Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

simsatit

@ BartM en Keyser

ik snap het even niet, ik heb een filter die de crossover regelt voor het laag, als ik met een minidsp werk dan ga ik dat niet meer gebruiken?

@ Morca

Ik heb een ontwerp met accuton units en seas excell en bms subs alles in gesloten kasten, 3-weg seriefilter en actief crossover voor de subs.
inhoud sub kasten ga ik nog even checken.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Martijn M

Citaat van: Bart_M op februari 21, 2013, 22:21:18
Maar jij zou voor de filterhellingen liever een externe crossover introduceren, dan ervoor te kiezen het signaal naar de fronts zuiverder te houden?

Een goeie DSP is klankmatig transparant. Ik werkte vroeger met een Behringer DCX. Die was voor mij klankmatig transparant, afgezien van een hoorbaar verhoogde ruisvloer. Momenteel gebruik ik een miniDSP en die is in mijn oren volkomen transparant zonder hoorbare ruis. De Behringer Ultra-Curve is dat naar mijn mijn mening overigens eveneens.

Citaat van: simsatit op februari 21, 2013, 22:45:58
@ BartM en Keyser

ik snap het even niet, ik heb een filter die de crossover regelt voor het laag, als ik met een minidsp werk dan ga ik dat niet meer gebruiken?

Inderdaad, die kun je dan uit de signaalweg halen. De DSP kan alles wat dat analoge filter kan, en meer!

Citaat van: simsatit op februari 21, 2013, 22:45:58
@ Morca

Ik heb een ontwerp met accuton units en seas excell en bms subs alles in gesloten kasten, 3-weg seriefilter en actief crossover voor de subs.
inhoud sub kasten ga ik nog even checken.

Seriefilter ???? Jeroen Dezaire heeft het originele filter ontworpen en dat was zeker geen seriefilter. Heeft Interficior dit seriefilter voor je ontworpen?
Dutch & Dutch

morca

Deze versie 2 bedoel je http://www.avblog.nl/de-grootste-subwoofers-ter-wereld/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Avblognl+%28AVblog.nl%29

Ik dacht al dat het DIY was,denk haal het even aan ivm Bart en Keyser hun kennis mbt  DIY speakers.
Even kijken wat er komt.


Dit is de driver,hebben we het over 1200 watt RMS Keyser,weet jij denk ik wel?


simsatit

Dit is de driver idd Morca.

Keyser:
Seriefilter is idd ontworpen door Interficior, echt helemaal op 'smaak', is vrij complex geworden qua componenten.
Schitterende sound gewoon..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Kan/wil Camiel niet eens komen helpen als ontwerper van je speaker.
Als je dichtbij woonde wilde ik me hier wel;m eens aan wagen.

Er spelen zoveel zaken mee met dit systeem dat luisteren heel belangrijk gaat worden naast het meten.

Is het trouwens 1200 RMS ,wil iemand hier wat over zeggen ? ?
Want anders vind ik die 400 rms te weinig,alleen daardoor mis je al laagoutput misschien,en dan ga je nog boosten ook.
Als bovenstaande klopt,is het imo tijd voor meer power,of de Xover gebruiken en ze te gaan ontzien in het laag.....

simsatit

Meer pwr?
wat zou dan een goede betaalbare amp zijn?
Hypex ucd 700 vind ik nogal duur, pa amps vind ik te luidruchtig (heb de fans ook uit de bk gehaald, zit nu een mega groot alu passief koelblok aan)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Martijn M

Ik neem aan 1200 continu. Om er zeker van te zijn, zul je op de site van BMS moeten opzoeken volgens welke norm ze het specificeren.

Clipt je BK nu geregeld? Zo ja, dan is het slim er meer vermogen op te zetten. Clipt hij nooit, dat zou ik de BK's gewoon blijven gebruiken. Ik had er destijds 650 watt op staan en clipte de amp alleen als ik de bas extra opdraaide om mensen te imponeren. Ik heb nooit de behoefte gevoeld er meer vermogen op te zetten, want bij normaal gebruik kwam ik nooit aan de grenzen.
Dutch & Dutch

simsatit

Op zich speelt het ok zo met de bk's, weet alleen niet of dat ook geldt als ik ga dsp-en.
loopt die adire dpl 12 niet een beetje achter op die bms en?
het zijn zulke verschillende woofers, of maakt dat niet zoveel uit?
qua fase enzo, kan dat allemaal met zo een minidsp worden ingesteld? mijn bk's zijn puur eindbakken zonder enige poespas..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Martijn M

De Adire is prima en zou uitstekend moeten kunnen integreren met de BMS subs. De BMS drivers hebben correctie nodig om vlak door te lopen, dus diezelfde correctie geef je dan ook aan de Adire. Daardoor gaat de Adire naar verhouding steeds meer meehelpen naar lagere frequenties toe. Dat gaat waarschijnlijk prima.

Niet langer twijfelen, gaan met die banaan! Het zal gegarandeerd een verbetering opleveren.
Dutch & Dutch

simsatit

Dan moet ik alleen wel een subamp erbij hebben voor die adire (heb ik verkocht..)
Is die bash audio amp die hier in de marktsectie te koop staat wat? Of, kan ik beter voor een zwaardere amp gaan voor de bms-en en 1 bk gebruiken voor de adire en 1 bk in de verkoop doen?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Die vermogens zijn imo niet alleen om te imponeren,maar ook om op laag volume je sub beter aan te sturen.
Dus 1200 watt sub rms klinkt veel strakker op een 1000 watt rms amp,wat de theorie/mensen hier ook over zeggen.
Ik heb het ervaren in meerdere setup,s ,te weinig rms vermogen zorgt voor minder strakheid detail,het scheelt zeker niet alleen in db,s ,dat is een fabel vd theorie mensen van het forum.

En er is ook nog zoiets als jezelf imponeren,doe ik heel vaak  :music:  :)

Voor je actie onderneemt zou het rms vermogen fijn zijn,denk dat keyser gelijk heeft,1200 rms.
Dan vind ik je BK niet iets te ligt maar veel te ligt,wil je dan ook nog een het laag boosten.
Vind ik ze totaal ongeschikt,of je moet altijd heel zacht draaien,en het minder strak spelen voor lief nemen.

Dus kortom ,dat vermogen is zeker niet alleen om hard te draaien ,maar zorgt voor een veel stabielere aanstuuring van het laag.

Als ik je vermogens zo bekijk zou ik dat hoorbaar al een probleem vinden,amp veel te licht.
Woofers klinken dan absoluut niet zoals ze zouden kunnen.
Zonde van deze unit,s.,ze kunnen veel strakker spelen.

simsatit

Ok, wellicht is dat zo.

maar welke amp dan wel?
Betaalbaar en geen straaljager ;-) mag 2dehands zijn, moet dus minimaal 1200 watt rms op 4 ohm geven per kanaal.
max 500 euro.
Ik heb een TA2400 gehad maar die gaf mij niet voldoende volume, misschien te maken met dat zo een PA amp -6db doet?

tips?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Ok, ik zou de amp in een andere kamer kunnen zetten dus straaljager geluid is dan geen issue, zou dan wel vrij lange kabels nodig gaan hebben (8 meter speakerkabels en 5 meter subwoofer kabels).
Ik zie dat er een T-amp proline 3000 voor 570 nieuw te koop is bij thomann, geen idee of dat wat is.
Ik wil NIET mijn kamer opblazen, wij spelen eigenlijk nooit hard daar we gewoon buren hebben, maar vind het wel belangrijk zeer strak laag te hebben, zeg maar snaarstrak :-)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Martijn M

Als je nooit hard speelt, is het naar mijn mening niet nodig om zwaardere versterkers te kopen. Ik ben het daarom dan ook met Morca oneens. Van de andere kant kan het echter ook geen kwaad, dus je zou het ook voor je eigen gemoedsrust kunnen doen - zeker gezien je sowieso al een extra versterker nodig hebt om de Adire aan te sturen.
Dutch & Dutch

simsatit

zou een ds.2 al genoeg zijn voor mijn dpl 12?
er staat er een te koop namelijk..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Martijn M

Ik zou zeggen, gooi 'm in winISD en kijk of je met het vermogen dat de DS2.0 levert hard genoeg gaat naar jouw smaak. Realiseer je tevens dat een verdubbeling van vermogen maar 3 dB extra oplevert. Gezien het feit dat je al twee niet al te beroerde subs hebt en rekening houdend met je opmerking dat je het geluid zelden heel hard zet, denk ik dat je ruim voldoende zult hebben aan de DS2.0.
Dutch & Dutch

morca

Citaat van: keyser op februari 22, 2013, 14:17:09
Als je nooit hard speelt, is het naar mijn mening niet nodig om zwaardere versterkers te kopen. Ik ben het daarom dan ook met Morca oneens. Van de andere kant kan het echter ook geen kwaad, dus je zou het ook voor je eigen gemoedsrust kunnen doen - zeker gezien je sowieso al een extra versterker nodig hebt om de Adire aan te sturen.
Ach die tip kreeg Jeroen ook voor zijn SDX 15 omdat hij nooit hard draaide,hier op het forum voor ik lid was.
Resultaat 4a5 jaar ongenoegen van hem dan mijn sub veel strakker speelt.
Nu koste het hem nog een amp en speelt hij op lage volume,s veel strakker,ik snap niet helemaal dat jij dat niet hoort Martijn.
Want ik schat jouw kennis best heel hoog in  ;)

Dat we het niet eens zijn ,dat is wel vaker zo,maakt niet uit,laten we het wederzijdse respect bewaren voor elkaars mening.
Maar ik blijf erbij dat het theorie is,ik heb het 3 keer fout zien gaan bij vrienden.
3 keer koste het een nieuwe amp die ze beter meteen gekocht hadden.

Beter gezegd de helft van RMS vermogen van de woofer,geeft imo een zeer slecht spelende sub.
Die me mateloos iriteerd door trage en detailloze aanstuuring.

Nogmaals ,die 3 db is niet het enige,maar ook 3 keer zo strak spelend....
Jammer dat ik hier nu weer op moet hameren  :D

simsatit

ach ik heb nog een amp nodig voor mijn dpl12 dus ik vind het niet zo een probleem een amp erbij te nemen, maar wat voor amp denk je dan aan Morca, de TA-amp die ik gehad heb vind ik minder strak dan de BK, en de TA gaf 3x meer power..
Dus power is niet alles lijkt het..
Welke amp wordt gewoon echt goed beoordeeld voor flinke subs?
Kan er maar weinig over vinden..
er staat ook een dap 1200 hier op t forum bijvoorbeeld..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Ejorne

Ik zou het niet gokken om maar 400 watt op zo'n beest te zetten. Althans, als je het beest een beetje wilt temmen...

Ik heb inderdaad ook 400 watt op mijn dsx15 gehad. Heel erg goed onderbouwd met allerlei berekeningen. ik zou aan alleen al 200 watt voldoende hebben om een 100dB te behalen. En het klonk ook best wel goed hoor. Vooral in het begin, toen ik de overstap maakte vanaf mijn Klipsch KSW10 sub(tweeter)woofertje...

Maar toen ging ik met DSP aan de haal. Ik heb een afval die begint bij 40Hz en op 20Hz 10db zachter gaat. Goed, dat ging ik dus wel even corrigeren. Het resultaat was echter alleen maar dat er geen druk bij kwam maar dat de rest van het geluid inzakte. Het klonk alsof er een deken of zo voor de sub werd gehangen.

Uiteindelijk, tegen de adviezen van de theoretici in, toch maar een zwaardere amp gekocht. Eentje die op papier op alle punten een stuk slechter is dan de Hypex. Maar deze iNuke3000DSP geeft wel prik. En dat is te merken ook. Als ik nu een boost toepas dan zie ik dat ook terug in de meting en belangrijker nog, ik voel en hoor de boost.

Op heeeeeeeel zachte volumes zou de Hypexx die boost ook nog wel hebben kunnen aansturen denk ik. Het nadeel van heeeeeeel zachte volumes is dat je dat niet meer hoort en voelt in het <30Hz bereik. (ik althans niet) Niet dat ik zo hard speel hoor, helemaal niet. Volgens vele zelf erg zacht... Maar toch zakte die Hypex in als zachte kak...

morca

Citaat van: simsatit op februari 22, 2013, 15:28:27
ach ik heb nog een amp nodig voor mijn dpl12 dus ik vind het niet zo een probleem een amp erbij te nemen, maar wat voor amp denk je dan aan Morca, de TA-amp die ik gehad heb vind ik minder strak dan de BK, en de TA gaf 3x meer power..
Dus power is niet alles lijkt het..
Welke amp wordt gewoon echt goed beoordeeld voor flinke subs?
Kan er maar weinig over vinden..
er staat ook een dap 1200 hier op t forum bijvoorbeeld..
Denk dat dit de spec,s zijn:
Specs:

Re 3.36 ohms (6.72 Ohms per voice coil)

Le 2.38 mH (4.76 mH per voice coil)

Qms 11.16

Qes 0.41

Qts 0.40

Fs 16.3 Hz

Sd 506 cm^2

Vas 149 liters

BL 13.88 N/A

Xmax 14.3 mm one way

SPL 84 dB @ 1W/1m (87 dB @2.83 Vrms, 1m)

Pmax 650W (per IEC 268-5)

Distortion <3%, 16 Hz - 200 Hz, @ 10



Een Pt van 650 zo te zien,mijn JL,s zijn 600 Pt.
Ik zou er 100 % zeker een DS4 opzetten,of iets anders van 400 RMS bij 4 ohm.
Hypex DS4 heeft door zijn strakke aanstuuring mijn voorkeur voor deze unit.

RMS vermogens kloppen mooi bij de dlp,ik zou ook geen boost toepassen maar afvlakken daar haal ik ook 15-20 hz vlak mee.
Dat is ruim voldoende,en je krijgt geen last van clippen bij een juist berekende amp,als je die zonder boost toepast.
Maar wel het laag tot of onder 20 hz .

Ejorne

Ik heb het wel over een boost toepassen maar ik demp daarentegen ook de rest en zet het volume vervolgens wat hoger. Ik heb overigens ook een boost geprobeerd maar kan geen verschil waarnemen. Ook in de meting geen verschil. Ik denk ook dat het technisch op hetzelfde neerkomt. Of je nu de rest dempt en het overall-volume omhoog gooit of je laat het volume laag staan en je boost alleen het andere stuk...

Alleen moet je met boosten oppassen dat het signaal-niveau niet gaat klippen. Maar volgens mij heb je daar sowieso niet zo heel snel last van omdat het uitgangssignaal van een sub-output via het volume geregeld wordt en daardoor vaak een behoorlijk stukje zachter is dan het gangbare line-level-niveau. Maar, nogmaals, ik speel niet vaak heel hard. Met heel harde volumes komt het sub-ou-level wellicht wel boven de gangbare line-level... Maar de door mij gebruikte iNuke kun je heel mooi de ingagn en uitgang controleren op clippen door verbinding met USB op de PC te maken...

simsatit

Interessante info.

Ik houd de BK amp voor mijn dpl12.
Andere BK verkoop ik misschien.
Wat is een mooie versterker voor 400 euro ongeveer met een absolute max van 500. (mag natuurlijk goedkoper).
Ik heb de T-amp TA2400 gehad en die vond ik niet goed genoeg.
Op MP staat er een 10 jaar oude QSC RMX-4050
Op Thomann.de kost de T-amp proline 3000 569, levert 1100 wattt 8 ohm.
Hoe zit het met de lagere uitgangsspanning op de PA amps? moet ik dat met een opamp versterken? of kun je voldoende volume boosten om die -6 db op te heffen met dsp?
Of is het probleem er niet als je de gebalanceerde minidsp neemt? vragen vragen vragen....
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

De bk voor de dlp bewaren idd,hele goeie ,even niet aan gedacht.
Ik denk eerder aan DAP,getest op 2 JL,s door Dynky,bevalt hem erg goed.

Die lage uitgangs spanning lees ik meer over,ik denk het zelf ook te hebben met de Inuke,ik heb de inputgain opengezet.
Als dat bij deze DAP niet kan,een opamp misschien,je kan eerst zo testen,ik doe ook zonder,Jeroen ook.
Maar we hebben het kastje wel besproken,we willen het een testen zeg maar.

Instellen vd minidsp ivm in en output gain is al wat extra werk ivm clippen,maar als hij dan goed staat  :)

Misschien dat Keyser wat licht wil schijnen op zijn manier van gebruik van opamp,of geen.
Eert zonder testen kan geen kwaad denk ik,ben je toch aan het bestellen......neem er 1 mee.

morca

Nog even ter aanvulling ik vind de vraag wat met bedoeld met:Power handling AES noise:

Antwoord:
about 20-30%

800W RMS = about 1000-1100W AES

Dus 2 x 800 watt rms zou genoeg zijn voor deze unit,s,bij 8 ohm dan.
Dus ik moet even ander amp checken de voorgenoemde DAP is betje te licht imo,ik zat bij 4 ohm te kijken  :)