Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.


yorkie13

die M-audio fasttrack werkt erg prettig voor metingen met REW

skank1

Ik wil nu eindelijk eens een setje aankopen

Ik ga deze bestellen http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhead-microfoon/behringer-ecm8000-condensator-meetmicrofoon/product-details.html

Welke goedkope , simpele geluidskaart neem ik hier nu bij?
En welke goedkope kabels voor de connecties?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Elke pc met line-ingang werkt met deze microfoon.
Kabels kun je bij Bax halen.

Je hebt nog wel een dBmeter nodig. Heb je deze al, dan zou je meteen aan het meten kunnen als je een geluidskaartje met line-ingang hebt. Dat is in iedergeval de goedkoopste manier ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Citaat van: RalphH op april 11, 2013, 09:52:09
Elke pc met line-ingang werkt met deze microfoon.
Kabels kun je bij Bax halen.

Je hebt nog wel een dBmeter nodig. Heb je deze al, dan zou je meteen aan het meten kunnen als je een geluidskaartje met line-ingang hebt. Dat is in iedergeval de goedkoopste manier ;)

Ik heb geen laptop met line-in
Dus externe geluidskaart nodig

Linkje naar kabels bax?
Welke DB meter?

Ik had 80 euro voor ogen voor complete meetset
Ik wou ook liefst de behringer ecm8000 omdat deze toch aangeraden wordt..
Ik weet wel dat je met een eenvoudige dbmeter het eigenlijk ook kan...
Maar toch... die behringer wordt zoveel gebruikt.. lijkt me dan ook beter deze te nemen niet?

Voor geluidskaart dacht ik deze http://www.alternate.be/html/product/Sweex/SC016_Externe_USB_geluids_kaart/538734/?
Indien iemand nog een goedkopere weet...

Ik snap wel niet dat een gewone db meter voldoende kan zijn, maar de behringer op zich kan dan niet voldoende zijn... ?

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Yep, dat kan, heb m zelf ook en ben hiermee begonnen met meten.

Later pas overgestapt naar een behringer met micversterker. Geen grote verschillen tov de sound level meter. Grafiek hetzelfde, enkel het laag komt wat harder door bij de behringer.
Voordeel van de behringer is wel dat je 'm wat makkelijker op een statiefje zet.
Maar zoals gezegd de SPL meter heb je toch nodig, begin daar mee. Scheelt je $$ en als je ietsjes nauwkeuriger wilt, kun je later naar het behringer setje overstappen.

Externe geluidskaart, m-audio wordt veel gebruikt. Heb je plek voor een interne (pci) --> dat doen, je hebt voor minder dan 2 tientjes een prima kaartje.

Met enkel een SPL meter, heb je dan maar 1 kabel nodig --> jack (kleine koptelefoon aansluiting) naar dubbel tulp (voor een paar euro heb je er 1 van een meter of 7)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Citaat van: RalphH op april 11, 2013, 15:47:18
Yep, dat kan, heb m zelf ook en ben hiermee begonnen met meten.

Later pas overgestapt naar een behringer met micversterker. Geen grote verschillen tov de sound level meter. Grafiek hetzelfde, enkel het laag komt wat harder door bij de behringer.
Voordeel van de behringer is wel dat je 'm wat makkelijker op een statiefje zet.
Maar zoals gezegd de SPL meter heb je toch nodig, begin daar mee. Scheelt je $$ en als je ietsjes nauwkeuriger wilt, kun je later naar het behringer setje overstappen.

Externe geluidskaart, m-audio wordt veel gebruikt. Heb je plek voor een interne (pci) --> dat doen, je hebt voor minder dan 2 tientjes een prima kaartje.

Met enkel een SPL meter, heb je dan maar 1 kabel nodig --> jack (kleine koptelefoon aansluiting) naar dubbel tulp (voor een paar euro heb je er 1 van een meter of 7)

Leuk om te horen!

Ik dacht zelf aan volgende externe kaart: http://www.codima.be/product/1365/sweex-71-external-usb-sound-card-SC016.aspx

Is dat ok in combi met de db-meter?

En welke kabel hoef ik dan?
Ook 1 kabel maar? En moet het niet 3,5 naar 3,5 jack zijn?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Kaartje lijkt me prima, al ben ik niet zo'n Sweex fan, maar da's persoonlijk.

De SPL meter heeft een mono tulp-uitgang als het goed is, de geluidskaart idd 3,5mm jack
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Citaat van: RalphH op april 11, 2013, 16:08:29
Kaartje lijkt me prima, al ben ik niet zo'n Sweex fan, maar da's persoonlijk.

De SPL meter heeft een mono tulp-uitgang als het goed is, de geluidskaart idd 3,5mm jack

Dan klopt dit toch niet?
"Met enkel een SPL meter, heb je dan maar 1 kabel nodig --> jack (kleine koptelefoon aansluiting) naar dubbel tulp (voor een paar euro heb je er 1 van een meter of 7)"

Sorry als ik zoveel vragen stel hoor, maar wil niet het verkeerde hebben

En waar zou je zon kabel halen incl verzending nr belgie
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


RalphH

Je gebruikt dan maar 1 tulpje (mono dus). Sorry voor de verwarring.
Had er een stereo kabel neergezet omdat die nogal makkelijk verkrijgbaar zijn. Ga naar je lokale bouwmarkt en dikke kans dat ze ze daar hebben. Meer als een tientje moet dat niet kosten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Citaat van: morca op april 11, 2013, 16:28:36
Waarom niet de kaart uit de startpost,die is wel erg makkelijk volgens mij.

Stukken duurder?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Citaat van: RalphH op april 11, 2013, 16:29:48
Je gebruikt dan maar 1 tulpje (mono dus). Sorry voor de verwarring.
Had er een stereo kabel neergezet omdat die nogal makkelijk verkrijgbaar zijn. Ga naar je lokale bouwmarkt en dikke kans dat ze ze daar hebben. Meer als een tientje moet dat niet kosten.

Zal zien of ze zo'n kabel hebben met een lengte v 4-5m, betwijfel het
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Net de geluidskaart gekocht...
Nu nog of de SLM of de behringer, maar denk met de db meter te beginnen zoals jou ralph..
Als je zegt dat er niet veel verschil in zit.
Moet ik de soundcard ook calibreren met de db meter ?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Calibreren had bij mij weinig zin, was compleet vlak. Moet wel een heel slecht product zijn wil correctie nodig zijn.
Maar als je toch een jack-jack kabeltje hebt, gewoon ff doen. Weet je het zeker.

Als je op je budget moet letten, zeker lekker zo beginnen!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Zo, gisterenavond bij Beyonce geweest. Ik had al eens geroepen dat, als je je sub zoals in de bios wilt afregelen, je wel wat meer dan 10db als housecurve mag instellen. Nou, als je het zoals Beyonce in de Ziggodome wilt hebben dan denk ik dat het wel omhoog mag naar +30db. Jezus wat een debiel harde bas! Waar ik vroeger wel eens onder de indruk was op een houseparty, dat je broekspijpen aan je benen kietelen.... Gisteren voelde ik mijn hele lijf in mijn schoenen rammelen. Mijn slijm trilde uit mijn longen. Mijn elastiekje viel uit mijn haar en mijn oordopjes moest ik na elke dreun weer goed aandrukken....
:crazy:

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Ejorne

 :coffee:
Citaat van: flakkees op april 22, 2013, 08:40:01
dat heb ik hier thuis ook soms   :headbanging:

Ik krijg dat hier met mijn sdx niet voor elkaar, ik denk dat ik er dan nog 20 bij moet kopen...
;D

Former member 78

Dat PA spul kan ontzettende druk creƫren.
Ik merk dat hier ook met de Beyma's :D


yorkie13

En dat is normaal met oordopjes naar een concert.

Wat is de bedoeling nu eigenlijk, een gehoorbeschadiging oplopen ?

vet cool die harde muziek, maar heb nu wel een piep in mijn oren  :D

Ejorne

Ja, veel harder. Op de rustige stukjes voelde je al je kleren aan je lijf kriebelen bij de boem bassen voelde je je hele lijf in je kleren kriebelen... Op een gegeven moment vond ik het gewoon niet leuk meer. Mijn borstkas bleef maar rammelen en mijn oordopjes jeukte in mijn oren.

Ejorne

Citaat van: RA SUBS op april 22, 2013, 17:32:09
En dat is normaal met oordopjes naar een concert.

Wat is de bedoeling nu eigenlijk, een gehoorbeschadiging oplopen ?

vet cool die harde muziek, maar heb nu wel een piep in mijn oren  :D

Ik had toevallig oordopjes bij me omdat ik die met djembe gebruik. Maar ik vind eigenlijk dat je doe dopjes bij de ingang uitgedeeld moet krijgen of minstens een duidelijke waarschuwing op de entree kaart.

jvanhambelgium

De afgelopen dagen weer de PB13 op z'n wieltjes gezet en wel op 25 posities metingen aan doen geweest op zolder...
Ik wilde proberen de sub uit de hoek te halen. De output in een hoek is natuurlijk door de boundary-gain mooi meegenomen, en ook de REW-respons was eigenlijk behoorlijk OK eigenlijk.

Op deze moment staat de PB13 op +- 1/3-lengte van de ruimte met de driver naar de ruimte. (+- 235cm van de achterste muur en het conus-vlak zit op 75cm van de muur)

Na XT32 calibratie moet ik zeggen dat dit allemaal prima klinkt eigenlijk, dus ik ga hem zo een tijdje laten staan.

Leuke surplus is dat je op zetel (=2.5m afstand van de poorten) nu de luchtverplaatsing voelt van deze poorten als de PB13 deftig aan het werken is ;-)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)