Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Draai met REW een testtoon van 75 hz,dit kan met de signaal generator van REW als ik het goed heb.

Meet met de gewone db meter op de luisterplek,en draai aan de fase tot je db meter de hoogste output geeft.

Maak daarna nog eens een meting om te kijken wat er met die dip bij 80 hz gebeurd is.

mel

Citaat van: morca op februari 11, 2013, 21:53:37
Draai met REW een testtoon van 75 hz,dit kan met de signaal generator van REW als ik het goed heb.

Meet met de gewone db meter op de luisterplek,en draai aan de fase tot je db meter de hoogste output geeft.

Maak daarna nog eens een meting om te kijken wat er met die dip bij 80 hz gebeurd is.

Ouput verschil is zeer miniem op verschillende fase standen, een meting gedaan op de stand met de hoogdte output en geeft geen verschil
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

ok ,ik dacht al dat het niet zou helpen,het zit te dicht bij je crosover.
Het lijkt erop dat je in deze ruimte die dip blijft houden...

Maareuh hoe klinkt het,beetje naar wens?

Ejorne

Citaat van: mel op februari 11, 2013, 22:09:13
Ouput verschil is zeer miniem op verschillende fase standen, een meting gedaan op de stand met de hoogdte output en geeft geen verschil

Spelen je speakers wel mee (en staan die met elkaar in fase) of meet je alleen de sub?

HTip

Citaat van: Ejorne op februari 11, 2013, 23:36:26
Spelen je speakers wel mee (en staan die met elkaar in fase) of meet je alleen de sub?
Hij meet met alleen de sub. Ik denk dat je anders moet beginnen, maar dat heb ik al een keer geopperd ;) Het effect van de fronts erbij, goede fase en x-over zou wel een het probleem kunnen verkleinen. Maar misschien heb ik het niet goed uitgelegd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Vergeet enkel niet dat het .1 kanaal voor film de sub wel over zijn hele bereik gebruikt en dat dus ook de output van alleen de sub van belang is, niet enkel de combo met de fronts.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Citaat van: RalphH op februari 12, 2013, 10:00:40
Vergeet enkel niet dat het .1 kanaal voor film de sub wel over zijn hele bereik gebruikt en dat dus ook de output van alleen de sub van belang is, niet enkel de combo met de fronts.
Klopt! Het is alleen de vraag of je dat bij alleen het LFE-signaal hoort.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op februari 12, 2013, 09:56:30
Hij meet met alleen de sub. Ik denk dat je anders moet beginnen, maar dat heb ik al een keer geopperd ;) Het effect van de fronts erbij, goede fase en x-over zou wel een het probleem kunnen verkleinen. Maar misschien heb ik het niet goed uitgelegd...
Tja,....dat was in dit stadium niet de bedoeling.
Ik wil nu graag weten hoe een meting eruit ziet met de front,s erbij op 80 hz beide kantelpunten,
Want ik ben in die dip een fase verschil aan het zoekken,maar zonder front,s kan dat niet.......
Denk al geen verschil in output terwijl je aan de fase draait.....................klopt niet als je de fronts en de sub meet.

Juist met de front,s zou die dip weg kunnen zijn door aanvulling van elkaar.
Ik zeg niet dat het zo is ,maar metingen vd fronts en de sub vanaf nu Mel als je wilt.

Dat je een dip hebt met alleen de sub hebben we vastgesteld,nu moeten we gaan kijken /meten wat je sub en je fronts samen doen.

Kortgezegd:
Kantelpunten op 80 van beide en meten maar.


mel

Citaat van: Ejorne op februari 11, 2013, 23:36:26
Spelen je speakers wel mee (en staan die met elkaar in fase) of meet je alleen de sub?

deze metingen zijn alleen de sub
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: morca op februari 12, 2013, 12:54:21
Tja,....dat was in dit stadium niet de bedoeling.
Ik wil nu graag weten hoe een meting eruit ziet met de front,s erbij op 80 hz beide kantelpunten,
Want ik ben in die dip een fase verschil aan het zoekken,maar zonder front,s kan dat niet.......
Denk al geen verschil in output terwijl je aan de fase draait.....................klopt niet als je de fronts en de sub meet.

Juist met de front,s zou die dip weg kunnen zijn door aanvulling van elkaar.
Ik zeg niet dat het zo is ,maar metingen vd fronts en de sub vanaf nu Mel als je wilt.

Dat je een dip hebt met alleen de sub hebben we vastgesteld,nu moeten we gaan kijken /meten wat je sub en je fronts samen doen.

Kortgezegd:
Kantelpunten op 80 van beide en meten maar.

en stel ik de fronts en de sub van te voren af op een gelijk geluidsniveau, vb 75 hz met de pink noise?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

eerste meting met sub en fronts gedaan, geeft wel een heel ander beeld....iemand suggesties?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Misschien is dit duidelijker, ik heb de meting van enkel de sub en de meting van de sub met de fronts bij elkaar gezet.
Groen is enkel de sub, blauw is de sub en de fronts
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Ik heb nu de sub en de fronts weer samen gemeten, echter nu de faseinstelling van de sub bij elke meting met 30° verschil. Dus begonnen bij 0° t.e.m. 180°.  Schrok er een beetje van dat de fase instelling zon verschil geeft :o
De donkerblauwe  staat de sub op fase 0°, duidelijk de minst goeie zeker?
En welke meting zou ik als beste kunnen rekenen?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Dat is goed Mel  :thumbs-up:
Nou zie je zelf hoeveel het uitmaakt,dit soort dingen maakt een groot deel van het leerproces.

Ik denk dat het ie oranje is,die ik als fase in zou stellen.
Als ik de kleur goed zie  :)

mel

ja, idd ik schrok er zelf van
hieronder 2 metingen bij elkaar: de ene (lichte kleur ) is volgens mij de slechtste ( fase 0° ) de tweede (purper ) volgens mij de beste (fase 120° )
Te bedenken dat ik altijd de fase op 0° heb laten staan  ::) ::)
Op grafiek ziet het verschil er groot uit, ik vraag me alleen af of het verschil bij een film ook groot zal zijn?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Netjes,nou zet een filmpje aan zou ik zeggen  :popcorn:
Dit moet wel een egaler geluidsbeeld geven als eerst,horen doe je het vaak meteen als het al een poos verkeerd staat.
Je hebt de sub net en bent hem meteen goed aan het afstellen.



mel

bedankt voor de hulp, en als er nog tips zijn hoor ik het graag
Nu de afstelling voor mij redelijk is denk ik er aan om toch mss geen dsp te gaan gebruiken...eerst volgens weekeind een filmmarathon van LOTR met de familie en als die meevalt mag de dsp wss terug de deur uit

gr
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op februari 12, 2013, 20:48:06
bedankt voor de hulp, en als er nog tips zijn hoor ik het graag
Nu de afstelling voor mij redelijk is denk ik er aan om toch mss geen dsp te gaan gebruiken...eerst volgens weekeind een filmmarathon van LOTR met de familie en als die meevalt mag de dsp wss terug de deur uit

gr
Geen dank,ga eerst maar even luisteren nu,tips zullen vast nog volgen .
Of vragen als ie een poosje zo speelt en je verder wilt tweaken  :)
Misschien wat voor Ejorne die dsp ?

HTip

:thumbs-up: Gelukkig dat je dit resultaat hebt verkregen. Een puntje nog, het volume van zowel je fronts als de sub is bij deze metingen (veel) te hoog. Ik heb alles afgeregeld op 75-80 dB en krijg met film pieken tot 110 dB. Met jouw instellingen zou ik door de pijngrens heen gaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op februari 12, 2013, 21:45:15
:thumbs-up: Gelukkig dat je dit resultaat hebt verkregen. Een puntje nog, het volume van zowel je fronts als de sub is bij deze metingen (veel) te hoog. Ik heb alles afgeregeld op 75-80 dB en krijg met film pieken tot 110 dB. Met jouw instellingen zou ik door de pijngrens heen gaan.
Idd misschien 1 keer meten 10 hz tot 20 khz,even kijken hoe je beeld er globaal/full range uitziet.
Je sub staat misschien iets hard,maar dat is ook een beetje smaak en ruimte afhankelijk.

Sommige leden prefereren een vlakke fullrange meting,maar je ziet en ik hoor vaak dat men de sub 6 a 9 db harder als de front,s hebt staan.
Met film dan,met muziek staat de sub bij mij ook bijna vlak met de front,s.

Wat jij het mooiste vind, moet je zelf ervaren.
Veel luisterplezier alvast  :music:

Resultaat mag en wezen  :thumbs-up:



mel

Citaat van: morca op februari 12, 2013, 21:38:41
Geen dank,ga eerst maar even luisteren nu,tips zullen vast nog volgen .
Of vragen als ie een poosje zo speelt en je verder wilt tweaken  :)
Misschien wat voor Ejorne die dsp ?

En wat valt er nog te tweaken?  :P :hehe:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Het tot nu toe behaalde resultaat is goed,ik kijk er net nog even naar.
Ik zou lekker gaan luisteren,en een beetje kijken hoe hard je de sub wilt hebben tov de front,s.
Dan ben je eigenlijk wel klaar  ;)

mel

Is het correct als ik zeg dat de fase regeling van de sub kan bepalen op welk moment de woofer zal uitslaan? of sla ik de bal helemaal mis?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op februari 13, 2013, 17:18:25
Is het correct als ik zeg dat de fase regeling van de sub kan bepalen op welk moment de woofer zal uitslaan? of sla ik de bal helemaal mis?
Idd ,hij moet gelijk met je fronts uitslaan,
Je slaat de spijker op zijn kop  ;)