Flac rippen

Gestart door johan d, maart 3, 2013, 20:49:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan d

Ik heb nu een album geript naar FLAC (vroeger altijd gewone mp3)
Als ik naar de details van de file kijk dan zie ik hetvolgende:

bitrate: 746kbps VBR
Sample Rate: 44.1 kHz
Sample Size: 16Bits

tegenover vroeger (mp3)

Bitrate: 320kbps CBR
Sample Rate: 44.1kHz

Is dit correct zo, of zijn mij FLAC ripping settings niet ok?

KILLorBE

Je kunt minder compressie toepassen, je zit nu op ongeveer 50% compressieverhouding volgens mij, met een gemiddelde van 1137kbps zit je op 80%, maar ik betwijfel of je het verschil zult horen.
Daarbij kun je net zo goed naar wav rippen als je minder compressie toepast, voor een CD scheelt het misschien 100MB t.o.v. 80% compressieverhouding.

Als je twijfelt moet je een ABX test doen, en dan zul je zien dat het verschil tussen het origineel en 320kbps MP3 (Mits goed geript) niet of nauwelijks te onderscheiden is, laat staan dat je het verschil tussen origineel en FLAC hoort, maar het ligt ook aan het soort muziek/instrumenten.

Overigens ga ik ervan uit dat je een normale CD ript.

Maar als jij tevreden bent, dan zou ik het gewoon zo laten.
En anders een ABX test doen met Foobar2000, die heeft een ingebouwde ABX test.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

VlisChris

Kijk even in bijvoorbeeld dit topic.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

morca

Ik heb bij de meeste cd,s 750 tot 950 bitrate ong,dus 750 is zoals al aangehaald wel wat meer compressie.
Of je dat hoord ?
Men zegt ook dat je verschil tussen wav en flac hoort,daar verschillen de meningen over.
Als je ruimte hebt zou je bv in wav kunnen rippen ,voor de zekerheid.

johan d

Maar een verschil met mp3 320 zou ik wel degelijk moeten horen? Welke soort muziek dan' want met het testfiletje dat ik gebruikte hoor ik geen verschillen. (Lambchop-gone tomorrow - album: Mr.M)
Hangt dat ook van set af of van het soort muziek (veel hoge/lade tonen) af? Bestaan er test files waarbij je verschillen hoort?
Want 4mb of 40mb per song en alles begrippen moet wel resultaten tonen, anders begin ik er beter niet aan...

Zee

Het is niet gek dat je geen verschilk hoort tussen 320 MP3 en FLAC (of WAV).   De kwaliteit van 320 MP3 is al zo goed dat ik wel durf te stellen dat je in 99% van de gevallen geen enkel verschil zult horen met een FLAC/WAV.

Moet je daarom in MP3 rippen?   Ik zou het niet doen, al was het alleen al voor de gemoedsrust.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

KILLorBE

Het hangt behalve van de soort muziek ook van je set, je oren en je vermogen om het verschil te kunnen horen af.

Als je niet weet wat je moet horen zul je het in veel gevallen ook niet horen, zeker niet als je naar 320kbps MP3 luistert.

Je kunt zelf ook test files maken en met Foobar2000 ABX test aan de gang gaan.

Muziek/instrumenten waarbij je het volgens mij goed kunt horen zijn klassiek, jazz en percussie instrumenten (bekkens b.v.), maar misschien dat iemand anders daar meer ervaring mee heeft en wat goede test tracks weet.

Op het www staan waarschijnlijk ook wel wat tests met test files, zelf even zoeken.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

johan d

#7
ok , dus buiten het feit dat er weinig verschil zit tusen mp3-320 en flac zou een volgende reden om naar flac te rippen deze wel kunnen zijn:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131617.msg2375034#msg2375034

Wordt replaygain data ook naar mp3-320 bestanden geschreven of enkel naar flac? Want hier heb ik momenteel wel degelijk verschillen gehoord in volume van de track nl.
Ik speel met een SB Touch, werkt replaygain daar out of the box, zowel met mp3-320 als flac?

KILLorBE

ReplayGain data kan ook naar MP3 geschreven worden (Kun je doen met b.v. WinAmp en Foobar2000).

Zover ik begrepen heb werkt ReplayGain met MP3 en FLAC op de SB Touch, maar is standaard uitgeschakeld.

http://wiki.slimdevices.com/index.php/AutomaticVolumeAdjustment
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

morca

Citaat van: johan d op maart  4, 2013, 06:44:04
Maar een verschil met mp3 320 zou ik wel degelijk moeten horen? Welke soort muziek dan' want met het testfiletje dat ik gebruikte hoor ik geen verschillen. (Lambchop-gone tomorrow - album: Mr.M)
Hangt dat ook van set af of van het soort muziek (veel hoge/lade tonen) af? Bestaan er test files waarbij je verschillen hoort?
Want 4mb of 40mb per song en alles begrippen moet wel resultaten tonen, anders begin ik er beter niet aan...
Micheal bubble niet de commerciele,maar liedje met veel orkest,mp3 valt door de mand.
Dire straits rustig liedje,is weer heel moeilijk te onderschatten