Diffusers...doen? Overgegaan naar bass traps

Gestart door Shadowfox, januari 30, 2024, 11:00:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Demping is heel persoonlijk zoals je hierboven al kunt lezen.
De kunst is om de nagalm zo vlak mogelijke te houden behalve in het laag daar mag het wat oplopen.
Voor mij persoonlijk houd ik een nagalm aan tussen de 0,4 en 0,7.
Wat demping doet is duidelijk het absorbeert.
Een diffuser verspreid het signaal.
Dus als er signaal van je speaker bij de diffuser terecht komt word het horizontaal in diverse richtingen verspreid afhankelijk van de diffuser, er zijn er ook die Horizontaal en Verticaal werken.
Op dat moment komt er nog maar weinig bij je oren terecht maar de energie blijft wel in de ruimte woordoor het minder doods klinkt.
Wat jou persoonlijke voorkeur is zal je zelf uit moeten vinden.
Hoe meer je dempt hoe meer resolutie je krijgt maar het gaat dan ook steeds minder levendig klinken ofwel doods zoals er meerdere het noemen.
Ik kan daar in mijn ruimte mee spelen door panelen weg te laten of er meer te plaatsen en kan het terug dringen tot onder de 0,3.
Heb dat later terug gebracht naar 0,4/0,5 dat was voor mij persoonlijk het beste compromis tussen resolutie en levendigheid.
Wat jou akoestiek expert zegt dat 1,5 sec prima is, is onzin.
Voor Home Theater is meer demping beter.

Rob

katwax

Citaat van: Shadowfox op januari 31, 2024, 20:26:05Ze zeggen 15% van totale ruimte absorptie en 15% diffuser dus kan nog alle kanten op

Wie is ze? Lijkt mij op z'n best een zeer highlevel statement. Ik was eerst ook aan combinatie aan het denken, maar na overleg met een akoestiek expert (voor muziek) en het bekijken van de metingen/ruimte was de conclusie dat diffusors weinig nut zouden hebben.
Mijn idee was oa om deze achter mij tegen de wand te plaatsen, maar een diffusor heeft "ruimte" nodig voor het geluid jouw bereikt.
Oppervlakte is wel belangrijk, dus 30% van totale ruimte zal zeker niet teveel zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Shadowfox

Citaat van: katwax op februari  1, 2024, 08:40:41Wie is ze? Lijkt mij op z'n best een zeer highlevel statement. Ik was eerst ook aan combinatie aan het denken, maar na overleg met een akoestiek expert (voor muziek) en het bekijken van de metingen/ruimte was de conclusie dat diffusors weinig nut zouden hebben.
Mijn idee was oa om deze achter mij tegen de wand te plaatsen, maar een diffusor heeft "ruimte" nodig voor het geluid jouw bereikt.
Oppervlakte is wel belangrijk, dus 30% van totale ruimte zal zeker niet teveel zijn.

https://www.youtube.com/live/G0ekssXX7rE?si=QN4TZlmG1_Ct7xl9

link begint bij uitleg 15% maar gehele video is zeker interessant

ruud2

Citaat van: katwax op februari  1, 2024, 08:40:41Wie is ze? Lijkt mij op z'n best een zeer highlevel statement. Ik was eerst ook aan combinatie aan het denken, maar na overleg met een akoestiek expert (voor muziek) en het bekijken van de metingen/ruimte was de conclusie dat diffusors weinig nut zouden hebben.
Mijn idee was oa om deze achter mij tegen de wand te plaatsen, maar een diffusor heeft "ruimte" nodig voor het geluid jouw bereikt.
Oppervlakte is wel belangrijk, dus 30% van totale ruimte zal zeker niet teveel zijn.

In mijn ruimte is het juist andersom, diffusiepanelen achter de speakers.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

katwax

Citaat van: ruud2 op februari  1, 2024, 12:41:58In mijn ruimte is het juist andersom, diffusiepanelen achter de speakers.
Achter de speakers kan ik mij daar inderdaad wat bij voorstellen, daar zit je normaal ver vandaan. Nu in mijn geval heeft dit weinig zin met de Kii, maar dat is bij de meeste speakers anders.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op februari  1, 2024, 14:15:16Achter de speakers kan ik mij daar inderdaad wat bij voorstellen, daar zit je normaal ver vandaan. Nu in mijn geval heeft dit weinig zin met de Kii, maar dat is bij de meeste speakers anders.
Dat denk je maar ook bij jou systeem is demping of diffusie achter de speakers hoorbaar.
In het laag werkt demping en diffusie niet of je moet enorm veel demping aanbrengen van een meter dik.

Rob

morca

Citaat van: Rob_Dingen op februari  1, 2024, 14:25:23Dat denk je maar ook bij jou systeem is demping of diffusie achter de speakers hoorbaar.
In het laag werkt demping en diffusie niet of je moet enorm veel demping aanbrengen van een meter dik.

Rob
Een Pocket veren matras van 24 cm dik werkt als basstrap.
Verrassend beter als je zou denken.

Ik heb dit al vaker vermeld hier.
Maar niemand neemt mijn post serieus lijkt het  :D
Verende massa in het matras werkt erg goed.



katwax

Citaat van: Rob_Dingen op februari  1, 2024, 14:25:23Dat denk je maar ook bij jou systeem is demping of diffusie achter de speakers hoorbaar.
In het laag werkt demping en diffusie niet of je moet enorm veel demping aanbrengen van een meter dik.

Rob
Het is zeker geen eerste reflectie en het wordt pas omni bij +-55Hz, daarvoor ga je inderdaad al zware demping moeten aanbrengen.
Als achter de speakers de enige optie is, dan heb je gelijk, maar is zeker niet de voorkeur.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vik

Absoluut mooie producten maar voor de meeste Home Theaters niet echt praktisch. Ze zijn te zwaar en kostbaar en voor de optimale werking mogen ze niet gespoten of gelakt worden. Een houten afwerking moet maar net passen en voor de meeste Home theaters niet echt wenselijk. Bij jou in de ruimte vind ik het wel erg chique.  :)

Tegenwoordig zijn er best goede opties, denk aan diffusers met een keramische afwerking of andere harde oppervlakten. Artnovion heeft ook hele mooie oplossingen. Ook in EPS heb je verschillende kwaliteiten en de optimale werking hangt ook af van het design van de diffusers.


Citaat van: PascalP op januari 30, 2024, 13:04:54Bovenstaand is ook mijn mening idd, het ziet eruit als een diffuser, maar zal meer absorberen dan verstrooien door de gebruikte materialen (EPS)

Kijk ook maar eens hier onder de diverse FAQ's betreffende diffusors, zelf heb ik mijn diffusors nu ook door hem laten maken en het is een vakman, alles netjes berekend en meegedacht in het ontwerp en daardoor zelfs op custom made modellen uitgekomen.
Maar wel vele malen prijziger dus dat is ook een overweging die je moet maken...

https://soundoriginals.nl/klantenservice/faq-veelgestelde-vragen/
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Shadowfox

Ik heb de zolder ff in kaart gebracht met 6 akotherm demping panelen.
Alle meting zijn voor links en rechts. Center heeft er 1 op de grond liggen.
Voor de fronts was daarin geen verbetering in te vinden.
Zoals je ziet lijkt er weinig te winnen maar als je naar de uitgebreide impulse kijkt is het beeld zeker rustiger.
En tot 1k is er zeker nog veel te winnen.
Wat vinden jullie?

Shadowfox



Shadowfox

Citaat van: morca op februari  4, 2024, 18:01:50Ff naast het meten.
Hoe klinkt het?

Snap wat je bedoeld. Tis ook om mijn ocd te kietelen  :P

Bass is goed maar mag wat strakker.
Een andere sub kan daar ook wat aan helpen denk ik. Voor de rest is het niet schel of vermoeiend luisteren.
Ik denk dat ik het zo ff laat en eraan ga wennen hoe het klinkt anders blijf ik me suf staren op die lijntjes...
Op een gegeven moment is het ff goed...ff dan  :hehe:


Shadowfox

Citaat van: morca op februari  4, 2024, 21:56:37Afgezien van de bass.
Hoor je meer details en plaatsing?

Tis meer rust in het geluidsbeeld als ik zo kan omschrijven

katwax

Tussen 100 en 200 zit wel een aanzienlijk verschil met alles vanaf 300, dat zou je laag aanzienlijk strakker maken.
Ikzelf zit tussen 100 en 1k dichter bij de 300 zelfs, maar onder de 400 brengen is zeker al een deftige verbetering.
Rust is inderdaad een manier om het te omschrijven, meer detail, betere scheiding, ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Shadowfox

Citaat van: katwax op februari  4, 2024, 22:35:13Tussen 100 en 200 zit wel een aanzienlijk verschil met alles vanaf 300, dat zou je laag aanzienlijk strakker maken.
Ikzelf zit tussen 100 en 1k dichter bij de 300 zelfs, maar onder de 400 brengen is zeker al een deftige verbetering.
Rust is inderdaad een manier om het te omschrijven, meer detail, betere scheiding, ...

Zou bass traps dan helpen in hoeken van het dak enzo?
De muren zijn 1m hoog en dan loopt het 2.5m schuin omhoog. Weet niet of daar veel bass zjch ophoopt.
Hoe meet je dat trouwens? Door gewoon de mic in een hoek te houden en dan een sweep doen?

Shadowfox

Heb room modes bij 108 124 138hz als mijn ruimte bij amroc opgeef. 6.20breed 5.50 lang 3.50hoog
Stoel naar voren of achteren is niet echt optie vanwege ruimte mogelijkheden

ruud2

Citaat van: Shadowfox op februari  5, 2024, 10:22:28Heb room modes bij 108 124 138hz als mijn ruimte bij amroc opgeef. 6.20breed 5.50 lang 3.50hoog
Stoel naar voren of achteren is niet echt optie vanwege ruimte mogelijkheden

Amroc heeft geen rekenvoorbeeld voor schuine wanden, dus daar wordt je niet veel wijzer van.
welk programma dan wel? ik weet het niet.  roommode bij mij 128 Hz
Mijn luisterruimte kent ook twee schuine wanden globaal enigszins vergelijkbaar dus met jouw ruimte.
Nu , het laag. stel je hebt last van de bass.  schuiven met de stoel heeft weinig zin ivm. de grote golflengte bij echt lage frequentie's  het verschil bij de top of bottom van de ( variabele) golf frequentie is gewoon te groot.
daarbij geef je aan dat er weinig schuifruimte is.
Bass traps , je hebt veel volume nodig wil dit enigszins werken en dan niet in de hoeken bovenin maar praktisch gezien tot stahoogte.
links en rechtsboven in mijn ruimte had ik nog wat reflectie , nu heb ik dat opgelost door twee hoge panelen te plaatsen links en rechts van mij.
wel kan je iets doen aan de reflectie's, 1e reflectie punten aanpakken, maar dat zal je bekend zijn.
De schuine wanden zijn bekleed met geperforeerde gipsplaten met daarachter rockwool 210.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Shadowfox

ik ga me maar ff focussen op die 124hz frequency van de rechter speaker

ruud2

maak je niet druk om die 124 Hz, maar je bent welkom om inspiratie op te doen..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

katwax

Ik ben geen expert, maar denk dat het waar minder belangrijk is dan het hoe.
Het hoe is namelijk oppervlakte/volume, als je echt de ophoop van laag wil vinden moet je inderdaad gewoon meten. In hoeken kan zich dit inderdaad vaak voordoen, maar heb bij mij thuis ook een plaats bijna centraal in de woonkamer.

Je zal vooral moeten zoeken naar matriaal dat vanaf 100 hz dicht bij 1.0 qua absorptie waarde zit. Daarvan mag je genoeg voorzien, bij mij is dit bv heel plafond.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Je metingen zien er prima uit(als je goed gemeten hebt)
Zou daar niet veel meer aan doen voor audio.
Vanaf 2kHz heb je al teveel demping ten opzichte van het midden gebied.

Rob

morca

Ik kan deze meting niet zo goed lezen.
Maar hier is ruimte voor verbetering imo.
Ik maak altijd een waterfall meting.
Maar als ik goed zie is bij mij de uitdoving  200 of minder boven 400 hz.
Dat zorgt voor meer details, minder versmering.

DofN

CitaatAlle meting zijn voor links en rechts. Center heeft er 1 op de grond liggen.
?

Waar heb je dan gemeten? En waarom alles apart, dat zegt m.i. meer over het directe geluid van de afzonderlijke speakers (ook belangrijk, maar die meet je niet in huis) dan wat je hoort op je MLP. Gewoon alles in één meten. Op zich ziet het er niet slecht uit, omdat de lijn redelijk gelijkmatig afloopt zonder al te grote pieken en dalen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software