Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Sjaak_Banaan

Citaat van: morca op februari  2, 2021, 11:37:14
Yes mijn 2x4hd is binnen :)
Welke plugin moet ik gebruiken, om 4 subs in te regelen.

Deze: https://www.minidsp.com/products/plugins/2x4-hd-plugins/2x4hd1-detail

Als het goed is heb je een voucher en is die gratis, anders stuur mij maar een mailtje.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Koen K

Dat is toch ook de enige die er is voor de 2x4HD? Daarmee lukt het in ieder geval  :smile:

morca

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari  2, 2021, 11:54:04
Deze: https://www.minidsp.com/products/plugins/2x4-hd-plugins/2x4hd1-detail

Als het goed is heb je een voucher en is die gratis, anders stuur mij maar een mailtje.
Thanks Sjaak  :thumbs-up:

Citaat van: Koen K op februari  2, 2021, 11:56:07
Dat is toch ook de enige die er is voor de 2x4HD? Daarmee lukt het in ieder geval  :smile:
Oh dat is de enige plug-in die er is voor de HD.
Dat wist ik niet.

Als hij op kamertemperatuur is zal ik eens gaan kijken, hoe het allemaal werkt 

En jullie lastig vallen met vragen  als het niet lukt  :angel:



Sjaak_Banaan

Samen met een collega hebben we de room mode calculator van Harman omgezet naar ons metrisch systeem.
Het is een fijne en vooral duidelijkr room mode calculator, maar het stoorde mij altijd dat ik alles moest omrekenen naar ft en inches en weer terug.
De credits voor de conversie gaan naar Rhodanaj.  :worship:
Voor wie het niet kent, zie de onderstaande video.

DOWNLOADS:

Link naar versie in cm:
https://drive.google.com/drive/folders/1R6I4lKQdtExmzTdBdRajpq5LpRB4qaKU?usp=sharing

Link naar de originele versie in ft en inch:
https://www.harman.com/Documents/Room%20Mode%20Calculator_0.xls


https://www.youtube.com/v/aQERnifPLaI&feature=25s

Denk dat er veel leden mee gebaat zijn, dus wil het graag hier met jullie delen.
Enjoy!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Koen K


morca

Dankjewel Sjaak voor het delen  :thumbs-up:.
Ik zal het in de startpost toevoegen,met jouw naam erbij  ;)
Goed bezig  :)
Zal nog wat toevoegen mbt BEQ ook met Maximus zijn naam
erbij .
En wat namen toevoegen die hier vaak posten mbt hulp.
Maar ben nu even druk aan het meten.
En metc de minidsp .


maximus79

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 02:48:47
Rew staat weer op mijn Comp
Minidsp software en plugin done
Meten en inregelen done.
Luisteren hoe het klinkt.
Morgen
to do, BEQ server installeren,
Weltrusten  :angel:
Lekker bezig
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

PascalP

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari  2, 2021, 16:54:21
Samen met een collega hebben we de room mode calculator van Harman omgezet naar ons metrisch systeem.
Het is een fijne en vooral duidelijkr room mode calculator, maar het stoorde mij altijd dat ik alles moest omrekenen naar ft en inches en weer terug.
De credits voor de conversie gaan naar Rhodanaj.  :worship:
Voor wie het niet kent, zie de onderstaande video.

DOWNLOADS:

Link naar versie in cm:
https://drive.google.com/drive/folders/1R6I4lKQdtExmzTdBdRajpq5LpRB4qaKU?usp=sharing

Link naar de originele versie in ft en inch:
https://www.harman.com/Documents/Room%20Mode%20Calculator_0.xls


https://www.youtube.com/v/aQERnifPLaI&feature=25s

Denk dat er veel leden mee gebaat zijn, dus wil het graag hier met jullie delen.
Enjoy!

Altijd handig  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

Ik ben zelf ook even op onderzoek uitgegaan (BEQ) en gevraagd aan Jon Thompson (Post production- Regisseur) of hij bekend is met BEQ.

Die heeft er zelfs nog nooit van gehoord tot dat ik hem het YT filmpje liet zien. Ik was zelf eerst nog in de veronderstelling dat deze files vanuit de post production waren "gelekt" of iets dergelijks, of dat dit werd gedeeld. Dit is dus niet het geval en het komt er eigenlijk op neer dat het gewoon gokken is over hoe de orginele DCP mix zou moeten zijn.  Een soort van "Reverse Roll-Off" zoals hij het beschrijft en niet gebaseerd op een referentie.

Ik vond het voor mezelf wel interessant om te weten.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Ik had zelf ook al het idee dat het  "verzonnen" was.
Als SVS en andere genomineerde dit niet weten/kennen, is het waarschijnlijk wel een uit de hand gelopen zolder project.

Wat niet weg neemt dat het erg leuk en origineel is.
Ook ik ga volgende week eens kijken wat het met mijn "subje" doet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Shadowfox

Hier een kleine bijdrage van mijn kant.

Een handige video over het instellen van time allinement voor je subs en fronts.

https://youtu.be/RNzcRTTZt5M

Arcenon

Diegene die verantwoordelijk is voor de geluidmix heeft een agressieve roll-off gemaakt, BEQ doet naar mijn weten niks anders dan dit ongedaan maken, dus inderdaad 'reversen'. Door de manier waarop het nu wordt geportretteerd lijkt het alsof het erbij verzonnen is, de informatie voor de echte lage frequentis zitten al in de mix maar weliswaar stevig onderdrukt, zodat deze in vele gevallen eigenlijk niet meedoen in de weergave.. Dit kan natuurlijk ook nog stammen uit de tijd dat er geen speakers/subs waren die zo laag konden gaan. Op het moment dat er random laag wordt geboost vind ik het knutselen, ik vind dit eerder een kwestie van het bron bestand herstellen / augmenten.

Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

morca

Citaat van: vik op februari  3, 2021, 09:37:17
Ik ben zelf ook even op onderzoek uitgegaan (BEQ) en gevraagd aan Jon Thompson (Post production- Regisseur) of hij bekend is met BEQ.

Die heeft er zelfs nog nooit van gehoord tot dat ik hem het YT filmpje liet zien. Ik was zelf eerst nog in de veronderstelling dat deze files vanuit de post production waren "gelekt" of iets dergelijks, of dat dit werd gedeeld. Dit is dus niet het geval en het komt er eigenlijk op neer dat het gewoon gokken is over hoe de orginele DCP mix zou moeten zijn.  Een soort van "Reverse Roll-Off" zoals hij het beschrijft en niet gebaseerd op een referentie.

Ik vond het voor mezelf wel interessant om te weten.  ;)
Vraag hem of hij weet dat er een HPF word toegepast
Dat lijkt mij intresanter Vik.
Want nou laat je lijken of het onzin is.
Maar het is ionzin dat die mijn zijn technicus het geluid filteren,en hij weet dat niet.
Zegt genoeg over kunde en instresse mbt het afmixen imo

morca

Citaat van: reza op februari  3, 2021, 09:48:52
Ik had zelf ook al het idee dat het  "verzonnen" was.
Als SVS en andere genomineerde dit niet weten/kennen, is het waarschijnlijk wel een uit de hand gelopen zolder project.

Wat niet weg neemt dat het erg leuk en origineel is.
Ook ik ga volgende week eens kijken wat het met mijn "subje" doet.
Verzonnen??

Jij heb niet goed gelezen wat ik gepost heb denk ik.
U571 met BEQ file is identiek aan de dvd met DTS geluid.
Dat zouden ze als referentie punt gekozen kunnen hebben,de dvd.
Want het geluid met BEQ file is hetzelfde als vd DVD.

Die gasten verzinnen zelf smoesjes imo,terwijl ze op de hoogte zouden moeten zijn van die HPF filters.
Citaat van: Arcenon op februari  3, 2021, 10:01:58
Diegene die verantwoordelijk is voor de geluidmix heeft een agressieve roll-off gemaakt, BEQ doet naar mijn weten niks anders dan dit ongedaan maken, dus inderdaad 'reversen'. Door de manier waarop het nu wordt geportretteerd lijkt het alsof het erbij verzonnen is, de informatie voor de echte lage frequentis zitten al in de mix maar weliswaar stevig onderdrukt, zodat deze in vele gevallen eigenlijk niet meedoen in de weergave.. Dit kan natuurlijk ook nog stammen uit de tijd dat er geen speakers/subs waren die zo laag konden gaan. Op het moment dat er random laag wordt geboost vind ik het knutselen, ik vind dit eerder een kwestie van het bron bestand herstellen / augmenten.


Idd,dat doen ze.
^^

Citaat van: Shadowfox op februari  3, 2021, 09:55:43
Hier een kleine bijdrage van mijn kant.

Een handige video over het instellen van time allinement voor je subs en fronts.

https://youtu.be/RNzcRTTZt5M
Thanks Shadow!!

RalphH

In de zin dat het niet is gebaseerd op origineel materiaal maar op een verwachting hoe het zou moeten klinken, heeft reza wel gelijk natuurlijk. Het is een zolderproject, daarmee niet zeggende dat het geen goed project is met een leuk resultaat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vik

Je kunt pas iets herstellen als je exact weet hoe de DCP mix is opgebouwd. Dat weten wij dus niet en geldt ook voor de andere kanalen in deze mix.


Citaat van: Arcenon op februari  3, 2021, 10:01:58
Diegene die verantwoordelijk is voor de geluidmix heeft een agressieve roll-off gemaakt, BEQ doet naar mijn weten niks anders dan dit ongedaan maken, dus inderdaad 'reversen'. Door de manier waarop het nu wordt geportretteerd lijkt het alsof het erbij verzonnen is, de informatie voor de echte lage frequentis zitten al in de mix maar weliswaar stevig onderdrukt, zodat deze in vele gevallen eigenlijk niet meedoen in de weergave.. Dit kan natuurlijk ook nog stammen uit de tijd dat er geen speakers/subs waren die zo laag konden gaan. Op het moment dat er random laag wordt geboost vind ik het knutselen, ik vind dit eerder een kwestie van het bron bestand herstellen / augmenten.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Arcenon

Citaat van: vik op februari  3, 2021, 10:53:36
Je kunt pas iets herstellen als je exact weet hoe de DCP mix is opgebouwd. Dat weten wij dus niet en geldt ook voor de andere kanalen in deze mix.
Een beetje selectief geantwoord imo.

In de basis is de informatie aanwezig in de bron, deze wordt zover gedempt zodat deze zo goed als niet aanwezig is in de weergave. De informatie = de referentiebron.
Echter blijkt uit meerdere gevallen (zie voorbeeld van de dvd die wordt aangehaald) dat deze wel 'unlocked' is, cq er is een besef dat ze het om een of de andere reden bewust knijpen voor de meeste films / uitgaven op blu-ray, mijn inziens is de unlocked variant dus de referentie en niet de geknepen versie die we nu vaak standaard gepresenteerd krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

RalphH

Citaat van: vik op februari  3, 2021, 10:53:36
. Dat weten wij dus niet en geldt ook voor de andere kanalen in deze mix.

Die vallen in de huidige aanpak wel buiten de boot. Conform format specs, zijn die namelijk ook "full range", maar worden nu niet gecompenseerd via BEQ.
Maar het begin is er :-). Alleen te hopen dat de studio's er wat mee gaan doen, want een 12 kanaals minidsp is niet voor iedereen weggelegd, laat staan het hobbyniveau waar je dan in belandt ;D

Heb je nog aan de post production regisseur om meer info gevraagd Vik?

Citaat van: Arcenon op februari  3, 2021, 11:04:46
mijn inziens is de unlocked variant dus de referentie en niet de geknepen versie die we nu vaak standaard gepresenteerd krijgen.


Wordt die ook gebruikt om de beq files te maken?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: vik op februari  3, 2021, 10:53:36
Je kunt pas iets herstellen als je exact weet hoe de DCP mix is opgebouwd. Dat weten wij dus niet en geldt ook voor de andere kanalen in deze mix.
Klopt,maar ze kunnen wel die pieken uitlezen en zo veilige BEQ files maken.
U571 bewijst imo wel dat ze niet echt gokken.
Die klinkt identiek aan de DVD met dts.

Citaat van: Arcenon op februari  3, 2021, 11:04:46
Een beetje selectief geantwoord imo.

In de basis is de informatie aanwezig in de bron, deze wordt zover gedempt zodat deze zo goed als niet aanwezig is in de weergave. De informatie = de retentie.
Echter blijkt uit meerdere gevallen (zie voorbeeld van de dvd die wordt aangehaald) dat deze wel 'unlocked' is, cq er is een besef dat ze het om een of de andere reden bewust knijpen voor de meeste films / uitgaven op blu-ray, mijn inziens is de unlocked variant dus de referentie en niet de geknepen versie die we nu vaak standaard gepresenteerd krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Idd  :nopompom:


Ik heb JL audio eens een mail gestuurd mbt tot dit onderwerp.
Kijken wat ze zeggen

GPO

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 11:12:58
Klopt,maar ze kunnen wel die pieken uitlezen en zo veilige BEQ files maken.
U571 bewijst imo wel dat ze niet echt gokken.
Die klinkt identiek aan de DVD met dts.
Idd  :nopompom:


Ik heb JL audio eens een mail gestuurd mbt tot dit onderwerp.
Kijken wat ze zeggen
Heel goed. Hoe meer we ze gaan spammen, des te meer awareness er is. Wellicht gaat er vanzelf een balletje rollen en worden de geluidstechnici in de studios op hun vingers getikt [emoji41]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ralf67

JL heeft wel PEQ, maar geen BEQ  8)

Maar ik blijf deze even volgen.

Ben nog niet helemaal overtuigd

vik

Ik zal dat eens vragen. Ik ontken ook zeker niet dat er regelmatig wordt geprutst en slecht werk wordt geleverd. Disney heeft er een handje bijvoorbeeld.  ^^

Wellicht dat het te maken heeft met de beperkte ruimte op de disc? Luiheid? Zo kan ik uit ervaring bijvoorbeeld vertellen dat blu ray- The Force Awakens  (Star Wars) op de Amerikaanse SDR disc 4 tot 5 gb groter is als de Europese versie.

Nog even voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om dit stukje hobby (BEQ) te verpesten voor een ander. Ik ben puur uit nieuwsgierigheid op onderzoek uitgegaan.  8)

Citaat van: Arcenon op februari  3, 2021, 11:04:46
Een beetje selectief geantwoord imo.

In de basis is de informatie aanwezig in de bron, deze wordt zover gedempt zodat deze zo goed als niet aanwezig is in de weergave. De informatie = de retentie.
Echter blijkt uit meerdere gevallen (zie voorbeeld van de dvd die wordt aangehaald) dat deze wel 'unlocked' is, cq er is een besef dat ze het om een of de andere reden bewust knijpen voor de meeste films / uitgaven op blu-ray, mijn inziens is de unlocked variant dus de referentie en niet de geknepen versie die we nu vaak standaard gepresenteerd krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike