het klinkt alvast een heel stuk voller dan dat het hiervoor deed.
Dus voor de betaalde €95,- voor de microfoon is mijn geluidsbeeld al een heel stuk verbeterd.

Ik zal aan deze post even de originele metingen toevoegen, vanavond volgt de meting na EQ aanpassing dus.
Is de winst mooi te zien als het goed is ;)
Mooie tip...is dat een 5.1 0f 7.1 dsp of alleen stereo?

clipto

Ja mooi he?
mono, stereo, quadraphonic, surround, 5.1, 7.1
Kan allemaal ;) Zie de wiki link

Ik kwam het in een google-tocht over het internet toevallig tegen een paar weken geleden.
Nu eindelijk tijd gevonden het eens uit te testen en ik ben best enthousiast
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

morca

Ok,ook maar eens naar kijken,kan in de toekomst intressant zijn voor mij.
Nu gebruik ik ElectriQ ,maar die kan alleen stereo.
Is nu voldoende,maar mocht ik me pc nog eens als htpc in kunnen zetten,word dit een leuk prog.

Ik ga eens lezen wat er allemaal mee kan  :thumbs-up:

Francisco

@Morca

CitaatFrancisco@
Ziet er best goed uit denk ik,onder 300 hz mag iets aan gewerkt worden door bv ADSYXT32 of ARC
Ik zit even te kijken wat Rotel gebruikt.
Dipje bij 60 hz is een staande golf denk ik.

Hoe kan ik bij mijn Rotel hier invloed op hebben? Volgens mij gebruikt de RSP-1066 dit niet. Bij een stereo weergave is de dip kleiner in die zin dat hij tussen 60-70hz zit ipv 60-80hz enig idee hoe i zo'n staande golf kan beïnvloeden?



W.Otter

weer even een meting gedaan, kunnen jullie mij wat toelichting geven op de waterval?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Ejorne

Citaat van: W.Otter op november 16, 2013, 11:34:38
weer even een meting gedaan, kunnen jullie mij wat toelichting geven op de waterval?

Zou je de grafiek van de waterval wat kunnen uitvergroten? De y as van 45 tot 90db.
Het is zo vrij lastig te zien maar het lijkt me wel okay. Zover ik nu kan zien lijkt het geluid binnen de 300ms met meer dan 40db af te nemen. En dat is vrij goed volgens mij. Maar het wordt wat duidelijker als je de grafiek wat meer inzoomt. In de topic start staat beschreven hoe je de grafieken het best kunt vormgeven.

W.Otter

done:

wat veel nagalm bij 30 en 60 hz en een dipje bij 40 hz.
zal wel aan de xxls400 liggen?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

yorkie13

Pieken en dips zijn eerder je ruimte.Staande golven, nagalm en akoestiek.

E.a is deels met schuiven en/of DSP op te lossen.

W.Otter

Citaat van: RA SUBS op november 16, 2013, 13:58:53
Pieken en dips zijn eerder je ruimte.Staande golven, nagalm en akoestiek.

E.a is deels met schuiven en/of DSP op te lossen.

Neem aan dat de xxls ook wel een paar problemen heeft met wat frequenties?
Ik maak overigens geen gebruik van dsp, zit niet op mijn Rotel. Minidsp en antimode kunnen daar verandering in aanbrengen?
Wat voor akoestische oplossingen kunnen in mijn ruimte van toepassing zijn?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

yorkie13

MiniDSP en Antimode kunnen in elk geval een aantal pieken een aantal db dempen.

Je dip bij 40 hz is wel groot overigens.


W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Citaat van: Francisco op november 15, 2013, 23:43:51
aan
Ok,ivm die schuivende dip even checken,waarom.......in stereo word worden bepaalde dingen in bypass gezet.
Je hebt geen vorm van dsp op de rotel? maar wel fasestelling.
Misschien dat die in 5.1 modus anders staat als in stereo ,ik ken Rotel niet zo goed....

morca

Citaat van: W.Otter op november 16, 2013, 11:34:38
weer even een meting gedaan, kunnen jullie mij wat toelichting geven op de waterval?
je nagalm is aardig aanwezig.
Maar die dip van 32 tot 60 hz is niet ok.
Ik zou die ook alsoluut niet direct met een antimode/dsp aan gaan pakken.
Je fase staat niet goed misschien,maar ik zit eerder te denken aan de opstelling vd sub in de ruimte tov je luisterplek.

Daar gaat iets fout denk ik,je ruimte stond al op het forum toch?
Eerst eens naar je setup kijken,want die dip van 20 db word veel/teveel vlakken .
Daar kunnen we beter je setup nog eens onder de loep nemen.
Kijken of die dip anders kleiner gemaakt kan worden.

Normaal heb je dik roomgain op 40 -50 hz,dus jouw sub staat bijna zeker niet goed geplaatst tov je luisterplek.

Ejorne

Citaat van: W.Otter op november 16, 2013, 14:08:26
allebei over het gehele frequentie spectrum?

De standaard antimode werkt alleen in de sub frequenties. De antimode 2 kan het hele frequentie bereik aan, geloof ik. De mini dsp kan dat ook. Maar je moet het dan wel tussen de bron en versterker, of tussen voor een eind versterking plaatsen. Veelal wordt alleen het sub kanaal gecorrigeerd door de dsp tussen sub-out en subwoofer te plaatsen.

RalphH

Dipje op 40 hz komt bekend voor, ligt zeker niet aan de xxls, maar puur aan de plaatsing (zoals Ralf en Marco al aangegeven hebben natuurlijk).

Je kunt nog wel even een meting met de huidige settings doen van enkel de fronts en dan nog 1 met enkel de sub (fronts ff loskoppelen). Puur om uit te sluiten dat het geen fase dingetje is.

@Clipto
Dank voor de DSP tip, die ga ik eens checken. Zal enkel wel niet werken met WASAPI wel? Dit omdat die de windows mixer omzeilt.
Ondanks dat, toch de moeite van het proberen waard. To be continued.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

thebest106

@ralphH
Apo gaat idd niet werken met wasapi en asio, komt zoals je al aangeeft door het omzeilen van de windows mixer.

Maar het blijft een mooi programma om je systeem af te regelen voor films en series (5.1 / 7.1), dit is dan ook waar ik het voor gebruik. Bij stereo maak ik gebruik van convolver (zowel bij foobar als jriver mogelijk)

RalphH

Convolver, ga ik ook eens naar kijken voor Foobar. Ben niet zo happy met ElectrIQ.

Apo zou leuk zijn om de subs wat rechter te trekken in Xbmc, maar daar moet ik WASAPI wel gebruiken, anders geen geluid.
Daarnaast ontbreekt het bij REW nog aan een meerkanaals meting, als die er is, is het feestje helemaal compleet :pompom: :pompom:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer