Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Sorry, nee dat bedoelde ik niet, maar is altijd een goeie :-).

Ik bedoelde de microfoon tijdens een meting bij de sub (metertje afstand gericht op de woofer) houden. Puur om te checken of dat een vlakke lijn is.

Krijg je zoiets als het goed is:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001


morca

Oh sorry,ik dacht dat je de receiver even uit wilde sluiten RalphH.

Maar idd een near field meting geeft de subresponse ook goed weer.
Het beste als je de comp/soundcard direct op de sub aansluit.
Want dan zijn de fronts zeker uit,dus we dachten wel hetzelfde,maar dan anders  :clapping:  :headbanging:

Als Hokkie we dan 4 maakt
Plan van aanpak imo:
1e:
soundcard op de sub
1 nearfield meting
2 meting op de luisterplek

2e:
soundcard op de receiver
1 nearfield meting sub
2 meting op de luisterplek

4 metingen dus totaal
Dan kunnen we ze naast elkaar leggen. :)





RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


morca

Citaat van: Ejorne op oktober 30, 2013, 20:05:06
Dat bedoelde ik niet aan te geven. Wat ik bedoel is dat de speaker op small toch nog een dergelijke output rond 40hz kan geven. De receiver zorgt door de small instelling dat het gedeelte onder de 80hz met 12db per octaaf afvalt. 80hz min 1 octaaf is 40 hz. Daar stuurt je receiver de front speakers dus 12db zachter aan. Maar de staande golf in je kamer, ook rond die 40hz, zorgt weer voor een boost. Daardoor krijg je toch nog zoveel output van je front speakers ook al staan ze op small.
4
Dat is wel een goeie idd,bij mij staat de sub ook rond de 40 hz goed geknepen met sub/dsp.
Maar met de fronts lukt dit niet altijd,was bij jouw ook goed zichtbaar in een meting.

Syphon

Vraagje aan de kenners. Volgende week komt mijn subwoofer binnen inclusief db meter. Als ik alles automatisch in laat stellen door de receiver en de gain op 50% zet dan kan ik toch al redelijk genieten van een film? Het echte fine tunen wil ik later doen.

Staaled

Citaat van: Syphon op oktober 31, 2013, 09:29:14
Vraagje aan de kenners. Volgende week komt mijn subwoofer binnen inclusief db meter. Als ik alles automatisch in laat stellen door de receiver en de gain op 50% zet dan kan ik toch al redelijk genieten van een film? Het echte fine tunen wil ik later doen.
Receiver is ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Syphon

Receiver, Yamaha RX-V771
Speakers, Dali Zensor 7, Dali Zensor 1 en Dali Volkal
Subwoofer, Monolith plus FF

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Hokkie001

Vandaag weer wat metingen gedaan, zoals beloofd:

Eerste meting is direct na YPAO, waarin ik ALEEN de speakers op small heb gezet! Afstanden en levels ongewijzigd gelaten. De subwoofer staat nu, qua volume, half open (12 uur). Phase op 0 graden en crossover op LFE (oftwel max open).


Hokkie001

De volgende drie metingen geven weer als ik de Parametric EQ op Trough zet, dit betekend UIT! De laatste foto geeft het verschil weer tussen Parametric FLAT (zoals aanbevolen door receiver) en Parametric Trough (=UIT).


Hokkie001

Hier zijn de 4 metingen die jullie hebben aanbevolen! Waarbij ik direct opmerk dat ik de dip van 50hz er niet uit krijg, waar ik de mic ook neerzet!!  :crazy:




Hokkie001

Soundcard direct op subwoofer

RalphH

Moet r ff op t gemak naar kijken, vind de uitkomsten op t eerste gezicht wat vreemd op t eerste ook. EQ trough geeft een vlakker beeld dan EQ aan bijv.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Ralph:

Ik heb de meting uitgevoerd met de fase of polariteit (wat is het eigenlijk?) op de subwoofer op 0 gezet, dan is dit het resultaat. Maar als ik de fase op 180/135/90, heb ik veeeeeel meer last van staande golven, lijkt wel en dan valt hij ook ineens af na 40hz.

Nu staat ie dus nog steeds op 0, parametric uit (trough) en dat geeft best een ok geluidsbeeld (met muziek (FLAC)).

Subwoofer lijkt nu eigenlijk niet mee te spelen (ook niet als ik de fronts uit zet), dus heb ik de gain van de sub iets verhoogd (met twee tikkies (staat nu ongeveer op 13:00 uur ipv 12:00).

addy

Hallo Ralph, behoorlijk laatmaar was de post kwijt.
Begrijp ik het goed dat een eventueel bezoek bij ons thuis om het e.e.a. af te
stellen tot de mogelijkheden behoord ?
Wat mij betreft tegen vergoeding, ik hoor wel of dat kan,

groetjes Ad

RalphH

Hoi Ad,

Idee is om een dagje met 4 man te doen bij iemand thuis en daar de boel eens door te nemen. Aan het eind kan dan iedereen hopelijk thuis aan de gang.
Mijn voorkeur heeft wel iets in de nabijheid van Den Bosch, Syphon woont in Breda geloof ik, da's goed te doen.

Grtz,
Ralph
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Syphon

Citaat van: Staaled op oktober 31, 2013, 14:10:08
Lijkt mij een prima uitgangssituatie. :)

Maar adviseer je verder niks qua opties die ik moet instellen of echt alleen gain open en laat de receiver zijn werk doen.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Syphon

Citaat van: RalphH op november  1, 2013, 16:06:04
Hoi Ad,

Idee is om een dagje met 4 man te doen bij iemand thuis en daar de boel eens door te nemen. Aan het eind kan dan iedereen hopelijk thuis aan de gang.
Mijn voorkeur heeft wel iets in de nabijheid van Den Bosch, Syphon woont in Breda geloof ik, da's goed te doen.

Grtz,
Ralph

Syphon woont in Apeldoorn.... Een andere hobby is BBQ, het hele jaar door dus mocht je van vlees houden  ;)
Vergoedingen in vlees zijn altijd  :tongue2:

Hokkie001

Na wat uurtjes luisteren en hier en daar wat spelen met de gain, klinkt de onderstaande metingen het "fijnst" met de muziek die ik luister. Adaptic DRC stond ook nog aan, deze staat nu uit (die zie je ook niet in de meting)...

Affin, de piek rond 40Hz blijft bestaan, verder lijk het redelijk vlak! Voor wat betreft de waterfall heb ik eigenlijk geen idee...


yorkie13

Stop voor de gein je baspoorten van de RF52 eens dicht.
Bv met een paar (schone ) sokken.

het lijkt erop dat j tussen 20 en 40 hz veel te veel laag hebt.

Ejorne

Citaat van: Hokkie001 op november  1, 2013, 14:45:00
Soundcard direct op subwoofer

Hoe dicht bij op de subwoofer heb je gemeten in die nearfield meeting? Want het is een grillige meting, dat duidt op kamerinvloeden (die heel dicht op de subwoofer eigenlijk niet zo erg zichtbaar zouden moeten zijn) of op een fout in de meetinstellingen of apparatuur.

morca

Citaat van: Ejorne op november  1, 2013, 17:40:32
Hoe dicht bij op de subwoofer heb je gemeten in die nearfield meeting? Want het is een grillige meting, dat duidt op kamerinvloeden (die heel dicht op de subwoofer eigenlijk niet zo erg zichtbaar zouden moeten zijn) of op een fout in de meetinstellingen of apparatuur.
Idd een nearfield meting direct op de sub mag er niet zo uitzien.
Heb je de mic ong 5 cm voor de driver gehouden?